handdator

Visa fullständig version : Högskoleprovet!


Gimp
2006-04-01, 06:51
Japp, idag drar det igång, bäst jag börjar masa mig till lokalen där det ska skrivas. :whipped:

Lycka till, tack så mycket!

tano
2006-04-01, 07:13
Japp, idag drar det igång, bäst jag börjar masa mig till lokalen där det ska skrivas. :whipped:

Lycka till, tack så mycket!

Lycka till.. Hoppas det går bra för tjejen min!

Bronkitkorv
2006-04-01, 07:14
Lycka till.. Hoppas det går bra för tjejen min!
Min med hon är där nu förkyld och jävlig såklart...

Gimp
2006-04-01, 12:23
jaha, då var man hemma på lunch då, hittills har allt gått fint i alla fall, blev stessad i slutet av den svenska läsförståelsen bara eftersom jag drog benen efter mig första tiden. *grr*

laddar väl med lite bulgur och tonfisk inför andra omgången då :bpump:

Mago
2006-04-01, 15:52
Inledde riktigt dåligt.. :( *rätta om 8min*

Tomten
2006-04-01, 15:59
Fan... hade ju tänkt skriva högskoleprovet men det blev aldrig av... urgh.

Stoltz
2006-04-01, 16:15
Done and done. Var inte lika påfrestande som jag trodde! - Nu börjar snart första riktiga arbetsdagen, 15 min tills man drar dit. Kommer sussa gott inatt :P

Axel
2006-04-01, 16:16
Fick 1,5 enligt tidigare tabeller.. en hel del mer än jag trodde så jag är nöjd :D

Mago
2006-04-01, 16:20
87p.
Ungefär som jag trodde.

22/40 på orden känns segt. Får plugga in 10 ord om dan tills nästa prov. :)

michael
2006-04-01, 16:29
Vart är facit uppe??

Fredrik S
2006-04-01, 16:38
Vart är facit uppe??

http://www.umu.se/edmeas/hprov/hprov/06a/facit.html

Jag har precis rättat mitt prov och jag verkar ligga på gränsen mellan 1,8 och 1,9 vilket inte har någon som helst betydelse, eftersson antagningspoängen till utbildningen som jag är intresserad av är mycket låg.

KRILLE!
2006-04-01, 16:39
Nästan fullpott på LÄS och ORD. Sedan rasade det utför, sumpade ELF och DTK så jäkla hårt :cryout:

egge
2006-04-01, 16:43
Hur vet ni vilken poäng ni ligger på, beror ju på vad alla andra fått väl`?
Själv fick jag 97 poäng på första försöket vilket jag är djävligt nöjd med. :D
Missade baksidan på ELF, två uppgifter. Kändes lite onödigt.
Vad tror ni 97 rätt kan ge för poäng?

Edit: Ord var lättare än vad jag trodde.

mathor
2006-04-01, 16:46
Hur vet ni vilken poäng ni ligger på, beror ju på vad alla andra fått väl`?
Själv fick jag 97 poäng på första försöket vilket jag är djävligt nöjd med. :D
Missade baksidan på ELF, två uppgifter. Kändes lite onödigt.
Vad tror ni 97 rätt kan ge för poäng?

Edit: Ord var lättare än vad jag trodde.


Enligt normeringstabellerna ger det antagligen 1,7.

Diana
2006-04-01, 16:48
Um... ja man anar ju att man längtar i smyg efter att börja plugga när man blir avis på folk som skriver prov :confused: :D
Congrats till er som lyckades bra =)

pumpare
2006-04-01, 16:53
Hur vet ni vilken poäng ni ligger på, beror ju på vad alla andra fått väl`?
Själv fick jag 97 poäng på första försöket vilket jag är djävligt nöjd med. :D
Missade baksidan på ELF, två uppgifter. Kändes lite onödigt.
Vad tror ni 97 rätt kan ge för poäng?

Edit: Ord var lättare än vad jag trodde.

Så sant, så sant men om man kollar på de tre senaste normeringarna så har ex. intervallet 101-104p gett den normerade poängen 1.8 i alla fall. Så du får antagligen 1.7 kanske (om du har otur) 1.6

egge
2006-04-01, 17:01
Så sant, så sant men om man kollar på de tre senaste normeringarna så har ex. intervallet 101-104p gett den normerade poängen 1.8 i alla fall. Så du får antagligen 1.7 kanske (om du har otur) 1.6

Kan ju säga att jag inte gråter om jag får 1,6. Eftersom detta var mitt första prov och jag inte hade förberett mig det minsta så blir jag riktigt glad om jag får över 1,5. :D

pumpare
2006-04-01, 17:06
Kan ju säga att jag inte gråter om jag får 1,6. Eftersom detta var mitt första prov och jag inte hade förberett mig det minsta så blir jag riktigt glad om jag får över 1,5. :D

Det kan jag garantera dig (så pass någon kan garantera någonting överhuvudtaget) att du får. Bra resultat för att vara första gången :thumbup: Jag har gjort det ett antal gånger nu och verkar hamna på 1.8, är glad för det med :D

Nejv
2006-04-01, 17:21
Saaataans jävla hooorprooov. Tur man har bra betyg alltså. :P

Mandus
2006-04-01, 17:23
Kollade på orden, tyckte de var skrattretande denna omgången. Tippar på en hård normering.

wintersnowdrift
2006-04-01, 18:06
Fan, min kompis som kommer hit ikväll fick 117/122. Blir det 2,0 tror ni? Han kommer att bli odräglig i så fall´ :furious: :D.

Själv skrev jag inte idag, jag hoppas och tror att mina betyg ska räcka till för "vad jag nu vill plugga".

//Kristin

pumpare
2006-04-01, 18:08
Fan, min kompis som kommer hit ikväll fick 117/122. Blir det 2,0 tror ni? Han kommer att bli odräglig i så fall´ :furious: :D.

Själv skrev jag inte idag, jag hoppas och tror att mina betyg ska räcka till för "vad jag nu vill plugga".

//Kristin

Kan nog tyvärr inte bli mycket annat, bara att hoppas att kompisen din har räknat fel :D

Decamber
2006-04-01, 18:16
Done and done. Det gick relativt hyfsat! Skrev 85 poäng vilket torde landa kring 1.4-nästet. Var nära att spika läsförståelsen om det inte vore för en liten pinne; detta var mer än jag hade räknat med.

Nu är det bara att hoppas att detta räcker till någon sjukgymnastutbildning som inte ligger alltför långt norrut.

Fredrik S
2006-04-01, 18:24
Fan, min kompis som kommer hit ikväll fick 117/122. Blir det 2,0 tror ni? Han kommer att bli odräglig i så fall´ :furious: :D.

Själv skrev jag inte idag, jag hoppas och tror att mina betyg ska räcka till för "vad jag nu vill plugga".

//Kristin

Bered dig på odräglighet.

myggan
2006-04-01, 18:35
lustigt att alla får så sjukt långt över medel.. eller så vågar folk inte skriva ner vad dom fick om dom fick under 1.5 *rolleyes*

jag sov åt helsike för kasst i natt och fick total blackout på orden och sumpade hela provet..

så jävla åt helvete att hela provet skall hänga på massa sjuka ord som någon stofil plitade ner för en helsikes massa år sen.

Skitupplägg imo

pumpare
2006-04-01, 19:21
lustigt att alla får så sjukt långt över medel.. eller så vågar folk inte skriva ner vad dom fick om dom fick under 1.5 *rolleyes*

jag sov åt helsike för kasst i natt och fick total blackout på orden och sumpade hela provet..

så jävla åt helvete att hela provet skall hänga på massa sjuka ord som någon stofil plitade ner för en helsikes massa år sen.

Skitupplägg imo

En teori jag har är att det på något vis mäter graden av allmänbildning hos en person. Alltså om man läst en jädrans massa böcker etc. så borde man stött på en hel del begrepp och ord som inte är riktigt friska ("...massa sjuka ord...")

Ame
2006-04-01, 19:21
Fick 98 denna gången. Har haft runt 84p innan och 1.4 så hoppas på att det blir 1.7 nu.

Princy
2006-04-01, 19:25
Jag skrev också provet idag. :D Snart ska jag räkna ut vad jag får för poäng så då kommer jag nog inte vara lika glad.

Den matematiska delen som inte räknades gick hur bra som helst, men den andra gick inte bra alls. :( Statistiken gjorde jag alldeles för långsamt så på slutet chansade jag hejvilt.

sunkan
2006-04-01, 19:29
Fan, min kompis som kommer hit ikväll fick 117/122. Blir det 2,0 tror ni? Han kommer att bli odräglig i så fall´ :furious: :D.

Själv skrev jag inte idag, jag hoppas och tror att mina betyg ska räcka till för "vad jag nu vill plugga".

//Kristin

du får väl 20,0 så du kommer nog in ja :D

The_RobRoy
2006-04-01, 19:36
Jag kan stolt säga att jag fick 1.1 som bäst på provet nä jag gick i gymnasiet, skrev två gånger, fick 0.9 första gången.

ORD delen är verkligen INTE min grej, andra gången när jag fick 1.1 hade jag lika bra som om man skulle chansat, alltså runt 8 rätt. Räknade ut att om jag hade fått max på ORD delen istället, så hade jag fått 1.7-1.8

Nu läser jag tredje året på teknisk fysik, ligger nog något över medel i intelligens på en av de värre utbildningarna i landet, så tydligen överlever man ändå!

Princy
2006-04-01, 19:53
Hur räknar man om resultatet till slutsiffran? :confused:

Mago
2006-04-01, 20:33
Hur räknar man om resultatet till slutsiffran? :confused:

Det får du veta om en månad eller när det nu är de är klara med sina uträkningar och grejjer. Vad den slutgiltliga siffran blir beror på hur bra resten av Sverige skrev. Man kan ju dock jämföra med gamla normeringstabeller. Det brukar ju inte skilja allt för mycket.

Salltun
2006-04-01, 20:52
0,8 is the shit! Det enda jag klarade bra var matte-delarna.. resten gick åt helvete! :/

Satsar mer på betygen istället, bara mesar som söker in på Högskoleprovet :laugh:

pumpare
2006-04-01, 21:05
0,8 is the shit! Det enda jag klarade bra var matte-delarna.. resten gick åt helvete! :/

Satsar mer på betygen istället, bara mesar som söker in på Högskoleprovet :laugh:

Bara mesar säger du.? Eller är det kanske personer som tar det lite lugnt genom gymnasiet och som slipper oroa sig över betygen för att de vet att det finns alltid en annan väg in?! Båda sorterna minns säkert ungefär lika lite från Biologi B-lektionerna men den andre har däremot sparat in massa arbete och mödor. Tid att tillbringa på gymmet istället haha... nu ska jag nog gå och ta det lite lugnt btw :sleep:

Sallae
2006-04-01, 21:05
90 poäng, runt 10 fler än förra gången... bara 3 gånger till 2,0 om det fortsätter i den här takten : )

Big_Vik
2006-04-01, 21:18
Totalt värdelöst! och det hade gått än värre om de tagit delprov ett istället för tre. Blir till att plugga diagram, ord, sånhär logikskit, och lära sig läsa mycket snabbare inför nästa prov. Ja exakt allt måste förbättras. Ger det 3 försök till( får tydligen två st gratis i lumpen) innan jag hoppar från balkongen

LÄS: 16/20
ELS: 13/20
ORD: 29/40
NOG: 11/22
DTK: 8/20 :(

Summa: 77

Hur FASIKEN blir man smartare?

abbarn
2006-04-01, 21:34
Totalt värdelöst! och det hade gått än värre om de tagit delprov ett istället för tre. Blir till att plugga diagram, ord, sånhär logikskit, och lära sig läsa mycket snabbare inför nästa prov. Ja exakt allt måste förbättras. Ger det 3 försök till( får tydligen två st gratis i lumpen) innan jag hoppar från balkongen

LÄS: 16/20
ELS: 13/20
ORD: 29/40
NOG: 11/22
DTK: 8/20 :(

Summa: 77

Hur FASIKEN blir man smartare?



Jaja spöa dig på dtk iaf men det var väl allt också. 10/20.

paddanboy
2006-04-01, 22:55
Första gången idag: 1.1

Har inte övat värst, skulle jag få tid kanske man skulle va uppe i 1.5-1.7 i alla fall, men 2.0 känns lite långt ifrån.

jakke
2006-04-01, 23:16
Jag kan stolt säga att jag fick 1.1 som bäst på provet nä jag gick i gymnasiet, skrev två gånger, fick 0.9 första gången.

ORD delen är verkligen INTE min grej, andra gången när jag fick 1.1 hade jag lika bra som om man skulle chansat, alltså runt 8 rätt. Räknade ut att om jag hade fått max på ORD delen istället, så hade jag fått 1.7-1.8

Nu läser jag tredje året på teknisk fysik, ligger nog något över medel i intelligens på en av de värre utbildningarna i landet, så tydligen överlever man ändå!
Undersökningar har ju visat att folk som tar högskolevägen in på utb. klarar sig sämre än betygsdelen..

Princy
2006-04-01, 23:33
Det får du veta om en månad eller när det nu är de är klara med sina uträkningar och grejjer. Vad den slutgiltliga siffran blir beror på hur bra resten av Sverige skrev. Man kan ju dock jämföra med gamla normeringstabeller. Det brukar ju inte skilja allt för mycket.

Aha okej, tack! Då får jag väl börja leta normeringstabeller då. :)

Fartman
2006-04-02, 00:39
Undersökningar har ju visat att folk som tar högskolevägen in på utb. klarar sig sämre än betygsdelen..
Det är nog inte så konstigt, betygstöntarna är nog betydligt vanare med att verkligen plugga vilket flera slöisar med bra provresultat inte brukar vara.

Själv fick jag 96p, det är helt okej. Borde iaf ge 1,6 och jag sa före provet att om jag fick högre än tidigare 1,4 så skulle jag vara nöjd.

The_RobRoy
2006-04-02, 01:03
Det är nog inte så konstigt, betygstöntarna är nog betydligt vanare med att verkligen plugga vilket flera slöisar med bra provresultat inte brukar vara.

Själv fick jag 96p, det är helt okej. Borde iaf ge 1,6 och jag sa före provet att om jag fick högre än tidigare 1,4 så skulle jag vara nöjd.

Det är så komiskt dedär, varför premieras alltid dom som har någonslags naturlig talang mest, har börjat fundera mer och mer på det, borde egentligen starta en egen tråd.

En kille som föds med ruggig talang för matte, han sitter bara och softar för jämnan men får högsta betyg i allt, honom gillar alla. Men dendär j*vla pluggisen, som inte är så smart, men sitter och kämpar och jobbar och också klarar högsta betyg, det är ju bara en pluggfjant.

Känns som dom som jobbar hårt aldrig någonsin får någon cred för det, men när man kommer till högskolan inser man att det är just egenskapen att orka ta i och plugga hårt som är värt mest. Visst det blir mycket lättare om du är smart, men det går ändå åt pipan om du inte orkar plugga iallafall ganska mycket.

Man kan ju dra lite paralleller till dom vältränade här på forumet. Två killar tränar. De har nått samma resultat, med samma utgångspunkt. Skillnaden är att den ena killen blev stor och biffig på 2 år, för den andra killen tog det 6 år.

Killen som det tog 2 år för blir kommentarerna "GRYMT" "VILKA RESULTAT :hbang: " "fan va bra!" osv osv

Den andra killen får höra "bra jobbat, men lite väl dåliga resultat på så lång tid" "snyggt, men lite dåliga ökningar" med mera..

Nu råkade det vara så att båda killarna har tränat lika seriöst och tagit mat och allt runt om kring lika seriöst, men de genetiska skillnaderna gjorde att det blev såhär.

Poängen är iallafall, varför är det så mycket mer okej att födas med någon kvalite, istället för att kämpa till sig samma resultat???

Loke
2006-04-02, 01:56
LÄS och ELF ägde jag totalt. ELF hann jag inte skriva av hela, men det blir nog kanske ett par fel på dom två tillsammans, inte mer. Det är bra.

NOG gick ganska bra, två fel, det är acceptabelt. Inte bra, men acceptabelt. DTK har jag ingen aning, orkade inte skriva av. De två uppgifterna som jag tyckte var svåra klarade jag i alla fall, men man vet aldrig... Räknar med två fel där. Måste plugga in geometri bättre, det hade jag problem med i båda dessa.

ORD fick jag 12 fel på, men så var det precis innan lunchen och jag hade ätit dåligt. Fast jag ÄR dålig på ORD, så det måste bättras. Hade jag fått 5 eller färre fel där hade jag haft goda chanser för 2.0, vilket jag SKA ta nästa gång. Självpeppningen har redan börjat =)

De tre senaste proven har man kunnat ha 13 fel och ändå få 2.0. Målet är då att få 11 fel eller bättre, det känns som en hyffsad marginal.

Tja, det är min lilla självanalys, skriven mest för min egen skull, som en liten träningsjournal =)
Lite lustigt att jag tar detta så seriöst, och planerar hur jag ska träna, räknar på statistik och sånt. Men samtidigt är det kanske mer lustigt hur slappt vissa tar högskoleprovet, samtidigt som de sliter häcken av sig för att få bra betyg.

TommyBoy
2006-04-02, 02:38
95p för mig. Lär bli 1.6 med förra årets normering.
Med arbetslivserfarenhet = 2.1 så det blir brandingenjörsutbildning till hösten.

davedava
2006-04-02, 11:20
95 poäng:( tyckte ju att det gick så jävla bra, dtk sket sig totalt. I höst SKALL jag skriva 2.0, allt annat är ett misslyckande.

evil
2006-04-02, 11:47
Jag kan stolt säga att jag fick 1.1 som bäst på provet nä jag gick i gymnasiet, skrev två gånger, fick 0.9 första gången.

ORD delen är verkligen INTE min grej, andra gången när jag fick 1.1 hade jag lika bra som om man skulle chansat, alltså runt 8 rätt. Räknade ut att om jag hade fått max på ORD delen istället, så hade jag fått 1.7-1.8

Nu läser jag tredje året på teknisk fysik, ligger nog något över medel i intelligens på en av de värre utbildningarna i landet, så tydligen överlever man ändå!

Ungefär samma som för mig då. Jag har alltid varit het på matte och liknande, och har hittills 5:or i de mattekurser jag läst på högskolan, men ändå så har jag ett mediokert resultat på högskoleprovet.

Nejv
2006-04-02, 12:29
Sjukt ju, låter nästan som om alla får 2.0 här. :)

tigerofsweden
2006-04-02, 12:58
Sjukt ju, låter nästan som om alla får 2.0 här. :)

På i-net är alla bäst :thumbup:

Jag kan säga att jag fick 1.3 tack vare den jävla orddelen som ja missa mer än hälften på och mattedelen som ja fick blackout på *grr27*

Lövbiffen
2006-04-02, 13:08
Totalt värdelöst! och det hade gått än värre om de tagit delprov ett istället för tre. Blir till att plugga diagram, ord, sånhär logikskit, och lära sig läsa mycket snabbare inför nästa prov. Ja exakt allt måste förbättras. Ger det 3 försök till( får tydligen två st gratis i lumpen) innan jag hoppar från balkongen

LÄS: 16/20
ELS: 13/20
ORD: 29/40
NOG: 11/22
DTK: 8/20 :(

Summa: 77

Hur FASIKEN blir man smartare?

Vetefan! Gå inte natur-programm iaf! Man tror att man ska bli smart, men det hjälpte inte på mej iaf :( Jag tror inte ens att jag fick 1,0 den här gången och det va min andra gång *cry*

pumpare
2006-04-02, 13:30
Det är så komiskt dedär, varför premieras alltid dom som har någonslags naturlig talang mest, har börjat fundera mer och mer på det, borde egentligen starta en egen tråd.

En kille som föds med ruggig talang för matte, han sitter bara och softar för jämnan men får högsta betyg i allt, honom gillar alla. Men dendär j*vla pluggisen, som inte är så smart, men sitter och kämpar och jobbar och också klarar högsta betyg, det är ju bara en pluggfjant.

Känns som dom som jobbar hårt aldrig någonsin får någon cred för det, men när man kommer till högskolan inser man att det är just egenskapen att orka ta i och plugga hårt som är värt mest. Visst det blir mycket lättare om du är smart, men det går ändå åt pipan om du inte orkar plugga iallafall ganska mycket.

Man kan ju dra lite paralleller till dom vältränade här på forumet. Två killar tränar. De har nått samma resultat, med samma utgångspunkt. Skillnaden är att den ena killen blev stor och biffig på 2 år, för den andra killen tog det 6 år.

Killen som det tog 2 år för blir kommentarerna "GRYMT" "VILKA RESULTAT :hbang: " "fan va bra!" osv osv

Den andra killen får höra "bra jobbat, men lite väl dåliga resultat på så lång tid" "snyggt, men lite dåliga ökningar" med mera..

Nu råkade det vara så att båda killarna har tränat lika seriöst och tagit mat och allt runt om kring lika seriöst, men de genetiska skillnaderna gjorde att det blev såhär.

Poängen är iallafall, varför är det så mycket mer okej att födas med någon kvalite, istället för att kämpa till sig samma resultat???

Kanske för att det samhälle vi lever i lyfter fram individen så pass mycket, många som är ute efter självförverkligande osv. Men om man verkligen vill "lyckas" så räcker det inte med hårt slit, utan man måste ha någon talang med sig i bagaget. Alltså eftersom många människor vill så mycket, försöker de intala sig att de också är speciella (vilket iofs är hysat sant), och på något vis inspireras de av och beundrar andra som "lyckats". För att sedan försöka ta efter dessa osv... På något sätt ingjuter beundran över andra människors framgång hopp om att man själv ska lyckas.

Men vad vet jag heho

michael
2006-04-02, 14:09
Normeringen är inte alls helt beroende på vad alla andra får för resultat.

Ninjamicke
2006-04-02, 14:21
fock 76 poäng, borde hamna på 1,2. Är mit högsta hittils, men känner ändå att bara jag pluggar klarar man mkt mer, sen vill jag lära mig läsa bättre så jag slipper stressa på LÄS.
Med lite tur behöver jag dock inte högre än så här, har jobbat i 5 år nu till hösten och då blir det ju lite lättare att söka och komma in.

Loke
2006-04-02, 14:45
Sjukt ju, låter nästan som om alla får 2.0 här. :)

Tja, de som skriver i tråden är ju de som är intresserade av högskoleprovet, och de som är i intresserade får också bra resultat. Inte så konstigt.

Mago
2006-04-02, 15:02
Sjukt ju, låter nästan som om alla får 2.0 här. :)

Inte för att någon har skrivit att de har fått 2.0 men.. :)



1.7 ska jag banne mig få nästa gång.

NiXPhoenix
2006-04-02, 15:19
Tja, de som skriver i tråden är ju de som är intresserade av högskoleprovet, och de som är i intresserade får också bra resultat. Inte så konstigt.


Borde inte alla som lagt ner en hel dag på provet vara så pass intresserade att de åtminstone kan skriva ett kort svar i den här tråden?
En del har faktiskt skrivit delresultat utan att nämna något totalt, men de är få. Har inte sett någon som skrivit här som haft under 1,0 vilket medel ligger på.

NiXPhoenix
2006-04-02, 15:33
Totalt värdelöst! och det hade gått än värre om de tagit delprov ett istället för tre. Blir till att plugga diagram, ord, sånhär logikskit, och lära sig läsa mycket snabbare inför nästa prov. Ja exakt allt måste förbättras. Ger det 3 försök till( får tydligen två st gratis i lumpen) innan jag hoppar från balkongen

LÄS: 16/20
ELS: 13/20
ORD: 29/40
NOG: 11/22
DTK: 8/20 :(

Summa: 77

Hur FASIKEN blir man smartare?


Tycker det är helt okej resultat på svenskan, dvs ord- och läsförståelsen. Men självklart finns det rejält med utrymme för förbättring.
Engelskan däremot, hmm, vad jag kommer ihåg brukar de flesta tycka den är väldigt enkel, är det du som är dålig på engelska eller har de gjort den svårare? Försök läsa en del böcker på engelska, lagom svårighetsgrad är nog bäst. Allt eftersom kan du öka.
Matten/logiken, inte bra alls, här måste du krama fram ytterligare några poäng.
Till sist har vi diagram, tabeller och kartor, vilket fiasko men det är du medveten om själv. Kan nog vara den del där tidspressen är värst för många, egentligen vill jag påstå att den inte är alltför svår. Även den dummaste person hade nog kunnat klara av de flesta frågorna om han fått ordentligt med tid och gått igenom varje fråga ett flertal gånger, det finns många möjligheter för missuppfattningar.

Ta och gör ett par DTK-delar från gamla prov, utan tidsbegränsning, och se hur det går då.

egge
2006-04-02, 15:48
Tja, de som skriver i tråden är ju de som är intresserade av högskoleprovet, och de som är i intresserade får också bra resultat. Inte så konstigt.

Vad menar du med intresse egentligen. Alla som gör det är ju uppenbarligen intresserade att få bra resultat, varför skulle man annars göra det? Menar du att man övar på gamla prov innan så kan jag hålla med om att man nog får bättre resultat då än om man är totalt oförberedd (vilket betyder att jag kan bättre hoppas jag :) ).

Edit: Typ som nix sa.

Loke
2006-04-02, 17:09
Vad menar du med intresse egentligen. Alla som gör det är ju uppenbarligen intresserade att få bra resultat, varför skulle man annars göra det? Menar du att man övar på gamla prov innan så kan jag hålla med om att man nog får bättre resultat då än om man är totalt oförberedd (vilket betyder att jag kan bättre hoppas jag :) ).

Edit: Typ som nix sa.

Ja, klart alla har ett visst intresse, men högre intressenivå leder till att man lägger ner mer tid på provet innan själva provet, vilket leder till högre resultat.

Gimp
2006-04-02, 18:04
Ähhhhhh, fy fasiken vad dåligt, 1,3 med förra årets normeringstabell blev det bara... :( I höst smäller det igen och då ska ajg banne mig dra 1,5 i alla fall.

Jaja, jag kommer i alla fall in på maskinteknik på chalmers med det för den hade bara 1,2 som lägsta förra året. :thumbup:

Gimp
2006-04-02, 18:12
Jag kan stolt säga att jag fick 1.1 som bäst på provet nä jag gick i gymnasiet, skrev två gånger, fick 0.9 första gången.

ORD delen är verkligen INTE min grej, andra gången när jag fick 1.1 hade jag lika bra som om man skulle chansat, alltså runt 8 rätt. Räknade ut att om jag hade fått max på ORD delen istället, så hade jag fått 1.7-1.8

Nu läser jag tredje året på teknisk fysik, ligger nog något över medel i intelligens på en av de värre utbildningarna i landet, så tydligen överlever man ändå!

Heh, satt och kollade på den utbildningen här om kvällen. :D Den ena gubben i HCZ har tydligen läst det på KTH och sedan doktorerat inom fysik, precis vet jag inte, men han är i alla fall dålig på att åka skridskor trots att han är jättesmart. :cool:

Men andra ord, högskoleprvet är inte allt, men det hade verkligen boostat min självkänsla att få lite bättre än det jag fick. :whipped:

hahavaffan
2006-04-02, 18:12
När är nästa tillfälle? Och ska man ha med sig miniräknare till mattedelen?

Gimp
2006-04-02, 18:15
När är nästa tillfälle? Och ska man ha med sig miniräknare till mattedelen?

Sista anmälningsdag är 15 septemer till hösten då provet är väl i slutet av oktober eller början av november.

Nej, man får itne ha med sig miniräknare, endast penna, sudd, linjal och understrykningspenna, mer eller mindre i alla fall.

Kolla in de gamla proven (https://www.studera.nu/hprovet/infor_provet/facit.shtml)!