handdator

Visa fullständig version : Hur mycket proteiner per kilo kroppsmassa?


GURKAN
2006-03-29, 18:32
Det snackas om att man ska äta typ 2/3 gram proteiner per kilo kroppsmassa. Har inte folk fÅtt detta om bakfoten?

Jag har läst att en del petar i sig sex burkar tonfisk om dan + kycklingbröst och så klämma ner en tio ägg på det MM. För att komma upp i 250 300 gram proteiner per dag.

Är det inte så att det är per kilo ren muskelmassa man ska äta två till tre gram proteiner.

Då finns det ingen som hälst anledning till att övergöda kroppen med så mycket protein.

Typ en snubbe som väger 100kg då är väl en 15/20 % sklet/ben sedan har du vattenmängden på70 % och fett och huden på en människa väger inte under 5kg. Så vad blir det kvar i ren musskelmassa som verkligen behöver proteinet?

Ja faan vet jag kanske är ute och cyklar helt *screwy* Eller så är jag så jävla trött på att lassa in all mat hela tiden. :D

King Grub
2006-03-29, 18:34
Siffrorna är baserade på total kroppsvikt.

Visst kan man tänka sig ett värde för fettfri massa också... men det är inte det som det handlar om vid nämnda 2-3 g per kilo.

GURKAN
2006-03-29, 18:38
Siffrorna är baserade på total kroppsvikt.

Visst kan man tänka sig ett värde för fettfri massa också... men det är inte det som det handlar om vid nämnda 2-3 g per kilo.

Ja men om du har 20 kg fett som inte är till någon nytta. Ska du ta med det i din beräkning.

Inte kan det vara meningen att behöva göda redan det feta på kroppen?

King Grub
2006-03-29, 18:43
Att just energin från aminosyrorna skulle lagras in som kroppsfett är högst osannolikt vid en någorlunda blandad kost.

Den allra största delen av allt protein du äter oxiderar alltid till energi, men det handlar inte i huvudsak om att proteinet du äter skall "bli" muskelprotein, utan om signalprocesser som uppreglerar proteinsyntesen alternativt agerar antikatabolt, allt för en mer positiv proteinbalans.

GURKAN
2006-03-29, 19:07
Att just energin från aminosyrorna skulle lagras in som kroppsfett är högst osannolikt vid en någorlunda blandad kost.

Den allra största delen av allt protein du äter oxiderar alltid till energi, men det handlar inte i huvudsak om att proteinet du äter skall "bli" muskelprotein, utan om signalprocesser som uppreglerar proteinsyntesen alternativt agerar antikatabolt, allt för en mer positiv proteinbalans.

Aha då är jag med :eating: *yourock*

Sniggel
2006-03-29, 21:05
På en genomsnittslig person är 40% av kroppsvikten muskler.
Om man tränat ett tag och vuxit är det nog lite mer, om man inte lagt på sig massa fett också, men tänk på att muskler väger mer än fett.

Vad vill jag med min post? :D
Jo jag tänkte bara att om du känner dig som en genomsnittsperson(tm) så funkar nog de där siffrorna (2g/kg protein) utmärkt.
Vad jag har hört så:
1.5g/kg räcker för att bygga muskler, men det går nog snabbare med 2g/kg eller till och med 3g/kg.