handdator

Visa fullständig version : Hagamannen gripen!


aitamaa
2006-03-29, 14:32
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,801205,00.html

Hades
2006-03-29, 14:35
Och för er som inte vill gå in på AB:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=533026&previousRenderType=6

Dumleman
2006-03-29, 14:36
Ja han får nog sådär 1 veckas sluten vård.

aitamaa
2006-03-29, 14:39
Ja han får nog sådär 1 veckas sluten vård.

nä fan nog lär han få skaka galler gode länge..

Löjtnant Blank
2006-03-29, 15:13
Och för er som inte vill gå in på AB:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=533026&previousRenderType=6
Det finns inga fina bilder på DN:s hemsida.

mangs
2006-03-29, 15:18
Han lär ju bli rejält buttfuckad i finkan! :thumbup:

Vilket svin han är!

Tolkia
2006-03-29, 15:18
Det finns inga fina bilder på DN:s hemsida.
Den ena lokaltidningens hemsida har typ brutit ihop p.g.a. trycket. :D

OggeP
2006-03-29, 15:19
Och för er som inte vill gå in på AB:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=533026&previousRenderType=6

Tack. :love:

Stoltz
2006-03-29, 15:38
:laugh: :laugh: Jag älskar Aftonbladet:

Utdrag ur artikeln:
"Hur vet ni att det är han, har ni jämfört DNA-prover?
– Vi är säkra på att det är han.
Polisen vill inte kommentera några detaljer kring gripandet, utan hänvisar till en presskonferens som ska hållas klockan 17 i kväll."

Aftonbladets "löpsedel" på artikeln :
"AVSLÖJAD AV DNA-PROV"

Har de läst vad de egentligen har skrivit?!

Men själva poängen i sig, om det visar sig vara rätt snubbe: Härligt!

RajtanTajtan
2006-03-29, 15:43
Han lär ju bli rejält buttfuckad i finkan! :thumbup:

Vilket svin han är!

Nej det blir han inte, för får han inte vård, så hamnar han på en avdelning med likasinnade grisar.

Baan
2006-03-29, 15:46
Nej det blir han inte, för får han inte vård, så hamnar han på en avdelning med likasinnade grisar.

Är han psykiskt sjuk så är ju tanken att man ska göra något åt det, ganska meningslöst sätta en sjuk person en 10-15 år i fängelse, och sen låta han röja fritt efter det. Bättre försöka bota personen under tiden istället, om han verkligen är psykiskt sjuk. Det kan vara ett problem att man släpper folk innan dom är botade, känns som sluten psykiatrisk vård också är tidsbegränsad, fastän det borde handla om att patienten kan sköta sig ute i samhället, inte spendera 10 år på ett dårhus.

Tomten
2006-03-29, 15:47
Nej det blir han inte, för får han inte vård, så hamnar han på en avdelning med likasinnade grisar.

tveksamt. Våldtäktsmän och pedofiler brukar inte ha det lätt i finkan.

Rocco
2006-03-29, 15:50
tveksamt. Våldtäktsmän och pedofiler brukar inte ha det lätt i finkan.

De är mycket riktigt inte omtyckta. Därför isolerar man våldtäktsmän och pedofiler på en egen avdelning där de inte har kontakt med övriga interner. Således slipper han nog bli buttfuckad...

Diana
2006-03-29, 16:02
Tappa tvålen! tappa tvålen! *popcorn*

Dumleman
2006-03-29, 16:04
Leif Silbersky ska försvara honom.

Nitrometan
2006-03-29, 16:22
Han lär ju bli rejält buttfuckad i finkan! :thumbup:

Vilket svin han är!
Eller iaf få så mycket styrk som ryms på hans kropp. Nån kommer ju att tycka illa om honom och låta de andra fångarna få veta "vem han är".

Våldtäktsmän står lågt i rang på fängelserna.

Mycket stryk blir det...

Nitrometan
2006-03-29, 16:23
Leif Silbersky ska försvara honom.
Sillen igen?

Har den mannen varken moral, heder eller samvete?

RajtanTajtan
2006-03-29, 16:24
Eller iaf få så mycket styrk som ryms på hans kropp. Nån kommer ju att tycka illa om honom och låta de andra fångarna få veta "vem han är".

Våldtäktsmän står lågt i rang på fängelserna.

Mycket stryk blir det...

Ännu en gång, han kommer givetvis inte att placeras med andra "vanliga" fångar, för KVS vet ju att han blir mördad då. Han hamnar bland andra grisar.

RajtanTajtan
2006-03-29, 16:26
Sillen igen?

Har den mannen varken moral, heder eller samvete?


Tro det eller ej, men alla har rätt till en försvarare. Och Leffe är mediakåt.

Pingu
2006-03-29, 16:27
Eller iaf få så mycket styrk som ryms på hans kropp. Nån kommer ju att tycka illa om honom och låta de andra fångarna få veta "vem han är".

Våldtäktsmän står lågt i rang på fängelserna.

Mycket stryk blir det...

Ni ser för mycket på Amerikansk film, sexual brottslingar sitter avskiljda precis som någon annan skrev.

Bronkitkorv
2006-03-29, 16:33
Om han får Leffe så blir han frikänd och förhppningsvis lynchad istället.

Arne Persson
2006-03-29, 16:38
Han borde kastreras med en slö skridsko!

MasterChief
2006-03-29, 16:40
Kan inte låta bli att tänka på svinets barn. Stackars ungar. :(

RajtanTajtan
2006-03-29, 16:41
Om han får Leffe så blir han frikänd och förhppningsvis lynchad istället.

Hyfsat svårt att bli friad, när det finns bevisning i form av DNA. Det är nog bara Perry Mason som kan greja det.

Bronkitkorv
2006-03-29, 16:46
Hyfsat svårt att bli friad, när det finns bevisning i form av DNA. Det är nog bara Perry Mason som kan greja det.
Men i såfall så får han bara 6månader och en massa skadestånd för att polisen gjorde nåt litet fel vid gripandet. Han får skadestånd alltså och en offentlig ursäkt av tjejerna kanske.

J.Saarela
2006-03-29, 16:47
Han är säkert bara kungen bland alla andra äcklerna han får sitta med.

RajtanTajtan
2006-03-29, 16:51
Men i såfall så får han bara 6månader och en massa skadestånd för att polisen gjorde nåt litet fel vid gripandet. Han får skadestånd alltså och en offentlig ursäkt av tjejerna kanske.

Enda möjligheten för att honom att bli friad nu, är om han är oskyldig. Då ska han ju å andra sidan vara en fri man. Har de gripit den mannen vars DNA har hittats på ett flertal kvinnor, så är det 100% säkert att han blir dömd.

Slimfit
2006-03-29, 17:09
Leif Silbersky ska försvara honom.

Det om något borde bevisa att han är skyldig! Silbersky företräder ju alltid de värsta svinen.

hahavaffan
2006-03-29, 17:11
Han får gärna flytta in hos mig. Då kan jag hänga honom i ett rep från taket, och använda hans kropp som slagsäck.

blasr
2006-03-29, 17:21
Hyfsat svårt att bli friad, när det finns bevisning i form av DNA. Det är nog bara Perry Mason som kan greja det.

Johnny Cochran.

dantheman
2006-03-29, 17:22
Sillen igen?

Har den mannen varken moral, heder eller samvete?

Hur tänker du nu egentligen?

Coldsmith
2006-03-29, 17:25
Hyfsat svårt att bli friad, när det finns bevisning i form av DNA. Det är nog bara Perry Mason som kan greja det.

Vi har ju också OJ Simpson ;)

RajtanTajtan
2006-03-29, 17:44
Vi har ju också OJ Simpson ;)


Vi har inte det, för det var i USA och där vet vi ju att ALLT kan hända. Michael Jackson är ju ett annat talande ex. Dessutom blev OJ dömd i en annan instans.

Baan
2006-03-29, 17:59
Vi har inte det, för det var i USA och där vet vi ju att ALLT kan hända. Michael Jackson är ju ett annat talande ex. Dessutom blev OJ dömd i en annan instans.

Jämföra MJ där det i princip fanns inga bevis och där vi vet att folk försökt mjölka pengar från hans uppenbara fascination av en barndom som han aldrig haft mot en våldtäktsman där vi faktiskt har DNA-bevis håller inte.

OJ är en annan femma, där kan man snacka om duktiga advokater.

RajtanTajtan
2006-03-29, 18:04
Jämföra MJ där det i princip fanns inga bevis och där vi vet att folk försökt mjölka pengar från hans uppenbara fascination av en barndom som han aldrig haft mot en våldtäktsman där vi faktiskt har DNA-bevis håller inte.

OJ är en annan femma, där kan man snacka om duktiga advokater.

Det handlade mer om att han var känd och att det var otroligt klumpiga brottsplatsutredare, än att advokaterna var duktiga. Det var ju tack vare alla misstag från polisen sida. Så klantigt skött, att man osökt undrar om de inte ville se honom fälld.

Baan
2006-03-29, 18:09
Det handlade mer om att han var känd och att det var otroligt klumpiga brottsplatsutredare, än att advokaterna var duktiga. Det var ju tack vare alla misstag från polisen sida. Så klantigt skött, att man osökt undrar om de inte ville se honom fälld.

Det krävdes en del research från försvarets sida att hitta alla misstag polisen hade gjort, sen tror jag man grävde fram en del info om polisen som var först på plats, att han inte gillade svart eller något liknande. Visst, dom kanske var extra klumpiga, vad vet jag, men jag tror man skulle kunna hitta massa skit i vilket fall som helst där polisen tabbat sig lite. Jag tror det behövs bra advokater för att hitta all skit :) Sen visst kan man höja det till en nivå där en advokat har inget att jobba med men ändå vinner fallet, det är ju självklart ännu mer creds.

Trance
2006-03-29, 18:12
Vi har inte det, för det var i USA och där vet vi ju att ALLT kan hända. Michael Jackson är ju ett annat talande ex. Dessutom blev OJ dömd i en annan instans.

Jag blir så trött ibland..

RajtanTajtan
2006-03-29, 18:17
Det krävdes en del research från försvarets sida att hitta alla misstag polisen hade gjort, sen tror jag man grävde fram en del info om polisen som var först på plats, att han inte gillade svart eller något liknande. Visst, dom kanske var extra klumpiga, vad vet jag, men jag tror man skulle kunna hitta massa skit i vilket fall som helst där polisen tabbat sig lite. Jag tror det behövs bra advokater för att hitta all skit :) Sen visst kan man höja det till en nivå där en advokat har inget att jobba med men ändå vinner fallet, det är ju självklart ännu mer creds.


OJ blev ju dömd i en privat domstol, där han blev dömd att betala ett stort skadestånd till Nicoles anhöriga. Lite märkligt med tanke på att en annan domstol friat honom.

Kwon
2006-03-29, 18:22
Om han får Silbersky så får han inget långt straff , det blir vård.

Sillen e GROFV i rättssalen.

Majestic
2006-03-29, 18:23
Borjade tvivla pa om dom skulle fa tag pa honom....Tyvarr sa har Sverige special anstalter for pedofiler o valdtaktsman sa han lar nog fa nagra ar, ga o lara sig Cognetive Skills samt ga KVV:s pedofil program som alla andra *grr*

Kwon
2006-03-29, 18:25
Jaså har dom speciella program för Peddosar? Där ser man!

Hur måna år gissar du på Majestic? 4-5?

Coldsmith
2006-03-29, 18:30
OJ blev ju dömd i en privat domstol, där han blev dömd att betala ett stort skadestånd till Nicoles anhöriga. Lite märkligt med tanke på att en annan domstol friat honom.

Civil rättegång eller vad det kallas. Beviskraven är mycket lägre där. Vet inte riktigt hur systemet fungerar men.

Vi ska iaf inte döma folk på förhand. Att folk är övertygade om michael jacksons skuld är bara skamligt.

skaparn
2006-03-29, 18:30
Nu har det firats i medier under hela dagen, och alla intervjuade kvinnor säger att nu kan man känna sig trygg igen.

Har för mig att antalet våldtäkter var 95 stycken i Umeå kommun år 2005, vi vet att hagamannen stod för en av dessa. Statistiken har inte förändrats med hagamannens härjningar utan antalet våldtäkter är nästintill konstant de senaste åren.

Jag vill förstås ha sagt att dels var hysterin kring hagamannen något överdriven, dels är lättnaden vid hans gripande också överdriven. Fler människor borde läsa statistik. För att inte låta helt kall vill jag tillägga att jag förstår att känslor ofta går före rationalitet, så reaktionerna är inget jag fördömer. Det är bara synd. Jag tror lidandet orsakat av rädsla och kostnaderna därav ackumulerat för hela Umeå är så otroligt mycket större än de faktiska våldtäkter som begåtts. Oj, nu lät jag kall igen.

Baan
2006-03-29, 18:33
Civil rättegång eller vad det kallas. Beviskraven är mycket lägre där. Vet inte riktigt hur systemet fungerar men.

Vi ska iaf inte döma folk på förhand. Att folk är övertygade om michael jacksons skuld är bara skamligt.

Håller absolut med, största misstaget vore väl hänga ut den här mannen och sen visar det sig att han kanske inte alls är skyldig, det är inte alls omöjligt.

Coldsmith
2006-03-29, 18:33
Jo du har en klar poäng skaparn. Många vaggas säkert in i en falsk trygghet nu. En tjej som intervjuades sa ju "nu kan man äntligen gå ute på kvällarna och känna sig trygg". Eller nåt i den stilen. Vilket inte stämmer riktigt.

Baan
2006-03-29, 18:35
Nu har det firats i medier under hela dagen, och alla intervjuade kvinnor säger att nu kan man känna sig trygg igen.

Har för mig att antalet våldtäkter var 95 stycken i Umeå kommun år 2005, vi vet att hagamannen stod för en av dessa. Statistiken har inte förändrats med hagamannens härjningar utan antalet våldtäkter är nästintill konstant de senaste åren.

Jag vill förstås ha sagt att dels var hysterin kring hagamannen något överdriven, dels är lättnaden vid hans gripande också överdriven. Fler människor borde läsa statistik. För att inte låta helt kall vill jag tillägga att jag förstår att känslor ofta går före rationalitet, så reaktionerna är inget jag fördömer. Det är bara synd. Jag tror lidandet orsakat av rädsla och kostnaderna därav ackumulerat för hela Umeå är så otroligt mycket större än de faktiska våldtäkter som begåtts. Oj, nu lät jag kall igen.

Vaddå kall, det där är väl bara en realistisk syn på det hela? Media har skrikit blod och polisen har levererat, många känner att polisen är effektiv, snel hest liksom :)

Jag tycker det är lustigt att många verkar ha bilden att det är grymt stor risk att bli våldtagen av någon slumpmässig person bara man är kvinna och går ute sent, fastän dom flesta våldtäkterna sker av folk man känner. Jag tror även där så är det media som skapat mycket oro för dom här spontanvåldtäkterna

RajtanTajtan
2006-03-29, 18:37
Han är ju även misstänkt och snart åtalad för minst ett mordförsök, på en äldre kvinna som han bet av en bit av örat och senare försökte dränka.

Bevisen och utgångsläget är nästintill perfekt och kan inte jämföras med OJ Simpson-fallet. Han har efterlämnat DNA vid ett flertal tillfällen. Lite svårt att förneka en våldtäkt på ngn som bevisligen blivit sönderslagen och som har spår av den misstänktes sperma.

Dumleman
2006-03-29, 18:39
Han är ju även misstänkt och snart åtalad för minst ett mordförsök, på en äldre kvinna som han bet av en bit av örat och senare försökte dränka.

Bevisen och utgångsläget är nästintill perfekt och kan inte jämföras med OJ Simpson-fallet. Han har efterlämnat DNA vid ett flertal tillfällen. Lite svårt att förneka en våldtäkt på ngn som bevisligen blivit sönderslagen och som har spår av den misstänktes sperma.
Mjo, det ska bli intressant och se om han är en sån där som blånekar tills döden eller om han erkänner.

mangemani
2006-03-29, 18:43
in på sluten vård i kanske nån månad(max ett år),sen ut och göra om samma sak igen= sveriges lag och rättvisa i ett nötskal :thumbup:

bra att dom tog honom,men whats the difference,han är ju fri snart igen..

blekfet2
2006-03-29, 18:45
bra att dom fick fast det där jävla svinet...nu kan man bara hoppas på att han blir någons jävla bitch i finkan....

grisbil3n
2006-03-29, 18:46
Sodomi är dessvärre inte särskilt vanligt förekommande i svenska fängelser.

Snake
2006-03-29, 18:53
Jag kom att tänka på en sak, vad har man för rättigheter hurvida media publicerar bilder på personen i fråga? Det är inte ofta man ser bilder på brotslingar förutom "större" förbrytare. Är det någon lag som gäller eller är det bara goodwill från medias sida? Skulle hagamannen hängas ut så är det ju katastrofalt för han själv och framförallt hans familj.

Allan
2006-03-29, 18:56
Hej och hå - här var det de vanliga experterna på kriminalvård och juridik igen ser jag.
För det första - han är inte dömd än. Polisen har varit tvärsäkra i andra fall tidigare och oooooooj vad fel de haft.
För det andra - advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort. Silbersky är inte känd för att se till att skyldiga frias. Däremot att de döms för vad de gjort - inte vad Aftonbaldet skriver.
För det tredje - döms han för vad han är häktad för kommer han att sitta minst tio år. Precis som den absoluta majoriteten av sexbrottslingarna. Det är en myt att sexualbrottslingar släpps tidigt ur fängelset.
Om de däremot döms till rättspsykiatrisk vård kan de släppas tidigare men då är det inte kriminalvårdens fel utan sjukvårdens. Rätt ska vara rätt. För övrigt är det inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård faktiskt får sitta längre än om de dömts till fängelse.
Själv hoppas jag givetvis att det är rätt snubbe - och tack för att man använde den nya tekniken för att fånga honom.

allan

Trance
2006-03-29, 18:56
in på sluten vård i kanske nån månad(max ett år),sen ut och göra om samma sak igen= sveriges lag och rättvisa i ett nötskal :thumbup:

bra att dom tog honom,men whats the difference,han är ju fri snart igen..

Nu blev jag trött igen. Hur orkar ni.

Allan
2006-03-29, 19:03
Nu blev jag trött igen. Hur orkar ni.

Ta det lugnt bara. Det är som att sitta vid fikabordet på jobbet och höra gubbarna rya om världsproblemen baserat på nåt de läst i kvällstidningen. Skillnaden är att den här generationen kanske har läst det på nätet. I bästa fall.


allan

Coldsmith
2006-03-29, 19:03
Ibland får man ju faktiskt lov att hålla med dig Allan. ;)

Jense
2006-03-29, 19:05
Sillen igen?

Har den mannen varken moral, heder eller samvete?


Nej, han är jude.

men percy nilsson sparkade leffe, för percy tyckte leffe va för kass. :D

Baan
2006-03-29, 19:07
Jag kom att tänka på en sak, vad har man för rättigheter hurvida media publicerar bilder på personen i fråga? Det är inte ofta man ser bilder på brotslingar förutom "större" förbrytare. Är det någon lag som gäller eller är det bara goodwill från medias sida? Skulle hagamannen hängas ut så är det ju katastrofalt för han själv och framförallt hans familj.

Lite mer åt goodwillhållet skulle jag säga, det finns regler och överenskommelser, ska vi säga en konvention (någon annan kanske kan fylla i detaljerna) om hur man hanterar känsliga situationer såsom att lägga ut namn på misstänkta, och enligt den ska man inte publicera namn på en ickedömd eller på brott av mer ringa karaktär. Problemet med detta är vad jag förstått är att ingen tidning blir straffad om man bryter mot den här konventionen utan det är helt enkelt god sed. Sen har vi ju klart förtal men hur lätt det är att bli fälld för det är en annan femma.

Allan
2006-03-29, 19:10
Nej, han är jude.


För din egen skull hoppas jag du bara missade ironismileyn - annars kan du hitta nåt annat forum att leka på....


allan

Jense
2006-03-29, 19:11
För din egen skull hoppas jag du bara missade ironismileyn - annars kan du hitta nåt annat forum att leka på....


allan


trode inte jag behövde skicka smileys när jag, ganska självklart, skämtade.

men sure: ;) :laugh: :confused: *whatever* *slap*

skaparn
2006-03-29, 19:11
Själv hoppas jag givetvis att det är rätt snubbe - och tack för att man använde den nya tekniken för att fånga honom.

Värt att påpeka är att användandet av den nya tekniken, om jag fått rätt information om hagamannens gripande, inte innebar att man behövde in i PKU-registret, något som var föremål för debatt tidigare. Sen har jag för mig att man använde en lag(?)ändring som kom till efter årsskiftet för att kunna avtvinga mannen ett DNA-test.

Två intressanta erfarenheter att ta lärdom av för kommande diskussioner om integritet kontra brottsbekämpning.

dantheman
2006-03-29, 19:21
För det andra - advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort.

Jaså, är det? Låter som att du blandar ihop advokaten med åklagaren ;)

Snake
2006-03-29, 19:59
Lite mer åt goodwillhållet skulle jag säga, det finns regler och överenskommelser, ska vi säga en konvention (någon annan kanske kan fylla i detaljerna) om hur man hanterar känsliga situationer såsom att lägga ut namn på misstänkta, och enligt den ska man inte publicera namn på en ickedömd eller på brott av mer ringa karaktär. Problemet med detta är vad jag förstått är att ingen tidning blir straffad om man bryter mot den här konventionen utan det är helt enkelt god sed. Sen har vi ju klart förtal men hur lätt det är att bli fälld för det är en annan femma.

Nyligen uppmärksammades ju styckmordet ganska mycket i media och där var det en stor fet bild på mannen som var anklagad innan (under?) rättegången på Aftonblaskan. Skulle samma sak hända i det här fallet och det skulle visa sig att han är oskylldig samt att dom inte griper någon annan, så är hans liv garanterat förstört pga. stämpeln han fått av folket. Inget skadestånd i världen lär kunna fixa till det.

Backe
2006-03-29, 20:09
Hej och hå - här var det de vanliga experterna på kriminalvård och juridik igen ser jag.
För det första - han är inte dömd än. Polisen har varit tvärsäkra i andra fall tidigare och oooooooj vad fel de haft.
För det andra - advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort. Silbersky är inte känd för att se till att skyldiga frias. Däremot att de döms för vad de gjort - inte vad Aftonbaldet skriver.
För det tredje - döms han för vad han är häktad för kommer han att sitta minst tio år. Precis som den absoluta majoriteten av sexbrottslingarna. Det är en myt att sexualbrottslingar släpps tidigt ur fängelset.
Om de däremot döms till rättspsykiatrisk vård kan de släppas tidigare men då är det inte kriminalvårdens fel utan sjukvårdens. Rätt ska vara rätt. För övrigt är det inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård faktiskt får sitta längre än om de dömts till fängelse.
Själv hoppas jag givetvis att det är rätt snubbe - och tack för att man använde den nya tekniken för att fånga honom.

allan

Jag säger inte att du eller någon annan har fel.. men detta inlägg skulle väl platsa under just "utlåtande från de vanliga experterna på kriminalvård och juridik"

Allan
2006-03-29, 20:10
Jaså, är det?

Ja. Åklagarens sak är att driva åtalet, advokaten ska se till att den åtalade bara döms för det han faktiskt gjort och slutligen är det rätten som dömer.

allan

blekfet2
2006-03-29, 20:35
Ta det lugnt bara. Det är som att sitta vid fikabordet på jobbet och höra gubbarna rya om världsproblemen baserat på nåt de läst i kvällstidningen. Skillnaden är att den här generationen kanske har läst det på nätet. I bästa fall.


allan



gubbarna, den här generation.... och ungefär var ligger du? :D

Backe
2006-03-29, 20:42
Ja. Åklagarens sak är att driva åtalet, advokaten ska se till att den åtalade bara döms för det han faktiskt gjort och slutligen är det rätten som dömer.

allan

"En advokats främsta plikt är att tillvarataga klientens intressen. I allt sitt handlande skal han ha dennes bästa för ögonen."

Detta skall ske inom ramen för advokatens handlingsfrihet, dvs. för vad lag och god advokatssed tillåter.

Om den åtalade har gjort sig skyldig till något som klassas som mord, ska advokaten fortfarande verka för den åtalades intressen ex. friande dom. Om man hårddrar det så ska advokaten alltså verka för att den åtalade slipper undan så lindrigt som möjligt.

Nitrometan
2006-03-29, 21:00
Hur tänker du nu egentligen?
Han försvarar många som är uppenbart skyldiga - det känns som om han kan göra nästan vad som helst för att få "mediatid".

Visst det är en del av advokatyrket att försvara dem också. Visst alla har rätt till en försvarare.

Men sen står Sillen i TV och säger "min klient är självklart oskyldig", därefter lägger åklagarsidan fram 2 ton bevis och snubben åker in. Sillen säger nästa dag att hans klient fortfarande är oskyldig men att åklagarens bevisning tyvärr var övertygande.

"Min klient hävdar att han är helt oskyldig" - måste vara en av Sillens vanligatse uttalanden.

Undrar om han nånsin skäms? Eller det kanske inte stör honom att ljuga?

Baan
2006-03-29, 21:07
Nyligen uppmärksammades ju styckmordet ganska mycket i media och där var det en stor fet bild på mannen som var anklagad innan (under?) rättegången på Aftonblaskan. Skulle samma sak hända i det här fallet och det skulle visa sig att han är oskylldig samt att dom inte griper någon annan, så är hans liv garanterat förstört pga. stämpeln han fått av folket. Inget skadestånd i världen lär kunna fixa till det.

Japp, det är inte alls ovanligt, vi har ju ett ganska känt fall annars: Christer Petterson som aldrig blev dömt men ändå kom ut med namn och bild i tidningen ganska så fort vad jag förstått.

dantheman
2006-03-29, 22:46
Ja. Åklagarens sak är att driva åtalet, advokaten ska se till att den åtalade bara döms för det han faktiskt gjort och slutligen är det rätten som dömer.

allan

Jo, men du skrev ovan att det är advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort. Det är det inte alls, utan det är åklagarens jobb. Åklagaren har faktiskt en s.k. objektivitetsprincip att följa. Han har inte rätt att åtala någon för brott som denne inte tror att personen ifråga har gjort. Advokaten ska som någon redan nämnt tillvarata sin klients intresse - allt som talar till klientens förmån ska fram. Advokaten har alltså inte alls till uppgift att se till att den tilltalade döms för det han gjort och inte heller att se till att han endast döms för det han gjort.

dantheman
2006-03-29, 22:47
Han försvarar många som är uppenbart skyldiga - det känns som om han kan göra nästan vad som helst för att få "mediatid".

Visst det är en del av advokatyrket att försvara dem också. Visst alla har rätt till en försvarare.

Men sen står Sillen i TV och säger "min klient är självklart oskyldig", därefter lägger åklagarsidan fram 2 ton bevis och snubben åker in. Sillen säger nästa dag att hans klient fortfarande är oskyldig men att åklagarens bevisning tyvärr var övertygande.

"Min klient hävdar att han är helt oskyldig" - måste vara en av Sillens vanligatse uttalanden.

Undrar om han nånsin skäms? Eller det kanske inte stör honom att ljuga?

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. Menar du att advokaten ljuger när denne säger: "min klient hävdar att han är oskyldig"?

dantheman
2006-03-29, 22:50
För det tredje - döms han för vad han är häktad för kommer han att sitta minst tio år.

Så, han är häktad nu också?

Baan
2006-03-29, 22:53
Jo, men du skrev ovan att det är advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort. Det är det inte alls, utan det är åklagarens jobb. Åklagaren har faktiskt en s.k. objektivitetsprincip att följa. Han har inte rätt att åtala någon för brott som denne inte tror att personen ifråga har gjort. Advokaten ska som någon redan nämnt tillvarata sin klients intresse - allt som talar till klientens förmån ska fram. Advokaten har alltså inte alls till uppgift att se till att den tilltalade döms för det han gjort och inte heller att se till att han endast döms för det han gjort.

Hur ska någon kunna avgöra om åklagaren inte trott själv på att den skyldige begått brottet? Låter lite flummigt.

Tolkia
2006-03-29, 23:14
in på sluten vård i kanske nån månad(max ett år),sen ut och göra om samma sak igen= sveriges lag och rättvisa i ett nötskal :thumbup:

bra att dom tog honom,men whats the difference,han är ju fri snart igen..
Sluten vård i någon månad? Jag undrar hur många som döms till sluten vård i någon månad, jag. Det finns inte så många slutenvårdsplatser att man har råd att skjutsa folk in och ut hur som helst. Med tanke på Hagamannens status tror jag f.ö. att det, när de hittar honom och han åker in (vi har inte sett att det är vad de har gjort ännu), lär dröja ett bra tag innan någon prövningsinstans vill bifalla hans "utsläppningsansökan" när fallet prövas, om inte annat så för sitt eget ryktes skull.

Fartman
2006-03-29, 23:38
Kan inte låta bli att tänka på svinets barn. Stackars ungar. :(
Jo, måste vara jävligt hemskt för hans fru och barn. Helst av allt ville man ju att karln skulle vara ett missanpassat as utan varken vänner eller anhöriga, nu har han förmodligen bådera och det måste vara djävulskt jobbigt. Inte bra för frun och barnen vars man/far är mer eller mindre ett monster utan även för tex arbetskamraterna till "bosse 30" som kanske varit vänner med honom i flera år och aldrig ens anat några sådana tendeser hos honom.

Nåväl, är han skyldig hoppas jag att han sitter och ruttnar livet ut på någon anstalt.

mangemani
2006-03-30, 00:05
Sluten vård i någon månad? Jag undrar hur många som döms till sluten vård i någon månad, jag. Det finns inte så många slutenvårdsplatser att man har råd att skjutsa folk in och ut hur som helst. Med tanke på Hagamannens status tror jag f.ö. att det, när de hittar honom och han åker in (vi har inte sett att det är vad de har gjort ännu), lär dröja ett bra tag innan någon prövningsinstans vill bifalla hans "utsläppningsansökan" när fallet prövas, om inte annat så för sitt eget ryktes skull.


med "någon månad" så menade jag kort tid.
1 år,2 år,3 år,det räcker inte,sådana där äckel ska ha livstid enligt mej.

RajtanTajtan
2006-03-30, 00:06
Hej och hå - här var det de vanliga experterna på kriminalvård och juridik igen ser jag.
För det första - han är inte dömd än. Polisen har varit tvärsäkra i andra fall tidigare och oooooooj vad fel de haft.
För det andra - advokatens jobb är att se till att den dömde döms för vad han faktiskt gjort. Silbersky är inte känd för att se till att skyldiga frias. Däremot att de döms för vad de gjort - inte vad Aftonbaldet skriver.
För det tredje - döms han för vad han är häktad för kommer han att sitta minst tio år. Precis som den absoluta majoriteten av sexbrottslingarna. Det är en myt att sexualbrottslingar släpps tidigt ur fängelset.
Om de däremot döms till rättspsykiatrisk vård kan de släppas tidigare men då är det inte kriminalvårdens fel utan sjukvårdens. Rätt ska vara rätt. För övrigt är det inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård faktiskt får sitta längre än om de dömts till fängelse.
Själv hoppas jag givetvis att det är rätt snubbe - och tack för att man använde den nya tekniken för att fånga honom.

allan

Här var det inte många rätt. Även om du själv verkar tro det. Som ngn annan sagt innan, självklart är det INTE advokatens jobb att att se till att hans klient döms för det han gjort. Du kan säga vad du gjort och erkänna för din advokat, hans plikt är ändå alltid att agera FÖRSVARARE åt dig och försöka få dig frikänd. Det är däremot åklagarens jobb att försöka få fram bevis som håller för en fällande dom. Sen är inte heller Hagamannen häktad, för han greps ju faktiskt igår Onsdag och är följdaktligen då anhållen. Sen säger du att de flesta sexbrottslingar döms till långa fängelsestraff och där är du också ute och cyklar. Visst har polisen varit säkra förut, men den väsentliga skillnaden den här gången, är att de har hans DNA: Det kan inte bli mer tvärsäkert.

RajtanTajtan
2006-03-30, 00:09
"En advokats främsta plikt är att tillvarataga klientens intressen. I allt sitt handlande skal han ha dennes bästa för ögonen."

Detta skall ske inom ramen för advokatens handlingsfrihet, dvs. för vad lag och god advokatssed tillåter.

Om den åtalade har gjort sig skyldig till något som klassas som mord, ska advokaten fortfarande verka för den åtalades intressen ex. friande dom. Om man hårddrar det så ska advokaten alltså verka för att den åtalade slipper undan så lindrigt som möjligt.

Just precis så är det.

Dumleman
2006-03-30, 00:14
Tydligen har fantombilden spelat en oerhört stor roll. Utan fantombilden så skulle han aldrig ha kallats till polisförhör.

Röda_Lacket
2006-03-30, 00:22
Dom verkar ha kommit fram till vad personen heter på flashbackforumet. Finns även en bild där

Dumleman
2006-03-30, 00:26
Dom verkar ha kommit fram till vad personen heter på flashbackforumet. Finns även en bild där
Mjo jämför man den med fantombilden så är det är galet likt och det är inte bara utseendet som är likt!

EDIT: Likt som i likt med den bild media visar.

RajtanTajtan
2006-03-30, 00:33
Tydligen har fantombilden spelat en oerhört stor roll. Utan fantombilden så skulle han aldrig ha kallats till polisförhör.

De har ju DNA-testat ca 750 st och alla är ju knappast lika varandra, eller ser ut som fantombilden :)

H.Emanuel
2006-03-30, 08:05
Sen säger du att de flesta sexbrottslingar döms till långa fängelsestraff och där är du också ute och cyklar.
Vad menar du? Att de inte gör det?

H.Emanuel
2006-03-30, 08:12
med "någon månad" så menade jag kort tid.
1 år,2 år,3 år,det räcker inte,sådana där äckel ska ha livstid enligt mej.
Det är rena lotteriet ibland vilka som döms till vård eller till fängelse. Men låt oss säga att denne man skulle tilldömas sluten rättspsykiatriks vård, i helvete det skulle bli några månader. Det finns folk som blir kvar i år för betydligt "mindre grova" dåd än det här. Med en man av den här kalibern lär man väl inte bortse från återfallsrisker heller, med tanke på att han gjorde ett uppehåll på flera år. Ja, jag vet ju nu inte om det är han, men det tyder ju ganska mycket på det, av vad man läst hitills. det är inte så att det är en fördel att dömas till vård som många tycks tro.

Baan
2006-03-30, 08:14
Ser att aftonbladet lagt upp bilder och mer bakgrund av 33-åringen, bra göra det innan han är dömd. Blir lite surt om han nu blir förklarad oskyldig, hur osannolikt det än verkar nu. Innocent until proven otherwise.

Snake
2006-03-30, 09:24
Ser att aftonbladet lagt upp bilder och mer bakgrund av 33-åringen, bra göra det innan han är dömd. Blir lite surt om han nu blir förklarad oskyldig, hur osannolikt det än verkar nu. Innocent until proven otherwise.

Expressen har lagt ut "riktig" bild nu, ingen censur alls.

Fartman
2006-03-30, 09:30
Ser att aftonbladet lagt upp bilder och mer bakgrund av 33-åringen, bra göra det innan han är dömd. Blir lite surt om han nu blir förklarad oskyldig, hur osannolikt det än verkar nu. Innocent until proven otherwise.
Jo, det är så inihelvetet fel. Det borde dom gott kunna vänta med tills efter eventuell dom. Är han bevisad skyldig så kan dom gott hänga ut honom, men som det är nu är han faktiskt inte bevisad skyldig ännu (även om det låter som att han faktiskt är skyldig) och då ska dom ge fan i att publicera namn och bild.

Tolkia
2006-03-30, 09:33
Kvällstidningarna visar samma urskillning som alltid. Undrar om polisen är glada ... :rolleyes:

Bamse79
2006-03-30, 09:35
http://www.expressen.se/index.jsp?a=554461

Hoppas bara att han döms till ett långt fängelsestraff!

Hans DNA överensstämmer med det som dom hittat på plats och i tjejerna, säger inte det allt?Borde vara solklart

RajtanTajtan
2006-03-30, 09:37
Vad menar du? Att de inte gör det?


Ja givetvis så menar jag det. Det är mer regel än undantag, att en våldtäkt leder till en kortare straff. Tyvärr.

H.Emanuel
2006-03-30, 09:47
Ja givetvis så menar jag det. Det är mer regel än undantag, att en våldtäkt leder till en kortare straff. Tyvärr.
Kortare än vad? Du uttrycker dig så tvärsäkert så jag önskar att du specificerar dig lite mer. Jag är nämligen intresserad. Döms man för våldtäkt så får man alltså kortare straff än om man döms för....?

Rocco
2006-03-30, 11:02
Kortare än vad? Du uttrycker dig så tvärsäkert så jag önskar att du specificerar dig lite mer. Jag är nämligen intresserad. Döms man för våldtäkt så får man alltså kortare straff än om man döms för....?

Jag tror att RajtanTajtan åsyftar de fall där det har varit svårt att klarlägga ifall offret ifråga har varit med på samlag och hovrätten har gått in och sänkt strafftiden. Nu tror jag att det kan bli klurigt för Hagamannen att åberopa detta så här kommer med största sannolikhet att utdömas ett långt fängelsestraff med tanke på brutaliteten...

Nitrometan
2006-03-30, 11:09
Jag tror att RajtanTajtan åsyftar de fall där det har varit svårt att klarlägga ifall offret ifråga har varit med på samlag och hovrätten har gått in och sänkt strafftiden. Nu tror jag att det kan bli klurigt för Hagamannen att åberopa detta så här kommer med största sannolikhet att utdömas ett långt fängelsestraff med tanke på brutaliteten...
Jag hörde Sillen på radio. Han sa att hans klient var oskyldig och att de tidningar som hade publicerat namn och bild hade uppfört sig oetiskt och att hans klient skulle stämma dem.

Alltså behöver han inte åberopa att de gick med på det. Han är ju oskyldig. Det var inte han.

Rocco
2006-03-30, 11:20
Alltså behöver han inte åberopa att de gick med på det. Han är ju oskyldig. Det var inte han.

Självklart inte... Råkade bara ske en brutal våldtäkt, begången av en man med identisk DNA-uppstättning och otroligt likt utseende, några hundra meter från den plats där vår oskyldige av en händelse befann sig på firmafest. :notme:

Coldsmith
2006-03-30, 11:24
Jag hörde Sillen på radio. Han sa att hans klient var oskyldig och att de tidningar som hade publicerat namn och bild hade uppfört sig oetiskt och att hans klient skulle stämma dem.

Alltså behöver han inte åberopa att de gick med på det. Han är ju oskyldig. Det var inte han.

Du har lite problem med rättsamhälle och advokat och allt det va? Bättre att slänga alla misstänkta i buren på en gång?

Och än en gång, bara för att det finns DNA-bevis så innebär det inte att det är över. Tumavtryck är ingen exakt vetenskap, så ej heller "DNA-bevis", det finns mängder av varianter av DNA-bevis och det finns massor av saker man måste väga in med detta.

ALEXPALEX
2006-03-30, 11:31
Vi får inte glömma att hagamannen även har gjort sig skyldig till mordförsök, ett brott med högre straffvärde än våldtäkt. Dessutom så är den svenska lagen inte helt frusen i stil med att ett brott alltid motsvarar ett visst straff.
Min gissning med hänsyn till brottsupprepningen och den synnerliga råhet som har visats, är att ( om han är frisk i huvve ) åker in på 12-15 år. Givetvis på en särskild avdelning, snubbar som den här kan man inte ha bland rånare och andra.
/Alex

Nitrometan
2006-03-30, 11:40
Du har lite problem med rättsamhälle och advokat och allt det va? Bättre att slänga alla misstänkta i buren på en gång?
Nej. Jag har problem med Sillen.

Egentligen ligger mitt problem på ett personligt moraliskt plan. Jag skulle aldrig kunna vara försvarsadvokat och försvara en skyldig person.

I det stora hela tycker jag att det svenska rättssystemet funkar bra. Säkert bättre än många andra länder.

Sen tycker jag att det "döms fel" i en del fall. Men jag är lekman och vet inte vad de gör för bedömningar och varför.

Jag tycker däremot att HD har tolkat den nya "våldtäkt vid sex med unga"-lagen helt fel i de fall de har tagit upp. De har hittat undantag i alla de tre (eller fyra) fall de har tagit upp.

Sen kanske jag formulerar mina åsikter lite för drastiskt ibland. Det kanske inte är bra.

Lillgrabben
2006-03-30, 11:42
Vi får inte glömma att hagamannen även har gjort sig skyldig till mordförsök, ett brott med högre straffvärde än våldtäkt. Dessutom så är den svenska lagen inte helt frusen i stil med att ett brott alltid motsvarar ett visst straff.
Min gissning med hänsyn till brottsupprepningen och den synnerliga råhet som har visats, är att ( om han är frisk i huvve ) åker in på 12-15 år. Givetvis på en särskild avdelning, snubbar som den här kan man inte ha bland rånare och andra.
/Alex



Frisk i huvudet torde han inte vara. Inte i de flestas ögon i allafall. Däremot förstår han säkert konsekvenserna av sitt handlande, men bryr sig inte.

En sån där olustig människa kan man aldrig riskera att placera bland ut bland vanliga människor igen, någonsin.

daja
2006-03-30, 11:43
Du har lite problem med rättsamhälle och advokat och allt det va? Bättre att slänga alla misstänkta i buren på en gång?

Och än en gång, bara för att det finns DNA-bevis så innebär det inte att det är över. Tumavtryck är ingen exakt vetenskap, så ej heller "DNA-bevis", det finns mängder av varianter av DNA-bevis och det finns massor av saker man måste väga in med detta.

Förklara gärna hur den här DNA-bevisningen inte skulle vara vattentät. Han har ju lämnat åtskilliga spår, antagligen i form av sädesvätska, saliv, blod, hårstrån m.m men dom kanske har placerats ut? Eller så har en tidigare helt okänd enäggstvilling som utfört allt?

Majestic
2006-03-30, 11:49
Jaså har dom speciella program för Peddosar? Där ser man!

Hur måna år gissar du på Majestic? 4-5?


Som tjansteman inom KVV sa kan jag saga att det finns speciella program och speciella avdelningar inom KVV dar man haller valdtaktsman o pedofiler da dom annars ar lovligt byte pa "normal avdelningar".

Svart att saga hur manga ar men da detta ar ett mycket extremt o valdigt uppmarksammat fall sa kommer han nog inte lindrigt undan. Formodligen sluten vard som sedan kommer att andras till ett tidsbestammt straff. Da KVV idags laget har manga ogon pa sig o har varit uppmarksammat sa manga ganger i media det senaste aret sa kommer dom halal hart i denna familje far !

ALEXPALEX
2006-03-30, 11:56
Frisk i huvudet torde han inte vara. Inte i de flestas ögon i allafall. Däremot förstår han säkert konsekvenserna av sitt handlande, men bryr sig inte.

En sån där olustig människa kan man aldrig riskera att placera bland ut bland vanliga människor igen, någonsin.

Nä, klart är att de flesta av oss tycker att han är sjuk. Men vad vi tycker och vad som går att visa kliniskt är två olika saker oftast, särskilt som han uppenbarligen har kunnat sköta sitt jobb utan bekymmer.

I vilket fall; De av oss som vill ha honom borta från gatorna så länge som möjligt bör nog sätta sitt hopp till att han faktiskt kan klassas som sjuk, för annars blir det ett tidsbestämt straff. (Trots medias bild så är det inte ofta som grova brottslingar är så rubbade att de får vård i stället för fängelse. )
/alex

skaparn
2006-03-30, 11:56
Förklara gärna hur den här DNA-bevisningen inte skulle vara vattentät. Han har ju lämnat åtskilliga spår, antagligen i form av sädesvätska, saliv, blod, hårstrån m.m men dom kanske har placerats ut? Eller så har en tidigare helt okänd enäggstvilling som utfört allt?

Bevisbördan ligger nog inte på den som tvivlar. Det finns säkert belägg för att DNA-tester av det slag man gjort har hög säkerhet, och då ska det också läggas fram för att styrka beviset.

daja
2006-03-30, 12:00
Bevisbördan ligger nog inte på den som tvivlar. Det finns säkert belägg för att DNA-tester av det slag man gjort har hög säkerhet, och då ska det också läggas fram för att styrka beviset.
och självklart kommer det också läggas fram när rättegången börjar. jag var mest nyfiken på hans tvivel, finns det något känt fall där en, som i det här fallet förmodat stark, DNA-bevisning inte räckt till för en fällande dom?

Melker
2006-03-30, 12:01
Expressen har lagt ut "riktig" bild nu, ingen censur alls.

Wow....lite obehagligt.

"Niklas 33 misstänks vara Hagamannen."

Faktum är att jag heter Niklas (döpt så men stavar Niclas eg.)
Är 33 år (senare i år)
Har bott på Haga (dock i Västerås)
Är även småbarnspappa.

skaparn
2006-03-30, 12:01
Nej. Jag har problem med Sillen.

Egentligen ligger mitt problem på ett personligt moraliskt plan. Jag skulle aldrig kunna vara försvarsadvokat och försvara en skyldig person.
[...]

Sen kanske jag formulerar mina åsikter lite för drastiskt ibland. Det kanske inte är bra.

Nej då, åtminstone har då jag aldrig kategoriserat dig som en rättshaverist, skrikandes efter blåslampstortyr så fort någon postar en länk från kvällspressen. Den tolkningen av dig får stå för CS.

Däremot delar jag inte din uppfattning om försvarsadvokater. Det är nästan ett av de mest ädla jobben tycker jag. Advokaten gör sitt bästa för att se till att bevisen mot den misstänkte synas i sömmarna och är således den kanske viktigaste instansen i ett sunt rättsystem. Skyldig eller inte ska rättegången vara juste, och det är inte upp till advokat att bara ta försvarsfall som platsar i manuset till Lagens Änglar (ahh, bra serie). Däremot kan jag tycka att Silbersky är lite väl mediekåt, han förlorar lite i trovärdighet tycker jag när hans främsta uppgift verkar vara att i media kommentera allt som kommentera går.

MikeAlex
2006-03-30, 12:40
Nä, klart är att de flesta av oss tycker att han är sjuk. Men vad vi tycker och vad som går att visa kliniskt är två olika saker oftast, särskilt som han uppenbarligen har kunnat sköta sitt jobb utan bekymmer.

I vilket fall; De av oss som vill ha honom borta från gatorna så länge som möjligt bör nog sätta sitt hopp till att han faktiskt kan klassas som sjuk, för annars blir det ett tidsbestämt straff. (Trots medias bild så är det inte ofta som grova brottslingar är så rubbade att de får vård i stället för fängelse. )
/alex

Precis, vård döms på obestämd tid, d.v.s. ända tills brottslingen förklarats frisk. Att vård på något sätt skulle vara att "komma lindrigt undan" och komma ut inom ett par år stämmer inte alls. Det är dock nuförtiden inte lika vanligt att dömas till vård, inte p.g.a. att antalet psykiskt sjuka som begår brott minskat, utan helt enkelt beroende på att antalet vårdplatser minskat.
Sen kan tyckas något slumpmässigt ibland vem som döms till vård och inte, och det har till stor del att göra med att även då det görs en utredning som finner en person psykiskt sjuk, så är det domstolen som dömer. Bestämmer de sig för att skita i experternas uttalande så är det slutdiskuterat om den saken. Sen hör ju till att kvällspressen försöker få det till att alla är sjuka som gjort något.. de gillar ju att bre på liksom.

Vad gäller vård av sexualbrottslingar tycker jag att det är en mycket god idé istället för att slänga in dem i fängelse, låta dem komma ut efter ett tag och göra om det. Undersökningar har visat att åtminstone pedofiler inte begår återfallsbrott i 98% (!) av fallen, efter att de fått vård. Man kan ju alltid hävda att de ska ha sitt straff, men tycker det är viktigare att man förhindrar återfallsbrott, och därmed mer lidande.

I nuläget så döms en person uteslutande till vård, men en ny lag är på G, där de även ska dömas till ett minimistraff, detta innebär att om de blir friska innan tiden gått ut transporteras de över till fängelse. Sen kan man ju fråga sig hur bra miljö ett fängelse är för en rehabiliterad brottsling. Det lär ju bli skytteltrafik fram och tillbaka mellan fängelse och anstalt när den lagen gått igenom...

Nitrometan
2006-03-30, 12:56
Däremot delar jag inte din uppfattning om försvarsadvokater. Det är nästan ett av de mest ädla jobben tycker jag. Advokaten gör sitt bästa för att se till att bevisen mot den misstänkte synas i sömmarna och är således den kanske viktigaste instansen i ett sunt rättsystem. Skyldig eller inte ska rättegången vara juste, och det är inte upp till advokat att bara ta försvarsfall som platsar i manuset till Lagens Änglar (ahh, bra serie). Däremot kan jag tycka att Silbersky är lite väl mediekåt, han förlorar lite i trovärdighet tycker jag när hans främsta uppgift verkar vara att i media kommentera allt som kommentera går.
Jag tror jag håller med dig både om försvarsadvokater och deras roll samt om Leif Silbersky.

Det jag säger om försvarsadvokatsrollen är bara att jag inte skulle klara det moraliskt. Om jag trodde att klienten var skyldig till mord t.ex. skulle jag inte göra allt jag kunde för att få honom fri. Om det gällde en fortkörning? Kanske... Moral kan vara svårt ibland.

Men visst är deras roll både viktig och bra. Jag skulle inte alls vilja att de försvann.

Det är bara min moral som hindrar att jag skulle klara den uppgiften.



Hmmm. Det här kan ju uppfattas som att jag säger att försvaradvokater är dåliga människor. Det menar jag inte alls. Inte ens om de försvarar personer som de tror/vet är skyldiga. Jag säger bara att min moraluppfattning och hur jag väljer att tillämpa den skiljer sig från deras.

Det jag säger skulle också kunna uppfattas som att jag tror/tycker att Leif Silbersky är en dålig människa. Det är helt korrekt. Det tycker jag. Mediakåtare än Linda R*sing och Anna Book tillsammans. Han verkar helt amoralisk och samvetslös.

Tomten
2006-03-30, 13:35
Sjukt. DN ringde just till morsans och ville prata med hennes sambo. Tydligen var han med i samma jeepklubb som "hagamannen"... både morsan och hennes sambo har samtalat med "hagamannen" när de varit på jeepträff...

om han nu är skyldigt återstår ju att se, men lite läskigt är det ju.

RajtanTajtan
2006-03-30, 13:36
Kortare än vad? Du uttrycker dig så tvärsäkert så jag önskar att du specificerar dig lite mer. Jag är nämligen intresserad. Döms man för våldtäkt så får man alltså kortare straff än om man döms för....?

Så får man kortare straff än vad man borde få!!!! Med tanke på brottets art.

H.Emanuel
2006-03-30, 13:44
Så får man kortare straff än vad man borde få!!!! Med tanke på brottets art.
vad borde man få då enligt dig?

RajtanTajtan
2006-03-30, 13:52
vad borde man få då enligt dig?

Enligt mig och många andra, så borde man få hårdare straff av att våldta en kvinna eller framför allt ett barn, än vad man får vid ex ekobrott. Ekobrott drabbar staten, medan det andra förstör en människa för all framtid. Sexbrott ger ju i regel lägre straff än grova stölder osv och det är ju egentligen helt otroligt.

MikeAlex
2006-03-30, 14:09
Ekobrott drabbar staten, medan det andra förstör en människa för all framtid.

Viktigare ändå är att ge den hjälp som behövs till offren. Offren hjälps egentligen inte av att förövaren åker i fängelse, de behöver istället hjälp att bearbeta sina upplevelser!

Dessutom är det så att sexualförbrytare ofta själva utsatts för övergrepp som barn, så att hjälpa barn som utsatts för övergrepp hjälper inte bara en människa i nöd, det förhindrar även framtida brott av liknande slag.

Samhället är allt för fokuserat på brott och straff, istället för på det som verkligen är viktigt. Det är min åsikt iaf.

RajtanTajtan
2006-03-30, 14:25
Viktigare ändå är att ge den hjälp som behövs till offren. Offren hjälps egentligen inte av att förövaren åker i fängelse, de behöver istället hjälp att bearbeta sina upplevelser!

Dessutom är det så att sexualförbrytare ofta själva utsatts för övergrepp som barn, så att hjälpa barn som utsatts för övergrepp hjälper inte bara en människa i nöd, det förhindrar även framtida brott av liknande slag.

Samhället är allt för fokuserat på brott och straff, istället för på det som verkligen är viktigt. Det är min åsikt iaf.

Men om vi håller oss till Hagamannen, så är han en sadistisk våldtäktsman. Män som våldtar kvinnor, har i regel inte blivit våldtagna själva, eller blivit utsatta för övergrepp när det var små. Det brukar grunda sig i ett kvinnohat av ngt slag. Därför kan man inte jämföra en våldtäktsman av Hagamannens typ, men en pedofil.

dantheman
2006-03-30, 14:40
Sen kan tyckas något slumpmässigt ibland vem som döms till vård och inte, och det har till stor del att göra med att även då det görs en utredning som finner en person psykiskt sjuk, så är det domstolen som dömer. Bestämmer de sig för att skita i experternas uttalande så är det slutdiskuterat om den saken.

Man bör komma ihåg att allvarlig psykisk störning som BrB 30:6 talar om är ett juridiskt konstruerat begrepp. Inte alla psykiskt sjuka människor lider av en allvarlig psykisk störning.

MikeAlex
2006-03-30, 14:57
Man bör komma ihåg att allvarlig psykisk störning som BrB 30:6 talar om är ett juridiskt konstruerat begrepp. Inte alla psykiskt sjuka människor lider av en allvarlig psykisk störning.

Håller absolut med dig. Lagen är mycket tydlig vad det gäller vad som menas som en allvarlig psykisk störning. Sen att det finns allvarliga psykiska störningar som inte innefattas av lagen är en annan sak... :D

H.Emanuel
2006-03-30, 15:09
Föreställ er en avdelning. På denna avdelning vankar en propert klädd man fram och tillbaka. Han har det småtråkigt, får endast gå ut på rastgården när personalen har möjlighet att vara med. Han väntar denna dag besök av sina arbetskamrater. Igår hade han besök av sin mor och sin äldre syster.
I medierna stod det mycket om honom då han slog ihjäl två personer med ett tillhygge, låt oss säga att han benämndes som "Kofotsmannen".
På avdelningen har han bra kontakt med vårdpersonalen.
Han tycker det är trångt och händelselöst på avdelningen, och att de andra är så uppenbart störda att han själv inte borde vara där.
Maten är okej.

Håhåjaja

olle lindblad
2006-03-30, 15:11
Jag hörde Sillen på radio. Han sa att hans klient var oskyldig och att de tidningar som hade publicerat namn och bild hade uppfört sig oetiskt och att hans klient skulle stämma dem.

Alltså behöver han inte åberopa att de gick med på det. Han är ju oskyldig. Det var inte han.
Silbersky kan man ju tycka mycket om, jag är inte heller något fan av honom. Däremot har han helt rätt i att det är oetiskt att publicera namn och bild. Killen är inte dömd, han ska bevisas skyldig först. Expressens intervjuer med gamla kompisar är asgamsjournalistik.

Jacksatan
2006-03-30, 15:19
Sillen igen?

Har den mannen varken moral, heder eller samvete?

Han vill synas till varje pris, verkar det som.

Nitrometan
2006-03-30, 15:20
Silbersky kan man ju tycka mycket om, jag är inte heller något fan av honom. Däremot har han helt rätt i att det är oetiskt att publicera namn och bild. Killen är inte dömd, han ska bevisas skyldig först. Expressens intervjuer med gamla kompisar är asgamsjournalistik.
Jag håller med dig helt och hållet.

Ingen ska dömas av media.

Jacksatan
2006-03-30, 15:20
Silbersky kan man ju tycka mycket om, jag är inte heller något fan av honom. Däremot har han helt rätt i att det är oetiskt att publicera namn och bild. Killen är inte dömd, han ska bevisas skyldig först. Expressens intervjuer med gamla kompisar är asgamsjournalistik.

Ja, det är förjävligt faktiskt. Principiellt är det åt helvete att göra så när han inte är dömd. För hans skull är det nog illa, men ännu värre är det ju för hans familj. De har ju inte gjort något ont.

Garnax
2006-03-30, 15:21
Nu känner sig alla kvinnor helt säkra och kan åter gå på mörka gator
där man nu på senare tid aktat sig. Alla kvinnor kan pusta ut...

Tur att det bara finns 1 våldtäcktsman och att alla nu kan totalt skita i
att vara försikta med att gå på mörka oupplysta gator och genom parker
sent på kvällen.

Nitrometan
2006-03-30, 15:24
Hur många av de 95 våldtäkterna per år som begås i Umeå begicks av Hagamannen?

Hur många av de 95 våldtäkterna per år som begås i Umeå är överfallsvåldtäkter utomhus?

RajtanTajtan
2006-03-30, 15:33
Han vill synas till varje pris, verkar det som.


Det är ju bra att han vågar/vill försvara de som blivit uthängda och dömda på förhand.

skaparn
2006-03-30, 16:32
Hur många av de 95 våldtäkterna per år som begås i Umeå begicks av Hagamannen?

Hur många av de 95 våldtäkterna per år som begås i Umeå är överfallsvåldtäkter utomhus?

Om du skrev det där riktat till Garnax så tror jag faktiskt han ämnade vara lite sarkastisk.

H.Emanuel
2006-03-30, 18:49
(Trots medias bild så är det inte ofta som grova brottslingar är så rubbade att de får vård i stället för fängelse. )
/alex
Rättare sagt, oavsett hur rubbade de är så får de fängelse i större utsträckning än vård numera. Psykopater tex dömdes tidigare till vård, men det görs aldrig numera, helt enkelt för att psykopati inte går att bota. Kåkarna är fulla av psykiskt störda. John Ausonius är ett sånt exempel, i gott sällskap av andra vettvillingar