handdator

Visa fullständig version : Ris, pasta el potatis?


SvenneÅkarp
2006-04-01, 09:38
Vad ska man egentligen käka som kolhydratkälla under dieten.

Kolhydrater Fett Protein Kcal

100g Brunt ris parboiled 75 3 9,5 370

100g Potatis 16,4 0,1 1,7 74

100g Fullkornspasta 66,2 1,5 11 327

Potatis kan man äta mest av.
Pasta är det som går snabbast att göra.

Men som kolhydratkälla är det egentligen någon skillnad på dom?
Man vill ju äta MYCKET mat så potatis är ju kanon om man ser det så.

pragmatist
2006-04-01, 09:50
Bönor, linser, rotfrukter, havregryn, quinoa samt dinkel- eller bulgurvete är bättre alternativ enligt min mening på grund av fiberinnehåll och näringsvärde i största allmänhet. Men potatis mättar oslagbart bra i förhållande till kaloriinnehållet.

RassK
2006-04-01, 10:18
Broccoli, Spenat eller
Diverse grönsaksblandningar som du hittar i frysdisken

Fed up
2006-04-01, 10:26
men broccoli, spenat och bönor och allt det där ersätter ju knappast pasta, ris och potatis. kul med köttfärssås och spenat, enbart, liksom.

RassK
2006-04-01, 10:28
No pain, No gain ;)

Ärligt talat så är Broccoliblandning och Köttfärssås inte så dumt :>

Fed up
2006-04-01, 10:35
No pain, No gain ;)

Ärligt talat så är Broccoliblandning och Köttfärssås inte så dumt :>

Alltså, man kan ju ha broccoli eller psenat i köttfärssåsen, och minska lite på pastan till tex. Men utesluta pastan helt är jag emot.

Cykelmannen
2006-04-01, 10:51
Om man har gått så långt att man plockar bort ris, pasta och potatis ur kosten så har det nog gått lite väl långt. Vanlig kokt potatis är utmärkt.

RassK
2006-04-01, 11:23
Jag har inte käkat Ris, Pasta, Bröd eller Potatis på 3 månader :P
Helt meningslöst imo >_< Sjukt mycket onödiga kalorier

Cilia
2006-04-01, 12:06
Alltså, man kan ju ha broccoli eller psenat i köttfärssåsen, och minska lite på pastan till tex. Men utesluta pastan helt är jag emot.
men är du emot det för att det är mindre optimalt eller för att du tycker det inte är lika gott?

supersleepy
2006-04-01, 19:52
Jag har inte käkat Ris, Pasta, Bröd eller Potatis på 3 månader :P
Helt meningslöst imo >_< Sjukt mycket onödiga kalorier

Vad har du läkat istället. Skriv gärna ned vad du käkat under 2 dagar. Skulle vara intressant.

Tack

Fed up
2006-04-01, 19:54
men är du emot det för att det är mindre optimalt eller för att du tycker det inte är lika gott?

För att det blir tråkigt och inte lika gott. Jag baserar inget på fakta eller kunnande, enbart på lösryckta antaganden och emotioner. :thumbup:

SvenneÅkarp
2006-04-01, 20:10
Broccoli, Spenat eller
Diverse grönsaksblandningar som du hittar i frysdisken

Då måste jag som kock opponera mig ganska kraftigt om du ersätter färsk potatis samnt ris och pasta med frysta grönsaker.... förresten du kan inte ens jämnföra fryst broccoli med dessa saker broccoli kan du inte ens räkna som en kolhydrat källa det innehåller knappt någonting det är bukfyllnad.

RassK
2006-04-01, 20:39
Grönsaker är en vitaminrik kolhydratskälla
och Broccoli är så sjukt mycket nyttigare på alla sätt och vis än allt
det du nyss sa
och ja, det är en bukfyllare, jag deffar :P på bulk äter jag fullkornspasta och potatis ^^

supersleepy: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66313

hasse36
2006-04-01, 20:56
Men som kolhydratkälla är det egentligen någon skillnad på dom?
Man vill ju äta MYCKET mat så potatis är ju kanon om man ser det så.Kolhydraterna, från alla tre, kommer från stärkelse som är långa kedjor av glukos.

Potatis mättar oerhört bra. Nu på senvintern innehåller potatis ca 90 kcal/hg. 100 g pasta (ca 350 g kokt) innehåller alltså lika mycket energi som 400 g kokt potatis. Av 400 g potatis blir jag mätt men av 350 g pasta blir jag bara förbannad.

SvenneÅkarp
2006-04-01, 21:40
Grönsaker är en vitaminrik kolhydratskälla
och Broccoli är så sjukt mycket nyttigare på alla sätt och vis än allt
det du nyss sa
och ja, det är en bukfyllare, jag deffar :P på bulk äter jag fullkornspasta och potatis ^^

supersleepy: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66313

Du kan inte bara säga att broccoli är sjukt mycket nyttigare. Jag vill nog veta vad som är onyttigt med potatis, ris och pasta isåfall.

Djupfryst broccoli och jag förmodar att du sedan koker den i vatten alt värmer det i micron är inte särskilt vitaminrikt. Om du däremot gått ut och köpt dig rejäll färsk ny fin broccoli då skulle jag kunna ställa upp på att den är lite mer vitamin rik. Men som sagt vad grundar du på ditt uttalande på om att broccoli är nyttigt och pasta,ris och potatis är inte det?