handdator

Visa fullständig version : Marklyft - med eller utan dragremmar?


Pinglan
2002-10-31, 15:18
Hej på er!

Jag börjar få problem med greppet när jag kör marklyft. Långt innan ryggen tar slut så tenderar mina fingrar att vilja tappa stången. Tidigare har jag inte haft detta problem eftersom jag då körde med lättare vikter.

Jag tycker jag har provat allt, tumgrepp, magnesium, alternerat grepp (eller vad det heter när man håller överhandsgrepp med ena och underhandsgrepp med andra handen).

Jag klarar helt enkelt inte att hålla stången mer än ca 5 reps innan det slinter och jag måste vila en stund. Detta är ju naturligvis inte optimalt för muskelökning i ryggen som alla förstår.

Är alternativet att börja använda dragremmar, eller ska jag helt enkelt vänta in styrkeökningen i fingrarna (om det går) och köra på utan att köra slut på ryggen? Känns inte som något bra alternativ, men å andra sidan har jag inte heller någon större lust att börja med dragremmar!

Hur skulle ni göra?

Mvh Pinglan

Officer
2002-10-31, 15:29
Dragremmar är enligt mig ett måste om du vill ha maximal ryggutveckling under marklyften.
Eftersom jag själv kör marklyft efter chins/latsdrag och sedan rodd, så är mina händer/underarmar i stort sett slut så jag kan inte köra så tungt under marklyften om jag inte använder dragremmar.

Marklyft och skivstångsshrugs är faktiskt dom enda två övningarna där jag använder dragremmar.

Börja du med det också, mycket bättre. Om du är rädd för att underarmarna inte ska hänga med kan du ju träna dom separat med :thumbup:

goa_killen
2002-10-31, 15:35
håller me anabolic...

dragremmar är nästan ett måste under marklyft!!!
Och om man skulle vara rädd att greppet inte får träning så träna separat!!

palme
2002-10-31, 16:32
Jag personligen använder aldrig dragremmar, är känd för att ösa på med magnesium dock ;)

goa_killen
2002-10-31, 16:33
Hur funkar magnesium??

Pez
2002-10-31, 16:59
Magnesium ökar friktionen och därmed greppet, torkar ut handsvetten så du inte glider i greppet. Själv behöver jag inte "knipa" åt stången lika hårt med magnesium under marklyft därigenom tar det inte lika hårt på underarmarna. Klarar lätt att reppa några reps extra med 20-30kg mer på stången om jag använder magnesium.

Dock är det långtifrån alla gym som tillåter/har magnesium då de anser att det stökar ner samt att "man inte behöver det".

/pez

goa_killen
2002-10-31, 17:28
var köper man magnesium??

z_bumbi
2002-10-31, 18:03
goa_killen: Träningsbutiker och klätteraffärer brukar ha, klättrare har också en fiffig annordning som de har hänger i selen när de klättrar. Det är en liten boll som man klämmer på tydligen, har inte testat en sådan själv men folk som gjort det säger att det inte alls blir lika mycket damm som av ett block magnesiumoxid.

Tränar man på ett gym som inte har eget magnesium så kan klättrarvarianten kanske vara bra för att undvika problem med personalen eller så byter man bara gym...

Lord_X
2002-10-31, 19:53
Originally posted by Pinglan
Hej på er!

Jag börjar få problem med greppet när jag kör marklyft. Långt innan ryggen tar slut så tenderar mina fingrar att vilja tappa stången.

Kör på utan dragremmar, greppet kommer att bli starkare och kunna hänga med.. Att köra med dragremmar och sen ersätta greppträningen med andra övningar, som en del andra föreslagit, funkar inte särskilt bra då det också handlar mycket om att vänja de involverade musklerna vid en viss övning.
Överhuvud taget så bör du använda hjälpmedel som dragremmar så lite som möjligt för att inte riskera att någon muskel blir underutvecklad vilket kan leda till skador.
Om du inte redan gör det, så sätt ner vikten i marken mellan varje rep och ta ett nytt grepp.
Ha det bra!!

Pinglan
2002-11-01, 18:34
Tack för era synpunkter. Det verkar som att åsikterna går isär angående användandet av dragremmar. Jag tror jag gör så att jag provar med remmar ett par gånger bara för att se hur stor skillnaden blir sedan kanske jag kan göra så att jag kör typ ett pass med och nästa pass utan så får jag köra slut på ryggen ena gången och på greppet andra gången. Det är nog ändå så att jag helst inte vill ta till för mycket hjälmedel precis som Lord_X också menar. Jag är lite svag för funktionell styrka och det blir det ju inte riktigt om man tar hjälp av dragremmar!

Mvh Pinglan

michael
2002-11-01, 18:43
Många styrkelyftare kör utan dragremmar, de har tränat upp sitt grepp på den nivån tänk på det :)

Lillgrabben
2002-11-03, 16:34
I styrkelyft är det ett måste att köra utan remmar, annars kommer inte greppet att hålla på tävlingsdagen ( förbjudet att ha dragremmer på tävling).........

Lord_X
2002-11-03, 17:22
Jag är lite svag för funktionell styrka.
Mvh Pinglan

Helt underbart att höra :)
I och med att din rygg klarar av vikten du kör med, så kommer dina händer och underarmar att tvingas till att göra det också.. D.v.s de kommer att tränas på det bästa sättet, det kommer att ge dem en väldigt bra styrka på relativt kort tid.
Men då gäller det att du låter bli dragremmarna!

Allan
2002-11-03, 18:20
Pröva bägge varianterna, vetja. Självklart kan man använda remmar under vissa moment av styrkelyftsträningen; själv kör jag ofta med dem för att slippa få handflatorna slitna i trasor på tunga vikter. Men det beror ju helt på vad du siktar på - jag har sett Lee Haney köra mark och han använde remmar tack så mycket, och det var inget fel på de underarmarna...
Om man använder hjälpmedel med urskiljning funkar det bra - jfr bälte i knäböj eller mark.

allan

krakowww
2002-11-04, 23:29
Jag har precis samma problem, men nu har jag börjat köra första setet utan dragremmar för att vänja underarmarna och sedan två set med dragkrokar för kunna ta ut ryggen helt.

michael
2002-11-05, 11:45
Som sagt anpassa användandet av dragremmar till målet för din träning. Är du styrkelyftare så vill du absolut hålla dig borta från remmar. Vill du ha funktionell styrka i greppstyrka kör definitivt utan remmar. Är du kanske kroppsbyggare och vill träna upp ryggen fort så för all del kör med remmar.Är du otålig och vill inte låta ryggens utveckling hänga på greppstyrkans bekostnad så kör med remmar.Det är upp till var man och kvinna att välja själv, välj bara vist efter dina värderingar.

Bamse
2003-03-09, 19:36
Nu har verkligheten kommit ikapp även lilla Bamse. Greppet tar slut innan resten av kroppen.

Munter föreslår magnesium, men jag är lite lur på att dom kommer att gnälla som fan på mitt gym.

Någon som har nåt tips på vilket sorts magnesium som är bäst att köpa? Och på vilket sätt man grisar ner så lite som möjligt?

Munter
2003-03-09, 19:39
Som sagt, jag rekommenderar magnesium... man behöver inte följa med vikten ner, slipper rappla med att dra åt remmarna, sen är det härligt med vitt magnesiumpulver överallt också

Action
2003-03-09, 19:39
Originally posted by Bamse
Nu har verkligheten kommit ikapp även lilla Bamse. Greppet tar slut innan resten av kroppen.

Munter föreslår magnesium, men jag är lite lur på att dom kommer att gnälla som fan på mitt gym.

Någon som har nåt tips på vilket sorts magnesium som är bäst att köpa? Och på vilket sätt man grisar ner så lite som möjligt?

Köp en liten magnesiumkub.. Ha den sedan i en relativt stor plastpåse som du kan köra ner bägge händerna i.. Då skräpar man inte ner allt för mycket på golvet iaf... Bara det som hamnar på stången o runt den... Men det kan man ju torka upp själv efteråt om man vill slippa gnäll.

gleipner
2003-03-09, 20:11
Och jag föreslår remmar Bamse,vilka ökningar jag har gjort.

Ett tips:thumbup:

Nils
2003-03-09, 23:25
Varför tycker en del att magnesia är ett OK hjälpmedel men inte dragremmar?
Bägge är till för att hjälpa greppet utöver vad man skulle ha i "real life" med skillnaden att magnesium är mindre effektivt och skitar ner så att det är förbjudet på många gym.
Jag börjar känna att man borde kunna köra sina övningar utan hjälpmedel och kan det i allt utom partiella marklyft och hantelshrugs(men jag skall dit innan året är slut). Greppet verkar gå ganska bra att träna om man verkligen försöker.
Jag kan förstå det hela i en del grepptävlingsmoment som kan bli nästan omöjliga, som pinch med hala ytor. Men på gymmet har man ju faktiskt stänger som är gjorda för att vara bra att hålla i från början.
Nils

ETK_TIS
2003-03-10, 09:28
Är det en riktig styrkelyft stång du kör med , eller är det en vanlig Olympisk , styrkelyfts stången är att föredra , pga bättre grepp

Niclaaas
2003-03-10, 13:17
hur ser en styrkelyftsstång ut?

ETK_TIS
2003-03-10, 15:34
Kraftigare räffling och sen har du en högre styvhet i den , greppet blir bättre och sen böjer den sig mindre

Ankarby
2003-03-10, 15:46
powerpads eller vad de heter fungerar för mig, mest pga att man är så ruskigt svettig

Bamse
2003-03-19, 20:04
Nu har jag försett mig med en "chalk ball" för 40 kr :thumbup:

-xR-
2003-03-19, 20:10
Vart köpte du?

Bamse
2003-03-19, 20:11
(www.)Utebutiken(.se) i Umeå.