handdator

Visa fullständig version : energiöverskott - mer svett


muuuuunallen
2006-03-31, 13:28
Hej!
håller sen en tid på att gå upp i vikt och ligger därför på ett ganska högt energiöverskott. Det jag undrar är, jag har på senaste tiden svettats väldigt mycket, framförallt, på natten. Har det här med att en del av överskottet kommer ut som värme? har i allmänhet känt mig väldigt varm och främst då på kvällen, skulle det kunna bero på att jag får i mig den största delan av min energi under senare halvan av dagen?

Fartman
2006-03-31, 13:35
Ligger du högre på protein är det inte så konstigt om du blir varmare, detta då protein ger ~25% mer värmeenergi än tex kolhydrater.

Fartman
2006-03-31, 13:38
Ja just ja, och sen används givetvis alltid en del av all energi som man trycker i sig som värme.

muuuuunallen
2006-03-31, 13:55
Okej, kan nog stämma med proteinerna. Men betyder det här att jag förlorar en massa energi på natten då jag svettas så mycket? borde det inte till en stor del lagras som fett istället? eller finns det en gräns för hur mycket fett man kan lagra per dygn?

King Grub
2006-03-31, 13:59
Värmeproduktionen av ditt energiintag kan du inte göra något åt - det skall vara där. 25% av allt protein du äter går åt till värme. När man säger att protein ger 4.1 kcal per gram, är dess termogena effekt redan borträknat. Protein ger egentligen runt 5.6 kcal i genomsnitt per gram.

25% av proteinenergin går åt till värme - motsvarande siffror för kolhydrat och fett är 7-8 respektive 3-4%.

Ju större del av ditt energiintag som består av protein, desto mer värme, alltså.