handdator

Visa fullständig version : Skyddsspray?


mela
2006-03-30, 14:56
Finns det någon form av pepparspray eller någonting liknande
som man kan ha i handväskan som säkerhetsgrej när man går ut?

Den skall helst vara laglig :D

reinholdsson
2006-03-30, 14:58
Hårspray i ögonen borde ju inte vara alltför skönt annars :)

Grahn
2006-03-30, 14:58
Pepparspray och tårgas är väl inte lagliga i sverige, eller?

Fanns någon form av färgspray förr tror jag iaf.

Farzan
2006-03-30, 14:59
Här har du något.

http://www.mil-con.se/default.asp?url=http%3A//www.mil-con.se/contenta/shop.viewProduct.asp%3Fpr_id%3D404

Jag hoppas att du aldrig behöver använda den. :thumbup:

mela
2006-03-30, 15:00
Här har du något.

http://www.mil-con.se/default.asp?url=http%3A//www.mil-con.se/contenta/shop.viewProduct.asp%3Fpr_id%3D404

Jag hoppas att du aldrig behöver använda den. :thumbup:

Tack :thumbup:

mini
2006-03-30, 15:02
Ja, det finns det, tex här. http://www.brandsakra.se/shop/ Frågan är om det är den bästa idén. Det kan lätt vändas mot en själv. Överfallslarm kanske? Självförsvarskurs? Ha alltid sällskap hem?

mela
2006-03-30, 15:03
Ja, det finns det, tex här. http://www.brandsakra.se/shop/ Frågan är om det är den bästa idén. Det kan lätt vändas mot en själv. Överfallslarm kanske? Självförsvarskurs? Ha alltid sällskap hem?

Överfallslarm funkar inte om jag ska gå ifrån tåget, är helt öde där, frågan är om självförsvarskurs hjälper om man blir rädd... brukar iofs ha sällskap men man kan aldrig vara helt säker...

Saker kan ju hända i stan med.. Killar blir ju nerslagnamitt i centrum utan att nåpn bryr sig *screwy*

Piranha
2006-03-30, 15:06
Överfallslarm funkar inte om jag ska gå ifrån tåget, är helt öde där, frågan är om självförsvarskurs hjälper om man blir rädd... brukar iofs ha sällskap men man kan aldrig vara helt säker...

Saker kan ju hända i stan med.. Killar blir ju nerslagnamitt i centrum utan att nåpn bryr sig *screwy*


Frågan är om en peppar / tårgas skulle hjälpa där heller om man blir "rädd" så handlar det mer om instinkt och många blir paralyserade.

Annars effektiva saker liksom elpistoler.


Tänka efter före är bra, ha sällskap, undvika områden vissa tider etc.

hum
2006-03-30, 15:09
deo/hårspray svider bra det också, budgetalternativ helt klart. Inte lika långvarig effekt dock.

kneger
2006-03-30, 15:12
kolla på www.spyshop.se där finns det "försvars-spray" funkar säkert lika bra! hoppas du inte behöver använda det iaf.! :)

Dumleman
2006-03-30, 15:14
deo/hårspray svider bra det också, budgetalternativ helt klart. Inte lika långvarig effekt dock.
Det där låter ungefär lika "effektivt" som att man ska slåss med sina husnycklar.

Trassel
2006-03-30, 15:15
Jag kan definitivt rekommendera en självförsvarskurs. Inte för att man är garderad men kan man bättra oddsen en smula så är det ju inte fel, sen är själva kursen bra på flera sätt, dels väldigt kul och dels så får man kanske upp ögonen en smula på vad som kan hända.

Jag gick den kursen de hade på djursholmskarateklubb där en hel del fejkade överfall ingick, klart att du inte kan få fram samma rädsla som i verkliga livet, men det var nyttigt att upptäcka hur hjälplös man känner sig när någon ligger på en och man inte ens får luft..

mela
2006-03-30, 15:16
Jag kan definitivt rekommendera en självförsvarskurs. Inte för att man är garderad men kan man bättra oddsen en smula så är det ju inte fel, sen är själva kursen bra på flera sätt, dels väldigt kul och dels så får man kanske upp ögonen en smula på vad som kan hända.

Jag gick den kursen de hade på djursholmskarateklubb där en hel del fejkade överfall ingick, klart att du inte kan få fram samma rädsla som i verkliga livet, men det var nyttigt att upptäcka hur hjälplös man känner sig när någon ligger på en och man inte ens får luft..

hmm iofs.. får leta upp en sån.. tips på sånt i gbg? :D

Nitrometan
2006-03-30, 15:18
Jag såg statistik för de elpistoler som hade använts i England under 2004.
15 gånger hade de använts (som polisen kände till) vid överfall. I åtta av de fallen hade förövaren tagit elpistolen från innehavaren och zappat dem istället.

De hade alltså inte haft nån nytta av att ha den. Snarare tvärtom.

Trassel
2006-03-30, 15:20
hmm iofs.. får leta upp en sån.. tips på sånt i gbg? :D


Kolla med kampsportsklubbarna, fick själv nys om det för att jag tränade karate under några år ;)

Men jag har gått kursen två gånger till och med och även om man vet att det är ens tränare som kommer hoppa fram bakom en buske och "överfalla" en så kan jag säga att man får hjärtat i halsgropen, en del av de yngre tjejerna bröt ihop, så det var ingen lek, men oj vad nyttigt.

Piranha
2006-03-30, 15:21
Jag såg statistik för de elpistoler som hade använts i England under 2004.
15 gånger hade de använts (som polisen kände till) vid överfall. I åtta av de fallen hade förövaren tagit elpistolen från innehavaren och zappat dem istället.

De hade alltså inte haft nån nytta av att ha den. Snarare tvärtom.


En teori är att man tar Jwzrd sätter på han ett par skor med rejäl rågummisula.

Sen gnuggar man hans svintohår några minuter emot nylån eller liknande matereal och sen släpper loss honom, kanske nån katt också kan öka effekten.

Kan han zappa varenda pers som törs komma i närheten som en stor levande kondensator.

mela
2006-03-30, 15:24
Kolla med kampsportsklubbarna, fick själv nys om det för att jag tränade karate under några år ;)

Men jag har gått kursen två gånger till och med och även om man vet att det är ens tränare som kommer hoppa fram bakom en buske och "överfalla" en så kan jag säga att man får hjärtat i halsgropen, en del av de yngre tjejerna bröt ihop, så det var ingen lek, men oj vad nyttigt.

Ska finnas typ "feministiska försvarsgrupper".. är det något eller ska jag kolla efter annat?

Farzan
2006-03-30, 15:26
Testa thaiboxning. Den är hårdare än de flesta kampsporter och en bra klubb fokuserar mycket på sparring och liknande. Du kommer att vara mer förberedd då de lär dig saker som du faktiskt kan använda i bråk.

Föresten, varför denna plötsliga rädsla för det okända?

Trassel
2006-03-30, 15:26
Ska finnas typ "feministiska försvarsgrupper".. är det något eller ska jag kolla efter annat?


Haha, fan det låter lite skumt, jag ska kolla med han som höll den i stockholm, han kanske känner till något om göteborg.

mela
2006-03-30, 15:28
Föresten, varför denna plötsliga rädsla för det okända?
Har hänt för mycket nu på senaste. På en väg som jag brukar gå har en granne blivit överfallen av en gubbe med kniv, hon överlevde precis. Och våldtäkter och annat shit. Känns som att man aldrig kan vara för säker.

Haha, fan det låter lite skumt, jag ska kolla med han som höll den i stockholm, han kanske känner till något om göteborg.
Tack, det vore snällt:)

hum
2006-03-30, 15:36
Det där låter ungefär lika "effektivt" som att man ska slåss med sina husnycklar.

Ehh ja, vi kan slåss om du vill! Jag kör med hårspray och du med nycklarna!

Pingu
2006-03-30, 15:39
Ehh ja, vi kan slåss om du vill! Jag kör med hårspray och du med nycklarna!

Får jag vara med med en burk lingonsylt ???

hum
2006-03-30, 15:40
Får jag vara med med en burk lingonsylt ???

Bara om det är en modell plasthink. Glasskärvor är fusk.

Pingu
2006-03-30, 15:40
Bara om det är en modell plasthink. Glasskärvor är fusk.

Refillpåse

mini
2006-03-30, 15:41
Föresten, varför denna plötsliga rädsla för det okända?
Inte rädsla för det okända gissar jag, mer än rädsla för det kända våldet som existerar.
Däremot kan jag hålla med om att rädslan sällan står i proportion till risken att utsättas. Men, säg det till de som faktiskt råkar ut för något...

Feministiskt självförsvar är nog inte din grej Mela. Det är vanligen Ung Vänster som står som arrangör. Inte för att det blir dåligt då - det är många delar som är väldigt bra, men jag tror din ideologiska övertygelse skulle göra dig mindre mottaglig.

hum
2006-03-30, 15:42
Refillpåse


Då kan nycklarna sticka hål på dig! Blir lite sten, sax och påse! :thumbup:

Trassel
2006-03-30, 15:46
Tyvärr kände han inte till något i Göteborg, men det var värt ett försök!

Garnax
2006-03-30, 15:47
Vanlig spray deoderant...

Jag och en kille när jag gick i skolan skulle göra upp, jag kom ensam
han hade säkert 10 kompisar med sig. Precis när vi skulle ryka ihop
så tar han fram en flaska och sprayar mig i ögonen, Axe tror jag.

Såg inte ett skit och ögonen rann, jag lyckades dock ta mig därifrån
oskadd och fick skölja ögonen i säkert en halvtimme innan jag kunde se ordentligt igen.

Jävla fegis att först ta med sig polare och sedan spraya istället för att slåss,
det var inte på min uppmaning att vi skulle göra upp...

Kliar som fan i nävarna då han jobbare som städare i det hus där jag jobbar som
personlig assistent...

Liten Men Fet
2006-03-30, 15:48
Jag har blivit utsatt för militärens tårgas och den slog inte ut mig även om det var i mindre dos så jag tror inte så mycket på den där sprayen om den är "licensfri".
Blev zappad av en kille när jag gjorde lumpen vid flera tillfällen när vi spelade kort och det var väldigt irriterande. T o m så irriterande att jag brottade ner killen och zappade tillbaka. Men det kanske var dåliga batterier i den, får du tag i en riktigt så fungerar den nog men då är den väldigt olaglig.

Blir du skräckslagen så hjälper det inte om du har ett slagträ, gå en självförsvarskurs och börja träna brasse-jutsu istället.

En annan sida av saken:
Om jag traskar hemmåt från krogen i min svarta jacka, svarta mössa och handskar och råkar överraska en tjej när jag går runt en buske och då blir sprayad av en pepparsprej så skulle jag bli jävligt arg. :furious:

Peter-N1
2006-03-30, 15:49
Finns det någon form av pepparspray eller någonting liknande
som man kan ha i handväskan som säkerhetsgrej när man går ut?

Den skall helst vara laglig :D

Här är en bra spray!

http://www.bodyguard.nu/product.php?article_id=19

Finns även hos www.body-armour.se för 135 kr
http://80.244.65.131/appsdk/images/6001.jpg

http://www.ttskyddsprodukter.se/catalog/product_info.php?products_id=198

Pudzianovski
2006-03-30, 15:50
Läs den här. Mycket bra och realistisk till skillnad mot mycket annat skit.

http://www.geoffthompson.com/books/Books_Dead_or_alive.htm

Diana
2006-03-30, 15:54
Jag kan verkligen rekommendera denna, gör ont som faaaaaan i ögonen länge!
väl beprövad(dock aldrig på nån form av våldsman :D

Pingu
2006-03-30, 15:59
Då kan nycklarna sticka hål på dig! Blir lite sten, sax och påse! :thumbup:

Ja men då får han lingonsylten på fingrarna och alla vet att just lingonsylt är oemotståndligt, så medans han slickar sina fingrar så trär jag plasten över hans huvud *slap*

timoat
2006-03-30, 16:04
Det tar nog ett antal år innan självförsvarsträningen sitter som en reflex. Bästa är ju att komma ihåg "ögon - hals - kön" och flippa ut. Keep it simple. Inga fancy moves kommer att hjälpa en. Gå loss med naglar och skrik som en galning. Iofs inte lätt för hamnar man i chock finns det inte så mycket man kan göra åt det.

Peter-N1
2006-03-30, 16:05
Jag kan verkligen rekommendera denna, gör ont som faaaaaan i ögonen länge!
väl beprövad(dock aldrig på nån form av våldsman :D

Det där är tårgas. Alltså inte lagligt att bära.

Diana
2006-03-30, 16:17
Det där är tårgas. Alltså inte lagligt att bära.
Mm jag använder inte cykellyse eller betala tv licens heller.. :naughty:

Nämen.. det är värt risken imo :)

timoat
2006-03-30, 16:21
Diana, du bär ett vapen i lagens ögon. Lite skillnad.

Dumleman
2006-03-30, 16:24
Mm jag använder inte cykellyse eller betala tv licens heller.. :naughty:

Nämen.. det är värt risken imo :)
Till slut har du en sån här!http://www.the-gadget-store.co.uk/gadgets-toys/machine_gun.jpg

Baan
2006-03-30, 16:30
Jag har blivit utsatt för militärens tårgas och den slog inte ut mig även om det var i mindre dos så jag tror inte så mycket på den där sprayen om den är "licensfri".


Jag fick iofs bara känna på en vädring på en tårgaskammare (där koncentrationen borde vara ungefär som det polisen använder) och det var inte särskilt trevligt, men jag är benägen att hålla med om att man knappast blir utslagen. Det kan räcka dock att man blir överraskad så att den man angripit sig på hinner undan, man behöver ju inte vara utslagen i 24h ;)

Annars tror jag mer på självförsvarskurs och mindre på pepparsprey och liknande, främst egentligen för dte kan ge dig självförtroendet att handla, vare sig det är att springa fort som fan eller en hård spark i pungen. finns viss risk att om man är riktigt rädd så vågar man inte ens springa iväg.

userfriendly
2006-03-30, 16:32
Ja, det finns det, tex här. http://www.brandsakra.se/shop/ Frågan är om det är den bästa idén. Det kan lätt vändas mot en själv. Överfallslarm kanske? Självförsvarskurs? Ha alltid sällskap hem?

finns oxå ett nytt skärp där man måste använda båda händerna för att få upp spännet. Det har faktiskt redan räddat några från att bli våldtagna fullt ut.

sjukt att vi ska behöva låsa in våra kön..

Baan
2006-03-30, 16:32
Det tar nog ett antal år innan självförsvarsträningen sitter som en reflex. Bästa är ju att komma ihåg "ögon - hals - kön" och flippa ut. Keep it simple. Inga fancy moves kommer att hjälpa en. Gå loss med naglar och skrik som en galning. Iofs inte lätt för hamnar man i chock finns det inte så mycket man kan göra åt det.

En liknande grej, kanske gentligen samma sak som en reflex, kanske inte men i alla fall, att alla inte har fighterinstinkten eller killerinstinkten om man nu vill kalla det. Det är en sak att sparra och en annan sak att knäa en okänd människa i pungen utan att blinka och tänka på vilken skada man orsakar. Självklart kanske det är en annan femma om man tränar fullkontakt..

Diana
2006-03-30, 16:37
Diana, du bär ett vapen i lagens ögon. Lite skillnad.
Mjo ja vet, lite värre än att skita i tv licensen.. :D men om det medför att jag kommer undan ett överfall tar jag risken, ingen tvekan =)
Till slut har du en sån här!http://www.the-gadget-store.co.uk/gadgets-toys/machine_gun.jpg
Yes :laugh: vet du nån som säljer billigt??

timoat
2006-03-30, 16:44
Det värsta är att om du bär ett olagligt vapen kan överfallaren anmäla DIG istället. (rätta mig ifall jag har fel)

mela
2006-03-30, 16:44
Det värsta är att om du bär ett olagligt vapen kan överfallaren anmäla DIG istället. (rätta mig ifall jag har fel)

kanske är bättre än att bli våldtagen? beror ju på vad man prioriterar..

Baan
2006-03-30, 16:47
kanske är bättre än att bli våldtagen? beror ju på vad man prioriterar..

bästa vore väl om du hade sprungit iväg, men det kan bli rätt rejäla skadestånd om du skadar han ordentligt och han inte får något gjort :)

timoat
2006-03-30, 16:47
Precis, det är en knvivig situation (no pun intended) jag vet själv inte hur jag hade reagerat ifall jag hade blivit våldtagen ( av en kille då) i värsta fall hade jag kanske dödat honom, eller i varje fall gjort honom blind. Eller ingenting alls. Man vet ju inte förän man befinner sig i situationen.

Diana
2006-03-30, 16:52
Det värsta är att om du bär ett olagligt vapen kan överfallaren anmäla DIG istället. (rätta mig ifall jag har fel)
Som mela sa =) om det står mellan att dra på mej en anmälan för misshandel med olagligt vapen eller våldtäkt så känns valet rätt givet ;)

Baan: vissa skor springer man bara inte i :D

Baan
2006-03-30, 16:54
Som mela sa =) om det står mellan att dra på mej en anmälan för misshandel med olagligt vapen eller våldtäkt så känns valet rätt givet ;)

Baan: vissa skor springer man bara inte i :D

Det kan nog bli en del som du åttalas för, innheav av tårgas, misshandel etc. Bara för du inte ville ta av dig högklackat och springa! ;)

Larsson
2006-03-30, 16:59
Förstår hur tjejer tänker. Klart det inte vill bli våldtagna, men samtidigt är det inte bra att folk beväpnar sig med diverse olagligheter. Fast när man väl är i situtationen är det säkert skönt att ha något att försvara sig med.

Liten Men Fet
2006-03-30, 17:00
Som mela sa =) om det står mellan att dra på mej en anmälan för misshandel med olagligt vapen eller våldtäkt så känns valet rätt givet ;)

Baan: vissa skor springer man bara inte i :D

Det här med skor alltså, tjejer är väl lite annorlunda men jag skulle ALDRIG ha ett par dojor som jag inte kan springa eller smyga i oavsett hur snygga dom är.

Har man ett par skor som man inte kan springa i och blir överfallen då är det illa för man ska inte räkna med att man kan knocka överfallaren eller få honom och springa därifrån. I bästa fall får man tid att springa därifrån.

Peter-N1
2006-03-30, 17:00
Tycker att diskussionen haglar av dåliga argument.

Anser ni att det enda hjälpmedlet att undgå våldtäkt är att bära olagliga saker (vapen)?

Vad är det som säger att en olaglig spray stoppar en gärningsman och en laglig spray inte gör det?

Visst jag anser också att man kan skita i lagen om det handlar om liv eller död eller att utsättas för en våldtäkt. Men det är inte antingen eller.
Att ha kniv, pepparspray eller pistol är inte ett 100 % skydd mot våldtäkt.

Det finns inget 100% skydd. Så varför välja ett olagligt alternativ när det finns lagliga?

Diana
2006-03-30, 18:41
Det kan nog bli en del som du åttalas för, innheav av tårgas, misshandel etc. Bara för du inte ville ta av dig högklackat och springa! ;)
Vissa högklackade har spännen/snörningar, kan vara knepiga att få av, det är inte säkert man hinner ;)
Förstår hur tjejer tänker. Klart det inte vill bli våldtagna, men samtidigt är det inte bra att folk beväpnar sig med diverse olagligheter. Fast när man väl är i situtationen är det säkert skönt att ha något att försvara sig med.
Nej jag håller med =) men jag ser detta ur rent egoistiskt perspektiv. I stort sätt finns det inget jag inte skulle göra för att förhindra en våldtäckt, förhindra att få livet förstört.
Det här med skor alltså, tjejer är väl lite annorlunda men jag skulle ALDRIG ha ett par dojor som jag inte kan springa eller smyga i oavsett hur snygga dom är.
.
Jo du har rätt det är ens eget ansvar att ha springvänliga skor på sej, men det är knepigt det där, ska man sluta gå till bankomaten i rädsla att bli rånad då oxå? osv, jag vill inte känna att min frihet begränsas på nåt vis.
Tycker att diskussionen haglar av dåliga argument.

Anser ni att det enda hjälpmedlet att undgå våldtäkt är att bära olagliga saker (vapen)?

Vad är det som säger att en olaglig spray stoppar en gärningsman och en laglig spray inte gör det?

Visst jag anser också att man kan skita i lagen om det handlar om liv eller död eller att utsättas för en våldtäkt. Men det är inte antingen eller.
Att ha kniv, pepparspray eller pistol är inte ett 100 % skydd mot våldtäkt.

Det finns inget 100% skydd. Så varför välja ett olagligt alternativ när det finns lagliga?
Jo ur laglig synpunkt är mina argument blåsta det håller jag med om, men jag har hört såpass mkt skräckhistorier av folk, och vänner som råkat ut för skit, att jag måste känna att jag har det effektivaste. Litar på det jag hört om att den här sprayen är just det.

Det är som att säga att ett säkerhetsbälte inte är en garanti för att du överlever en krock, så varför använda öht? Det förbättrar ju chanserna något otroligt och man känner sej säkrare =)

Barkbiten
2006-03-30, 19:17
tror det här kan vara av intresse:
www.defendo.nu
eller krav maga...

Barkbiten
2006-03-30, 19:18
och förresten ser jag inget fel i att ha olagliga skydd, skulle man råka använda det för mycket behöver ju ingen få veta vad man gjort

Sällen
2006-03-30, 19:19
En aXe-Spray funkar väl bra? inte så stor häller...

mela
2006-03-30, 19:20
En aXe-Spray funkar väl bra? inte så stor häller...

varför ingen tjejsoft? axe drar ju åt sig massa brudar :D

jag ska klösas, sparkas, bitar och slåss för kung och fosterland om jag blir överfallen asså?

z_bumbi
2006-03-30, 19:27
Kontakta Stridis här på forumet, han tränar Wing Chun i Göteborg (Kan t o m vara instruktör.) Det är ett relativt enkelt försvarsystem som faktiskt är brutalt effektiv när man tränat ett tag.

Sen gäller det att lära sig att undvika situationer där detta kan uppkomma, det fixar du självklart genom att fixa en självförsvarutbildning genom det ungdomsförbund som du är medlem i.

christian
2006-03-30, 19:37
kolla på www.spyshop.se där finns det "försvars-spray" funkar säkert lika bra! hoppas du inte behöver använda det iaf.! :)

Håll dig borta från spyshop. Oseriösa och med betalningsanmärkningar, KO-anmälningar osv.

Kan varmt rekommendera http://www.body-armour.se istället.

Viveqa
2006-03-30, 19:43
Om det ska vara någon mening med hårspray etc. så ska det vara väldigt lättåtkomligt, mer eller mindre att du har det i handen hela tiden när du är ute och går. Att börja rota i väskan när någon försöker råna/våldta en funkar inte riktigt *rolleyes*
Samma sak med självförsvar, enkla grejer som sitter i ryggmärgen och inte kräver att du tänker efter im ev. paniksituation.

mela
2006-03-30, 19:44
Om det ska vara någon mening med hårspray etc. så ska det vara väldigt lättåtkomligt, mer eller mindre att du har det i handen hela tiden när du är ute och går. Att börja rota i väskan när någon försöker råna/våldta en funkar inte riktigt *rolleyes*
Samma sak med självförsvar, enkla grejer som sitter i ryggmärgen och inte kräver att du tänker efter im ev. paniksituation.

Mjo hade ju haft det i handen när jag gått hem från tåg/bussen isf.. kanske inte just inne på krogen så... annars är det ju no point.. nu för tiden ringer jag alltid någon och pratar i telefon.. men ja..

Fed up
2006-03-30, 20:57
Jag har ett pepparspray från tyskland som är lgligt där men inte här. Jag vet att det funkar för jag har en kompis som blev jagad av nazister en gång och hon hade likadant spray och när hon sprayade det på dem började de typ lipa, men de var helt återställda dagen efter typ.

Men olagligt spray är kanske inget vidare om man är moderat...

TommyBoy
2006-03-30, 21:17
BodyGuard spray, med eller utan färg.
Lagom storlek att gömma i handen, laglig dvs licensfri.

Svider och irriterar ögon och luftvägar. PMa mig så kan jag skicka en till dig.

Jense
2006-03-30, 21:24
tändare och axe är bra. bollträ, skruvmejsel?

oändliga möjligheter! maskingevär kanske är något för dig? vi har en ny höstkollektion inne nu

Kwon
2006-03-30, 21:30
Krav Maga är bra för både tjejer såsom killar!

http://www.krav-maga.nu/

GO FOR TEH EYES BOO! :thumbup:

Versus
2006-03-30, 21:32
Äsch gör egen mest effektiv då riktigt pepparsprey kan vara lite svårt att få tag på.
Sådan där "body self devence" eller vad dem nu heter som finns på tex spyshop är värdelösa enligt mig. Min syster fick sådana gratis och hon fick prova den på mig och visst det sved men bara efter några sekunder så var man nästan helt återställd. Och då är jag en klenis.
Rekommenderar egen blandning.
halv burk chilipeppar (ca 25 g).
halv burk cayennepeppar typ också 25g.
75 ml aceton.
Sedan var det något mer jag tog men det minns jag inte vad det var. Hm aja blandade ca 1 timme, värme försiktigt, sedan filtrera den rödbruna väskan som blir slutprodukten.
Blev en cirka 80 ml väska. Sprejade lite försiktigt och det sved kan jag säga! Svårt att andas i någon min iaf.

Batman
2006-03-30, 21:56
Mjo hade ju haft det i handen när jag gått hem från tåg/bussen isf.. kanske inte just inne på krogen så... annars är det ju no point.. nu för tiden ringer jag alltid någon och pratar i telefon.. men ja..
Jag ser ofta tjejer som kör tricket att tjöta i telefon sent på kvällarna, på vilket sett ger det trygghet ?

Batman
2006-03-30, 21:58
Äsch gör egen mest effektiv då riktigt pepparsprey kan vara lite svårt att få tag på.
Sådan där "body self devence" eller vad dem nu heter som finns på tex spyshop är värdelösa enligt mig. Min syster fick sådana gratis och hon fick prova den på mig och visst det sved men bara efter några sekunder så var man nästan helt återställd. Och då är jag en klenis.
Rekommenderar egen blandning.
halv burk chilipeppar (ca 25 g).
halv burk cayennepeppar typ också 25g.
75 ml aceton.
Sedan var det något mer jag tog men det minns jag inte vad det var. Hm aja blandade ca 1 timme, värme försiktigt, sedan filtrera den rödbruna väskan som blir slutprodukten.
Blev en cirka 80 ml väska. Sprejade lite försiktigt och det sved kan jag säga! Svårt att andas i någon min iaf.

Ehrm aceton kan ge bestående men, inte att rekomendera.
Tänk om fel person får det i ögonen, eller tillomed din syrra, blind resten av livet.
Köp riktig pepparspray istället för att leka kemist.

Fed up
2006-03-30, 22:23
Jag ser ofta tjejer som kör tricket att tjöta i telefon sent på kvällarna, på vilket sett ger det trygghet ?

jag läste för inte allt för länge sen om en tjej som kom unan våldtäkt då hennes kompis som hon pratade med på telefon larmade polisen.

Princy
2006-03-30, 22:37
Jag har varit med om några otäcka situationer, varav de flesta skett under omständigheter "då det bara inte kunnat hända något". Mina tips är att:

1. Springa
2. Skrika
3. Attackera (absolut sista valet)

Att ha ett hotfullt och bestämt beteende är ett måste. Har gärningsmannen/männen kniv, kaststjärnor eller vapen kommer man nog inte undan med en pepparsprej förrän det är försent. :(

Lillgrabben
2006-03-30, 22:41
Jag har varit med om några otäcka situationer, varav de flesta skett under omständigheter "då det bara inte kunnat hända något". Mina tips är att:

1. Springa
2. Skrika
3. Attackera (absolut sista valet)

Att ha ett hotfullt och bestämt beteende är ett måste. Har gärningsmannen/männen kniv, kaststjärnor eller vapen kommer man nog inte undan med en pepparsprej förrän det är försent. :(

WTF?!


kaststjärnor

Är de ett vanligt gangstervapen i storstadsdjungeln!? :laugh:

Helena B
2006-03-30, 22:44
Jag ser ofta tjejer som kör tricket att tjöta i telefon sent på kvällarna, på vilket sett ger det trygghet ?

Jag gör oxå det, inte här i Gävle men i Sthlm. Tycker det känns säkrare på nåt sätt.


Mela: Skunkspray :thumbup:

Kwon
2006-03-30, 22:44
Har gärningsmannen/männen kniv, kaststjärnor eller vapen kommer man nog inte undan med en pepparsprej förrän det är försent. :(

:confused:
Var det en pik till mig eller är du förföljd av ninjor? :D

Princy
2006-03-30, 22:44
WTF?!


kaststjärnor

Är de ett vanligt gangstervapen i storstadsdjungeln!? :laugh:

Kaststjärnor och butterflyknivar. ;) Jag tror dock inte att det är så vanligt.

Lillgrabben
2006-03-30, 22:50
:confused:
Var det en pik till mig eller är du förföljd av ninjor? :D

http://www.foxtail.nu/shi2/ow.asp?p=M%E5ls%F6kandeKaststj%E4rnor&a=print *flex*

Axon
2006-03-30, 22:51
GO FOR TEH EYES BOO! :thumbup:

:D

Kwon
2006-03-30, 22:51
http://www.foxtail.nu/shi2/ow.asp?p=M%E5ls%F6kandeKaststj%E4rnor&a=print *flex*

Thx Bro! Bra att ha i detta högteknologiska moderna samhälle!

Man måste ju hänga med i utvecklingen! :D

Princy
2006-03-30, 22:55
:confused:
Var det en pik till mig eller är du förföljd av ninjor? :D

:laugh:

Jag är nog bara förföljd av ninjor skulle jag tro.

Kwon
2006-03-30, 22:56
:laugh:

Jag är nog bara förföljd av ninjor skulle jag tro.

Oh, Lucky You! :(



:D

//Inspector Clouseau från Kwons konto

Princy
2006-03-30, 23:00
Oh, Lucky You! :(



:D

//Inspector Clouseau från Kwons konto

Jag vet! :D

Peter-N1
2006-03-31, 01:34
Jo ur laglig synpunkt är mina argument blåsta det håller jag med om, men jag har hört såpass mkt skräckhistorier av folk, och vänner som råkat ut för skit, att jag måste känna att jag har det effektivaste. Litar på det jag hört om att den här sprayen är just det.

Det är som att säga att ett säkerhetsbälte inte är en garanti för att du överlever en krock, så varför använda öht? Det förbättrar ju chanserna något otroligt och man känner sej säkrare =)

Du missförstod nog mig. Jag säger inte att man inte ska använda någonting överhuvudtaget. Jag ställer mig frågande till hur du vet att olaglig spray är bättre än laglig?

Jag har använt pepparspray på 3 personer. Det funkade bra 2 av gångerna och mindre bra den tredje. Alltså har det fungerat ca 66% av gångerna, vilket jag tycker är undermåligt.

Tror inte att Safe & Go sprayen är mycket sämre.

timoat
2006-03-31, 06:01
Du är snut eller hur Peter?

wo0b9n
2006-03-31, 07:13
Skaffa dig en fjäderbatong istället.

z_bumbi
2006-03-31, 07:23
Skaffa dig en fjäderbatong istället.

Fjäderbatonger är t o m svårt att leka med under kontrollerade former utan att ha sönder allt och alla och jag skulle inte välja det som första val om jag nu mot all förmodan skulle bära med mig ett vapen på stan.

Diggler
2006-03-31, 08:00
Denna är nog laglig, svider som fan i ögonen, får man den direkt in i näsan och munnen kräks man.

http://www.the-joke-shop.com/showprod.asp?product=173

Diana
2006-03-31, 11:33
Jag ser ofta tjejer som kör tricket att tjöta i telefon sent på kvällarna, på vilket sett ger det trygghet ?
På självförsvarskurser brukar de säga att man i telefonen ska säga nåt i stil med "ja då möts vi om 2 minuter, jag ser dej därframme på vägen.." ungefär, om man känner sej förföljd.
:confused:
Var det en pik till mig eller är du förföljd av ninjor? :D
:laugh:
Du missförstod nog mig. Jag säger inte att man inte ska använda någonting överhuvudtaget. Jag ställer mig frågande till hur du vet att olaglig spray är bättre än laglig?

Jag har använt pepparspray på 3 personer. Det funkade bra 2 av gångerna och mindre bra den tredje. Alltså har det fungerat ca 66% av gångerna, vilket jag tycker är undermåligt.

Tror inte att Safe & Go sprayen är mycket sämre.
Nejdå ja förstod, såg efter jag postat att formuleringen vart lite knas, jävla edit :D
Det jag fått höra(ok man ska inte tro på allt man hör men jag har en tendens att göra det i vissa fall) är att lagliga sprayer är ljusår ifrån de olagliga i effektivitet, därav min liknelse =)
olaglig spray- säkerhetsbälte
laglig spray - utan bälte