handdator

Visa fullständig version : Skolhjälp!


edgen_ÖSD
2006-04-01, 10:03
Ska söka in till vidare studier nästa år, och måste plugga upp några poäng. Kursen jag bommade på gymnasiet var Fysik B (150 p). Grejen är att jag har behörighet att komma in utan FyB, så frågan är om jag kan byta ut den kursen mot nån annan, den är ju så jääävla dryg. Pratade med en polare igår, han trodde att mitt slutbetyg i den kursen kommer vara med i min ansökan om jag inte läser upp just den, även om jag läser upp poäng i andra kurser. Kan detta stäma? Hoppas nån fattar min flum-svenska.

Baan
2006-04-01, 10:09
Har du inga extrapoäng så vad jag kommer ihåg är det bara idrott som kan räknas bort för bättre medel, inte fysik b. Har du massa extra poäng och om ingen frågar efter fysik b så är det möjligt att den går räkna bort, svårt att säga.

Alternativet vore att du läser upp det på komvux, jag tror du kan fixa det bara du vill.

scythe
2006-04-01, 10:13
Om du har tillräckligt med poäng utan Fysik B behöver du den inte sålänge du inte ska söka in på program som kräver just den kursen.

Fed up
2006-04-01, 10:14
om inte fysik b är ett krav för att komma in på det du vill komma in på kan du lika gärna läsa vad som helst, bara du kommer upp i rätt poängsumma. säker på att du saknar poäng även utan fysik b då? jag hade iallafall "poäng över" och räknade då bort gymnastik som föregående (edit: förrförra blev det nu) talare nämnde, men det behöver du ju inte göra.

Baan
2006-04-01, 10:18
om inte fysik b är ett krav för att komma in på det du vill komma in på kan du lika gärna läsa vad som helst, bara du kommer upp i rätt poängsumma. säker på att du saknar poäng även utan fysik b då? jag hade iallafall "poäng över" och räknade då bort gymnastik som föregående (edit: förrförra blev det nu) talare nämnde, men det behöver du ju inte göra.

jag menade att skolidrotten kan räknas bort även om du inte har några "extrapoäng". det är nog den enda(?) kursen som det där gäller för har jag för mig.

gymnastik :sleep: :D

edgen_ÖSD
2006-04-01, 10:19
Har du inga extrapoäng så vad jag kommer ihåg är det bara idrott som kan räknas bort för bättre medel, inte fysik b. Har du massa extra poäng och om ingen frågar efter fysik b så är det möjligt att den går räkna bort, svårt att säga.

Alternativet vore att du läser upp det på komvux, jag tror du kan fixa det bara du vill.

Tror du missförstod, så här ligger det till:

Jag har läst exakt så många poäng som är minimikrav på gymnasiet. För att komma in på min vidareutbildning behöver jag ha 20,0, dock är inte FyB en obligatorisk kurs på den utbildningen. Så jag tänkte att man kanske kunde ta bort FyB, och läsa upp de 150 poängen i andra kurser (tex på Komvux). Men eftersom min kompis sa att jag inte kan ta bort kurser från mitt slutbetyg i gymnasiet blir jag lite orolig, det betyder ju att jag måste läsa upp just FyB, och det vill jag inte.

Kanske var exakt det här du har svarat på iofs, ledsen i så fall är fortfarande packad sen igår.

EDIT: Idrotten behöver jag inte ta bort.

Baan
2006-04-01, 10:24
Tror du missförstod, så här ligger det till:

Jag har läst exakt så många poäng som är minimikrav på gymnasiet. För att komma in på min vidareutbildning behöver jag ha 20,0, dock är inte FyB en obligatorisk kurs på den utbildningen. Så jag tänkte att man kanske kunde ta bort FyB, och läsa upp de 150 poängen i andra kurser (tex på Komvux). Men eftersom min kompis sa att jag inte kan ta bort kurser från mitt slutbetyg i gymnasiet blir jag lite orolig, det betyder ju att jag måste läsa upp just FyB, och det vill jag inte.

Kanske var exakt det här du har svarat på iofs, ledsen i så fall är fortfarande packad sen igår.

Du har alltså MVG i alla ämnen och ett IG i FyB? Okeeej.

Jo jag förstod dig exakt så, och vad jag vet kan man inte bara räkna bort en kurs, du måste komma upp i ett visst poängantal. Jag tror att om du hade läst massor av extrapoäng i gymnasiet och sen sökt en linje som inte kräver FyB så hade man räknat bort FyB, men det är bara teorier.

Jag tror å andra sidan du skulle kunna läsa upp 150p andra ämnen och räkna bort FyB om den nu inte alls är ett krav för utbildningen. Jag skulle väl prata med vhs först (så heter dom va?), om det verkligen funkar så. Sen är det väl bara plugga på komvux tills du har dina 150p.

edgen_ÖSD
2006-04-01, 10:44
Du har alltså MVG i alla ämnen och ett IG i FyB? Okeeej.

Mvg i alla, vg i FyB funkar ju med.

Men jag är lite inne på ditt spår med, att det blir till att plugga upp de 150 pinnarna på Komvux eller distans.

timoat
2006-04-01, 11:25
Starkt jobbat!

edgen_ÖSD
2006-04-01, 11:40
Starkt jobbat!

Tack :)

Antosh
2006-04-01, 12:32
Tror du missförstod, så här ligger det till:

Jag har läst exakt så många poäng som är minimikrav på gymnasiet. För att komma in på min vidareutbildning behöver jag ha 20,0, dock är inte FyB en obligatorisk kurs på den utbildningen. Så jag tänkte att man kanske kunde ta bort FyB, och läsa upp de 150 poängen i andra kurser (tex på Komvux). Men eftersom min kompis sa att jag inte kan ta bort kurser från mitt slutbetyg i gymnasiet blir jag lite orolig, det betyder ju att jag måste läsa upp just FyB, och det vill jag inte.

Kanske var exakt det här du har svarat på iofs, ledsen i så fall är fortfarande packad sen igår.

EDIT: Idrotten behöver jag inte ta bort.


prata med din syo istället :)

har för mig att det är så att du måste läsa upp 150p av vad som helst istället, men då kommer du inte få ett komplett betyg från naturvetenskaplig-teknik (som ja antar du läst) utan ett samlat betygsdokument ..ingen större praktiskt skillnad, men skillnad

edgen_ÖSD
2006-04-01, 12:36
prata med din syo istället :)

har för mig att det är så att du måste läsa upp 150p av vad som helst istället, men då kommer du inte få ett komplett betyg från naturvetenskaplig-teknik (som ja antar du läst) utan ett samlat betygsdokument ..ingen större praktiskt skillnad, men skillnad

Fast jag läste nåt som heter Natur Miljö, och där är FyB tillval.