handdator

Visa fullständig version : När ska jag ta kosttillskotten?


il_Duce
2006-04-01, 00:10
Har frågat detta på en annan tråd, men misstänker att det inte va rätt tråd för att få tillräckligt med svar, så jag tar det här också..

Skulle det här upplägget fungera bra för mig? (Då menar jag inte mängdmässigt utan snarare tidsmässigt):


10min innan träning (16:30): Blandar protein pulver och 1tsk Kreatin Monohydrat i en shaker med vatten som dricks upp på direkten.

10min efter träning (18:00): Dricker ett glas vatten med 1tsk Kreatin Monohydrat.

1 timme efter träning (19:00): Äter middag.

Innan läggdags (22:00): Dricker milk-90 (långsamt protein).

il_Duce
2006-04-04, 13:41
Nån med kunskap som kan vara vänlig och svara på om det här är ett bra upplägg?

mangemani
2006-04-04, 13:57
detta är vad jag kan svara iaf.

1.ta kreatinet direkt efter träningen istället.
2.käka ett mål mat typ 1-1½ timme innan träningen för att sen när du är på gymmet,ta halva din gainer.
3.efter passet,drick upp resten av din gainer,åk hem från gymmet,låt det kanske gå 30 min för att sen käka ett till mål mat..låt det gå 1 timme och käka sen ett till mål mat.
4.milk-90 låter bra,fortsätt med det som du gör,blanda kanske i lite nyttig olja i den drinken eller käka en näve nötter,detta för att slöa ner proteinet så det räcker under hela natten.

il_Duce
2006-04-04, 21:20
detta är vad jag kan svara iaf.

1.ta kreatinet direkt efter träningen istället.
2.käka ett mål mat typ 1-1½ timme innan träningen för att sen när du är på gymmet,ta halva din gainer.
3.efter passet,drick upp resten av din gainer,åk hem från gymmet,låt det kanske gå 30 min för att sen käka ett till mål mat..låt det gå 1 timme och käka sen ett till mål mat.
4.milk-90 låter bra,fortsätt med det som du gör,blanda kanske i lite nyttig olja i den drinken eller käka en näve nötter,detta för att slöa ner proteinet så det räcker under hela natten.

Har för mig att jag läst här nånstans att kreatin ska tas innan, så att det gör nytta under passet, är jag ute och cyklar då?
Så det är fel som jag gör, att jag tar lite innan och lite efter?

Och hur är det med min protein drink (whey-80)? Ska jag inte dricka upp hela innan? Utan istället så dricker jag halva, och låter resten ligga kvar blandad i väskan medans jag gymmar, och dricker det när jag gymmat klart?

wo0b9n
2006-04-04, 21:48
Har för mig att jag läst här nånstans att kreatin ska tas innan, så att det gör nytta under passet, är jag ute och cyklar då?
Så det är fel som jag gör, att jag tar lite innan och lite efter?

Och hur är det med min protein drink (whey-80)? Ska jag inte dricka upp hela innan? Utan istället så dricker jag halva, och låter resten ligga kvar blandad i väskan medans jag gymmar, och dricker det när jag gymmat klart?


Drick en gainer innan passt, efter passet så käkar du mat och intar ditt kreatin. En, två & tre timmar efter så tar du din whey 80, alltså tre shakar.

muffe85
2006-04-04, 22:06
Gainer eller inte Gainer... Kolhydrater efter passet vore bra, vilken form det nu är i.

il_Duce
2006-04-05, 06:06
så som jag kör nu, med whey-80 och kreatin blandat.. Halva före och halva efter, är alltså inte att föredra? För det är ganska smidigt för mig att köra så...

Kreatinet ska BARA tas efteråt?

Och kolhydrater. behöver jag verkligen det efter? det är väl bara för återhämtningen? och jag kör inte mer än ett träningspass per dag...

Vill gärna ha ett svar från King Grub också... ;)

il_Duce
2006-04-05, 11:04
Om vi säger såhär... Jag ska hålla mig till whey-80 och kreatin, inget annat..
Det jag vill veta är hur jag ska lägga upp det då...
Ska jag ta whey-80 före passet, och kreatin efter???

z_bumbi
2006-04-05, 11:07
Hur långt är det till måltiden innan träningen och måltiden efter träningen?

Kreatin skulle jag ta med någon måltid under dagen där det finns kolhydrater.

Guns n hoses
2006-04-05, 11:09
Hur långt är det till måltiden innan träningen och måltiden efter träningen?

Kreatin skulle jag ta med någon måltid under dagen där det finns kolhydrater.
Så man behöver alltså inte ta kreatinet 60-30 minuter innan passet? Och även kreatin direkt efter passet med maltodextrin eller liknande?

il_Duce
2006-04-05, 11:35
Hur långt är det till måltiden innan träningen och måltiden efter träningen?

Kreatin skulle jag ta med någon måltid under dagen där det finns kolhydrater.

Äter lunch ca 4 timmar innan träning (samt en banan 1 timme innan träning) och middag ca 60-90min efter träningen..

z_bumbi
2006-04-05, 11:35
Så man behöver alltså inte ta kreatinet 60-30 minuter innan passet? Och även kreatin direkt efter passet med maltodextrin eller liknande?

Äter man inga kolhydrater till så ser jag ingen större mening med det.

Äter man kolhydrater så kan det kanske vara lämligt att ta kreatin i samband med träningen men jag vet inte om det gör någon skillnad.

Guns n hoses
2006-04-05, 11:55
Äter man inga kolhydrater till så ser jag ingen större mening med det.

Äter man kolhydrater så kan det kanske vara lämligt att ta kreatin i samband med träningen men jag vet inte om det gör någon skillnad.

Owkie :} Men tycker du det är onödigt att ta kreatin 2 gånger per dag?

z_bumbi
2006-04-05, 12:10
Men tycker du det är onödigt att ta kreatin 2 gånger per dag?

Får man inga magproblem så vet jag inte om det är någon fördel att sprida ut det, får man problem med magen så skulle jag dela upp det på så många tillfällen som möjligt och se om det funkar.

Det är så vitt jag vet bara en teori om att det man stoppar i sig 60-90 min innan träningen faktiskt gör någon nytta under passet.

il_Duce
2006-04-05, 12:19
Bumbi såg du mitt inlägg längre upp?

z_bumbi
2006-04-05, 12:34
Äter lunch ca 4 timmar innan träning (samt en banan 1 timme innan träning) och middag ca 60-90min efter träningen..

Jag skulle se till att stoppa i mig kolhydrater i samband med träningen och inte bara protein.
Om du bara ska ta protein så vet jag faktiskt inte var det gör mest nytta på ett sådant upplägg, gissningsvis innan passet.

Kreatinet skulle jag ta vid någon måltid med kolhydrater.

il_Duce
2006-04-05, 13:50
Om jag blandar whey-80 med maltodextrin, då blir det en gainer va?

Går det bra att blanda protein pulvret med maltodextrin pulvret tillsammans o blanda med vatten i en shaker, och dricka halva före träningen och spara resten i shakern och dricka resten efter passet?

Hur låter det här??

apa_ola
2006-04-05, 14:00
Om jag blandar whey-80 med maltodextrin, då blir det en gainer va?

Går det bra att blanda protein pulvret med maltodextrin pulvret tillsammans o blanda med vatten i en shaker, och dricka halva före träningen och spara resten i shakern och dricka resten efter passet?

Hur låter det här??

Det går bra.
Annars kan du ta proteinet 15-20 min innan träning och enbart maltodextrinet efter.
Antingen eller, hur stor skillnaden egentligen blir är svårt att veta..

Guns n hoses
2006-04-05, 14:15
Det går bra.
Annars kan du ta proteinet 15-20 min innan träning och enbart maltodextrinet efter.
Antingen eller, hur stor skillnaden egentligen blir är svårt att veta..
Optimalare att ta proteinet under uppvärmningen.

apa_ola
2006-04-05, 14:28
Optimalare att ta proteinet under uppvärmningen.

Vad grundar du det på?
EAA är som bekant riktigt snabbt och kan (har gjorts i tester) tas direkt innan träning.
Vassle däremot, som är det snabbaste naturligt förekommande proteinet, peakar inte alls lika snabbt. Därför skulle det kunna var till fördel att ta vasslet en bit innan träning. Personligen tar jag det 15-20 min. innan, kanske något godtyckligt efter som det inte finns någon konkret forskning på just detta.

il_Duce
2006-04-05, 14:50
Känns smidigast att blanda malto + protein i samma drink och dricka hälften en stund innan och resten efter passet.. Bara inte det förstörs medans jag tränar??

Pepz
2006-04-05, 14:51
Känns smidigast att blanda malto + protein i samma drink och dricka hälften en stund innan och resten efter passet.. Bara inte det förstörs medans jag tränar??

Nej det gör det inte

il_Duce
2006-04-05, 14:58
Härligt, då känns det som jag har mitt upplägg, om det inte är nån som har nåt emot detta? :D

Men var köper jag maltodextrin nånstans?
Hade en sida förut men har glömt bort den...
Har för mig att det var nån ölbryggnings sida eller nåt...?

apa_ola
2006-04-05, 18:25
Härligt, då känns det som jag har mitt upplägg, om det inte är nån som har nåt emot detta? :D

Men var köper jag maltodextrin nånstans?
Hade en sida förut men har glömt bort den...
Har för mig att det var nån ölbryggnings sida eller nåt...?

www.kolozzeum.com

il_Duce
2006-04-05, 22:05
www.kolozzeum.com

Eller borde jag satsa på nån annan gainer från den sidan? istället för att blanda protein och maltodextrin??

muffe85
2006-04-05, 22:16
Eller borde jag satsa på nån annan gainer från den sidan? istället för att blanda protein och maltodextrin??

Jag föredrar att blanda. då kan jag skräddarsy min shaker.
ibland vill jag ha 30g malto, ibland 45, ibland 60, ibland 90.
beror på hur hårt passet är! men jag vill ju ändå ha samma mängd protein!

Du måste ju själv välja vad som passar dina behov bäst.

il_Duce
2006-04-06, 06:48
Jag föredrar att blanda. då kan jag skräddarsy min shaker.
ibland vill jag ha 30g malto, ibland 45, ibland 60, ibland 90.
beror på hur hårt passet är! men jag vill ju ändå ha samma mängd protein!

Du måste ju själv välja vad som passar dina behov bäst.

Men om jag nu kör ett medelpass hela tiden (hyffsat hårt), hur många gram protein och kolhydrater ska jag då blanda i min shaker om jag tar halva före och halva efter passet? (och väger 72kg)

il_Duce
2006-04-06, 06:55
Och recovery gainer som finns här på kollozeum, är inte det bättre för mig? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med det jämfört med protein/maltodextrin? (Jag hade ju tänkt ta lika mkt varje gång eftersom jag kör jämbördiga pass... Och recovery gainer verkar ju inte kosta mer än protein+malto, och är ju dessutom smidigare att blanda eftersom det är ett pulver istället för 2...

z_bumbi
2006-04-06, 07:00
Och recovery gainer som finns här på kollozeum, är inte det bättre för mig? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med det jämfört med protein/maltodextrin? (Jag hade ju tänkt ta lika mkt varje gång eftersom jag kör jämbördiga pass... Och recovery gainer verkar ju inte kosta mer än protein+malto, och är ju dessutom smidigare att blanda eftersom det är ett pulver istället för 2...

Det är protein och maltodextrin i gainern så det är mest en smaksak, jag tycker det är bekvämt med en gainer men eftersom jag inte klarar av laktos så måste jag blanda själv. Det är inte så jobbigt det heller, man öppnar två burkar istället för en. :)

il_Duce
2006-04-06, 08:14
Kan jag blanda i mitt kreatin i denna gainern också, som jag dricker före och efter?

z_bumbi
2006-04-06, 09:08
Kan jag blanda i mitt kreatin i denna gainern också, som jag dricker före och efter?

Ja.