handdator

Visa fullständig version : Tips på övning för att lära ut frivändning


Zerom
2006-03-30, 10:57
Jag har delvis hand om styrketräningen i friidrottsklubben jag är med i.
Vi kör ju ofta hängande frivändningar, och varje gång någon ska pröva på det för första gången har jag ett helvete med att lära ut det.
Jag är ju ingen expert direkt på frivändingar själv.

Är det någon som har något tips på hur man ska lära ut det? Jag kan föreställa mig att man ska dela upp det i olika delmoment och köra ett åt taget, t.ex. börja med att få armförningen rätt, sen gå in på benen osv..
Ni som tränar styrkelyft borde väl ha fått gå igenom detta?
Det största problemet brukar vara att dom drar alldeles för mycket med armarna och inte böjer benen alls när dom fått upp stången.

Nitrometan
2006-03-30, 11:30
Jag kör alltid mina frivändningar från golvet. Då blir tekniken bättre. Men inte gör jag som man "ska". Brytning och brottning...

Så jag avstår från att tipsa i den här tråden.

Men om du delvis har hand om styrketräningen i en friidrottsklubb så borde där finnas nån som kan hjälpa dig.

Zerom
2006-03-30, 11:53
Vi kör hängande frivändingar därför att det tar mer på benen helt enkelt.

Jag tror du överskattar friidrottsklubbarnas kunskap inom styrketräning :)

pragmatist
2006-03-30, 12:27
Du kan ju testa att lära ut hängande ryck (power snatch) istället, eller som en introduktion till frivändningar. Det är lättare att koppla ur armarna i ryck än i frivändningar enligt min mening, d.v.s. få folk att förstå att armarna ska fånga stången och att själva lyftet sker med benen/ryggen.

Nitrometan
2006-03-30, 13:33
Vi kör hängande frivändingar därför att det tar mer på benen helt enkelt.
Mer på benen? Jag trodde det aktiverade benen mer om man körde hela vägen från golvet? Men jag har egentligen ingen aning, mest en gissning. Upplys mig.

Däremot måste man ju ha ännu bättre acceleration på höfterna när man kör den hängande. Nu gissar jag vilt igen. Hjälp mig. Jag kanske kan ha nytta av att lära mig köra den från "hänget"?

Jag tror du överskattar friidrottsklubbarnas kunskap inom styrketräning :)
Tja, vi har ju KA2IF här i stan. Patrik "jag svär bättre än jag hoppar stav" Kristiansson, Miro Zalar, Magnus Arvidsson, Per-Erik Smiding (och hans grabb) och några sprinters... Tja, de har en hel del folk, men inte så många på toppnivå.

Fast han som håller i styrketräningen för sprintersarna verkar veta vad han sysslar med.

bubbe
2006-03-30, 13:44
En annan ide är att hyra in en tyngdlyftare för antingen lektioner för friidrottarna eller för ledarna. Vollybollaget här hade en tyngdlyftarcoach som lärde dom ryck/frivändningar, dom praktiserar detta flitigt nu och med hyffsad teknik på vissa.

Zerom
2006-03-30, 14:01
pragmatist: Tack, ska faktiskt ta och kolla på det.

Nitrometan: Vid hängande frivändningar så kan man ju inte dra lika mycket mer ryggen iallafall. Vet faktiskt inte exakt hur det där funkar, jag har lärt mig att det är så bara :)
KA2IF är väl lite speciella? Har inte dom väldigt mycket kastare som också håller på med tyngdlyftning? Dom större klubbarna har ju säkert mycket duktigt folk annars i övrigt.
Fast flesta klubbar har iallafall såvitt jag vet mesta dels yngre medlemmar och håller inte på så mycket med styrketräning.
Jag är den äldsta aktiva i min klubb och är 24. Dom flesta är ca 6 år yngre av dom ÄLDRE aktiva.

bubbe: jao, får väl höra runt med någon tyngdlyftareklubb om dom kan coacha mig vid något tillfälle. Hade velat bättre på min egen teknik rätt mycket också.

Daniel_S
2006-03-30, 14:20
Ett hyffsat enkelt sätt är att låta andra härma en. Min teknik är hämtad från videoklipp samt vad man läst på nätet, så det är liiite svårt att veta hur man ska lägga upp övningarna steg för steg när man ska visa andra. Om de inte kan härma utförandet rätt omgående så blir det svårt, frågar man hur det känns så får man ju alltid "jag vet inte".

Nitrometan
2006-03-30, 14:45
Tycker att bubbes tips var bäst hittills.

KA2IF är väl lite speciella? Har inte dom väldigt mycket kastare som också håller på med tyngdlyftning?

Dom större klubbarna har ju säkert mycket duktigt folk annars i övrigt.

Det har de säkert. Kanske därför de är större?

Väldigt mycket kastare i KA2? Vet ej. Smiding höll ju bra klass i spjut i sin ungdom... Nåt svenskt rekord och sådär. Magnus Arvidsson har vunnit JSM i SL och spjut. JEM medalj häromåret (guld? silver? minns inte), två resor till JVM och så var han med på Finnkampen förra året.

Sen är det en kasttjej som ska vara med på JSM i SL nu i helgen. Ska bli spännande att se.

z_bumbi
2006-03-30, 16:34
Är det ungdomar du tränar så sök pengar från handslaget för vidareutbildning och sen trackar du någon tyngdlyftningstränare eller går någon vidareutbildning inom friidrottsförbundet.

Är du inte säker på övningen så är det kanske inte så hejsan hoppsan att lära ut den heller då det kan ta lång tid att rätta ev fel i utförandet senare.

Yankeee
2006-03-30, 17:37
Jag tycker du ska ta in någon kunnig ol-snubbe. Det är en jävla skillnad på vändningar och vändningar har jag lärt mig den senaste tiden. Det finns massor med detaljer man inte tänker på. Det går ju inte heller att säga gör si och så iom att ingen kommer att vända likadant.