handdator

Visa fullständig version : Du är vad du äter ...


sundvall
2006-03-30, 20:22
Satt och kollade på du är vad du äter nyss. På 8 veckor var det tydligen en person som hade gått ned 4kg, samt tappat 11kg fettvikt. Det betyder ju att han byggt ganska rejält med muskelmassa samtidigt. Hur är detta möjligt? Är det bara ren bs eller?

Spannmål
2006-03-30, 20:28
Mycket i det programmet är tyvärr BS.

Har faktiskt ingen aning hur de får det att gå ihop med vikten.

-4 kg total kroppsvikt
-11kg fett
-11 cm i midjan

Jag betvivlar att killen kan ha byggt några muskler alls med sina hantelcurls och kickbacks.

maRRtin
2006-03-30, 20:30
Satt och kollade på du är vad du äter nyss. På 8 veckor var det tydligen en person som hade gått ned 4kg, samt tappat 11kg fettvikt. Det betyder ju att han byggt ganska rejält med muskelmassa samtidigt. Hur är detta möjligt? Är det bara ren bs eller?
Han skulle alltså ha byggt upp 7 kilo muskler OCH tappat 11 kilo fett på 8 veckor? Oh my...

King Grub
2006-03-30, 20:31
Om man tittar på programmet i fråga, gör det på rätt sätt: se det som TV-"underhållning", men ignorera dom "fakta" som läggs fram.

polaren
2006-03-30, 20:46
Dom gjorde väl fettmätningen i ett ägg först och sen på en vanlig våg. Att inte Anna påpekar att resultaten skiljer sig då istället för att säga att han har byggt massa muskler gör att man börjar "hata" henne mer och mer :)

Men som King Grub säger; se det som undehållning! Rena komedin :D

Apansson25
2006-04-01, 10:47
hur skiljer sig egentligen fettmätningsmetoderna åt? Det finns ju tydligen det där ägget, men också de där elektriska där de kör lite ström genom kroppen (om jag förstått det rätt). Jag testade en sån där liten elektrisk manick hos SATS (24% fett, kille 26 år), men jag undrar hur tillförlitlig den är egentligen? Är det stor variation mellan olika metoder?
Och hur hög är variationen från mätning till mätning med samma apparat?

Ursäkta OT, men jag känner mig lite trött på alla så kallat "vetenskapliga" test inom något som extremt komplicerat som kroppens sammansättning.

King Grub
2006-04-01, 10:47
Jag testade en sån där liten elektrisk manick hos SATS (24% fett, kille 26 år), men jag undrar hur tillförlitlig den är egentligen?

Inte speciellt. Det krävs sjukhusutrustning för tiotusentals kronor för en tillförlitlig bioimpedansmätning. En hemmavåg eller en "gymmanick" är sällan/aldrig av den kalibern.

Sniggel
2006-04-01, 13:05
Fick köra en sådan bioimpedansmätning när jag inte visste vad det var. Vägde då 75kg ungefär, 172 lång, 21 år gammal och mätaren visade 6% :D
Haha jo visst var jag smal men inte så smal.

Twosaint
2006-04-02, 11:31
jo jag fick hålla i en gimmick på företagshälsovården som visade 24% kroppsfett :cool: