handdator

Visa fullständig version : Kreatin och vattenintag


everete
2006-03-29, 20:41
Jag har "orkat" använda kreatin en gång seriöst under min träningstid. Jag har liksom börjat med det i någon vecka men glömmer sen bort det. Upptäckte just att jag hade lite hemma och tänkte att det är lika bra att smälla i sig alltihop.

Jag undrar om man måste dricka extra mycket vatten om man vill ha full effekt av krean? Jag känner på mig att jag tidigare har druckit för lite vatten.. Har nu börjat med att dricka 2-3 liter extra varje dag.

tihi

Catstyle
2006-03-29, 20:57
Hmmm tre liter _extra_?
Hur mycket får du i dig totalt?

everete
2006-03-29, 20:58
jag hittade värsta coola tråden om kreatin. Det löste sig :cryout:

mxt
2006-03-29, 21:33
länka gärna den här då.

Bite
2006-03-29, 22:50
länka gärna den här då.
Läst stickyn högst upp i forumet?

michael
2006-03-29, 23:00
Den texten är lite lustig.

"Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?
Du ska alltid dricka ordentligt, och under en kreatinkur ännu mer. Anledningarna är flera;

Först och främst så tar du inte upp allt kreatin i magen. Tvärtom kommer kreatinet att vandra hela vägen ned genom tarmarna och komma ut den naturliga vägen. På vägen suger kreatinet åt sig vatten som du förlorar i stolen.

Det kreatin som du tar upp kommer att till en viss del omvandlas till kreatinin och komma ut med urinen. Kreatininet binder till sig vatten från ditt blod och du blir ytterligare uttorkad.

Det är just därför som man skall dricka rejält när man använder kreatin. Kreatinet binder dels vatten i musklerna men de dagliga förlusterna blir också större.

Tänk också på att koffein, guarana mfl. är vätskedrivande och därför "motverkar" kreatinet till viss del. Men det handlar bara om att dricka mer vatten."

Ja hallå? Kreatinet som inte löser sig i vattnet du dricker kommer att ligga och irritera tarmen, naturligt att den kommer använda vätska för att rensa tarmen så att säga. Löser sig kreatinet i din dryck dock så kommer absorptionen öka och mindre vätska kommer gå åt för att rensa tarmen. Däremot kommer mängden makronutrienter lagrade i cellerna att öka, och med det kommer vätska på köpet.