handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på glutamin


goa_killen
2002-10-31, 10:07
Hur länge håller en öppnad burk glutamin?

Sen har ja även en kreatinburk som är 4-5 månader...
inget att ha eller?

ToXY
2002-10-31, 11:24
Köp nytt kreatin det é billigt!!!!:thumbup: så får du fint kreatin me!

eiselt
2002-11-06, 17:08
Det kreatin som Eiselt använder har en hållbarhet på 5 år, fast vi brukar skriva 2 år eftersom det låter överdrivet med 5 år.

Glutaminet är känsligare eftersom det kan degraderas. Skulle säga att två år är ok. Det beror alltid på hur det förvaras osv. Om det har ändrats i smak eller lukt så ta det inte.

Om det är något annat än Eiselt så kasta det! ;)

Mvh
Henrik

dormin
2002-11-06, 18:06
spinner vidare på tråden o fråga eiselt om desamma gäller för kreatinet eller om de blir dåligt snabbare.. ? :confused: :)

dvs eiselts explode :)

Apan Koko
2002-11-06, 20:31
Jag har läst att kreatin som för gammalt kan vara skadligt för kroppen, stämmer det? På stället jag läste det stod det att kreatin blir gammalt efter betydligt kortare tid än du säger.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det men har för mig att det var någon seriös källa.

eiselt
2002-11-07, 13:35
Originally posted by Apan Koko
Jag har läst att kreatin som för gammalt kan vara skadligt för kroppen, stämmer det? På stället jag läste det stod det att kreatin blir gammalt efter betydligt kortare tid än du säger.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det men har för mig att det var någon seriös källa.

SVAR: Normalt kreatin håller inte så länge, men vårt är så pass rent från början och håller därför. Det är de olika föroreningarna som finns i billigt kreatin som startar degraderingen till kreatinin. Fem år är extremt långtid och inget man går ut ock lovar, men tester visar att det är så.

Gammalt kreatin är inte speciellt nyttigt, men inte direkt farligt heller.

Mvh
Henrik

Bamse
2003-06-20, 21:03
Originally posted by eiselt
Gammalt kreatin är inte speciellt nyttigt, men inte direkt farligt heller.

Vad är det då? :)

-squat-
2003-06-20, 23:22
Originally posted by Bamse


Vad är det då? :)
verkningslöst kanske?
;)

Berry
2003-06-20, 23:53
käka i vilket fall.. kanske får du en schysst placeboeffekt :thumbup:

subliminal
2003-06-21, 01:26
umm, jag har en öppnad burk AST-kreatin (micronized creatine monohydrate) från förra sommaren. Bästföre-datumet är 06/04 vilket jag tolkar som juni - 2004. Frågan är om det gäller öppnad eller stängd förpackning? Borde gälla öppnad tycker jag då burken inte var vakumförpackad plus att de även säljer förpackningar på 1000g vilket tar ett tag att förbruka om man käkar kreatin i perioder. Vågar jag käka mitt dyra AST-kreatin?

muskelbyggarn
2003-06-21, 09:44
Det kan du göra, ingen fara. Precis som du skrev själv. Kosttillskott är sällan vakuumförpackade så därav bästföredatumet gäller öppnad burk, men det förutsätter att du stänger burken och inte förvarar den onormalt, dvs. i fuktiga eller varma platser.

Vänl,,,
tobbe

subliminal
2003-06-21, 16:35
Originally posted by muskelbyggarn
Det kan du göra, ingen fara. Precis som du skrev själv. Kosttillskott är sällan vakuumförpackade så därav bästföredatumet gäller öppnad burk, men det förutsätter att du stänger burken och inte förvarar den onormalt, dvs. i fuktiga eller varma platser.

Vänl,,,
tobbe

Har förvarat det i ett skafferi som de flesta andra gör skulle jag tro.
Tack för svaret. :thumbup:

EiseltUK
2003-06-21, 16:54
Originally posted by Bamse
Gammalt kreatin är inte speciellt nyttigt, men inte direkt farligt heller.

Vad är det då? :)

Delvis försvinner effekten eftersom det bildas kreatinin. Kreatinin kan innebära en onödig belastning för njurarna. Om kreatinet har ändrat smak eller lukt bör man kasta det och köpa nytt.

/ Henrik

donniv
2003-06-24, 14:16
Eiselt produkter är bäst allt annat är skit
Henrik är en stor man med patent o allt

EiseltUK
2003-07-01, 10:34
Det, mina vänner, var det bästa någon sagt på länge!!! :D

/ Henrik

King Grub
2003-07-01, 10:57
Originally posted by EiseltUK
Det, mina vänner, var det bästa någon sagt på länge!!! :D

/ Henrik

Det kan inte ha varit ironi, måhända? :D