handdator

Visa fullständig version : Proteinet just innan träning

Skrollovicz
2006-03-31, 15:15
King Grub har konstaterat att intag av protein före passet är bäst om man vill stimulera proteinsyntes maximalt. Men jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Vilket protein är att föredra? Vassle eller kasein?

Är proteinpulver bättre att inta än att äta kött eller fågel eller fisk? Eller kvittar det? Är kesella optimalt här?

Hur mycket protein i gram ska man ta innan styrkepasset? Är 250 gram kesella (ca 30 gram protein tror jag..) bra eller ska man äta ännu mer protein?

Tack på förhand/ Skrollovicz

King Grub
2006-03-31, 15:16
Långsamt protein uppreglerar inte proteinsyntesen i vila, så gissningsvis vassle.

I studier har fria essentiella aminosyror använts.

Några "svar" finns inte. Varken optimal mängd, tidpunkt, eller typ av protein är känd, om man bortser från fria essentiella aminsyror direkt före träning, som är bäst.

Skrollovicz
2006-03-31, 15:35
Tack, King Grub!

När vet man mer om intaget innan träning? Forskar man i detta område?

King Grub
2006-03-31, 15:38
Det kan jag inte svara på. Visst forskas det kring proteinintag i kombination med styrketräning, men större studier tar lång tid från idé till publicering i någon tidskrift, och kostar mycket pengar.

Men visst finns det mycket att läsa redan nu för den intresserade.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894

Skrollovicz
2006-03-31, 15:44
Tycker det är svårt med engelska tränings och kost-termer men ska försöka läsa länkarna!

Tack ännu en gång!!

Embrace_the_end
2006-04-03, 14:11
3-4 ägg innan träning då? hum?
om man inte har nåt proteinpulver eller nåt

Cerberus
2006-04-03, 14:13
Långsamt protein uppreglerar inte proteinsyntesen i vila, så gissningsvis vassle.

I studier har fria essentiella aminosyror använts.

Några "svar" finns inte. Varken optimal mängd, tidpunkt, eller typ av protein är känd, om man bortser från fria essentiella aminsyror direkt före träning, som är bäst.

Fria EAA låter inte som nåt vanligt folk kan få tag på, eller? Är det BCAA som gäller då?

Pepz
2006-04-03, 16:11
Fria EAA låter inte som nåt vanligt folk kan få tag på, eller? Är det BCAA som gäller då?

Finns som kostillskott och är bara att beställa hem

RajtanTajtan
2006-04-03, 16:13

Med tanke på att ALLA säger att det är så dyrt och grymt bra, så vore det onekligen intressant att kolla upp det. Vilka produkter syftar du på?

Cerberus
2006-04-03, 16:16

Finns det på kolozzeums shop?

King Grub
2006-04-03, 16:21
Nej. Men visst finns det att köpa, t o m i exakt samma aminosyrefördelning som används i Tipton och Wolfes studier.

RajtanTajtan
2006-04-03, 16:25
Nej. Men visst finns det att köpa, t o m i exakt samma aminosyrefördelning som används i Tipton och Wolfes studier.

Skulle det vara bättre att köra det istället för vassle, innan och 2-3 ggr efter passet? Lite dyrt att även byta ut det mot maten ;)

Är det ingen som har ngt namn på en produkt med fria EAA??
Får ju inga träffar på Google ju.

Jay-Z
2006-04-03, 16:30
Animal Nitro.

King Grub
2006-04-03, 16:36
Skulle det vara bättre att köra det istället för vassle, innan och 2-3 ggr efter passet? Lite dyrt att även byta ut det mot maten ;)

Är det ingen som har ngt namn på en produkt med fria EAA??
Får ju inga träffar på Google ju.

Har du råd och möjlighet kan du ju använda det direkt före och 1 h efter, om du vill.

Direkt före - så lite som 6 gram EAA stimulerar proteinsyntesen över en tretimmarsperiod med hundratals procent:

En timme efter passet förlängs den anabola effekten ytterligare om EAA tas tillsammans med vassle:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15256687&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

RajtanTajtan
2006-04-03, 16:43
Har du råd och möjlighet kan du ju använda det direkt före och 1 h efter, om du vill.

Direkt före - så lite som 6 gram EAA stimulerar proteinsyntesen över en tretimmarsperiod med hundratals procent:

En timme efter passet förlängs den anabola effekten ytterligare om EAA tas tillsammans med vassle:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15256687&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Ja man lever bara en gång så detta måste ju testas. Är det Animal Nitro som är nr.1 på marknaden, eller finns det bara det?

RajtanTajtan
2006-04-03, 16:48
Nu fick jag höra här om en produkt som räcker i cirkus 1 månad, och som kostar 300 kr. Tycker ni verkligen att DET är dyrt? Det är ju klockrent att köra runt omkring träningen ju.

MrBulk
2006-04-03, 19:08
kan några av dessa grejer vara nåt att äta innan träning?
ultimatenutrition.se/amino (http://www.ultimatenutrition.se/amino.htm)

RajtanTajtan
2006-04-03, 19:11
kan några av dessa grejer vara nåt att äta innan träning?
ultimatenutrition.se/amino (http://www.ultimatenutrition.se/amino.htm)

Jag hade valt den burken längst ner. Köp och väx och fortsätt vägen mot dina mål :)

MrBulk
2006-04-03, 19:20
BCAA, duger det lika bra som EAA?

Hur är det om man äter en portion gröt 45min efter träning, förstör det proteinsyntesen 1 timme efter träning eftersom gröt innehåller protein?

RajtanTajtan
2006-04-03, 19:29
BCAA, duger det lika bra som EAA?

Hur är det om man äter en portion gröt 45min efter träning, förstör det proteinsyntesen 1 timme efter träning eftersom gröt innehåller protein?

BCAA innehåller ju EAA. Man kan väl säga att det är samma sak. Du kan ju äta gröten ihop med en proteindrink, 1 timma efter passet?

MrBulk
2006-04-03, 20:42
Kan Self omninutritions Extramin göra susen?

3* tabletter innehåller:

Isoleucin 255mg
Leucin 510mg
Valin 255mg
Lysin 285mg
Methionin 140mg
Fenylalanin 255mg
Treonin 255mg
Tryptofan 75mg

* 2g aminosyror, 245mg kväve.

Akilles
2006-04-04, 14:15

Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect.

Ska man av detta dra slutsatsen att PRO+AA+CHO är bättre än AA+CHO även före passet?

King Grub
2006-04-04, 14:18
Det vet jag inte.

Pepz
2006-04-04, 15:24
King grub. frågade förut men fick inget svar.

Hur tycker du denna produkt verkar som EAA-tillskott.

L-Leucine - 4500mg
L-Isoleucine - 800mg
L-Valine - 2000mg
L-Lysine - 2000mg
L-Phenylalanine - 1700mg
L-Threonine - 1400mg
L-Histidine - 650mg
L-Methionine - 450mg

RajtanTajtan
2006-04-04, 16:26
King grub. frågade förut men fick inget svar.

Hur tycker du denna produkt verkar som EAA-tillskott.

L-Leucine - 4500mg
L-Isoleucine - 800mg
L-Valine - 2000mg
L-Lysine - 2000mg
L-Phenylalanine - 1700mg
L-Threonine - 1400mg
L-Histidine - 650mg
L-Methionine - 450mg

Jag tycker att den verkar väldigt bra, om jag jämför med några andra som jag kollat på. Men frågan är ju vilken mängd det krävs, för att komma upp i innehållet som du visar? Hur många gr pulver eller hur många tabletter, det är ju då man kan se hur starkt det är.

apa_ola
2006-04-04, 16:46
Jag tycker att den verkar väldigt bra, om jag jämför med några andra som jag kollat på. Men frågan är ju vilken mängd det krävs, för att komma upp i innehållet som du visar? Hur många gr pulver eller hur många tabletter, det är ju då man kan se hur starkt det är.

det är per 13,45 g.
hur ser sammansättningen av protein ut i musklerna?

RajtanTajtan
2006-04-04, 16:56
det är per 13,45 g.

Hur vet du vilket preparat Pepz menar?

King Grub
2006-04-04, 17:17
det är per 13,45 g.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628/T1

Skrollovicz
2006-04-05, 13:40
Vad är egentligen skillnaden mellan såna här eaa-tabletter och vanligt proteinpulver? Vilket är bäst?

fonzie
2006-04-05, 14:09
Vad är egentligen skillnaden mellan såna här eaa-tabletter och vanligt proteinpulver? Vilket är bäst?

Nu är jag verkligen ingen expert på området. Men om jag förstått rätt så ska brytas protein ner i magen till Aminosyror. I EEA-tillskott så är den nedbrytningen redan utförd på kemisk väg vilket gör att aminosyrorna kommer ut i musklerna med sjujävlarns fart. Var jag helt ute och cyklade nu? Är detta den enda fördelen med EEA-tillskott? På vilket sätt ger det bättre muskeltillväxt att aminosyrorna transporteras ut till kroppen snabbare?

apa_ola
2006-04-05, 14:13
Nu är jag verkligen ingen expert på området. Men om jag förstått rätt så ska bryts protein ner i magen till Aminosyror. I EEA-tillskott så är den nedbrytningen redan utförd på kemisk väg vilket ger det en sjujävlarns kick ut i musklerna. Var jag helt ute och cyklade nu? Är detta den enda fördelen med EEA-tillskott? På vilket sätt ger det bättre muskeltillväxt att aminosyrorna transporteras ut till kroppen snabbare?

EAA är de enda aminsoyror som behövs för muskeluppbyggnad. Resten kan kroppen syntisera själv. Därför blir inga aminosyror "bortkastade". Äter man t.ex. 20g protein, varav 19g består av icke-EAA-aminosyror blir det anbola gensvaret minimalt. Dessutom verkar EAA kunnas inta emellan två måltider, utan att vävnaden mättas.

hoppas att inte jag var ute och cyklade nu...

fonzie
2006-04-05, 14:15
ON säljer för övrigt 150 gram BCAA för 295 kr.

fonzie
2006-04-05, 14:16
EAA är de enda aminsoyror som behövs för muskeluppbyggnad. Resten kan kroppen syntisera själv. Därför blir inga aminosyror "bortkastade". Äter man t.ex. 20g protein, varav 19g består av icke-EAA-aminosyror blir det anbola gensvaret minimalt. Dessutom verkar EAA kunnas inta emellan två måltider, utan att vävnaden mättas.

hoppas att inte jag var ute och cyklade nu...

Ah okej! :)
Så det är alltså skillnaden mellan EEA och BCAA att BCAA innehåller fler aminosyror?

apa_ola
2006-04-05, 14:22
Ah okej! :)
Så det är alltså skillnaden mellan EEA och BCAA att BCAA innehåller fler aminosyror?

nejnej..Hoppas jag inte var oklar. EAA innehåller fler aminosyror: alla essentiella.
BCAA är grenade aminosyror: L-valin, L-leucin och L-isoleucin. Där leucin har en signalfunktion för att kicka igång proteinsyntesen (därför kan det var fördel att ta BCAA innan träning), dock krävs EAA för att byggas in som muskelprotein. Alltså kan man inte bara ta BCAA. Vassle innehåller förövrigt ganska mycket leucin, så för amatören vet jag inte om BCAA är jätteviktigt.

EAA är de viktiga aminosyrorna i protein. Dessa kan kroppen inte skapa själv.

Om jag skulle välja mellan EAA och BCAA skulle jag utan tvekan ta EAA.

King Grub
2006-04-05, 14:53
Här var det förvirrat.

BCAA är EAA.

Poängen är att det är dom essentiella som behövs i proteinsyntesen, men det behöver inte vara dom aminosyror som just ätits/druckits som byggs in som muskelprotein, EAA eller icke-EAA. Tillförsel av extracellulära aminosyror stimulerar inbyggnad av intracellulära aminosyror som muskelprotein, via en leucinmedierad signalprocess.

pragmatist
2006-04-05, 15:07
Så vitt jag vet är det ingen skillnad på att få i sig EAA rent eller via protein ur total proteinbalanssynpunkt - vill minnas att jag såg någon studie som visade att EAA visserligen hade en större effekt på syntesen men att nettoeffekten av EAA eller EAA-via-protein var densamma så länge totalmängden EAA var identisk.

Stämmer detta?

King Grub
2006-04-05, 15:09
"These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E761-7.

fonzie
2006-04-05, 16:21
Småpåvar fattar trögt. :(

BCAA är ett samlingsnamn för alla grenade aminosyror som finns?

EAA är de essensiella aminosyrorna kroppen inte kan syntesisera själv?

Kan man inte köpa ett BCAA tillskott för att få EAA då? Eller blir det obalans då? Eller mättad vävnad?

Pepz
2006-04-05, 16:40
Småpåvar fattar trögt. :(

BCAA är ett samlingsnamn för alla grenade aminosyror som finns?

EAA är de essensiella aminosyrorna kroppen inte kan syntesisera själv?

Kan man inte köpa ett BCAA tillskott för att få EAA då? Eller blir det obalans då? Eller mättad vävnad?

BCAA är tre stycken EAA: leucin, isoleucin och valin

inom EAA räknas 9stycken aminosyror in varav de tre ovanstående också

fonzie
2006-04-05, 16:43
BCAA är tre stycken EAA: leucin, isoleucin och valin

inom EAA räknas 9stycken aminosyror in varav de tre ovanstående också

Aaah... där lossnade det! :bow:

Cerberus
2006-04-05, 17:42
Får se om man prövar detta till hösten eller nåt....dyrt om inte annat.

emil123
2006-04-05, 18:11
3-4 ägg innan träning då? hum?
om man inte har nåt proteinpulver eller nåt

ska han typ skita på sig under träningspasset hade du tänkt :P?

1ägg, okej.
2ägg, också okej.
3ägg, dålig i magen.
osv

schabo-labo
2006-04-05, 18:33
ON säljer för övrigt 150 gram BCAA för 295 kr.
Är inte det dyrt?

Weiders BCAA
175kr
130 tabletter
ca 120 gram
367mg isoleucin
245mg leucin
306mg valin
/per tablett
rek. dos är 5 tab innan och 5 tab efter träning
13.50kr per dag

Sniggel
2006-04-05, 19:17
BCAA är alltså de aminosyror man tror står för den främsta signaleffekten?
Uppreglerandet av proteinsyntes?

fonzie
2006-04-05, 20:08
Är inte det dyrt?

Weiders BCAA
175kr
130 tabletter
ca 120 gram
367mg isoleucin
245mg leucin
306mg valin
/per tablett
rek. dos är 5 tab innan och 5 tab efter träning
13.50kr per dag

Va?

Sniggel
2006-04-06, 08:20
Ni får ursäkta om jag inte är tålmodig men jag bumpar min fråga :-p

Vad är tanken med BCAA, om jag nu misstänker rätt så är den till för att uppreglera proteinsyntesen på samma sätt som rent EAA.

Ett bra sätt att utnyttja BCAA vore då att äta som en hungrik hest (vanlig mat med fullvärdigt protein), träna, och att lite då och då under dagarna, ta BCAA för att uppreglera proteinsyntesen så att mer av proteinet som finns tillgängligt från maten lagras in som muskelprotein?

Är jag ute och cyklar?

King Grub
2006-04-06, 08:24
Det finns en lång BCAA-tråd (aktuell) i kosttillskottsforumet.

Skrollovicz
2006-05-11, 20:15
Om man gör så här:

Tar en proteindryck just innan träning (2 skopor) vassle Whey 100
Tar en proteindryck direkt efter träning+snabba kolhydrater
Äter en komplett måltid 1 h efter Post-Training-målet

... blir detta för mycket för proteinsyntesen? Blir den mättad?

King Grub
2006-05-11, 20:19
Nej, det tror jag inte. Men du kan ju nöja dig med en 20 gram vassleprotein åt gången, när portionerna kommer så nära inpå varandra. Annars är det slöseri med pengar om inte annat och dyr energi.

Skrollovicz
2006-05-11, 20:28
Nej, det tror jag inte. Men du kan ju nöja dig med en 20 gram vassleprotein åt gången, när portionerna kommer så nära inpå varandra. Annars är det slöseri med pengar om inte annat och dyr energi.
Ok.

Men är 20 g vassle = 20 g EAA? För man kan väl lagra 20 g EAA per portion?

King Grub
2006-05-11, 20:31
Ok.

Men är 20 g vassle = 20 g EAA?

Nej, men här handlar det om bolus en gång i timmen eller nära nog.

För man kan väl lagra 20 g EAA per portion?

Det är inte fastställt på något sätt.

Jag skulle inte använda mer än, säg, 6-10 gram åt gången om det handlar om så frekventa intag. När man säger, att intag av protein 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande dos 1 h senare, är det studier på 6 g EAA man baserar det uttalandet på.

I en del studier ger man studiemängden uppdelat i smådoser. T ex Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628), som fastställer att 40 gram EAA inte ger större stimulans än 20 g. Där ges dosen utblandad i 1 L i mindre doser á 100 ml var 20:e minut.

Skrollovicz
2006-05-11, 20:33
Jo det har du rätt i. Tackar för svaret! You Rock!

keffat_liv
2006-05-11, 20:37

Det är inte fastställt på något sätt.

Jag skulle inte använda mer än, säg, 6-10 gram åt gången om det handlar om så frekventa intag. När man säger, att intag av protein 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande dos 1 h senare, är det studier på 6 g EAA man baserar det uttalandet på.

I en del studier ger man studiemängden uppdelat i smådoser. T ex Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/276/4/E628), som fastställer att 40 gram EAA inte ger större stimulans än 20 g. Där ges dosen utblandad i 1 L i mindre doser á 100 ml var 20:e minut.

6-10 gram säger du, men gäller det när vi pratar om vassle med? Om 6g fria eaa har visats positivt i studier, borde inte det innebära mer när vi pratar om vassle då?

King Grub
2006-05-11, 20:38
20 gram vassleprotein ger mer EAA än 6 gram. Och vi talar om 1 gång i timmen!

40 gram intakt protein, t ex, i timmen, är direkt slöseri.

Skrollovicz
2006-05-11, 20:43
20 gram vassleprotein ger mer EAA än 6 gram. Och vi talar om 1 gång i timmen!

40 gram intakt protein, t ex, i timmen, är direkt slöseri.
Det är väl inte bara slöseri, utan också väldigt negativt för muskeltillväxt? Om man äter så mkt menar jag...

King Grub
2006-05-11, 20:45
Negativt vet jag inte, men inte mer positivt i alla fall.

I Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15570142&query_hl=1&itool=pubmed_docsum) gave 20 gram vassle. Och det handlar om ett tillfälle. Här pratar keffat_liv m fl om kanske dubbla den mängden, en gång i timmen, varje timme! Det är helt sanslösa mängder. :)

keffat_liv
2006-05-11, 20:48
Jag tänkte att eftersom det är fria eaa de har använt i sina studier på 6g, så skulle man behöva betydligt mer vassle. Men jag förstår nu att jag är ute och cyklar där.

så 6-10 gram kan tänkas vara okej på måltiderna direkt efter och 1 timme efter. Skulle en dubblind av det då vara bra timme 3? Alltså 2 timmar efter.

King Grub
2006-05-11, 20:49
Oklart.

At this time, the minimum dose of essential
amino acids necessary to stimulate net muscle protein
synthesis and the amount necessary to stimulate the
maximum response remain to be determined. Further
studies must be conducted to determine the upper level
of this dose dependency of muscle protein balance to
essential amino acid intake.

Tipton et al 2004.

Studier som visar på likvärdigt gensvar vid upprepade intag av EAA (och då handlar det om 6 g), rör intag vid 1+2 h efter träning, eller 1+3 timmar efter träning.

King Grub
2006-05-11, 20:52
An optimal dosage in which to ingest
amino acids at this time does not exist.
Studies using similar techniques while
resistance training have used 6 g EAA
only, 6 g EAA + 6 g NEAA, 12 g EAA
only, 17.5 g whey protein, 20 g casein
protein, 20 g whey protein, 40 g mixed
amino acid, 40 g EAA only all with
similar increases in protein synthesis and
protein balance.

Journal of the International Society of Sports Nutrition. 2(1):50-67, 2005.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:02
*Suck*

Så nu helt plötsligt så gäller inte 20 g EAA varje timme i tre timmar efter träningen? *rolleyes*

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:05
*Suck*

Så nu helt plötsligt så gäller inte 20 g EAA varje timme i tre timmar efter träningen? *rolleyes*

Har det nånsin varit aktuellt? Det är ju 6 gr EAA som varit det som alltid nämnts. Du blandar ihop det med 20 gr vassle. Du har tappat stinget grappen.

King Grub
2006-05-11, 21:05
*Suck*

Det har i alla fall inte jag påstått att det "gäller".

Jag brukar påpeka:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1453689&postcount=4

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=864422&postcount=6

Skrollovicz
2006-05-11, 21:06
*Suck*

Det har det aldrig gjort?

Slartibartfast
2006-05-11, 21:12
MEN VA SATAN!?? ÄR det nånslags konspiration på gång!?

20 g EAA eller kring 40 g protein har jag blivit tillsagd att inta varje timme i tre timmar efter träning.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:16
Såhär gör jag:

Direkt före träning: 40 g vassle
en timme efter träningen: 40 g protein (vassle och mjölk eller riktig mat)
en timme senare: 40 g protein (vassle och mjölk eller riktig mat)
tredje timmen skiter jag i, jag har ett liv också.

Är inte detta rätt? Hur ska det vara då??

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:17

20 g EAA eller kring 40 g protein har jag blivit tillsagd att inta varje timme i tre timmar efter träning.

Av den där fulla gubben på bänken? Eller av bola-Boris på gymmet?

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:18
Såhär gör jag:

Direkt före träning: 40 g vassle
en timme efter träningen: 40 g protein (vassle och mjölk eller riktig mat)
en timme senare: 40 g protein (vassle och mjölk eller riktig mat)
tredje timmen skiter jag i, jag har ett liv också.

Är inte detta rätt? Hur ska det vara då??

Oj vad mycket. Det är inte bara du som blir mätt av det där, utan även din syntes :thumbup:

King Grub
2006-05-11, 21:21

Det jag har sagt är:

40 gram EAA stimulerar inte proteinsyntesen mer än 20 gram EAA.

Intag av EAA 1 h efter passet minskar inte gensvaret på motsvarande dos 1 h senare. I studier är denna dos 6 g EAA.

Responsen på EAA vid 1 h och vid 3 h efter träning är likvärdig. Studien här gäller vid det ena eller det andra tillfället. Dock kan man enkelt dra slutsatsen att, eftersom intag 1+2 går bra, gör intag 1+3 det också.

1+2+3 h finns inga studier på. Lägger man dessutom till intag före träningen, har vi 4 tillfällen inom loppet av ett fåtal timmar. Skall man ha 20 g EAA varje gång från vassle har vi plötsligt mer än 160 gram vassleprotein på några timmar...

Finns tyvärr inte studier på mättad proteinsyntes vid oralt intag, men väl vid intravenös tillförsel.

"Our results suggest that the mechanisms of control of muscle protein synthesis contain physiological devices that limit the amount of protein that can be stored in muscle. Thus, it makes no sense to supply more than the amount required to cause a "muscle full" situation.

By our calculations from the infusion rates and the time over which the infusion was applied, amounts of amino acid as small as 3.5 g given on a single occasion would result in this "muscle full" situation."

J. Nutr., October 1, 2002; 132(10): 3225S - 3227.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:22
men skall man tillföra protein flera gånger, en gång i timmen, efter passet, tror jag definitivt att man inte kan fylla på med någon "maxdos" nära 20 gram EAA varje gång och förvänta sig respons. Då låter 20 gram protein från vassle vettigare.

Du har absolut sagt att man kan mata på maxdos (20 g EAA) varje timme i tre timmar efter träning.

Jag vet att du inte är ofelbar, det är inget man förväntar sig heller. Men kom inte och säg att du inte har sagt det förr. ;)

King Grub
2006-05-11, 21:23
Du har absolut sagt att man kan mata på maxdos (20 g EAA) varje timme i tre timmar efter träning.

Visst kan du. Det blir glukos av det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1400398&postcount=12

Slartibartfast
2006-05-11, 21:23
Oj vad mycket. Det är inte bara du som blir mätt av det där, utan även din syntes :thumbup:

Ge mig ett förslag på ett bättre upplägg då, eller vill du bara vara ett wise ass?

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:25
Ge mig ett förslag på ett bättre upplägg då, eller vill du bara vara ett wise ass?

Nej, jag gillar dig, så därför bistår jag gärna med lite hjälp. Jag tycker du ska halvera protteintagen som du har runt dina pass.

King Grub
2006-05-11, 21:27

Jag vet att du inte är ofelbar, det är inget man förväntar sig heller. Men kom inte och säg att du inte har sagt det förr. ;)

Du har ju själv frågat om saken förut:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60136&highlight=maxdos

Där skriver jag:

"20 gram protein vid ett tillfälle är ju mindre än 10 gram EAA, och det är definitivt mindre än maxdos för anabolt gensvar vid ett enstaka tillfälle."

Hur får du det till den dosen hur många gånger som helst inom en kort tidsrymd med bibehållen full effekt?

Och i och med ditt resonemang i den tråden...

"Så i teorin är det sak samma om man intar ett gram protein var tredje minut mellan 9.00 och 21.00 eller om man tar samma totala mängd i utspridda doser på 40 g. det anabola gensvaret är samma."

...så förstår jag att du är förvirrad. :D

Slartibartfast
2006-05-11, 21:27
Nej, jag gillar dig, så därför bistår jag gärna med lite hjälp. Jag tycker du ska halvera protteintagen som du har runt dina pass.

så,

direkt före träning 20 g vassle
en timme efter träning 20 g vassle
två timmar efter träning 20 g vassle?

ok, thanks dude!

Raka svar uppskattas. :thumbup:

Slartibartfast
2006-05-11, 21:31
"20 gram protein vid ett tillfälle är ju mindre än 10 gram EAA, och det är definitivt mindre än maxdos för anabolt gensvar vid ett enstaka tillfälle."

Du säger att 12 g EAA ger dubbelt större gensvar än 6 g, så är det inte 12 g EAA man ska köra på då? Varje timme efter träning?

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:31
så,

direkt före träning 20 g vassle
en timme efter träning 20 g vassle
två timmar efter träning 20 g vassle?

ok, thanks dude!

Raka svar uppskattas. :thumbup:

Jag kör 25 gr vassle ca 30 min innan, direkt efter med 25-50 gr kolisar, 1 timma efter och sen käkar jag ngt 2-3 timmar efter. Mitt upplägg är säkert inte bättre än ditt, som numera ser bättre ut än innan:)

Slartibartfast
2006-05-11, 21:32
OK. Kan man fortfarande äta 40 g protein från olika källor var tredje timme eller är det också fel?

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:33
OK. Kan man fortfarande äta 40 g protein från olika källor var tredje timme eller är det också fel?

Det är hur rätt som helst.

King Grub
2006-05-11, 21:33
Du säger att 12 g EAA ger dubbelt större gensvar än 6 g, så är det inte 12 g EAA man ska köra på då? Varje timme efter träning?

Studier på det gäller också vid ett enstaka intag. Jag kan inte svara på effekten vid upprepade intag varje timme. Det lär inte vara samma överdrift som tidigare nämnt i alla fall.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:34
ditt, som numera ser bättre ut än innan:)

Jo, men det innbär också att jag får i mig 60 g mindre protein på en dag om jag inte lägger in fler mål, och det har jag inte tid med.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:36
Nu måste jag informera alla mina adepter om att jag spridit irrläror.

King Grub
2006-05-11, 21:37
Nu måste jag informera alla mina adepter om att jag spridit irrläror.

Men du kan ju peka på din egen gudafysik och säga "funkar för mig".

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:39

Slarti, du har en snygg kropp och du är ju relativt stark, så det är ju egentligen skit samma om du äter 22,5 gr vassle eller 40 gr. Det viktigaste är ju att du får i dig fullvärdigt protein, med jämna mellanrum efter passet. Som vår käre Grub alltid säger, några gram hit och dit kommer inte att fälla några muskulära avgöranden ändå, men det kommer garanterat att uppta onödigt mycket tankar och tid av ditt liv.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:44
Slarti, du har en snygg kropp och du är ju relativt stark, så det är ju egentligen skit samma om du äter 22,5 gr vassle eller 40 gr. Det viktigaste är ju att du får i dig fullvärdigt protein, med jämna mellanrum efter passet. Som vår käre Grub alltid säger, några gram hit och dit kommer inte att fälla några muskulära avgöranden ändå, men det kommer garanterat att uppta onödigt mycket tankar och tid av ditt liv.

Sant, men det är den ekonomiska biten som stör mig. Det finns ingenting som stör mig så mycket som att slösa pengar i onödan. *grr* Jag har inte speciellt mycket av dem nämligen.

Slartibartfast
2006-05-11, 21:45
Men du kan ju peka på din egen gudafysik och säga "funkar för mig".

Sant. Faktum.

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:45
Jo, men det innbär också att jag får i mig 60 g mindre protein på en dag om jag inte lägger in fler mål, och det har jag inte tid med.

Ta 20 gr vassle under passet då som du blandar med ca 60 gr kolisar och 20 gr direkt efter, så har du bara missat 20 gr från ditt tidigare upplägg. Då kan du inte annat än att sova gott :)

Slartibartfast
2006-05-11, 21:53

Äh! Glöm dethär. Det är jag som lallar. *screwy*

allt är i sin ordning.

Jag åt 40 g mera protein på träningsdagar än jag gjorde på icketräningsdagar. De 40 grammen klarar jag mig utan. Får ändå i mig 200 g på en dag.

RajtanTajtan
2006-05-11, 21:56
allt är i sin ordning.

*pustar ut och går och lägger mig i soffan* :)

Slartibartfast
2006-05-11, 22:00
*pustar ut och går och lägger mig i soffan* :)

Det är du värd. Du skötte dig bra under denhär krisen. :thumbup:

Vi återgår till DEFCON 5.

Börje H
2006-05-12, 10:02
Det är du värd. Du skötte dig bra under denhär krisen. :thumbup:

Vi återgår till DEFCON 5.
Faan Slarti du är i sanning en riktig stjärna! Du lyckas på fullt allvar bli nervös, stressad, förvirrad och osäker för några ynka proteingram hit eller dit.
Kör hårt nu:thumbup: (med din nya kunskap)