handdator

Visa fullständig version : Tala i tungor


Jay-Z
2006-03-31, 09:10
Vad är det bra för?

Vilka gör det?

Hittar man på helt själv?

Finns det grammatik?

Vilka på Kolozzeum gör det?

Hur startade hela tala i tungor-rörelsen?

Är det likt rövarspråket?

muddler
2006-03-31, 09:23
kan inte svara på dina frågor men här är ett ljudklipp där carola påstås tala i tungor: http://media.putfile.com/Carola-talar-i-tungor63

polaren
2006-03-31, 09:31
När man talar i tungor så pratar man väl oftast ett språk man egentligen inte kan. Det har nåt med gud och sånt att göra!

RajtanTajtan
2006-03-31, 09:58
Hade jag bott i Östergötland och pratat därefter.. så hade jag hellre valt att tala i tungor. För det låter ju faktiskt bättre.

Joppe
2006-03-31, 09:59
Vad är det bra för?

Vilka gör det?
De som drabbats av helig ande samt är disponerade för tungotal. Det finns fler sätt att manifestera kontakten med den heliga anden.

Hittar man på helt själv?
nej, språket kommer från gud (helig ande igen).
Finns det grammatik?
Troligen. Det sägs vara vanligt att man börjar tala redan befintliga språk, medan det vanligaste verkar vara något slags gibbrish
Vilka på Kolozzeum gör det?
urvalet kan tänkas begränsas till den frireligiösa sektorn iaf
Hur startade hela tala i tungor-rörelsen?
7 söndagen efter påsk år 33 började alla lärjungar förkunna evangelium på för dem tidigare främmande språk
Är det likt rövarspråket?
i nonågogonon foforormom momåhohänondoda


;)

Papi
2006-03-31, 09:59
De kommer närmare Gud så, tror de. De släpper sina hämningar och låter sig uppfyllas av den heliga anden och då kan man inte alltid kontrollera sin kropp...
Nåt i den stilen *screwy*

dantheman
2006-03-31, 10:03
Vad är det bra för?

Vilka gör det?

Hittar man på helt själv?

Finns det grammatik?

Vilka på Kolozzeum gör det?

Hur startade hela tala i tungor-rörelsen?

Är det likt rövarspråket?

Jag tror inte att man hittar på helt själv, utan det är en slags bön eller språk som kommer ifrån gud. Jag tror att det startade med pingströrelsen i USA. Namnet pingstkyrkan/pingstörelsen kommer väl av att man talar i tungor precis som lärjungarna gjorde på pingstdagen när den helige ande s a s kom till människorna.

Raisedead
2006-03-31, 15:11
Som jag har förstått det så kan nog alla "lära" sig tala i tungor.. människan har (vanligtvis?) två olika stämmor.. och dom som kan tala i tunga anvärder då båda stämmorna samtidigt.. låter alltså som två personer talar samtidigt om olika saker. och jag har också hört att vissa munkar (vet inte vart dom hör hemma) lär sig i sin religion att tala i tungor..

kan ju vara svårt att hålla koll på vad man säger.. tänk dig själv att försöka prata om två saker samtidigt..ehh :D

Cypher
2006-03-31, 15:16
kan inte svara på dina frågor men här är ett ljudklipp där carola påstås tala i tungor: http://media.putfile.com/Carola-talar-i-tungor63

Det där blev jag allvarligt rädd för.

Trident
2006-03-31, 16:03
kan inte svara på dina frågor men här är ett ljudklipp där carola påstås tala i tungor: http://media.putfile.com/Carola-talar-i-tungor63


WTF?! Det där är ju så jääävla kul att höra på..Kanske var absinth som nattvard, eller ;)

När man lyssnar, tycker man att man ser "exorcisten" framför sig..*brr*

Ryska_raketen
2006-03-31, 16:12
carola :D :D :D :D :D

DTH
2006-03-31, 17:29
http://www.predikant.nu/predikningar/gifts7.html


Ska på ungdosmskväll snart o träffa mina tungotalande vänner hehe. :-) Jag har inte fått tungotalets gåva än tror jag inte iaf men väntar på det. Känner även flera som profeterar m.m..

Jesus lever! Han är den ENDA räddningen från helvetet. Alla har vi syndat och gått miste om Guds härlighet. Jesus dog för våra synders skull för att de som TROR på honom inte skall gå förlorad utan få evigt liv.

Raisedead
2006-03-31, 17:53
haha, ja, det är ju fredagkväll..! *rolleyes*

Kwon
2006-03-31, 17:58
Skääääär av dooooom... ÅÅåååååååh

Undrade först vad Carro höll på med...

Sen värsta skriket! Och grannarna undrar vad som händer!!! Jag är STOR nu....