handdator

Visa fullständig version : Saltfritt käk?

Nina L
2006-03-29, 10:59
Just det. Det finns f-n salt i allt.

Så här långt har jag kommit:

kvarg
mjölk
ägg
ris/pasta
frukt
grönsaker

Jag måste handla. Jag minns inte alls vad jag åt sist jag tömde. Finns det saltfritt kött egentligen, eller är allt "marinerat"? Jag handlar på Willys.

Madde
2006-03-29, 11:06
Torsk, eller lax... borde fungera!

Nina L
2006-03-29, 11:10
Inte laxen jag har i frysen i alla fall, men torskfisk kanske kan funka... Tack!

elan
2006-03-29, 11:29
Hur är det med vanligt kött? Är det saltat? Typ kotletter, grytbitar och sådant.

elan
2006-03-29, 11:36
Tänkt att färsk kyckling borde finnas osaltad och hittade denna, där ser man ju vilka som inte innehåller Natrium i alla fall.

http://www.guldfageln.se/image/kylt_prod/Produktfakta_kylt.pdf

Jay-Z
2006-03-29, 11:38
Mjölk går bort pga kolhydraterna. Proteindrinkar i tre dagar är ett alternativ.

I färskt kött är väl inte salt tilllsatt?

hasse36
2006-03-29, 11:41
Jag minns inte alls vad jag åt sist jag tömde.
Skall du tömma kroppen på salt?
Hur funkar det?
Finns det inte salt i pasta?

elan
2006-03-29, 11:45
I färskt kött är väl inte salt tilllsatt?

Nej det var min tanke också. Om man nu inte hittar något obehandlat kött i affären får man väl ta kontakt med sin lokala bonde eller jägare och se till att få lite färskt kött krängt till sig. :thumbup:

Btw, Nina, vad ska du tömma dig inför?

elan
2006-03-29, 11:50
Tänkt att färsk kyckling borde finnas osaltad och hittade denna, där ser man ju vilka som inte innehåller Natrium i alla fall.

http://www.guldfageln.se/image/kylt_prod/Produktfakta_kylt.pdf

Jag tar tillbaka mitt påstående, tittade närmare på den där pdf:en nu och inser att den där tabellen knappast kan stämma. Har svårt att tänka mig att de produkter som är deklarerade som "marinerade" inte innehåller något natrium alls...är nog snarare så att mineralerna inte är specifierade för alla produkter. Men, min hypotes kvarstår: färsk kycklingfilé borde finnas utan tillsatt salt.

Nina L
2006-03-29, 11:52
Jay: Det är okej med kolhydrater. Jag måste ju ha lite fyllighet också. ;) Jag hoppas att det inte finns salt i köttet, men jag känner fan inte att jag litar på dem. Kollade innehållet på lite grytbitar jag hade i frysen och där stod inget, varför jag antar (hoppas) att det bara är kött i dem.

elan: Heheh. Jo, kontakta min lokala jägare. Det skulle vara nått, det. :D Kyckling skulle sitta gott... :P Tömningen är inför en fotografering.

hasse: Ingredienser durumvete, står det på min förpackning... Fan, vad hungrig jag är. Och äggen är gamla. :( Jag skall tömma kroppen på vatten. Det sköter sig själv om man drar ner på kolhydraterna och skippar saltet.

Jay-Z
2006-03-29, 11:54
Hur funkar det?

En "riktig" salttömning, med reservation för att det finns ett otal varianter, börjar med att man saltar alla måltider. Och därigenom ökar natriumintaget drastiskt. Det fortsätter man med ett tag. Och sedan börjar man skära i natriumintaget.

Då har man lurat cellerna att jobba hårdare och pumpa ut natriumjoner i kroppen för att bibehålla jämnbalansen i cellen. När man sedan slutar med natriumet kommer cellen, eftersom den är "lurad", att fortsätta pumpa ut natrium och en massa vatten kommer att försvinna i och med det.

Nina L
2006-03-29, 11:57
En "riktig" salttömning, med reservation för att det finns ett otal varianter, börjar med att man saltar alla måltider. Och därigenom ökar natriumintaget drastiskt. Det fortsätter man med ett tag. Och sedan börjar man skära i natriumintaget.

Då har man lurat cellerna att jobba hårdare och pumpa ut natriumjoner i kroppen för att bibehålla jämnbalansen i cellen. När man sedan slutar med natriumet kommer cellen, eftersom den är "lurad", att fortsätta pumpa ut natrium och en massa vatten kommer att försvinna i och med det.Tack Jay. Jag borde kanske ha nämnt att det är en softcore variant på tömning som jag kör. Någon saltladdning hinner jag inte med, även om det skulle ha varit gott.

elan
2006-03-29, 12:52
Jag tror verkligen att färskt kött är obehandlat om det står så på förpackningen. Varför skulle de ha lurats och tillsatt salt till grytbitarna? :D

oksiv1
2006-03-29, 12:59

Då har man lurat cellerna att jobba hårdare och pumpa ut natriumjoner i kroppen för att bibehålla jämnbalansen i cellen. När man sedan slutar med natriumet kommer cellen, eftersom den är "lurad", att fortsätta pumpa ut natrium och en massa vatten kommer att försvinna i och med det.

Inför en "hardcore"-tömming, hur går man till väga då?
Visst man laddar på med salt för att sedan ta bort det från kosten. Men hur gör man med kolhydraterna? Hur kan en vecka(?) innan tävling se ut i kostväg?
Sist men inte minst, va fan äter man om man inte ska ha i sig varken kolhydrater eller salt?

Nina L
2006-03-29, 13:17
Inför en "hardcore"-tömming, hur går man till väga då?
Visst man laddar på med salt för att sedan ta bort det från kosten. Men hur gör man med kolhydraterna? Hur kan en vecka(?) innan tävling se ut i kostväg?
Sist men inte minst, va fan äter man om man inte ska ha i sig varken kolhydrater eller salt?Ett tips: Starta en egen tråd. :)

Nina L
2006-03-29, 13:18
Jag tror verkligen att färskt kött är obehandlat om det står så på förpackningen. Varför skulle de ha lurats och tillsatt salt till grytbitarna? :D
För att kunna sätta ett billigare kilopris. De jävlarna. Jag litar inte på nån.

Ola Wallengren
2006-03-29, 14:18
Ladda hem livsmedelsdatabasen som excel och sök i den med hjälp av filter så hittar du strax det du söker.

Obehandlat kött har ett natriuminnehåll på ca 50-70mg/100g
Fisk värkar ligga lite lägre, ca 30mg/100g

De flesta grönsaker låga på natrium, så det blir väl en diet av kött, fisk och grönsaker.

oksiv1
2006-03-29, 14:20
Ett tips: Starta en egen tråd. :)

Sorry, ska göra det när det drar ihop sig. Tänkte bara åka lite snålskjuts sålänge ;)

Sverker
2006-03-29, 17:39
Jag har ingen aninig om vad ni håller på med eller vart ni vill komma med era tömningar och laddningar :confused:

Att mixtra med natrium- och vattenbalansen i kroppen är svåra och komplicerade saker som KRÄVER goda kunskaper. Inget man latchar med lite så där. Går det snett kan följderna med uttorkning och kramper bli allvarliga.

Att någon skulle vinna något med det heller är också befängt. Tävlingsform är något som inträffar under några få timmar och är kopplat till vissa risker.