handdator

Visa fullständig version : "Direkt Efter"


NaNDeZ
2006-03-30, 16:10
Hallå hallå ;) Är ny här och behöver lite hjälp.

Jag har köpt Star Nutrition's Carbo flex och Kreatin Monohydrate.
Bägge ska intas direkt efter träning och undrar;

1. Vad innebär egentligen "direkt efter"?
Är det typ på sekunden eller 2-20 min efter?
hur ska uttrycket tolkas?

2. Kan man möjligtvis blanda båda i samma shaker eller är det ett problem att de blandas?
Är det generellt ett problem att blanda två produkter eller ta dom direkt efter varandra?

Sen undrar jag också om proteinpulver är rekommenderat innan träning?

Tack på förhand :)

keffat_liv
2006-03-30, 16:11
du ska inte inta proteinet direkt efter träningen. Du ska ta det 1 timme efter träningen.

King Grub
2006-03-30, 16:11
1. Ju snabbare du tillför kolhydrat efter ansträngning, desto bättre. Det händer dock inget dramatiskt dåligt om det går 5 minuter eller liknande.

2. Det går bra.

King Grub
2006-03-30, 16:12
du ska inte inta proteinet direkt efter träningen. Du ska ta det 1 timme efter träningen.

Nu får du det att låta som om det är negativt att ta protein direkt efter träning. Det är inget negativt med det - det är bara det att protein före och 1, 2 eller 3 h efter träning har mycket större effekt.

Sen undrar jag också om proteinpulver är rekommenderat innan träning?

Vassleprotein är ett bra val innan träning, ja.

RajtanTajtan
2006-03-30, 16:15
du ska inte inta proteinet direkt efter träningen. Du ska ta det 1 timme efter träningen.

För det första så har han inte frågat om protein EFTER träningen. För det andra så är det bättre att ta det ca 15-30 minuter innan. Iaf enligt Grubs rekommendationer.

keffat_liv
2006-03-30, 16:16
du ska inte inta proteinet direkt efter träningen. Du ska ta det 1 timme efter träningen.

hehe, ja jag ursäktar det jag skrev.. Men som grub säger så timme 1, 2 och 3 efter träningen är det viktigast att tillföra protein. Man hör alltid folk säga direkt efter träningen och man ser många på gymmet ta proteinet just direkt efter träningen. Effekten är mycket större 1, 2 och 3 timmar efter. Sen så kan det vara positivt att tillföra kolhydrater direkt efter för återhämtningens skull.

keffat_liv
2006-03-30, 16:18
För det första så har han inte frågat om protein EFTER träningen. För det andra så är det bättre att ta det ca 15-30 minuter innan. Iaf enligt Grubs rekommendationer.

tja, "1. Vad innebär egentligen "direkt efter"?
Är det typ på sekunden eller 2-20 min efter?
hur ska uttrycket tolkas?"

Tolkar jag som att killen är inne på spåret att det är viktigt att ta proteinet direkt efter. Du kan ju gärna förklara hur du tolkar det...

Sen så kan du väl visa den rekommendeationen isåfall, för varje rekommendation jag läst är timme 1, 2 och 3 efter träningen. Och inte förrän 1½ timme efter är proteinsyntesen förhöjd.

King Grub
2006-03-30, 16:28
Tolkar jag som att killen är inne på spåret att det är viktigt att ta proteinet direkt efter. Du kan ju gärna förklara hur du tolkar det...

Han skriver:

"Jag har köpt Star Nutrition's Carbo flex och Kreatin Monohydrate.

Han frågar om kolhydrat och kreatin, inte protein.

Hans proteinfråga gäller uttryckligen om valet av protein är bra innan.

keffat_liv
2006-03-30, 16:38
Han skriver:



Han frågar om kolhydrat och kreatin, inte protein.

Hans proteinfråga gäller uttryckligen om valet av protein är bra innan.

jaha, doh! Läste efter direkt efter uppe, sen whey 80 nere och kopplade som whey 80 efter.. aja..

RajtanTajtan
2006-03-30, 16:40
hehe, ja jag ursäktar det jag skrev.. Men som grub säger så timme 1, 2 och 3 efter träningen är det viktigast att tillföra protein. Man hör alltid folk säga direkt efter träningen och man ser många på gymmet ta proteinet just direkt efter träningen. Effekten är mycket större 1, 2 och 3 timmar efter. Sen så kan det vara positivt att tillföra kolhydrater direkt efter för återhämtningens skull.


Att folk på gymmet fortfarande dricker det efter och inte innan (eller både och), vittnar ju bara om att de inte anammat det som uppdagades för ca 5 år sedan. Det dem gör är inte dåligt, men det hade ju faktiskt varit mer fördelaktigt att inta sitt vassle strax innan passet, i jämförelse med strax efter.

NaNDeZ
2006-03-30, 18:12
Okey vad bra ;)

Men kom just att tänka på att Carbo Flex ska blandas ut med mera vatten än vad Kreatin ska.
Förlorar inte Kreatinet på något sätt sin effekt om man blandar ut det på detta vis? :confused:

King Grub
2006-03-30, 18:39
Förlorar inte Kreatinet på något sätt sin effekt om man blandar ut det på detta vis? :confused:

Nej.

michael
2006-03-30, 18:49
Problemet med kreatin monohydrat är att det måste lösa sig , annars kommer du få en orolig mage och inte samma absorption.

Jag finner 5gram av kreatin monohydrat i 3dl av det varmaste kranvattnet räcker, så rör jag om i 30sek och så är vätskan klar och färdig att drickas. Hade alltid magbesvär med kreatin innan jag började lösa upp det ordentligt innan intag.

NaNDeZ
2006-03-30, 19:11
Om jag då ska dricka båda två efter träning så häller jag båda produkterna i samma shaker och bara tillsätter vattenmängde Carbo Flex kräver?
(Carbo Flex kräver 6 dl vatten och Kreatin 3 dl så tillsätter jag bara 6 dl inte 9?)

Orkar nog inte dricka 9 dl bara sådär! :)

NaNDeZ
2006-04-01, 22:59
Eller hur låter det?... Några råd?

Vore tacksam för svar *flex*

Sverker
2006-04-02, 06:36
Kolhydraterna måste du absolut lösa för snabbast möjliga upptag.

michael måste lösa sitt kreatin för att bli av med bieffekterna, eftersom kreatinet passerar genom tarmarna.
Har du de problemen så blir det 9 dl.



King Grub har tydligt förklarat via abstrakt att kreatin går utmärkt att ta som torrt pulver i munnen och behöver inte lösas upp. Då gör du så här:
Lös upp kolhydraterna ordentligt, sleva ned/in kreatinet och svep 6 dl.

Att lösa båda halvt om halvt är sämsta alternativet.

_Larre_
2006-04-02, 08:34
Nu får du det att låta som om det är negativt att ta protein direkt efter träning. Det är inget negativt med det - det är bara det att protein före och 1, 2 eller 3 h efter träning har mycket större effekt.



Vassleprotein är ett bra val innan träning, ja.

Frågan lyder; Är rena kolhydrater bättre/att föredra jämfört med gainer? (vanlig gainer med 30/60-fördelning)

MrBulk
2006-04-02, 09:26
Timme 1, 2 och 3 principen, innebär det då att man inte ska äta något annat under den tiden utan bara protein vid dom tillfällena? Hur är det med den "stora måltiden" 60-90 min efter träning som det alltid har pratats så mycket om, är den bortkastad?

King Grub
2006-04-02, 09:35
Timme 1, 2 och 3 principen, innebär det då att man inte ska äta något annat under den tiden utan bara protein vid dom tillfällena?

Kolhydrat och fett, om du vill.

pragmatist
2006-04-02, 13:04
Det är inte utan att man undrar var idén att man inte ska ta protein direkt efter träningen utan bara kolhydrat kommer ifrån... Några vetenskapliga belägg för det finns i alla fall inte. All forskning pekar på att protein + kolhydrat är överlägset bara kolhydrat direkt efter passet. Däremot kan man ju säga att man får mer "pang för pengarna" om man tar proteinet före eller en timme efter passet, men det betyder inte att det skulle vara något fel med protein + kolhydrat efter.

Det finns inte heller någon forskning som tyder på att protein + kolhydrat före passet skulle minska effekten av protein direkt efter, även om det kan förefalla vara en rimlig hypotes. Hur intag före påverkar effekten av intag efter har mig veterligen inte undersökts.

RajtanTajtan
2006-04-02, 13:16
Det är inte utan att man undrar var idén att man inte ska ta protein direkt efter träningen utan bara kolhydrat kommer ifrån... Några vetenskapliga belägg för det finns i alla fall inte. All forskning pekar på att protein + kolhydrat är överlägset bara kolhydrat direkt efter passet. Däremot kan man ju säga att man får mer "pang för pengarna" om man tar proteinet före eller en timme efter passet, men det betyder inte att det skulle vara något fel med protein + kolhydrat efter.

Det finns inte heller någon forskning som tyder på att protein + kolhydrat före passet skulle minska effekten av protein direkt efter, även om det kan förefalla vara en rimlig hypotes. Hur intag före påverkar effekten av intag efter har mig veterligen inte undersökts.

Kommer inte det sig av att proteinsyntesen är undertryckt precis efter passet, men att den sedan skjuts i höjden ca 60-90 min senare? Om man skulle köra efter vad alla tror och säger, så skulle det ju bli innan, efter, och under de 3 följande timmarna. Det blir ju i runda slängar ca 200 gr på 5 timmar vilket bör vara för mycket.

King Grub
2006-04-02, 13:30
Kommer inte det sig av att proteinsyntesen är undertryckt precis efter passet, men att den sedan skjuts i höjden ca 60-90 min senare? Om man skulle köra efter vad alla tror och säger, så skulle det ju bli innan, efter, och under de 3 följande timmarna. Det blir ju i runda slängar ca 200 gr på 5 timmar vilket bör vara för mycket.

Precis. Överhuvudtaget tror jag inte dom där 20 g EAA som kanske är taket för gensvar vid ett tillafälle är ett hållbart intag om man skall tillföra EAA en gång i timmen. Då kanske man får sänka sig till 6 g som man använt i studierna; men några säkra siffror har jag inte. 20 gram EAA, dvs runt 45 g vassle, i timmen, varje timme... är mer än vad någon har användning för och om något riskerar man mättad vävnad med nedreglerad proteinsyntes snarare än maximalt anabolt gensvar. När man säger att intag av EAA 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande dos 1 h senare, går man efter resultat av studier på 6 g EAA vid timme 1 och 2.

pragmatist
2006-04-02, 13:33
Om det stämde att proteinsyntesen är undertryckt i 60-90 minuter borde ju protein före också vara bortkastat, men det är det ju inte. Effekten av protein före manifesterar sig på längre sikt under åtskilliga timmar, och detsamma borde ju gälla protein direkt efter. All forskning tyder på att protein direkt efter är positivt, dock inte lika positivt som protein före eller protein en timme efter. Frågan blir då om protein före och protein en timme efter gör protein direkt efter meningslöst, och här menar jag att det inte finns något som tyder på det.

King Grub
2006-04-02, 13:38
Om det stämde att proteinsyntesen är undertryckt i 60-90 minuter borde ju protein före också vara bortkastat,.

Det stämmer - finns ingen som helst tvekan. Det handlar om signalprocesser, inte aminosyror som byggs in som muskelprotein medan dom tas upp, varken i plasma eller muskel.

RajtanTajtan
2006-04-02, 13:39
Om det stämde att proteinsyntesen är undertryckt i 60-90 minuter borde ju protein före också vara bortkastat, men det är det ju inte. Effekten av protein före manifesterar sig på längre sikt under åtskilliga timmar, och detsamma borde ju gälla protein direkt efter. All forskning tyder på att protein direkt efter är positivt, dock inte lika positivt som protein före eller protein en timme efter. Frågan blir då om protein före och protein en timme efter gör protein direkt efter meningslöst, och här menar jag att det inte finns något som tyder på det.

Det proteinet man intar före (ca 30 min innan) är ju ute i systemet under passet, det bör ju tas upp tills dess om man kör ett snabbt protein. Säkerligen är det intaget även verksamt lite efteråt också. Därför behöver man ju inte göra ett nytt intag förrän efter ytterligare 60-90 min. Det känns lite som att elda för kråkorna. Men visst, det är säkert inte dåligt och vill man köra så, så är det ju fritt fram.

pragmatist
2006-04-02, 13:59
Den forskning jag har sett tyder på att det är koncentrationshöjning av EAA som triggar proteinsyntesen och att en timmes intervall förefaller räcka för att sådan höjning skall kunna ske igen (forskningen jag såg var gjord på intag 1+2h efter passet, där 2h efter triggade på samma sätt som 1h efter, dock inte riktigt lika mycket). Den absoluta mängden av EAA i blodet förefaller dock inte relaterad till syntesen, vilket förklarar varför konstant intag (intravenöst) inte stimulerar mer än inledningsvis.

Frågan man ställer sig då är om man kan "mätta" syntesen med oralt intag med c:a en timmes intervall på samma sätt som med intravenöst? Någon övre gräns måste det förstås finnas, och effekten av varje enskilt tillfälle minskar säkert successivt, frågan är bara hur mycket.