handdator

Visa fullständig version : sojaprotein - något att ha?


everete
2006-03-30, 21:08
Jag fick nyligen en släng av impulsköpsskeden.. Jag köpte ett kilo sojaprotein, bara för att prova. Det är ~75% protein i det + lite andra godsaker. 3 gram CLA per servering. Bla bla bla.. vad vet ni om sojaprotein? Det är väl lika bra att köpa vassle?

King Grub
2006-03-30, 21:11
Sojaprotein innehåller lägre andel essentiella aminosyror och stimulerar inte proteinsyntesen lika väl som t ex mjölkprotein. Mjölkprotein har en högre kvalitet för muskeluppbyggande förmåga än sojaprotein. Dessutom har sojaprotein en testosteronsänkande effekt.

"Serum testosterone statistically decreased but remained within limits of normal during therapy. Supplementation with soy protein powder (SPP) reversibly decreases testosterone levels in healthy men."

Goodin S, Shen F, Shih W, et al. Clinical and biologic activity of soy protein powder (SPP) in healthy male volunteers: effect on testosterone and luteinizing hormone (LH). Program and abstracts of the 40th annual meeting of the American Society of Clinical Oncology; June 5-8, 2004; New Orleans, Louisiana. Abstract 4611.

Talar vi muskeltillväxt så skapar sojaprotein sämre förutsättningar för anabolism än vad t ex mjökprotein gör:

"We propose that the improved net protein deposition with milk protein consumption is also not due to differences in amino acid composition, but is due to a different pattern of amino acid delivery associated with milk versus hydrolyzed soy proteins. If our acute findings are accurate then we hypothesized that chronically the greater net protein deposition associated with milk protein consumption post-resistance exercise would eventually lead to greater net protein accretion (i.e., muscle fiber hypertrophy), over a longer time period. In young men completing 12 weeks of resistance training (5d/wk) we observed a tendency for greater gains in whole body lean mass and whole as greater muscle fiber hypertrophy with consumption of milk."

J Am Coll Nutr. 2005 Apr;24(2):134S-139S. Dietary protein to support anabolism with resistance exercise in young men.

"Net protein synthesis was greater in the CAPM group than in the SOPM group. Urea synthesis rates decreased during consumption of both enteral meals, but the decrease tended to be greater in the subjects that consumed CAPM. Absolute splanchnic extraction of leucine was higher in the subjects that consumed CAPM vs. those that consumed SOPM. In conclusion, a significantly larger portion of soy protein is degraded to urea, whereas casein protein likely contributes to splanchnic utilization (probably protein synthesis) to a greater extent. The biological value of soy protein must be considered inferior to that of casein protein in humans."

J Nutr. 2005 May;135(5):1080-7. Casein and soy protein meals differentially affect whole-body and splanchnic protein metabolism in healthy humans.

Fed up
2006-03-30, 21:11
Jag fick nyligen en släng av impulsköpsskeden.. Jag köpte ett kilo sojaprotein, bara för att prova. Det är ~75% protein i det + lite andra godsaker. 3 gram CLA per servering. Bla bla bla.. vad vet ni om sojaprotein? Det är väl lika bra att köpa vassle?

Var lite varsam bara så du inte blir allergisk mot det. Vet inte hur mycket av det man ska käka för att bli allergisk, men har en kompis som blev det då han redan innan var vegetarian och mjölkallergiker och därför käkade mycket soja. Sen smakar det rätt illa i sig,tycker jag, men jag brukar mixa ner lite i smoothies eller qournfärssås eller dylikt.

Alltså, jag tror inte man ska använda det som primär proteinkälla, men för att poteina-upp maträtter lite så funkar det finfint, tycker jag...

everete
2006-03-30, 21:14
Tack för svar!
usch... Hur pass illa är det? Krymper kulorna?!?!

Jag ska hur som helst sluta äta shiten.

Fed up
2006-03-30, 21:16
Tack för svar!
usch... Hur pass illa är det? Krymper kulorna?!?!

Jag ska hur som helst sluta äta shiten.

Allergi sa jag. Inget annat. Jag vet inte hur det yttrar sig, antagligen lite ont i magen kan jag tänka mig...

everete
2006-03-30, 21:18
Allergi sa jag. Inget annat. Jag vet inte hur det yttrar sig, antagligen lite ont i magen kan jag tänka mig...


Mm, jag tänkte på det grubben skrev. Även jag har använt det som komplement till maten. Två matskedar i mjölkglaset. Jag har inte märkt av någon allergi.

King Grub
2006-03-30, 21:21
usch... Hur pass illa är det?

Sänkta testosteronnivåer räknas som positivt. Det skyddar mot t ex prostatacancer. I studierna rekommenderas soja just därför att det har en testosteronsänkande effekt - det är bra för hälsan.

För en styrketränande person som vill maximera träningsresultaten kanske det inte är önskvärt däremot, men det är inte onyttigt eller farligt - tvärtom.

everete
2006-03-30, 21:25
Sänkta testosteronnivåer räknas som positivt. Det skyddar mot t ex prostatacancer. I studierna rekommenderas soja just därför att det har en testosteronsänkande effekt - det är bra för hälsan.

För en styrketränande person som vill maximera träningsresultaten kanske det inte är önskvärt däremot, men det är inte onyttigt eller farligt - tvärtom.

Det var ganska skönt att höra=)
Kommer jag att märka av den sänkta testosteronnivån eller tar de goda effekterna ut de onda?

King Grub
2006-03-30, 21:28
Talar vi i form av träningsresultat är det nog det faktum att sojaprotein inte används i samma utsträckning som t ex animaliska proteiner som har praktisk påverkan, inte hormonnivåer i första hand.

Dietary Protein to Support Anabolism with Resistance Exercise in Young Men (http://www.gotmilk.com/news/health/pour_pdfs/134S_np.pdf).

Casein and Soy Protein Meals Differentially Affect Whole-Body and Splanchnic Protein Metabolism in Healthy Humans (http://www.mrc.unimaas.nl/~mick/mrc_publications/2005_JNutr_Luiking_CASSOJHumaan.pdf).

everete
2006-03-30, 21:29
Talar vi i form av träningsresultat är det nog det faktum att sojaprotein inte används i samma utsträckning som t ex animaliska proteiner som har praktisk påverkan, inte hormonnivåer i första hand.

Dietary Protein to Support Anabolism with Resistance Exercise in Young Men (http://www.gotmilk.com/news/health/pour_pdfs/134S_np.pdf).


Oki. Tack så mycket för hjälpen!

mangemani
2006-03-31, 04:28
funkar det gör det.
det var det första proteinet jag körde med och ersatte en hel del utav det dagliga proteinet med det och fick resultat utav det.blandade det i mjölk tillsammans med oboy efter träningen och det funkade aldeles utmärkt tydligen.
smaken var väl det enda negativa.

SamTheMan
2006-04-08, 00:18
Talar vi i form av träningsresultat är det nog det faktum att sojaprotein inte används i samma utsträckning som t ex animaliska proteiner som har praktisk påverkan, inte hormonnivåer i första hand.

Dietary Protein to Support Anabolism with Resistance Exercise in Young Men (http://www.gotmilk.com/news/health/pour_pdfs/134S_np.pdf).

Casein and Soy Protein Meals Differentially Affect Whole-Body and Splanchnic Protein Metabolism in Healthy Humans (http://www.mrc.unimaas.nl/~mick/mrc_publications/2005_JNutr_Luiking_CASSOJHumaan.pdf).
Lärorikt! Men för oss lactos intoleranta är det väl endå ett bra alternativ?

Sverker
2006-04-08, 06:01
Var lite varsam bara så du inte blir allergisk mot det. Vet inte hur mycket av det man ska käka för att bli allergisk, men har en kompis som blev det då han redan innan var vegetarian och mjölkallergiker och därför käkade mycket soja. Sen smakar det rätt illa i sig,tycker jag, men jag brukar mixa ner lite i smoothies eller qournfärssås eller dylikt.



Du kan inte bli allergisk för att du under lång tid äter något.

Sojaallergi är akut, allvarlig och ibland dödlig. Inget att leka med.



Klarar du av att äta soja så fortsätt med det.

z_bumbi
2006-04-08, 06:32
Lärorikt! Men för oss lactos intoleranta är det väl endå ett bra alternativ?

Ja. Om man inte tål de vassle- och/eller kaseinpulver som har låg laktoshalt så är det ett av få alternativ t o m.

Jag ser inte heller några problem med att en vanlig tränande äter sojaprotein för att öka proteinhalten i kosten, utom att det smakar betydligt sämre än ett hyggligt vasslekoncentrat.

aliquis
2006-04-08, 18:39
CLA? Inte naturells ab "Vegetabiliskt protein" med 73% protein (67% torrvikt?) Kanske är det ändå och att det innehåller de mängderna.

Jag vågar inte skriva hur mycket sojaprotein jag kan ha satt i mig, lär ju vara ungefär som kroppsvikten, drygt ;D
Och jag är då inte allergisk, men det vore kanske inte så lyckat om man blev det.

Jag kör på ADM's pro-fam 974 non-gmo 92% sojaproteinisolat.

Det smakar helt ok, tycker jag nu, men första förpackningen tyckte jag smakade asilla. Jag vet inte om det är någon skillnad eller bara att jag är van, luktar fortfarande ganska läskigt.