handdator

Visa fullständig version : Lite protein varje timme?


pragmatist
2006-03-29, 14:08
Jag satt och läste den här artikeln:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

...och två tankar slog mig som jag ville testa lite på er. För det första visade studien att en timmes intervall mellan intag av EAA verkade räcka för att stimulera proteinsyntesen, d.v.s. det verkar inte som man behöver vänta mer än en timme mellan varje gång (i alla fall inte om man äter små mängder). För det andra så skriver de så här:


However,when arterial AA concentrations started to drop,
net balance rapidly decreased to the basal level, even
though the arterial AA concentrations were still elevated
(Fig. 2). In fact, at 60 min after ingestion of the
first drink, the phenylalanine concentration was still
higher than the maximal concentration previously observed
to coincide with stimulation of protein synthesis
when 6 g of mixed amino acids were given (14). Thus
muscle protein synthesis is apparently stimulated
when there is an increase in arterial, and presumably
interstitial, AA concentrations, rather than by the absolute
AA concentration. This observation is consistent
with our previous findings (6) that, when blood amino
acid concentrations were elevated to a steady-state
level about twice the basal values for 6 h, muscle
protein synthesis was stimulated over the first 2 h but
thereafter returned to the resting level despite the
persistent elevation in blood amino acid concentrations.

Om detta stämmer är det förhöjning av AA-koncentrationen som triggar proteinsyntes snarare än tillgång på AA, för så fort AA-tillgången stabiliserades så sjönk syntesen (även om tillgången var god). Detta skulle också förklara skillnaden mellan kasein och vassle - vassle förhöjer AA snabbt och triggar proteinsyntesen mer än kasein gör.

Frågan är då hur man kan dra nytta av detta. En tanke som jag hade var att eftersom det verkar räcka med en timmes intervall (eller ännu mindre?) så kan man "skåpsupa" lite vassle (typ 15 gram) en gång i timmen och därmed få regelbundna små "spikar" av förhöjd proteinsyntes. Detta gäller väl framför allt under perioden efter träningen men eventuellt skulle det kunna vara användbart även i vila eftersom vassle stimulerar syntesen då också.

Vad tycks? :D

Sniggel
2006-03-29, 14:55
Om det låter som jag uppfattar det så hade det varit bra att vara:

1. Rik
2. Träna
3. Inta EAA-tillskott 16ggr om dagen (varje timme)

Skulle vara kul och testa detta och se om det ger grymma resultat eller om det inte funkar så bra som man tror.

Jacky
2006-03-29, 17:52
ni kan väl sponsra om jag testar? :D

RajtanTajtan
2006-03-29, 17:53
Är det ngn som känner till ngn bra produkt med rent EAA? Om man nu kan uttrycka sig så.

King Grub
2006-03-29, 17:56
Att supplementera med EAA mellan dom riktiga målen ger fullt anabolt gensvar utan att påverka svaret från maten.


We sought to determine whether ingestion of a between-meal supplement containing 30 g of carbohydrate and 15 g of essential amino acids (CAA) altered the metabolic response to a nutritionally mixed meal in healthy, recreationally active male volunteers. A control group (CON; n = 6, 38 +/- 8 yr, 86 +/- 10 kg, 179 +/- 3 cm) received a liquid mixed meal [protein, 23.4 +/- 1.0 g (essential amino acids, 14.7 +/- 0.7 g); carbohydrate, 126.6 +/- 4.0 g; fat, 30.3 +/- 2.8 g] every 5 h (0830, 1330, 1830). The experimental group (SUP; n = 7, 36 +/- 10 yr, 87 +/- 12 kg, 180 +/- 3 cm) consumed the same meals but, in addition, were given CAA supplements (1100, 1600, 2100). Net phenylalanine balance (NB) and fractional synthetic rate (FSR) were calculated during a 16-h primed constant infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine. Ingestion of a combination of CAA supplements and meals resulted in a greater mixed muscle FSR than ingestion of the meals alone (SUP, 0.099 +/- 0.008; CON, 0.076 +/- 0.005%/h; P < 0.05). Both groups experienced an improvement in NB after the morning (SUP, -2.2 +/- 3.3; CON, -1.5 +/- 3.5 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1)) and evening meals (SUP, -9.7 +/- 4.3; CON, -6.7 +/- 4.1 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1)). NB after CAA ingestion was significantly greater than after the meals, with values of 40.2 +/- 8.5 nmol x min(-1) x 100 ml leg volume(-1). These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E761-7. Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism without interfering with the response to mixed meal ingestion.

RajtanTajtan
2006-03-29, 18:01
Att supplementera med EAA mellan dom riktiga målen ger fullt anabolt gensvar utan att påverka svaret från maten.



Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E761-7. Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism without interfering with the response to mixed meal ingestion.

Det där lät minst sagt väldigt intressant. Skulle du kunna förklara lite närmare?

Slartibartfast
2006-03-29, 18:05
Det där lät minst sagt väldigt intressant. Skulle du kunna förklara lite närmare?

Vad finns det mer att förklara?

apa_ola
2006-03-29, 18:06
läs det understrukna en gång till.

RajtanTajtan
2006-03-29, 18:06
Vad finns det mer att förklara?


Ja vilken mängd man ev. ska inta och hur ofta. Typ.

Jay-Z
2006-03-29, 18:20
Vad finns det mer att förklara?

*host* Kasta inte sten nu... ;)