handdator

Visa fullständig version : Läxhjälp är förbjudet, VARFÖR?!


everete
2006-03-31, 08:13
Såg just en tråd med en kille som behövde hjälp med ett mattetal. Han kan få hjälp med att köpa kosttillskott från webshopen eller få ordinerat hur många liter mjölk och vatten han skadricka omdagen.

hehe vad är problemet med att han vill ha hjälp?

TheLoser
2006-03-31, 08:18
Forumet handlar ju om träning. Det är bätre om han vänder sig till något forum som är inriktat på läxhjälp/matte. Eller så var Allan rädd för att räkna fel och göra bort sig :)

//TheLoser

sunkan
2006-03-31, 08:18
Jag måste nog hålla med dig. Men det är skillnad på läxhjälp och läxhjälp enligt mig. Om det kommer in nån och ställer en klar och tydlig fråga som kommer ge honom svar som det bara är att kopiera in i sin läxa så är han klar så tycker jag att det borde förbjudas. Däremot dem som frågar om hjälp i t.ex. matte, fysik, kemi, programmering, webbdesign där det helt enkelt är så att ibland så måste man ha hjälp från nån som förklarar hur man ska göra/tänka för att klara av det så är det en annan sak.

Nitrometan
2006-03-31, 08:20
Det är inte förbjudet. Men man bör visa att man har ansträngt sig lite själv.

Det är inte meningen att andra ska göra jobbet åt snubben. Han går i skolan och ska lära sig nåt.

Man lär sig inget om nån bara säger att svaret är 42.

mini
2006-03-31, 08:22
Man lär sig inget om nån bara säger att svaret är 42.
Amen ååå, nu sa du det ju i alla fall! *screwy*

Jay-Z
2006-03-31, 08:25
Jag har glömt bort hur man gjorde i skolan när det inte fanns forum att fråga på.
Kommer någon ihåg?

sunkan
2006-03-31, 08:26
Jag har glömt bort hur man gjorde i skolan när det inte fanns forum att fråga på.
Kommer någon ihåg?
man ringde nån kompis som inte heller förstod å sen fick mn IG (1)istället. :thumbup:

Jay-Z
2006-03-31, 08:28
man ringde nån kompis som inte heller förstod å sen fick mn IG (1)istället. :thumbup:

Aha. Så det var så alla IG:are (1:or) gjorde. :thumbup:

sunkan
2006-03-31, 08:29
Aha. Så det var så alla IG:are (1:or) gjorde. :thumbup:
jepp, sen hur alla MVG:are gjorde får du fråga nån annan. :D

Nitrometan
2006-03-31, 08:33
jepp, sen hur alla MVG:are gjorde får du fråga nån annan. :D
Vi ringde Jay-Z. :D

everete
2006-03-31, 09:14
Forumet handlar ju om träning. Det är bätre om han vänder sig till något forum som är inriktat på läxhjälp/matte. Eller så var Allan rädd för att räkna fel och göra bort sig :)

//TheLoser


hehe sant.:)

Grahn
2006-03-31, 09:16
Historiskt sett därför att det började dyka upp massor av trådar där folk ville att andra skulle lösa deras uppgifter, inte får svar på en liten fråga alltså, samt förslag på uppsatser att tanka ner och lämna in etc.

PePPinO
2006-03-31, 10:15
Det är inte förbjudet. Men man bör visa att man har ansträngt sig lite själv.

Det är inte meningen att andra ska göra jobbet åt snubben. Han går i skolan och ska lära sig nåt.

Man lär sig inget om nån bara säger att svaret är 42.


Spelar inte så stor roll, kommer inte ihåg vidare mycket av det ja gjorde på gymnasiet iaf, kan inte ens hjälpa min 13åriga syster med hennes matteläxa etc.
Och jag räknade skiten för hand och inte med hjälp av nån, finns det hjälp så ta den=D

Kebab-Arne
2006-03-31, 10:22
Skillnad på hjälp och hjälp.

Det mest pinsamma är väl när folk försöker dölja att det rör sig om läxhjälp.
Men om nån ställer upp ex. en ekvation och frågar räknar den, ser jag ingen anledning till att stänga den tråden. Vill man inte beräkna ekvationen behöver man inte titta i tråden.

Allan
2006-03-31, 17:38
Skillnad på hjälp och hjälp.

Det mest pinsamma är väl när folk försöker dölja att det rör sig om läxhjälp.
Men om nån ställer upp ex. en ekvation och frågar räknar den, ser jag ingen anledning till att stänga den tråden. Vill man inte beräkna ekvationen behöver man inte titta i tråden.

Jag har redan skrivit att om man vill ha hjälp med uppgifter fordrar det en del god formuleringsförmåga och att det kan finnas ett allmänintresse av det hela. Vill man bara veta för att man uppenbart är slö - hallååå, det finns nåt som internet för att själv söka svar på - åker tråden.

allan

Allan
2007-02-16, 18:12
På förekommen anledning - det är inte alls förbjudet att diskutera skoluppgifter på Kolozzeum; och det sker rätt ofta. Men då ska det jävlar i mig ske med lite finess och det ska finnas ett allmänintresse. När nån slö fan frågar "När dog Napoleon?" eller "vad är roten ur 256?" är måttet rågat.
Självklart finns det många fjortisar - oavsett ålder - och en del förvirrade liberaler som ska tjafsa om det, men så är det. Och när ni blir föräldrar kommer ni vara glada över att ni faktiskt var tvungna att göra saker på egen hand, även om ni var förbannade då....

allan

kharon
2007-02-16, 18:34
Skillnad på hjälp och hjälp.

Det mest pinsamma är väl när folk försöker dölja att det rör sig om läxhjälp.
Men om nån ställer upp ex. en ekvation och frågar räknar den, ser jag ingen anledning till att stänga den tråden. Vill man inte beräkna ekvationen behöver man inte titta i tråden.

:D

Hej, min kompis har fått en rätvinklig triangel till julklapp och undrar hur han skall beräkna arean på denna. Svara med två decimalers nogrannhet.

Pellefant
2007-02-16, 18:35
Min mamma växte upp på en skola på landet då hennes pappa var lärare. Lektionssal fanns på bottenvåningen, bostaden var våning två, skolmatsal våning tre. Hon behövde minsan ingen läxhjälp, för såfort hon eller hennes syskon körde fast så brukade de smyga in i skolsalen och titta i bänkarna på hur de andra eleverna löst uppgifterna. :) (sant)

666white
2007-02-16, 18:49
Fuskade förut i skolan genom att gå in på sidor etc etc å hämta hem hjälp. Sen insåg jag att det är bara mig själv ja förstör för och är glad att jag insåg att jag måste göra läxorna.
Bara för er själva ni förstör när ni är lata!! *grr27* *grr*

hasse36
2007-02-16, 19:20
För någon vecka sedan raderades en tråd där lösningen var en geometrisk serie. Jag undrar om det finns en enda moderator på forumet som kunde lösa den uppgiften.

Gårdagens uppgift var väl inte så väldigt svår men tänk på att mitt golv är ditt tak.

Allan
2007-02-16, 19:22
Jag undrar om det finns en enda moderator på forumet som kunde lösa den uppgiften.


Det finns det. Och? Vi har haft massor med såna trådar som fått vara kvar. Gissa varför just den tråden raderades?

Metal_boy_
2007-02-16, 19:30
Förstår inte ni som klagar att det har varit så jävla mycket skittrådar om läxhjälp? Folk har svårt att hålla sig till reglerna i dom. Det finns många saker som är förbjudet på kolo. Dessutom så borde väl hjälp av lärare ingå i studierna?

AJO
2007-02-16, 19:42
Man lär sig inget om nån bara säger att svaret är 42.

Det står på sista sidan.., om man nu vill slippa läsa hela boken.

Einar
2007-02-16, 19:44
Förstår inte ni som klagar att det har varit så jävla mycket skittrådar om läxhjälp? Folk har svårt att hålla sig till reglerna i dom. Det finns många saker som är förbjudet på kolo. Dessutom så borde väl hjälp av lärare ingå i studierna?

Tråden som Zakath skapade igår höll sig inom reglerna, men den åkte ändå.

Sen angående allmännintresset så finns det tydligen ett stort sådant eftersom det skapats ett antal protesttrådar om detta redan. Det är lärorikt att se folk lösa problem och sen jämföra lösningar.


/en som läst klart sin matematik men som ej är färdiglärd

Zakath
2007-02-16, 19:46
Tråden som Zakath skapade igår höll sig inom reglerna, men den åkte ändå.


Jag tror tyvärr att den klassades som "klagan på raderad tråd - bör tas via pm", trots att tråden utmynnade i en bra diskussion. :(

Metal_boy_
2007-02-16, 19:47
Tråden som Zakath skapade igår höll sig inom reglerna, men den åkte ändå.

Sen angående allmännintresset så finns det tydligen ett stort sådant eftersom det skapats ett antal protesttrådar om detta redan. Det är lärorikt att se folk lösa problem och sen jämföra lösningar.


/en som läst klart sin matematik men som ej är färdiglärd

Den togs väl bort pga annat regelbrott. Som kallas pajkastning.

Einar
2007-02-16, 19:47
Jag tror tyvärr att den klassades som "klagan på raderad tråd - bör tas via pm", trots att tråden utmynnade i en bra diskussion. :(

Okej, då är jag med.












din lilla whiner... *fniss*

Empe
2007-02-16, 20:43
:D

Hej, min kompis har fått en rätvinklig triangel till julklapp och undrar hur han skall beräkna arean på denna. Svara med två decimalers nogrannhet.

LOL :D

Grannen ska fylla sin halvklotskruka med vatten för att hunden är törstig. Hur mycket vatten rymmer den?

Jorgen
2007-02-16, 21:09
För någon vecka sedan raderades en tråd där lösningen var en geometrisk serie. Jag undrar om det finns en enda moderator på forumet som kunde lösa den uppgiften.

Jag hade garanterat inte klarat av den. Jag är verkligen superdålig på matte.

Men du villa ha fram att?

Hades
2007-02-16, 21:24
Haha, Jorgen bygger sneda hus :D

Skämt åsido, självklart bör man formulera frågor på ett sätt som gör att man kan lösa en uppgift, inte be någon annan lösa den.

Edit: Jag är för trött för att fixa till grammatiken i ovanstående mening. Jag är till och med så trött att jag inte vet om det behövs.

Allan
2007-02-16, 21:27
Haha, Jorgen bygger sneda hus :D


Det finns hunsat folk som har till uppgift att sitta med miniräknaren. Sen kommer de smygande till oss och ber om ursäkt för att de stör....

Jorgen
2007-02-16, 21:29
Haha, Jorgen bygger sneda hus :D
Haha, som tur är kan jag läsa ritningar (säkert bättre än Hasse :D ), jag hade inte kunnat räkna ut hållfastheten på skiten jag bygger däremot.

Allan
2007-02-16, 21:33
Läxhjälp är förbjudet, VARFÖR?!

Kom just på en orsak till - för att vi vill ha kvar några +30 på Kolozzeum...

Dumleman
2007-02-16, 21:36
Ett viktigt argument emot matteläxhjälp tror jag är att det kan leda till dåligt självförtroende. Man blir mer och mer övertygad om att man själv inte kan komma fram till rätt svar utan måste fråga någon som kan eftersom man själv inte kan räkna osv.

hasse36
2007-02-16, 21:38
Men du villa ha fram att?Att jag inte vet hur man bygger en villa.

Men jag vill gärna kunna fråga hur man gör...

Angel
2007-02-16, 22:05
Jag har fått läxhjälp genom kolo några gånger, fast då har jag omformulerat tråden lite. Men när man sitter och skriver om något så är det alltid bra att få andras synsätt och reflektioner i ett ämne eftersom man lätt blir enkelspårig och trångsynt, kan man då disskutera ämnet med andra så kan man få lite ideer till nya infallsvinklar och även en förståelse och erfarenhet av saker. Bra va?

Jorgen
2007-02-16, 22:06
Att jag inte vet hur man bygger en villa.

Men jag vill gärna kunna fråga hur man gör...

Du drar alltså en parallell med att bygga en villa på jobbet och att be någon göra din läxa?
Seriöst?

hasse36
2007-02-16, 22:13
Du drar alltså en parallell med att bygga en villa på jobbet och att be någon göra din läxa?
Seriöst?Jag hoppas att du spelar dum - är dock inte helt säker. Du har en förmåga att vara genuin.

Jag menar bara att vi skall respektera varandras svagheter.

Jorgen
2007-02-16, 22:17
Jag hoppas att du spelar dum - är dock inte helt säker. Du har en förmåga att vara genuin.

Jag menar bara att vi skall respektera varandras svagheter.

Nejfan. Jag är dum.

Ja, det skall man naturligtvis göra. Ingen har väl påstått något annat?

Noodles
2007-02-16, 23:55
För någon vecka sedan raderades en tråd där lösningen var en geometrisk serie. Jag undrar om det finns en enda moderator på forumet som kunde lösa den uppgiften.

Gårdagens uppgift var väl inte så väldigt svår men tänk på att mitt golv är ditt tak.

Och nu har du på ett diskret sätt fått fram att du läst en massa matte. :thumbup:

Under min tid på högskolan slog mig aldrig tanken att diskutera matteproblem på Kolozzeum. Det finns gott om studiekamrater att diskutera med och oftast är det betydligt enklare att göra personligen än över nätet. Vissa inlägg som rör det här ämnet tyder mest på att en del har ett hävdelsebehov och vill berätta hur deras matte ligger på ett mycket högre plan som den enkla pöbeln inte kan förstå.