handdator

Visa fullständig version : Frågeställning: Designföretag


Axmode
2006-03-29, 09:52
Frågeställning:
Hej,
Mitt namn är Gustav Ax och jag läser mitt sista år på Anders Ljungstedtska Gymnasium.
Just nu håller vi på att starta ett företag till 99% i kursen Teknikutveckling Företagande.
Vi ska göra allt utan att ”starta” det. Innan jag sätter igång med det företag jag har tänkt att satsa på så har jag tänkt mig att göra en förundersökning om det finns någon marknad för detta.

Mitt företag kommer att sälja designer till hemsidor, vi kommer att kunna erbjuda absolut toppklass på våra designer och vi kommer att ha folk som skulle kunna göra sidor åt vilket stort företag som helst ute i världen.

När ni svarar på denna fråga så ska ni ha detta i tanken:
Ni är ett företag som har minst 100 miljoner i omsättning varje år.
Sidan har runt 100 000 träffar varje månad.
Om vi säger att ni är ett hockeylag i Elitserien så står det om er i tidningarna nästan varje dag och då är det givetvis viktigt att ha en bra hemsida.

Om vi utgår från detta, hur mycket skulle ni kunna lägga för att få den bästa designen till eran hemsida?



/Mvh Gustav ax

Jay-Z
2006-03-29, 10:01
Här kan du läsa mer om hur du tar fram en affärsplan:
http://venturecup.inforce.dk/graphics/user/vc_swe_ost/bilder/dokument/Affarsplanering.pdf

Eller beställ en nyare version här: http://venturecup.inforce.dk/sw8189.asp

Som svar på din fråga: Design är inte allt. Design för webbplatser är billigt idag. Upplevelsen man tar med sig från en webbplats ligger inte bara i utseendet. Användarvänlighet och innehåll for teh win. En dyr frilans ligger nog mellan 30-50 tusen.

Nitrometan
2006-03-29, 10:12
Här är en relaterad text. Saxad från Computersweden.
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200603/24/20060324172033_CS489/20060324172033_CS489.dbp.asp
Jag har för mig att man begöver en webkod för att läsa den, månadens webkod är: fasta

-------------------

Allt fixar sig automatiskt!

Livet som webbutvecklare är fullt av människor och beställare som tror sig veta mycket - det bara att använda drag and drop och en databas är ett ställe där man placerar saker, som ett skafferi. Vem tänker på att man måste ha ordning där?

Folk dänger in sakerna i skafferiet och tar sedan fram dem, hur enkelt som helst.

Många är de platsannonser och uppdragsspecifikationer där beställarna gjort en "beräkning" på hur många timmar de anser att saker och ting ska ta.

"Färdigställa hemsida – 20 timmar", "ett nyhetssystem – en dag" är exempel från den senaste månaden. Att sätta sig in i några förutsättningar i form av beställarens teknik, miljö och företag är förstås oväsentligt eller ska väl gå på några minuter.

Många beställare vill ha en hemsida med nyhetssystem, administrativt gränssnitt, design, fotografering, profilering, copy, ett oändligt antal revideringar av alltihop, självklart specialdesignat, inte i form av en enkel mallsajt – och för max 5 000 kronor.

Av någon anledning ska en webbsida ta noll tid att fixa och värderas till ingenting jämfört med en liten mesig annons på någon liten undanskymd plats i en dagstidning.

Att göra en sådan annons tar bara en bråkdel av arbetstiden för en väldesignad hemsida.

Och en grafisk profilering kan man spendera miljonen på eller varför inte en undersökning för två miljoner om blå och gula färger på postlådor?

Folk verkar tro att utvecklingen av en hemsida är något man fixar som om man skrev ett dokument i Word, bara att dra och klicka lite och så har man en databas och då fixar sig ju allt automatiskt!

Alla skriverier om it-bubblan och kritik mot alltför hög prissättning på hemsidor som då gällde har lett till en illusion av att det inte kan ligga mycket arbete bakom en hemsida.

Och vem som helst kan använda Frontpage och fixa upp något på webben, så det kan inte vara så svårt.

Folk kan sitta och fila på sina rapporter i Word i dagar och veckor (för att inte tala om Powerpointpresentationer med "kolla vilka avancerade inflygningar av text man kan göra") – så en hemsida är bara att slänga upp på en kafferast. Men en hemsida som är ansiktet utåt för innehavaren är otroligt viktig.

Hemsidan är både annons, grafisk profilering och informationskälla.

Det är inte bara respektlöst, insiktslöst och oekonomiskt, det är också dumt att inbilla sig att utvecklingen av en välgjord hemsida inte tar tid och arbete i anspråk. Den ska göra det och det går inte automatiskt. Men det vore trevligt om det bara gick att trycka på en knapp!

-----------------------------

Debbattinlägget skrivet av: Karin Sjöholm, webbutvecklare

Zerom
2006-03-29, 10:16
Det beror ju helt på hur mycket och vilka funktioner man ska ha på sidan, samt hur mycket driftjobb det blir med den efter att den är klar.
Dessutom så beror det också på hur stor och omfattande sidan är, hur mycket som behöver designas på den.

Och när du säger designa, menar du göra hela hemsidan då eller bara utforma den grafiska stilen? Eller göra all grafik till sidan?

Nalfaren
2006-03-29, 13:01
Jag har sålt hemsidor som ligger långt under dina kriterier
för ca 80.000;- med design och programmering.

Även varit med på andra hemsidor och gjort designdelen,
tillsammans med webshopsystem som kostade 500.000:- +
Så det är väldigt olika.

Lizard
2006-03-29, 13:34
När ni svarar på denna fråga så ska ni ha detta i tanken:
Ni är ett företag som har minst 100 miljoner i omsättning varje år.
Sidan har runt 100 000 träffar varje månad.
Om vi säger att ni är ett hockeylag i Elitserien så står det om er i tidningarna nästan varje dag och då är det givetvis viktigt att ha en bra hemsida.

Om vi utgår från detta, hur mycket skulle ni kunna lägga för att få den bästa designen till eran hemsida?
/Mvh Gustav ax
Håller helt med Nitro och Jay - du anar inte hur generiskt dussinaktigt din idé låter. Sorry.
Tänk dig att du suttit och gjort sajter sen sena 90-talet på Razorfish och Icon och du nu lever av en liten firma på Söder med två polare. För att fixa det hela jobbar du billigare än det är värt och du är erfaren nog att kunna knåpa ihop det mesta på ren rutin om inte annat. Får du ut fyra tusen om dan så är du välbetald. De dagar du har jobb vill säga. Vanligtvis innebär en fakturerad heldag tre till fem dagars arbete som är obetalt. Även om det går så in i baljan bra så ni kan växa så täcker bara inkomsterna löner och administration i form av personalchef, reception, VD etc är bara att glömma.
Sen tillkommer kostnader som du inte kan reglera. Sjäv sitter jag i en pitch för ett globalt varumärke som reviderar hela sin web- och marknadsföringsstrategi och budgeten är obegränsad. Lägger vi till de funktioner vi vill ha med i den kvalitet vi vill ha så kommer notan att hamna på svindlande belopp och av det får vi en mycket blygsam bråkdel.
För att du ska hamna i sådana pitchar bör du vara känd hos företaget eller beställaren. Vanligast är att du är kompis med kunden sen barnsben och spelar tennis varje vecka med noblessen från Danderyd. I förlängningen törs andra lita på dig och du får små påhängsuppdrag som du skriver upp enormt i Resumé och de i sin tur kan leda till fler och djupare kontakter med företaget.
It's a djungle out there.

Lizard

Nalfaren
2006-03-29, 13:55
Håller helt med Nitro och Jay - du anar inte hur generiskt dussinaktigt din idé låter. Sorry.
Tänk dig att du suttit och gjort sajter sen sena 90-talet på Razorfish och Icon och du nu lever av en liten firma på Söder med två polare. För att fixa det hela jobbar du billigare än det är värt och du är erfaren nog att kunna knåpa ihop det mesta på ren rutin om inte annat. Får du ut fyra tusen om dan så är du välbetald. De dagar du har jobb vill säga. Vanligtvis innebär en fakturerad heldag tre till fem dagars arbete som är obetalt. Även om det går så in i baljan bra så ni kan växa så täcker bara inkomsterna löner och administration i form av personalchef, reception, VD etc är bara att glömma.
Sen tillkommer kostnader som du inte kan reglera. Sjäv sitter jag i en pitch för ett globalt varumärke som reviderar hela sin web- och marknadsföringsstrategi och budgeten är obegränsad. Lägger vi till de funktioner vi vill ha med i den kvalitet vi vill ha så kommer notan att hamna på svindlande belopp och av det får vi en mycket blygsam bråkdel.
För att du ska hamna i sådana pitchar bör du vara känd hos företaget eller beställaren. Vanligast är att du är kompis med kunden sen barnsben och spelar tennis varje vecka med noblessen från Danderyd. I förlängningen törs andra lita på dig och du får små påhängsuppdrag som du skriver upp enormt i Resumé och de i sin tur kan leda till fler och djupare kontakter med företaget.
It's a djungle out there.

Lizard

Bra skrivet!

Yes
2006-03-29, 14:14
Om jag bestämde på företaget som omsätter 100 miljoner om året skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala dyrt för en riktigt bra hemsida. Frågan du behöver ställa dig är vad som gör att jag vill anlita just dig? Vad gör just ditt företag så bra, vad gör just er design så bra och vad har ni som konkurrenterna saknar?

Nitrometan
2006-03-29, 14:28
Lizard: Mycket bra skrivet. En bra bild av hur det kan se ut. :thumbup: