handdator

Visa fullständig version : Gästarbetare


christian
2006-03-31, 22:46
Det klagas ju på att polska gästarbetare tar hantverkarjobb och lönedumpar och allt vad de nu förknippas med. Måste bara slå ett slag till deras favör iom denna tråd.

Har nyss fått mina fönster bytta i lägenheten, alltså hela fönstrena inkl karmar och foder. Samt balkongdörren. Detta jobb utfördes alltså av inhyrda polska arbetare. Visserligen pratar de inte svenska, men oj vad snyggt det blev. Riktigt imponerad av detaljarbetet och jag är verkligen en petimeter vad gäller detaljer. Inte en skarv ur synk, så att säga.

Inte alls som de svenska "hantverkare" som gjorde stambytet förra året, de slarvade och struntade i detaljer samt missade viktiga delar som i efterhand fick korrigeras. Gissningsvis till dubbla lönen mot vad polackerna får, också.

Vad är era erfarenheter?

H.Emanuel
2006-04-01, 08:33
Har du svart städhjälp också?

Jorgen
2006-04-01, 08:39
Sålänge dom arbetar på samma villkor som mig, med samma lön och samma rättigheter har jag inga som helst problem med det.
Oftast så brukar det dock inte vara på det viset tyvärr,

reinholdsson
2006-04-01, 08:43
Lite konstigt att ett fackförbund i stan bygger upp en ny stor kontorslokal med utländska arbetare, men de kan ju iofs ha kollektivavtal.

Allan
2006-04-01, 09:00
Inte alls som de svenska "hantverkare" som gjorde stambytet förra året, de slarvade och struntade i detaljer samt missade viktiga delar som i efterhand fick korrigeras. Gissningsvis till dubbla lönen mot vad polackerna får, också.



Och då tycker du att polackerna ska få påökt till den svenska nivån? Det tycker jag också!

allan

christian
2006-04-01, 09:20
Och då tycker du att polackerna ska få påökt till den svenska nivån? Det tycker jag också!

allan

Givetvis! Nu vet ju inte jag om de har sämre lön, min gissning ligger dock på det.

christian
2006-04-01, 09:21
Har du svart städhjälp också?

Nej?

Vad har svart arbetskraft med saken att göra? Är du rädd för konkurrens?

Grahn
2006-04-01, 09:27
Nej?

Vad har svart arbetskraft med saken att göra? Är du rädd för konkurrens?

Tror han antog att det var svart, tydligen felaktigt.

Liet fundersam dock vad konkurrens har med svartjobb att göra.

christian
2006-04-01, 09:29
Tror han antog att det var svart, tydligen felaktigt.

Liet fundersam dock vad konkurrens har med svartjobb att göra.

Uttryckte mig kanske lite felaktigt såhär i ottan. Ang det med konkurrens menar jag att han kanske är hantverkare själv och rädd för att polska arbetare skall ta över hans jobb, och därför reagera så. Inte lätt när man är trött. =)

Allan
2006-04-01, 09:31
Det vore ju helt underbart om man automatiskt kunde dra slutsatsen att folk som har sämre betalt gör ett bättre jobb än de som har bättre pröjs, eller hur?


allan

Allan
2006-04-01, 09:32
Å andra sidan beskrev jag farhågorna med ditt stambyte Christian, och det verkar ju som de besannats.


allan

Grahn
2006-04-01, 09:37
Uttryckte mig kanske lite felaktigt såhär i ottan. Ang det med konkurrens menar jag att han kanske är hantverkare själv och rädd för att polska arbetare skall ta över hans jobb, och därför reagera så. Inte lätt när man är trött. =)

Det skålar vi i svart kaffe för :)

christian
2006-04-01, 09:39
Det vore ju helt underbart om man automatiskt kunde dra slutsatsen att folk som har sämre betalt gör ett bättre jobb än de som har bättre pröjs, eller hur?


allan

Absolut, men nu tror jag mer att det ligger i "hungrigheten" hos de polska arbetarna. De tjänar, med sina mått mätt, ordentliga summor pengar och har inte råd att slarva för då är det slutjobbat. De svenska, som knappt klarade gymnasiet, behöver inte bry sig. De vet att det alltid finns jobb bara man känner någon som äger en firma. Om inte annat så kan man ju alltid stämpla.
De polska arbetarna verkar också vara äldre och ha lite av den yrkesstolthet man hittar hos vissa äldre hantverkare i Sverige. Finns mycket troligt dåliga hantverkare inom de polska leden också, fast vi slipper nog dem i Sverige än på ett tag.


Å andra sidan beskrev jag farhågorna med ditt stambyte Christian, och det verkar ju som de besannats.


allan

Absolut, även om de rättat till en hel del så saknas liksom "stunsen" i finishen. Men de var ju bara svenskar "kvalificerade för våtrum".. haha.

Diggler
2006-04-01, 09:40
Ja, men det är ju helt underbart. Alla arbetaryrken borde utföras av billig illegal arbetskraft så att vi successivt gör varenda svensk arbetare arbetslös.

Alternativt får våra egna arbetare ha Litauisk standard, halverad lön, fördubblad arbetstid, och "passar det inte, så får du kicken!"-villkor. Underbart.

Jorgen
2006-04-01, 09:41
Absolut, men nu tror jag mer att det ligger i "hungrigheten" hos de polska arbetarna. De tjänar, med sina mått mätt, ordentliga summor pengar och har inte råd att slarva för då är det slutjobbat. De svenska, som knappt klarade gymnasiet, behöver inte bry sig. De vet att det alltid finns jobb bara man känner någon som äger en firma. Om inte annat så kan man ju alltid stämpla.
De polska arbetarna verkar också vara äldre och ha lite av den yrkesstolthet man hittar hos vissa äldre hantverkare i Sverige. Finns mycket troligt dåliga hantverkare inom de polska leden också, fast vi slipper nog dem i Sverige än på ett tag.
Du verkar ha full koll på hur byggnadsbranchen fungerar. *rolleyes*

christian
2006-04-01, 09:42
Ja, men det är ju helt underbart. Alla arbetaryrken borde utföras av billig illegal arbetskraft så att vi successivt gör varenda svensk arbetare arbetslös.

Alternativt får våra egna arbetare ha Litauisk standard, halverad lön, fördubblad arbetstid, och "passar det inte, så får du kicken!"-villkor. Underbart.

Var får du illegala ifrån?

Kanske svenska hantverkare mår bra av att bli konkurrensutsatta?

christian
2006-04-01, 09:42
Du verkar ha full koll på hur byggnadsbranchen fungerar. *rolleyes*

Nej, det har jag inte. Bara enkla gissningar och funderingar från min sida.

Men du kanske sitter på Sanningen?

Diggler
2006-04-01, 09:46
Var får du illegala ifrån?

Kanske svenska hantverkare mår bra av att bli konkurrensutsatta?

Illegala är en gissning. Förutom ökad konkurrens, tror jag också att våra svenska hantverkare skulle må väldigt bra av ökad arbetstid utan ob-tillägg, inga försäkringar, sänkt lön, och av att förlora sin anställningstrygghet. Livskvalité och bra folkhälsa är byggda på precis de premisserna.

christian
2006-04-01, 09:49
Illegala är en gissning. Förutom ökad konkurrens, tror jag också att våra svenska hantverkare skulle må väldigt bra av ökad arbetstid utan ob-tillägg, inga försäkringar, sänkt lön, och av att förlora sin anställningstrygghet. Livskvalité och bra folkhälsa är byggda på precis de premisserna.

Nu sätter du ord i min mun.

Det är skickligheten och yrkesstoltheten jag ifrågasätter mest.

Jorgen
2006-04-01, 09:50
Men du kanske sitter på Sanningen?
Det gör nog ingen.

Men jag är i branchen och har således sett en del. Vi har haft Ungerska murare inhyrda för att mura fasad, det slutade med att allt dom hade murat fick bilas ner och göras om, vi har haft anläggare från Jugoslavien som har varit skitduktiga. Det finns alltid dom som inte sköter sitt arbete, oavsett nationalitet, det verkar som om du har tron att alla svenska byggnadsarbetare är inkompetenta smått korkade personer som inte klarade av gymnasiet och utan yrkesstolthet.

Grahn
2006-04-01, 09:50
Illegala är en gissning. Förutom ökad konkurrens, tror jag också att våra svenska hantverkare skulle må väldigt bra av ökad arbetstid utan ob-tillägg, inga försäkringar, sänkt lön, och av att förlora sin anställningstrygghet. Livskvalité och bra folkhälsa är byggda på precis de premisserna.

Fast det var ju inte riktigt det han sa från början, han höll ju tom med Allan om att de killarna borde ha svensk lön och svenska villkor.

Tycker det är ltie oförtjänt snabba försvarställningar här kanske.

christian
2006-04-01, 09:55
Det gör nog ingen.

Men jag är i branchen och har således sett en del. Vi har haft Ungerska murare inhyrda för att mura fasad, det slutade med att allt dom hade murat fick bilas ner och göras om, vi har haft anläggare från Jugoslavien som har varit skitduktiga. Det finns alltid dom som inte sköter sitt arbete, oavsett nationalitet, det verkar som om du har tron att alla svenska byggnadsarbetare är inkompetenta smått korkade personer som inte klarade av gymnasiet och utan yrkesstolthet.

Njae, mina egna erfarenheter säger mig det trots att jag vet att det finns seriösa därute. De riktigt duktiga verkar dock mest jobba åt kompisar och företag där de kan ta ännu bättre betalt. Eller så har du gamlingen som mest gör det på sin fritid för att han tycker det är kul samt tjänar lite extrapengar. Han är ofta duktig, också.

Många yngre verkar sakna yrkesstolthet, dock.

Jorgen
2006-04-01, 10:00
Många yngre verkar sakna yrkesstolthet, dock.
Av dom som kommer ut som lärlingar från skolan kan jag hålla med dig.
Min egen yrkesstolthet är det inget fel på (nu är jag iofs rätt gammal). Det jag lämnar ifrån mig på jobbet skall vara så bra att jag skulle vara nöjd med det hemma.

reinholdsson
2006-04-01, 10:06
Av dom som kommer ut som lärlingar från skolan kan jag hålla med dig.
Min egen yrkesstolthet är det inget fel på (nu är jag iofs rätt gammal). Det jag lämnar ifrån mig på jobbet skall vara så bra att jag skulle vara nöjd med det hemma.

Jag har samma uppfattning som dig, så man kan väll säga att jag har en yrkesstolthet.

Baan
2006-04-01, 10:08
Det gör nog ingen.

Men jag är i branchen och har således sett en del. Vi har haft Ungerska murare inhyrda för att mura fasad, det slutade med att allt dom hade murat fick bilas ner och göras om, vi har haft anläggare från Jugoslavien som har varit skitduktiga. Det finns alltid dom som inte sköter sitt arbete, oavsett nationalitet, det verkar som om du har tron att alla svenska byggnadsarbetare är inkompetenta smått korkade personer som inte klarade av gymnasiet och utan yrkesstolthet.

Jugoslavien, var är det för land :D ?

När vi ändå är på ämnet gästarbetare så var det ganska många från fd Jugoslavien, mest på 80-talet tror jag, som åkte till Tyskland (men även andra länder, känner några som jobbat i Sverige), som jobbade några rundor och tjänade bra med pengar. Självklart inte lika bra som dom inhemska arbetarna, men vad jag förstått var det stora infrastrukturbyggen i Tyskland och att det behövdes mycket arbetare. Just i Bosnien utvecklades hela gästarbetarfenomenet nästna till en kultur, jag vet inte hur många jag känner som arbetat på byggplats utomlands och så. Kanske blir samma utveckling med polackerna?

H.Emanuel
2006-04-01, 12:32
Nej?

Vad har svart arbetskraft med saken att göra? Är du rädd för konkurrens?
Alltså jag undrade bara om du hade det. Får för mig att du skulle kunna ha det av nån konstig anledning. Men jag kan ha missbedömt dig, sånt har hänt förut.

Allan
2006-04-01, 12:38
Är det en större firma som gör jobbet brukar de ha ordnade villkor för de anställda. Polackerna har börjat organisera sig alltmer och tar ingen skit längre. Och då hämtas det hit folk ännu längre ifrån, som ska stå med mössan i hand och ta vidriga arbetsvllkor. Vi hade ett gäng thailändare som fick slita hund på ett raffinaderi för ett halvår sen. Ryssarna är också en grupp som missbrukas kraftigt här i 08-land.
Den eventuella hantverksskickligheten är helt och hållet avhängigt det vi kallar byggtiden. Kort byggtid = mindre tid för kvalitetsjobb.


allan

Fagen
2006-04-01, 13:09
Allan och Jörgen tycker ni även att det omvända skall gälla, dvs att om/när ni åker till ett annat land och arbetar så är det deras lönesättning och arbetsavtal som skall gälla för er? Nej, jag är inte ute efter att provocera, undrar bara varför konkurrens är något som bara skall gälla nationellet?

vxcv
2006-04-01, 13:10
Vad får tex en polsk snickare i lön i Sverige?

En annan orsak till varför det slarvas och görs dåliga jobb är ju därför folk sätter upp omöjliga tidsramar på arbetena.

Allan
2006-04-01, 13:35
Allan och Jörgen tycker ni även att det omvända skall gälla, dvs att om/när ni åker till ett annat land och arbetar så är det deras lönesättning och arbetsavtal som skall gälla för er? Nej, jag är inte ute efter att provocera, undrar bara varför konkurrens är något som bara skall gälla nationellet?

Jag har bara jobbat i Norge och då jobbade vi efter norska = bättre villkor än hemma i Sverige. Jag vet inte varför jag skulle åka nånstans och jobba för sämre lön.
Om man jobbar efter avtalet har man som lägst ca 110 spänn i timmen. Är man avtalslös kan det vara från 30 kronor i timmen.


allan

Jorgen
2006-04-01, 13:38
Allan och Jörgen tycker ni även att det omvända skall gälla, dvs att om/när ni åker till ett annat land och arbetar så är det deras lönesättning och arbetsavtal som skall gälla för er? Nej, jag är inte ute efter att provocera, undrar bara varför konkurrens är något som bara skall gälla nationellet?
Naturligtvis.
Men varför skulle jag åka och jobba någonstans där jag tjänar mindre och har det sämre?

Jorgen
2006-04-01, 13:39
Vad får tex en polsk snickare i lön i Sverige?
30-70:-/tim på ett ungefär. Det finns dom som tjänar betydligt bättre också naturligtvis, men det "normala" ligger däromkring.

Monoxide
2006-04-01, 13:45
Av dom som kommer ut som lärlingar från skolan kan jag hålla med dig.
Min egen yrkesstolthet är det inget fel på (nu är jag iofs rätt gammal). Det jag lämnar ifrån mig på jobbet skall vara så bra att jag skulle vara nöjd med det hemma.


Som blivande anläggare på 22 bast (vuxenutbildning) kan jag bara säga att det är svårt att vara stolt när man inte kan så mycket. Jag tror att yrkesstolthet är något som gror i takt med att man blir bättre och faktiskt har en personlig standard och ett eventuellt rykte att leva upp till.

Klart att man gör sitt absolut bästa, men det kan vara svårt att bli nöjd och stolt när ens bästa i bästa fall är mediokert.

/Monoxide, smått uppgiven halvidiot till vuxenlärling.

Tigerkotten
2006-04-01, 14:12
Jag skulle inte ha några problem alls att anställa "Gästarbetare" för måleri av ett hus, om jag visste att dom gjorde arbetet bra.