handdator

Visa fullständig version : Vill ha svar på mitt problem

Spongebob
2006-03-30, 20:26
jag har ett litet problem, går just nu under deff men upplever även problemet när jag inte deffar.

när jag är på jobbet och böjer mig mycket dvs böjer överkroppen för att ex (doppa penseln) så att huvudet pekar neråt och sedan reser mig upp igen känns det som att jag nästan skall svimma, blir yr och känner hur det dunkar i huvudet, har även varit med om att det svartnar för ögonen när man stiger upp på morgonen eller reser sig för fort från soffan.
har inget fel på blodtrycket, det har varit bra när jag kollat det.

börjar fundera på om det finns för lite av någon vitamin?
är tjej om det nu skulle ha någon betydelse

har också funderingra på vad jag skall göra för att inte bli sjuk när jag deffar, nu är jag förskyld för 2:a gången och det har bara gått ca 1 1/2 månad.

Lizard
2006-03-30, 20:44
jag har ett litet problem, går just nu under deff men upplever även problemet när jag inte deffar.

när jag är på jobbet och böjer mig mycket dvs böjer överkroppen för att ex (doppa penseln) så att huvudet pekar neråt och sedan reser mig upp igen känns det som att jag nästan skall svimma, blir yr och känner hur det dunkar i huvudet, har även varit med om att det svartnar för ögonen när man stiger upp på morgonen eller reser sig för fort från soffan.
har inget fel på blodtrycket, det har varit bra när jag kollat det.

börjar fundera på om det finns för lite av någon vitamin?
är tjej om det nu skulle ha någon betydelse

har också funderingra på vad jag skall göra för att inte bli sjuk när jag deffar, nu är jag förskyld för 2:a gången och det har bara gått ca 1 1/2 månad.
Du bantar så hårt (kraftigt energiunderskott) att kroppens metabolism (ämnesomsättningen) regleras ned och du kommer i "save mode", dvs alla dina icke nödvändigar funktioner hålls på ett minimum. Därav svimkänslorna. Dessutom sliter ditt energiunderskott på kroppens förmåga att skydda cellerna och ett tydligt sådant tecken är att förkylningar lättare angriper kroppen. Du har alla varningstecken på att du bantar på tok för våldsamt och behöver börja äta igen.

Lizard

Spongebob
2006-03-30, 20:53
hm har iofs inte räknat kcal denna vecka men brukar ligga på ungefär 800-900kcal när jag kommer hem från jobbet vid 16, sedan blir det några mål till, just nu blir det lite dåligt med mat efter jobbet.

men har ju även upplevt dessa problem när jag inte deffat.

Tintomara
2006-03-30, 22:17
Har du kollat så att du inte lider av blodbrist?

brill
2006-03-30, 23:03
Du sa att du kollat ditt blodtryck och att det inte är nåt fel på det. Har man lågt blodtryck upplever man dessa saker och det är inte farligt eller så, alltså inget fel som du uttryckte dig.

Liten Men Fet
2006-03-30, 23:19
hm har iofs inte räknat kcal denna vecka men brukar ligga på ungefär 800-900kcal när jag kommer hem från jobbet vid 16, sedan blir det några mål till, just nu blir det lite dåligt med mat efter jobbet.

men har ju även upplevt dessa problem när jag inte deffat.

Tolkar jag det rätt om jag tror att du äter 800-900 kcal under dagen och sen blir det inte så mycket mat efter jobbet?
Eller äter du EN måltid på 800-900 kcal precis när du kommit hem från jobbet?

Jag tror som Lizard att du äter alldeles för lite.

shifty
2006-03-31, 05:21
Det står ju tydligt att problemet upplevs även under ICKE-deff. Så varför tjata om det?

Tolkia
2006-03-31, 07:27
Det står ju tydligt att problemet upplevs även under ICKE-deff. Så varför tjata om det?
Det är inte alla som menar samma sak med "deff" och "icke deff". Icke deff måste inte nödvändigtvis betyda "grovbulk". Låter som typiska blodtrycksfall, men inte p.g.a. generellt lågt blodtryck uppenbarligen, om det varit bra vid koll. Ihop med tjejer (=större järnbehov), litet kaloriintag och förkylningsrapporten tycker jag att trådskaparen skall lyssna på Lizard. Han vete vad han talar om.

Liten Men Fet
2006-03-31, 13:10
Om du har det problemet även när du äter bra så skulle jag gå till doktorn så dom får titta på blodvärden, blodtryck och vad det är mer dom kollar.

Kan ju vara något vi inte ens kan gissa, du kanske har någon infektion i kroppen eller något annat som man måste åtgärda.

Spongebob
2006-03-31, 14:23
Nu kanske det blev lite vilseledande, jag äter under min deff 1700-2000kcal. Och betydligt mer under "icke-deff".

hade mer tanken på om det fattades någon liten vitamin eftersom jag haft normalt blodtryck när jag kollar det.

Liten Men Fet
2006-03-31, 15:30
Nu kanske det blev lite vilseledande, jag äter under min deff 1700-2000kcal. Och betydligt mer under "icke-deff".

hade mer tanken på om det fattades någon liten vitamin eftersom jag haft normalt blodtryck när jag kollar det.

Ok, nä jag vet inte vad det kan vara då men det låter ju som lågt blodtryck men det sa du ju att det var normalt.

Doktorn
2006-04-01, 09:15
Ok, nä jag vet inte vad det kan vara då men det låter ju som lågt blodtryck men det sa du ju att det var normalt.

Om jag inte är ute och irrar så kan du ha normalt blodtryck men vid övergång från t ex liggande till stående få lågt, kallas orthostatic hypotoni tror jag. De testar det ute på sjukhuset i en liten masken som mäter ditt blodtryck hela tiden medan du ligger på en bädd som vippar upp å ner. Så gå till läkare om du vill få det undersökt...

mattek
2006-04-01, 09:23
har liknande problem särskilt vid gymmet om man ska resa sig efter någon övning att ibland måste jag stå still och hålla i mig för att inte ramla omkull, har aldrig haft det problemet förut, det startade när jag började banta senaste veckan har jag snittat ca 1700 kalorier om dagen är det för lite för mig, 186 cm lång väger 98 kg, 3 tunga styrkepass i veckan och sen ett par timmar i veckan på motionscykel.
viktminskningen går bra går ner ca 1 kg i veckan

Apansson25
2006-04-01, 10:40
... jag tror det stämmer som Doktorn sa, blodtrycket reagerar inte likadant i alla situationer för en del personer. Även om det ligger på en bra nivå generellt så kan det rusa iväg alternativt ligga väl lågt vid vissa situationer som t.ex när man reser sig snabt från liggande. Jag har också för mig att det kan vara så att blodtrycket varierar ganska mycket under dygnet, även om det vid ett specifikt mättillfälle (t.ex. mitt på dan) kan ligga inom de "vanliga" värdena.

Det finns olika slags mätmetoder för det här på fysiologilabb. Där kan man testa dels hur blodtrycket reagerar vid specifika situationer som när man reser sig, dels finns det möjlighet att göra så kallad långtidsmätning där man har en liten blodtrycksmätare på kroppen under ett dygn. Kan vara värdefullt för en mer noggrann översyn av blodtrycket.

Doktorn
2006-04-01, 21:11
... jag tror det stämmer som Doktorn sa, blodtrycket reagerar inte likadant i alla situationer för en del personer. Även om det ligger på en bra nivå generellt så kan det rusa iväg alternativt ligga väl lågt vid vissa situationer som t.ex när man reser sig snabt från liggande. Jag har också för mig att det kan vara så att blodtrycket varierar ganska mycket under dygnet, även om det vid ett specifikt mättillfälle (t.ex. mitt på dan) kan ligga inom de "vanliga" värdena.

Det finns olika slags mätmetoder för det här på fysiologilabb. Där kan man testa dels hur blodtrycket reagerar vid specifika situationer som när man reser sig, dels finns det möjlighet att göra så kallad långtidsmätning där man har en liten blodtrycksmätare på kroppen under ett dygn. Kan vara värdefullt för en mer noggrann översyn av blodtrycket.

Ja vad dum jag är!! Klassiska vita rock syndromet, att blodtrycket stiget vid synen av en läkare, det kan dölja en hypotonisk patient rätt så bra. Givetvis ska någon som misstänks för det utrustas med en apparat som tar blodtrycket lite då och då under ett helt dygn...

Spongebob
2006-04-03, 19:56
har liknande problem särskilt vid gymmet om man ska resa sig efter någon övning att ibland måste jag stå still och hålla i mig för att inte ramla omkull, har aldrig haft det problemet förut, det startade när jag började banta senaste veckan har jag snittat ca 1700 kalorier om dagen är det för lite för mig, 186 cm lång väger 98 kg, 3 tunga styrkepass i veckan och sen ett par timmar i veckan på motionscykel.
viktminskningen går bra går ner ca 1 kg i veckan

jag äter ca 1700kcal

tränar gym 4-5 dagar i veckan men är dock 168cm lång och väger in nuläget ca 58kg. har aldrig haft problemet på gymmet

Spongebob
2006-04-03, 19:58
Ja vad dum jag är!! Klassiska vita rock syndromet, att blodtrycket stiget vid synen av en läkare, det kan dölja en hypotonisk patient rätt så bra. Givetvis ska någon som misstänks för det utrustas med en apparat som tar blodtrycket lite då och då under ett helt dygn...

hehe har nog inte de där vita rocken syndromet, det kan jag konstatera.

men skall kolla upp de där testerna. tack för tipsen