handdator

Visa fullständig version : Greppvidd i smalbänk


Akilles
2006-03-29, 15:15
När jag kör smalbänk brukar jag greppa stången ungefär 3 cm utanför den mittersta lättringen. Men idag frågade jag mig själv vad det egentligen har för syfte att hålla smalare än axelbrett. Anledningen till att man i smalbänk håller smalare än i vanlig bänk är väl att armarna ska kunna sträckas ut längre än i vanlig bänkpress. Den längsta sträckningen borde ju armarna få om de bara sträcks rakt upp, om de vinklas åt sidan blir ju lyftvägen kortare. I så fall borde ju den längsta lyftvägen uppnås när man håller med exakt axelbredd. Jag har hittills hållit smalare utan att riktigt reflektera äver varför; "ju bredare grepp desto mer bröst och mindre triceps, och vice versa" har jag nog tänkt. Egentligen blir kanske triceps mindre belastad med ett så pass smalt grepp, eftersom de kan sträckas lite kortare då. Och så vinklas ju armbågarna med nödvändighet något utåt också, det kanske inte är så bra, blir måhända skaderisken större då?

Har jag rätt eller har jag fel i att det är sämre att hålla smalare än axelbrett? Finns det någon fördel med att hålla smalare än axelbrett? Kopplar man tex ur bröstet mer (vilket visserligen inte med nödvändighet skulle vara en fördel)?

Kollade lite på ExRx också:

Instructions
Preparation
Lie on bench and grasp barbell from rack with a shoulder width grip.

Execution
Lower weight to chest with elbows close to body. Return and repeat.

Comments
Grip can be slighly narrower than shoulder width but not too close.

Den sista instruktionen är ju sas öppen för tolkningar, hehe.

Akilles
2006-03-29, 15:17
Hoppsan, det fanns visst en "liknande" tråd redan. :em: Ska jag klistra in frågan där istället?

Baan
2006-03-29, 15:39
om inte annat så är ett för smalt grepp knappast något som gör dina handleder glada.

jag kör också axelbrett, tycker ditt resonemang funkar.

Diggler
2006-03-29, 20:28
Fö är smalbänk en basövning för triceps, pecs och axlar, ingen "ren" eller ens "halvren" tricepsövning.