handdator

Visa fullständig version : Framtidsvapen IDAG!


Kwon
2006-03-30, 23:26
http://www.globalsecurity.org/military/systems/ground/images/ocsw_atd.jpg

Objective Crew Served Weapon (OCSW)

The Objective Crew Served Weapon (OCSW), XM307, will be the dismounted infantry crew served weapon and defensive armament system for seven variants of the Future Combat System. The system includes: a 25mm automatic cannon capable of firing airburst and armor piercing ammunition; and, a .50 Cal Variant(XM312). The system (25mm and .50 Cal Variant) provides increased lethality and significant reductions in weight and supportability costs. The high explosive airbursting munition provides incapacitation and suppression out to 2,000 meters against both exposed and defilade personnel targets and light skinned vehicles. The OCSW is a transition from Advanced Technology Demonstration/Development (ATD)(BA 3 PE 63607/D627) to BA 5 (PE 64601/D627) however, the effort for the .50 Cal Variant will be a new start in FY04. This FCS subsystem supports the Legacy to Objective transition path of the Transformation Campaign Plan.

http://www.military.cz/usa/weapons/guns/zajimavosti/jssap/ocsw.jpg

The Objective Crew Served Weapon (OCSW), which constitutes the weapon sub-system portion of the Land Warrior program, is an integrated machine gun system which couples the firepower of air bursting munitions with optoelectronic fire control to provide all-environment operation and enhanced lethality. The OCSW is an ultra-light, two-man portable, crew-served weapon system incorporating state-of-the-art electronics, advanced materials, and small arms technologies. This unique weapon permits a high probability of incapacitation and suppression of enemy soldiers up to 2000 meters away and has a high potential to damage lightly armored vehicles, water craft, and slow-moving aircraft beyond 1000 meters. The OCSW is the potential replacement weapon for the 40mm MK19 Grenade Machine Gun and the caliber .50 M2 Machine Gun.

The Objective Crew Served Weapon fires up to 260 25 mm rounds per minute in either automatic or semi-automatic mode. The trajectory of the rounds are flatter than the MK-19 which brings more rounds on target faster. The weapon has dual hand grips which allow the gun to be raised or lowered and moved laterally with a touch of a button. This means the gunner never has to take his hands off of the weapon. It uses a Direct View Optics similar to the OICW. The biggest advantage over the MK-19 is the weight. A MK-19 weighs about 140 pounds, while the OCSW weighs 37 pounds with the tripod. Its light-weight could increase the number of mission roles the OCSW could handle over the MK-19. A two man team could easily carry it into combat and it takes about a minute to set up. The OCSW is in the same development stage as the OICW.

The 25mm OCSW System is a next generation infantry weapon providing accurate, long range, high explosive, airburst firepower in a compact, self-contained, light weight package. The system consists of an advanced weapon and mount, a target acquisition/fire control system, and advanced ammunition. The OCSW has high potential for widespread use as a primary or secondary armament for a variety of vehicles and can be quickly dismounted and put into action on the ground. The 25mm system has a full solution fire control system including a laser range finder and a day/night sight. It delivers a highly lethal and suppressive fire out to 2,000 meters against personnel targets, light material targets and vehicles.

The program is managed by the Joint Service Small Arms Program (JSSAP) Office, U.S. Army Armament Research, Development and Engineering Center, Picatinny Arsenal, New Jersey.

In January 2001 the Joint Services Small Arms Program office of the US Army ARDEC/TACOM Command at Picatinny Arsenal, NJ awarded Primex Technologies a $17.0 million contract modification for the Advanced Technology Demonstrator Program for the Objective Crew Served Weapon System. This award brings the total contract value to $45.2 million for the OCSW System development program. Three systems and advanced ammunition were scheduled for delivery to the Aberdeen Test Center in June 2002 for technical, safety and early operational assessment testing.


Video (Real Player) (http://thecapitol.com/video/ocsw_20mmmachinegun.rm) <----

Specifications
Weight 32 Pounds (Gun and Mount)
Fire Control Full Solution, Day/Night, All Weather
Portability Two-Man Portable & Vehicle Mountable
Stability Up to 18 Inch Tripod Height
Environmental Operationally Insensitive to Conditions
Rate of Fire 260 SPM, Automatic or Semi-Automatic
Dispersion Less than 1.0 Mils, One Sigma Radius
Range Lethal and Suppressive Out to 2,000 Meters
Ammunition 13.4 Pound-Second 25mm Air Bursting Ammunition (HE, AP, TP)
Feed System Weapon Mountable Ammunition Can (Right/Left Feed)

Röda_Lacket
2006-03-30, 23:28
vilken jäkla penisförlängare !

Kwon
2006-03-30, 23:29
vilken jäkla penisförlängare !

Amerikanerna tar alltid fram spektakulära vapen som tagna ur en sci-fi novell alt Battletech-roman!

Den där tar ju hand om fordon och krejjer!

Sonny
2006-03-30, 23:34
Jag säger fan va cool samt fan va tragiskt.

TheLoser
2006-03-30, 23:46
Varför ligger den främre grabben och håller om den bakre i den översta bilden. Är det itne så att detta inte är något vapen utan ett sätt att få killar att träffas och hålla om varandra utan att behöva skämmas?

//TheLoser

Liten Men Fet
2006-03-30, 23:57
Usch man behöver ju en halvpluton bara till att släpa på ammunition till den där sen väger den säkert 100+ med lavett för att kunna skjuta 25 mm med nån precition.

Mycket tveksamt, pansarskott gör arbetet lättare och med mindre förberedelse mot bmp motsv. Kanske som fordonsmonterat eller i försvarsställningar.

Såg nu att den vägde 32 pounds(!) vilket betyder att man mer eller mindre måste bulta fast aset i backen för kunna ta rekylen.

Mycket tveksam praktiskt användbarhet tror jag.

Bite
2006-03-31, 00:06
Usch man behöver ju en halvpluton bara till att släpa på ammunition till den där sen väger den säkert 100+ med lavett för att kunna skjuta 25 mm med nån precition.

Mycket tveksamt, pansarskott gör arbetet lättare och med mindre förberedelse mot bmp motsv. Kanske som fordonsmonterat eller i försvarsställningar.

Såg nu att den vägde 32 pounds(!) vilket betyder att man mer eller mindre måste bulta fast aset i backen för kunna ta rekylen.

Mycket tveksam praktiskt användbarhet tror jag.
Du menar att de har plöjt ner 45.2 miljoner dollar på en skräpgrej?

ugglan
2006-03-31, 00:40
Usch man behöver ju en halvpluton bara till att släpa på ammunition till den där sen väger den säkert 100+ med lavett för att kunna skjuta 25 mm med nån precition.

Mycket tveksamt, pansarskott gör arbetet lättare och med mindre förberedelse mot bmp motsv. Kanske som fordonsmonterat eller i försvarsställningar.

Såg nu att den vägde 32 pounds(!) vilket betyder att man mer eller mindre måste bulta fast aset i backen för kunna ta rekylen.

Mycket tveksam praktiskt användbarhet tror jag.

"The primary advantage of the XM307 is its attenuated recoil system. The weapon controls recoil to a degree that a large tripod and heavy sandbags are not required to effectively employ this weapon"

bolt
2006-03-31, 01:41
Massa gosaker (http://www.metalstorm.com/index.php?src=news&srctype=lister&category=Latest%20Video%20%26%20Live%20Firings)

Frippe_L
2006-03-31, 06:12
Usch man behöver ju en halvpluton bara till att släpa på ammunition till den där sen väger den säkert 100+ med lavett för att kunna skjuta 25 mm med nån precition.

Mycket tveksamt, pansarskott gör arbetet lättare och med mindre förberedelse mot bmp motsv. Kanske som fordonsmonterat eller i försvarsställningar.

Såg nu att den vägde 32 pounds(!) vilket betyder att man mer eller mindre måste bulta fast aset i backen för kunna ta rekylen.

Mycket tveksam praktiskt användbarhet tror jag.

32 pounds är ju ca 15kg, är det mycket för ett sånt vapen?

/ Utbildningsreservs Frippe_L

Trident
2006-03-31, 06:48
Extremt lätt..När vi sprang runt med granatspruta (88 kg) och Tung kulspruta (114 kg?) så skulle den här kombon vara rätt populär bland bassarna ja.. ;)


Tillägg: Ammon väger densamma dock!

Baan
2006-03-31, 07:59
32 pounds är ju ca 15kg, är det mycket för ett sånt vapen?

/ Utbildningsreservs Frippe_L

inte om vapnet går att bära, men det där ser inte så lättbärt ut, skitsamma i vikten om det tar upp mycket plats. sen får du tänka på att ammon inte är särskilt lättbärd heller speciellt inte om dom ska ha någon HE 25mm variant.

jag är också tveksam till användningsområderna, kanske går fästa på fordon och ersätta dom nuvarande 12.7 tksp:na hmm

Sheogorath
2006-03-31, 08:10
Helvete. Kan ni tänka er att stå på fel sida när de går lös med en 25mm-kanon, automateld? Shit pommes *cry*.

Zerom
2006-03-31, 08:24
Vilken ful design, dom borde hyra in någon sci-fi snubbe till sånt istället

blekfet2
2006-03-31, 10:05
läckert...oh yeah

zanzi
2006-03-31, 10:18
http://img1.qq.com/news/20060220/3222657.jpg

"The PHaSR is about the same size and weight of a fully loaded M60 machine gun - around 9 kg - but shoots a low-power beam of laser light instead of bullets. The light it generates is capable of temporarily impairing an individual's vision"

CyberHamster
2006-03-31, 11:36
http://img1.qq.com/news/20060220/3222657.jpg

"The PHaSR is about the same size and weight of a fully loaded M60 machine gun - around 9 kg - but shoots a low-power beam of laser light instead of bullets. The light it generates is capable of temporarily impairing an individual's vision"


Så man måste alltså träffa någon i ögat för att den ska fungera?
Skulle ju vara mycket häftigare om den kunde dela folk på mitten.

hangatyr
2006-03-31, 12:01
Skulle ju vara mycket häftigare om den kunde dela folk på mitten.

frågan är om den då hade orsakat tillfällig blindhet?

Slartibartfast
2006-03-31, 12:04
Extremt ful design.

Men jag lade ändå in en beställning på två.

z_bumbi
2006-03-31, 12:34
Är inte systemet avslutat då det blev för dyrt?

Dumleman
2006-03-31, 13:29
Extremt ful design.

Men jag lade ändå in en beställning på två.
Ja de borde ju ffs ha tänkt på utseendet. I krig är utseendet a och o, finns inget värre än att se militärer där vapnet inte matchar deras uniformer osv...

Liten Men Fet
2006-03-31, 14:02
Du menar att de har plöjt ner 45.2 miljoner dollar på en skräpgrej?

Skräp och skräp, jag tror att det finns bättre lösningar. Det beror på vilken roll vapnet ska ha.

"The primary advantage of the XM307 is its attenuated recoil system. The weapon controls recoil to a degree that a large tripod and heavy sandbags are not required to effectively employ this weapon"

Jag skulle vilja veta hur dom gör det eftersom vapnet är VÄLDIGT lätt och kalibern är väldigt grov så måste vapnet ha en våldsam rekyl om den använder vanlig ammunition och inte skjuter små raketer. Ska man kunna träffa något på 2000 m så måste kulbanan vara ganska flack.

Jag var skytt på TKSP 12,7 i kosovo 2004 och det är halva kalibern och det vapnet är våldsamt tungt (för mig iallafall). Vapnet väger 96 kilo, rekyldämparen väger 26 och lavetten 12 kg alltså totalt 134 kilo. Sen väger 100 skott i en låda 16 kilo.

Så dom måste ha ett väldigt bra rekyldämpningssystem, har dom det så kan det säkert vara en bra ersättare till browning cal .50 som jänkarna använder idag (samma som svenskarna har) OM det är fordons monterat.

Även om det är mer eller mindre rekylfritt så måste ammunitionen väga för mycket för att man ska kunna bära med sig tillräckligt mycket.

christian
2006-03-31, 15:28
Bah! Leksaker!


DET RÄTTA VIRKET:
http://www.goyk.com/video.asp?path=516

Trident
2006-03-31, 15:58
That´s the shit..

Spiffy
2006-03-31, 16:48
Skräp och skräp, jag tror att det finns bättre lösningar. Det beror på vilken roll vapnet ska ha.

"The primary advantage of the XM307 is its attenuated recoil system. The weapon controls recoil to a degree that a large tripod and heavy sandbags are not required to effectively employ this weapon"

Jag skulle vilja veta hur dom gör det eftersom vapnet är VÄLDIGT lätt och kalibern är väldigt grov så måste vapnet ha en våldsam rekyl om den använder vanlig ammunition och inte skjuter små raketer. Ska man kunna träffa något på 2000 m så måste kulbanan vara ganska flack.

Jag var skytt på TKSP 12,7 i kosovo 2004 och det är halva kalibern och det vapnet är våldsamt tungt (för mig iallafall). Vapnet väger 96 kilo, rekyldämparen väger 26 och lavetten 12 kg alltså totalt 134 kilo. Sen väger 100 skott i en låda 16 kilo.

Så dom måste ha ett väldigt bra rekyldämpningssystem, har dom det så kan det säkert vara en bra ersättare till browning cal .50 som jänkarna använder idag (samma som svenskarna har) OM det är fordons monterat.

Även om det är mer eller mindre rekylfritt så måste ammunitionen väga för mycket för att man ska kunna bära med sig tillräckligt mycket.

Antagligen tänkte dom inte på något av det där.

bolt
2006-03-31, 16:58
Bah! Leksaker!


DET RÄTTA VIRKET:
http://www.goyk.com/video.asp?path=516

Det är metal storm som tagit fram det där vapnet.. Videon finns dock inte kvar på deras nya hemsida..

Coldsmith
2006-03-31, 17:21
Skräp och skräp, jag tror att det finns bättre lösningar. Det beror på vilken roll vapnet ska ha.

"The primary advantage of the XM307 is its attenuated recoil system. The weapon controls recoil to a degree that a large tripod and heavy sandbags are not required to effectively employ this weapon"

Jag skulle vilja veta hur dom gör det eftersom vapnet är VÄLDIGT lätt och kalibern är väldigt grov så måste vapnet ha en våldsam rekyl om den använder vanlig ammunition och inte skjuter små raketer. Ska man kunna träffa något på 2000 m så måste kulbanan vara ganska flack.

Jag var skytt på TKSP 12,7 i kosovo 2004 och det är halva kalibern och det vapnet är våldsamt tungt (för mig iallafall). Vapnet väger 96 kilo, rekyldämparen väger 26 och lavetten 12 kg alltså totalt 134 kilo. Sen väger 100 skott i en låda 16 kilo.

Så dom måste ha ett väldigt bra rekyldämpningssystem, har dom det så kan det säkert vara en bra ersättare till browning cal .50 som jänkarna använder idag (samma som svenskarna har) OM det är fordons monterat.

Även om det är mer eller mindre rekylfritt så måste ammunitionen väga för mycket för att man ska kunna bära med sig tillräckligt mycket.

Jaha, du har varit skytt i kosovo 2004. Jamendåså, det är klart. Du vet ju mycket mer om vapendesign och sånt än en samlad expertgrupp i usa med halv miljard i budget *rolleyes*.

Tror det är det vanliga "äh... det där är inget att ha.. när jag var liten då var det riktiga grejjer vi använde". Ungefär som att vifta bort Abram-tanken för att den slukar mycket bränsle.

Coldsmith
2006-03-31, 17:22
http://spikedhumor.com/articles/19861/Mobile_Tactical_High_Energy_Laser.html

En annan intressant leksak. Minsann.

Grahn
2006-03-31, 17:25
Finns ju massor av hightech strunt som aldrig används i fält pga att det är för dyrt. Som de sa i Batman begins en soldats liv var helt enkelt inte värt nog mycket.

Varför det skulle vara omöjligt att göra ett grovkalibrigt vapen relativt rekylfritt vet jag dock icke.

Kwon
2006-03-31, 17:31
Would you like to know more?

"Starship Troopers"

Baan
2006-03-31, 17:57
http://world.guns.ru/grenade/gl24-e.htm

mer för dom intresserade, projektet verkar inte vara nerlagt alls.

Baan
2006-03-31, 17:58
Jaha, du har varit skytt i kosovo 2004. Jamendåså, det är klart. Du vet ju mycket mer om vapendesign och sånt än en samlad expertgrupp i usa med halv miljard i budget *rolleyes*.

Tror det är det vanliga "äh... det där är inget att ha.. när jag var liten då var det riktiga grejjer vi använde". Ungefär som att vifta bort Abram-tanken för att den slukar mycket bränsle.

hög budget betyder iofs inte bäst prylar men ja teoretiskt sätt borde man kunna få fram något halvtaskigt iaf :)

jag tycker själv vikten på cirkus 22kg verkar vara en ganska lockande grej. sprider man ut ammon på en grupp kanske man ändå kan ta med sig lite ammo.

Coldsmith
2006-03-31, 18:11
hög budget betyder iofs inte bäst prylar

Så sant, så sant. Man kan lägga ner mycket pengar på skit :D