handdator

Visa fullständig version : Axlar vid helkropp


larre
2006-03-30, 17:25
När man kör helkroppspass:
Axlarna är verkligen en muskelgrupp jag vill ska skjuta iväg så jag tycker själv inte att det räcker med bara militärpress för att träna axlarna(tycker jag fel då? ;) ) , hur kör ni som kör helkroppspass era axlar?

Jag tänkte mig något i stil med framåtlutat lyft för baksida, stående sidlyft för mittdelta och framsida axlar räknar jag med att bänkpress täcker upp.

Kan man också räkna med att baksida täcks upp av framåtlutad rodd och sittande drag?

mange_
2006-03-30, 17:42
jepp det räcker gott och väl med militärpress då den tar på främre mellersta och bakre huvudet

delta_mats
2006-03-30, 17:45
Vill du få bra axlar så tror jag inte det räcker med enbart militärpress. Komplettera med hantellyft åt sidan i alla fall.

lloyd
2006-03-30, 17:47
jepp det räcker gott och väl med militärpress då den tar på främre mellersta och bakre huvudet

Tar den verkligen på bakre?

NerX
2006-03-30, 19:12
Jag varierar axelövningarna från pass till pass. Förra veckan körde jag Militärpress, Drag till hakan och PBN i Smith uppdelat på 3 olika pass. Körde även en övning för baksida axel på 2 utav passen.

Greg
2006-03-30, 19:14
"Möllan" ska man köra. Jävlar vad den tar.

H.Emanuel
2006-03-30, 19:18
"Möllan" ska man köra. Jävlar vad den tar.
Vad är det då?

Greg
2006-03-30, 19:23
Vad är det då?

Ska försöka förklara så gott det går:

- Du tar valfria hantlar (knogarna utåt)
- Låt armarna hänga sträckt
- Börja en rotations-rörelse uppåt
- Innan du når axelhöjd så roterar du även handlederna
- Över huvudet så möts hantlarna
- Sänk sakta ner och när du har kommit under axelhöjd så rotera tillbaks handlederna
- Fortsätt ner till utgångläget
- Detta är ett rep

Greg
2006-03-30, 19:29
Trodde man kunde editera sin förra post, eller så är jag kanske bara blind.

Men det är som en hantel-lyft-åt-sidan bara att det är den där lilla rotationsrörelsen så att du kan komma över huvudet.

Edit: Tydligen så kunde man det.. men jag kunde inte det med min förra. Nåväl.

H.Emanuel
2006-03-30, 19:56
Trodde man kunde editera sin förra post, eller så är jag kanske bara blind.

Men det är som en hantel-lyft-åt-sidan bara att det är den där lilla rotationsrörelsen så att du kan komma över huvudet.

Edit: Tydligen så kunde man det.. men jag kunde inte det med min förra. Nåväl.
du har inte mer än en minut på dig att editera. tror jag

mange_
2006-03-30, 22:03
Tar den verkligen på bakre?

jepp

Spannmål
2006-03-30, 22:29
jepp

Millipress tar väl inte på bakaxeln, plx? Bakaxeln arbetar ju åt precis andra hållet om man jämför med framaxeln.

maRRtin
2006-03-30, 22:38
Som någon sa, testa att variera lite mellan passen. Kör press någon gång, drag till hakan en annan osv.

Liten Men Fet
2006-03-30, 23:06
jepp

Okej att det står naprapatstuderande i din sign men förklara för mig lite mer ovetande hur militärpress kan ta på baksidan av axeln?

Jag kan inte komma på några pressövningar där jag kan koppla in baksidan av axeln. Eller tänker jag fel nu?

mange_
2006-03-30, 23:17
Okej att det står naprapatstuderande i din sign men förklara för mig lite mer ovetande hur militärpress kan ta på baksidan av axeln?

Jag kan inte komma på några pressövningar där jag kan koppla in baksidan av axeln. Eller tänker jag fel nu?


alla huvudena gör en abduktion i axelleden.

mange_
2006-03-30, 23:23
dock så är det inte huvudfunktionen men det är med i rörelsen

mange_
2006-03-30, 23:27
eljagkansek tartillbaka allting är nog ute å cyklar lite.

mange_
2006-03-30, 23:34
jepp är ganska säker på att jag var ute å cyklade lite...har för mig att jag läst att dn gör en abduktion upp till 60 grader ungefär el.??

pragmatist
2006-03-31, 01:16
Tänk på att främre deltoideus tar en hel del stryk när du kör bänkpress eller snedbänk. Bakre deltoideus arbetar också en hel del när du kör rodd med brett grepp. Det är alltså inte nödvändigt att köra igenom hela axeln ur varenda liten aspekt i varje helkroppspass, och det är rimligt att koncentrera sig på det mediala huvudet när man väl kör axlar eftersom det är det huvudet som får minst träning av andra övningar.

H.Emanuel
2006-03-31, 05:27
och det är rimligt att koncentrera sig på det mediala huvudet när man väl kör axlar eftersom det är det huvudet som får minst träning av andra övningar.
övningstips?

mange_
2006-03-31, 06:53
lateral raises är en utmärkt övning för det mediala huvudet!
stående rodd (upprätt)

z_bumbi
2006-03-31, 07:03
Börja inte med att banka på axlarna med massor av övningar i varje helkroppspass om ni kör flera pass i veckan.

Lägg kanske till en övning ett av passen varje vecka/period och se vad som händer.

Sen kan man lägga till mer axelträning på ett pass till eller lägga till mer axelträning på samma pass (Och kanske dra ner på något annat det passet.).

Ett alternativ är att köra mer axelträning ett pass och sen inte köra någon alls nästa.

Osv.

Grahn
2006-03-31, 09:42
Axlar i helkroppspass är lite lurigt, själv tycker jag mest det är mittersta huvudet som behöver lite extra men det beror ju helt på vad du kört i andra övningar och hur dessa tar på dig.

kharon
2006-03-31, 11:04
Militärpressar, och sedan skivstångsrodd för ryggen, där kopplas nog bakre axlarna med! :thumbup:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html

Hades
2006-03-31, 12:15
Håller med pragmatist och Grahn. Jag brukar slänga in några set för baksida axlar också, men känn efter vad som känns bäst för dig!

Robban
2006-03-31, 12:19
Pressövning för bröst=framsida axlar
Roddövning för ryggen= baksida axlar
Hantellyft åt sidan=utsida axlar
Varför vill alla krångla till allt till max? Själv vill jag göra allt enklare... Jag kanske e lat! :D

Liten Men Fet
2006-03-31, 12:59
Pressövning för bröst=framsida axlar
Roddövning för ryggen= baksida axlar
Hantellyft åt sidan=utsida axlar
Varför vill alla krångla till allt till max? Själv vill jag göra allt enklare... Jag kanske e lat! :D

Jag håller med, mina framsidor av axlarna tar mycket stryk i bänk och hantelpressar. Skivstångsrodd med överhandsgrepp tar väl ordentligt på baksidan av axlarna och är en utomordentlig övning för hela ryggen. Så hantellyft åt sidan eller stående rodd till hakan skulle räcka till mig om jag kör helkroppspass.

Garnax
2006-03-31, 15:28
Totalt imponnerad över folk som kör helkroppspass...
Jag skulle aldrig finna ork eller tid i att ta ut hela kroppen i samma pass.

Sen förstår jag inte riktigt hur man på ett helkroppspass kan köra en muskel
en gång och en annan inte alls. Då är man ju inne på en split.

Grahn
2006-03-31, 17:41
Totalt imponnerad över folk som kör helkroppspass...
Jag skulle aldrig finna ork eller tid i att ta ut hela kroppen i samma pass.

Sen förstår jag inte riktigt hur man på ett helkroppspass kan köra en muskel
en gång och en annan inte alls. Då är man ju inne på en split.

Hel eller halvkroppspass är ganska skönt faktiskt. Dock saknar man lite den där känslan av att ha kört tokslut på en enskild muskelgrupp. Man är totalslut överallt istället.

Yankeee
2006-03-31, 18:10
Jag skulle aldrig finna ork eller tid i att ta ut hela kroppen i samma pass.


Ta ut hela kroppen gör man inte och ska man inte göra. Det känns ungefär som ett avbrutet samlag när man går från gymmet, man vill gå in och köra klart. Det är det som är mest negativt med helkropp, man kan inte köra i närheten så hårt som man kan vid en 3-4 split.

Robban
2006-04-01, 08:28
Ta ut hela kroppen gör man inte och ska man inte göra. Det känns ungefär som ett avbrutet samlag när man går från gymmet, man vill gå in och köra klart. Det är det som är mest negativt med helkropp, man kan inte köra i närheten så hårt som man kan vid en 3-4 split.

Jag tycker din beskrivning stämmer in mycket bättre på ett bröstpass! Fast jag skulle vilja gå så långt som att säga att det känns som att bli totalnobbad på en gång... :D
Kör som ni vill men bestäm er inte för att helkropp är slöträning, det behöver inte vara det... ;)

Yankeee
2006-04-01, 08:35
Kör som ni vill men bestäm er inte för att helkropp är slöträning, det behöver inte vara det... ;)

Nä, det är helt klart inte slöträning, man blir trött, men man (jag) blev trött i hela kroppen, men inte slut som man blir om man kör en eller två muskelgrupper.

H.Emanuel
2006-04-01, 08:37
Jag blir helt slut av att köra helkropps.

Grahn
2006-04-01, 09:04
Nä, det är helt klart inte slöträning, man blir trött, men man (jag) blev trött i hela kroppen, men inte slut som man blir om man kör en eller två muskelgrupper.

Definitivt inte slöträning, jag skulle vilja påstå att det är minst lika jobbigt.
Men man saknar som sagt känslan av att riktigt köra skiten ur tex biceps.

Yankeee
2006-04-01, 09:07
Men man saknar som sagt känslan av att riktigt köra skiten ur tex biceps.

Det jag menade :)

King Grub
2006-04-01, 09:08
Kan ju säga att det antagligen inte är alla på forumet eller i den här tråden som ens skulle klara att slutföra ett sådant pass som Robban eller jag körde i morse.

Knappt man kommer hem...

Akilles
2006-04-01, 09:10
Kan ju säga att det inte är alla på forumet eller i den här tråden som ens skulle klara att slutföra ett sådant pass som Robban eller jag körde i morse.

Knappt man kommer hem...

Vad är det i praktiken som gör att era helkroppspass är mycket tuffare än de andras?

Yankeee
2006-04-01, 09:11
Kan ju säga att det inte är alla på forumet eller i den här tråden som ens skulle klara att slutföra ett sådant pass som Robban eller jag körde i morse.

Det säger iof inte speciellt mycket om något.

Jay-Z
2006-04-01, 09:13
Ja, men Robban tränar ju bara 1,5 gång i veckan. Hur man nu gör det? :D

King Grub
2006-04-01, 09:25
Det säger iof inte speciellt mycket om något.

Jo, det säger att tror man att helkroppspass inte är ansträngande eller att dom är någon slags slöträning... då har man inte tränat ett hårt helkroppspass, eller så har man inte kapaciteten att göra det, mentalt eller fysiskt.

mistermr
2006-04-01, 09:34
Jo, det säger att tror man att helkroppspass inte är ansträngande eller att dom är någon slags slöträning... då har man inte tränat ett hårt helkroppspass, eller så har man inte kapaciteten att göra det, mentalt eller fysiskt.

Hur ser dina helkroppspass King Grub, gärna med övningar och antal sets samt reps?

MVH

Yankeee
2006-04-01, 09:39
Jo, det säger att tror man att helkroppspass inte är ansträngande eller att dom är någon slags slöträning... då har man inte tränat ett hårt helkroppspass, eller så har man inte kapaciteten att göra det, mentalt eller fysiskt.

Det är väl ingen som har sagt att det är slöträning?

Vad jag menade var att, det säger inte något öht om "vi" inte orkar med ett pass med dig och robban, av den enkla anledningen att ni tränar på ett helt annorlunda sätt.

Liten Men Fet
2006-04-01, 11:21
Kan ju säga att det antagligen inte är alla på forumet eller i den här tråden som ens skulle klara att slutföra ett sådant pass som Robban eller jag körde i morse.

Knappt man kommer hem...

Det tror jag säkert, jag försökte köra ett hårt pass på två-splitt men var tvungen att ta en kvarts paus efter 2/3 av passet.
It ain´t for me, iallafall inte förrens jag jobbat upp kondisen lite. :em:

Akilles
2006-04-01, 12:55
Jo, det säger att tror man att helkroppspass inte är ansträngande eller att dom är någon slags slöträning... då har man inte tränat ett hårt helkroppspass, eller så har man inte kapaciteten att göra det, mentalt eller fysiskt.

Vad är det som gör att vissa kanske inte har mental eller fysisk kapacitet att göra det, trots att de har mental och fysisk kapacitet att genomföra ett hårt pass i en tresplitt? Frågan kanske låter som om jag vore ute efter att "sätta dit" dig eller liknande. Det är jag förstås inte. Eftersom jag själv inte tränar helkropp, är jag nyfiken på vilka parametrar det är som gör att det blir så ansträngande för er men inte för andra. Tex: Vilar ni kortare mellan seten? Har ni mer jävlaranamma? Etc.

Liten Men Fet
2006-04-01, 15:52
Vad är det som gör att vissa kanske inte har mental eller fysisk kapacitet att göra det, trots att de har mental och fysisk kapacitet att genomföra ett hårt pass i en tresplitt? Frågan kanske låter som om jag vore ute efter att "sätta dit" dig eller liknande. Det är jag förstås inte. Eftersom jag själv inte tränar helkropp, är jag nyfiken på vilka parametrar det är som gör att det blir så ansträngande för er men inte för andra. Tex: Vilar ni kortare mellan seten? Har ni mer jävlaranamma? Etc.

För mig är det fysiskt att jag inte orkar köra ett helt, eventuellt att jag kör för tungt. För taskig syreupptagningsförmåga samt allmänkondition.
Tar för lång tid för mig att återhämta mig från att köra 3-4 set 5-repar i marken, pulsen hinner inte gå ner och jag slutar inte flämta men visst kan jag köra på pannben men då kommer jag till stadiet då jag är yr och vill kräkas å det vill jag inte på gymmet.
Taskig kondis helt enkelt, King Grub kanske inte har det. :)

Ryska_raketen
2006-04-01, 18:54
Kan ju säga att det antagligen inte är alla på forumet eller i den här tråden som ens skulle klara att slutföra ett sådant pass som Robban eller jag körde i morse.

Knappt man kommer hem...


Nja, det är väl inte alla som vill ha förslitningsskador efter två pass

Grahn
2006-04-02, 14:31
Nja, det är väl inte alla som vill ha förslitningsskador efter två pass

Faktiskt rätt viktig poäng där, det är lätt att överanstränga muskler som involveras ofta om man kör helkropp tycker jag.

King Grub
2006-04-02, 14:41
Nja, det är väl inte alla som vill ha förslitningsskador efter två pass

Tja... jag har aldrig haft några, och Robban har övervunnit sina just tack vare den typ av träning han bedriver.

emil123
2006-04-02, 15:03
Skoterdrag är väldigt bra.

Robban
2006-04-02, 17:50
Tja... jag har aldrig haft några, och Robban har övervunnit sina just tack vare den typ av träning han bedriver.
:thumbup: