Visa fullständig version : insulinkänslighet och fett på morgonen
Går ju inte att söka, så jag får starta en ny tråd.
Det sägs ju att om man har ett för högt intag av fett på morgonen så minskar insulinkänsligheten(?), och då undrar jag vart gränsen går. Jag förstår ju att det är omöjligt att ge en konkret siffra, men på ett ungefär kanske?
Jag brukar alltid äta en äggmacka på morgonen till gröten och undrar om en matsked krossade linfrön skulle påverka min insulinkänslighet under dagen?
Går ju inte att söka, så jag får starta en ny tråd.
Det sägs ju att om man har ett för högt intag av fett på morgonen så minskar insulinkänsligheten(?), och då undrar jag vart gränsen går. Jag förstår ju att det är omöjligt att ge en konkret siffra, men på ett ungefär kanske?
Jag brukar alltid äta en äggmacka på morgonen till gröten och undrar om en matsked krossade linfrön skulle påverka min insulinkänslighet under dagen?
Det lär inte påverka i ditt fall. Det är det mättade fettet man ska undvika på morgonen...
King Grub
2006-03-30, 20:27
http://www.ingentaconnect.com/content/cabi/bjn/1998/00000080/00000004/art00003
Du kan säkert fortsätta med din frukost.
http://www.ingentaconnect.com/content/cabi/bjn/1998/00000080/00000004/art00003
Du kan säkert fortsätta med din frukost.
men artikeln säger ju emot?
RajtanTajtan
2006-03-31, 19:40
Hade jag varit du, så hade jag tagit det fettet vid nästa mål, eller ngn annan gång under dagen. Låt säga nu att det inte gör ngn "skada", men det är ju förmodligen bättre att hoppa över extra fett vid frukost. Du förlorar inget på att inta det senare och du vinner ju inget på att ta det till frullen. Använd uteslutningsmetoden ;)
Lät som en bra idé! Tror jag kör på den ;)
En till fråga bara: Har läst i flera böcker bla av paulun att ett intag av fett på kvällen skulle ge samma effekt, stämmer det?
RajtanTajtan
2006-03-31, 21:03
Lät som en bra idé! Tror jag kör på den ;)
En till fråga bara: Har läst i flera böcker bla av paulun att ett intag av fett på kvällen skulle ge samma effekt, stämmer det?
I sista målet är det bra med lite fett från en bra fettkälla, gärna tillsammans med protein, för att ge kroppen det den behöver över natten för en så bra återhämtning som möjligt. Så länge du håller dig inom Din kaloriram, så är det nog bättre med bra fett på kvällskvisten, än kolisar. Grub verkar faktiskt vara mer uppdaterad än käre Paulun :)
ok, tack för de snabba svaren :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.