handdator

Visa fullständig version : Paris i helgen?


Halib
2006-03-29, 00:07
Tja, kära träningsvänner!

Tänkte om ni kanske var lite mer up to date än jag. Jag ska åka till Paris i helgen. Allmän sightseeing. Jag har hört och även sett lite på A-bladet om demonstrationer och upplopp där. Kan det påverka min helg? Vill ju inte behöva slå ner en massa fransk polis om man hamnar i mitten av allt.. Eller är det bara något som kommer "dö ut" i veckan? Man vill ju även kunna åka tunnelbana och sånt...

Linnda
2006-03-29, 07:37
Det är väl mest i förorterna demonstrationerna är, om du är i centrala Paris så tror jag inte att du kommer stöta på det.

timoat
2006-03-29, 08:43
nope det är i centrala paris. Place de la Republic bla.

zanzi
2006-03-29, 12:42
Än så länge har den Franska regeringen inte visat några tecken alls på att dom kommer vika sig så högst troligt att strejken kommer fortsätta. Sen vet jag inte vad Aftonbladet har skrivit men polisen går inte runt och klubba ner första bästa demonstrant dom får syn på. Håll dig bara borta från bråkstakarna (om du ska iväg på demonstration) så lär du nog klara dig. ;)
Annars så kommer strejken förmodligen drabba dig mest genom förseningar i flyg kollektivtrafiken.

Lycka till med resan!

timoat
2006-03-29, 12:48
Och i stadstrafiken. Metron hade de tydligne dragit in på med upp till 60%. Men man kan ju alltid gå genom den underbara staden. Håll ögonen öppna bara, eftersom den här typen av grejer lockar ut det sämsta i folk.

Kevin
2006-03-29, 13:01
Jag var i paris förra veckan och såg aldrig några demonstranter. Vet inte om du varit där förr men vi skulle gå till notredam "stavning" och påvägen dit inte långt mitt över "älven?" såg vi ett stort slott eller nått i den stilen och de var de mäktigaste ja sett, fick inte gå in för de var mitt i natten vi var ute å traskade lite.

ska fixa bild strax

Kevin
2006-03-29, 13:10
Sen ska du såklart besöka alla andra ställen tex den stora kyrkan i montmartre, sacre något hette den oxå riktigt grymt att se....sen eiffel tornet såklart, hörde att de skulle va dyrt men de var det itne 100kr typ.

Lizard
2006-03-29, 13:59
Jag var i paris förra veckan och såg aldrig några demonstranter. Vet inte om du varit där förr men vi skulle gå till notredam "stavning" och påvägen dit inte långt mitt över "älven?" såg vi ett stort slott eller nått i den stilen och de var de mäktigaste ja sett, fick inte gå in för de var mitt i natten vi var ute å traskade lite.

ska fixa bild strax
Hôtel de Ville (åttel du vill), som inte är något hotel utan stadshuset. Jag bodde snett bakom. Av demonstrationerna ("manifestations") ser du nog en hel del eftersom det i huvudsak rör sig kring stora samlingsplatser som Pl Republique. Metron går inte och därmed är det svårt att få taxi eftersom du delar problemet med flera miljoner parisare. Du kan råka utomordentligt illa ut om du råkar promenara in mellan polis och demonstranter (har jag faktiskt gjort en gång). Följ polisens anvisningar för guds skull.

Lizard

JoelR
2006-03-29, 14:01
Var i Paris förra veckan, kom hem i söndags natt. Oroligheterna är i centrum men jag såg ingenting av dom iaf. Men det var en jäkla massa poliser ute på gatorna och jag såg en del kravallstaket.

Kevin: Det var nog Louvren du såg. Det är sjukt stort!

edit, såg bilden, inte louvren :em:

timoat
2006-03-29, 14:21
Nice så du bodde i Marais Lizard? Själv bodde jag först vid Bastiljen, sen på Avenue Ternes, ganska högt upp, sen på Avenue De La grande Armée. Drömde om att bo i Marais, men det var too damn expensive, hehe!

Halib
2006-03-30, 01:21
Thnx.. ska hålla mig undan allt som har med våld att göra iaf :)

Lizard
2006-03-30, 05:36
Nice så du bodde i Marais Lizard? Själv bodde jag först vid Bastiljen, sen på Avenue Ternes, ganska högt upp, sen på Avenue De La grande Armée. Drömde om att bo i Marais, men det var too damn expensive, hehe!
Jepp, 16 Rue Barbette, en tvärgata som var helt lugn och stilla fast ändå mitt inne i smeten. Saknar att vakna på helgerna och ta fyra steg utanför utanför porten och vara mitt i världens centrum. Känslan när jag flyttade tillbaka, då man går på en gata i Stockholm på sena kvällen och det är totalt folktomt. Möter man någon på gatan så tänker man "alla måste vara döda - och han som går där måste ju vara mördaren". :)
Kan inte erinra mig att jag sett Paris folktom mer än en gång då jag var på väg hem vid 4-tiden på morgonen och t.o.m. Marais var tyst och öde. Svänger runt hörnet till Vielle de Temple och där står ett stort gäng från någon förort. Hittar ett nytt steg i luften och hinner försvinna innan de hann se mig. Phu!

Lizard

timoat
2006-03-30, 07:08
Ja, damn those Racailles!
Vad jobbar du med, som får åka dit då och då? Jag pluggade bara där, först på Sorbonne, sen på ESAG Met de Penninghen, deras Konst-basår

Arnesson
2006-03-30, 11:35
Jag kom hem från Paris igårkväll. Poliser och millitärer överallt typ, så du kan känna dig trygg :D

Det finns en tråd där bl a Lizard har skrivit massor av bra saker, dock lite drygt att leta nu när sök-funktionen är nere.

De klassiska sakerna att kolla på tyckte jag är ganska skoj att ha sett. T ex Louvren, Eifeltornet och Notre Dame. Men annars gillar jag att sätta på sig en par sjysta skor och promenera runt runt bara. Hänga på uteserveringrar om om nu solen skiner och så.

Princy
2006-03-30, 12:17
En bekant som är i Paris nu meddelade igår att demonstrationerna blir allt värre. Men som sagt så finns ju både polis och militär på plats, så följ deras anvisningar. ;)