handdator

Visa fullständig version : King Grub, hur löd studien?!


WheyProtein
2006-03-28, 22:21
Tänker nu på den tråden där det diskuterades vid vilka tidpunkter man skulle ta protein och kolhydrater. Du gav oss en studie eller två. Hittar inte tråden, kommer inte ihåg vad den heter heller, så jag ville bara kort få veta vad vi kom fram till:
Protein innan träning. Kolhydrater efter träning(endast), och sedan en timme efter träning så var det protein som gällde(med EAA).

Var det så här studien sade var det optimala?

Tack!

Spritza
2006-03-28, 22:26
Innan träning: Gainer eller vassle + snabba kolhydrater(direkt innan)
Efter träning: snabba kolhydrater
1 timma efter träning: protein ev. kolhydrater
2-3 timmar eter träning: protein ev. kolhydrater

sunkan
2006-03-28, 22:33
Innan träning: Gainer eller vassle + snabba kolhydrater(direkt innan)
Efter träning: snabba kolhydrater
1 timma efter träning: protein ev. kolhydrater
2-3 timmar eter träning: protein ev. kolhydrater

är det inte tvärtom :confused: kolhydrat ev. protein 1,2-3h efter passet eller är jag helt ute och cyklar nu

DragonOrb
2006-03-28, 22:43
Före passet: Kolhydrat + Protein
Efter passet: Kolhydrater
1h efter passet: Protein + ev kolhydrater
2h efter passet: Protein + ev kolhydrater

Så har jag för mig :)

Spritza
2006-03-28, 23:25
är det inte tvärtom :confused: kolhydrat ev. protein 1,2-3h efter passet eller är jag helt ute och cyklar nu
helt ute och cyklar:)
Före passet: Kolhydrat + Protein
Efter passet: Kolhydrater
1h efter passet: Protein + ev kolhydrater
2h efter passet: Protein + ev kolhydrater

Så har jag för mig
Jo, men innan och efter passet gäller snabba kolhydrater, 1 och 2-3 timmar gäller vanlig mat(protein + ev. kolhydrater)

RajtanTajtan
2006-03-28, 23:41
är det inte tvärtom :confused: kolhydrat ev. protein 1,2-3h efter passet eller är jag helt ute och cyklar nu

Om man är ute och cyklar, vilket du var, så är det ju bra med kolhydrater. Men det är inte det som prioriteras de 3 timmarna efter ett styrkepass.

RajtanTajtan
2006-03-28, 23:44
helt ute och cyklar:)

Jo, men innan och efter passet gäller snabba kolhydrater, 1 och 2-3 timmar gäller vanlig mat(protein + ev. kolhydrater)

Det är ju bättre att ta rent vasslepulver även 1h efter passet och förmodligen även timma 2 och/eller 3. Iom att det är snabbast. Men visst kan man äta mat om man nu vill det.

RajtanTajtan
2006-03-28, 23:45
Innan träning: Gainer eller vassle + snabba kolhydrater(direkt innan)


Tar du gainer behöver du ju inga snabba kolisar utöver det.

Spritza
2006-03-28, 23:56
Tar du gainer behöver du ju inga snabba kolisar utöver det.
HAr inte påstått det heller, läs mitt inlägg noga
*det står "ELLER vassle + snabba kolhydrater"

muffe85
2006-03-29, 08:43
Protein innan (+ eventuellt kolhydrater)
Kolhydrater efter (+ eventuellt protein)
Protein 1 h efter (+ eventuellt kolhydrater)
Protein 2-3h efter (+ eventuellt kolhydrater)

Pez
2006-03-29, 11:19
Värt att påpeka.. som grub skulle göra också.. är att studien tog upp ett rent EAA-intag, inte "protein-intag".

pragmatist
2006-03-29, 15:40
Det finns inga studier som visar att det skulle vara någon nackdel eller bortkastat att ta protein direkt efter om man tar protein direkt före. Just kombinationen av före och efter har mig veterligen inte studerats, annat än som jämförelse med noll-intag (och det är ju mindre hjälpsamt i det här sammanhanget).

Det man väl vet om EAA vs protein är att bägge stimulerar men att det är EAA-innehållet i proteinet som "räknas", d.v.s. man får ingen extra effekt av de icke-essentiella aminosyrorna i proteinet.

MrBulk
2006-03-29, 18:56
Vad är det för skillnad på EAA och BCAA?

King Grub
2006-03-29, 19:02
BCAA är tre av dom essentiella (EAA). EAA betyder essentiella aminosyror, dvs dom som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras exogent. Leucin, isoleucin och valin är dom tre grenade (Branched) aminosyrorna, och dom är alla essentiella också.

MrBulk
2006-03-29, 19:17
Finns EAA i tonfisk och annat kött och i samma mängder som i proteinpulver?

Sverker
2006-03-29, 19:48
Finns EAA i tonfisk och annat kött och i samma mängder som i proteinpulver?


Nej.

Olika proteiner har olika sammansättning av aminosyror och därmed också olika mängd EAA.

King Grub
2006-03-29, 20:05
Och för den intresserade har Livsmedelsverket specialtabeller att ladda hem gratis med EAA-innehållet i olika livsmedel.

Jay-Z
2006-03-29, 20:15
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2815

Rune_Raptor
2006-04-06, 17:43
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2815


med vilket program öppnar man dessa filer?? xl?

Thorwaldsson
2006-04-06, 18:03
med vilket program öppnar man dessa filer?? xl?

Stämmer. Min version av Excel "seems to do the trick" iaf :)

mvda
2006-04-07, 03:27
helt ute och cyklar:)

Jo, men innan och efter passet gäller snabba kolhydrater, 1 och 2-3 timmar gäller vanlig mat(protein + ev. kolhydrater)

Håller med om att snabba kolhydrater gäller efter passet men innan är det väl ändå långsamma kolhydratar man vill få i sig?

Fredrik_S
2006-04-07, 03:36
Håller med om att snabba kolhydrater gäller efter passet men innan är det väl ändå långsamma kolhydratar man vill få i sig?

Nej.
Direkt innan och tom med så sent som in på uppvärmningen är det så snabba som möjligt du vill ta.

Sedan resten av dygnet ska du ha kolhydrater från näringsmässigt högkvaltativa källor, långsamma som snabba.

MrBulk
2006-04-07, 05:48
Om man tar snabba kolhydrater innan passet så tappar man ju den fettförbrännande effekten eller är den anabola effekten övervägande?

King Grub
2006-04-07, 06:21
Om man tar snabba kolhydrater innan passet så tappar man ju den fettförbrännande effekten eller är den anabola effekten övervägande?

Att träna styrketräning för fettförbränning under aktiviteten är nog rätt lönlöst: styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen som bränsle.

Sunesha
2006-10-15, 14:29
Kanske en dum fråga, men whey protein tillskott som innehåller leucin, isoleucin, valin. Är det tillräckligt med de essentiella aminosyror eller finns de fler som diskuteras i tråden?

Ola Wallengren
2006-10-15, 16:20
Kanske en dum fråga, men whey protein tillskott som innehåller leucin, isoleucin, valin. Är det tillräckligt med de essentiella aminosyror eller finns de fler som diskuteras i tråden?

De som du nämner är de grenade essentiella aminosyrorna, de är viktiga men det finns minst 5 till som behövs, de finns också i vasslet.

Vad som diskuteras i tråden är fria aminosyror (och då endast de livsnödvändiga). I vasslet är inte proteinerna nedbrutna till fria aminosyror, därför tar de längre tid att nå ut till musklerna.

Sunesha
2006-10-15, 19:33
De som du nämner är de grenade essentiella aminosyrorna, de är viktiga men det finns minst 5 till som behövs, de finns också i vasslet.

Vad som diskuteras i tråden är fria aminosyror (och då endast de livsnödvändiga). I vasslet är inte proteinerna nedbrutna till fria aminosyror, därför tar de längre tid att nå ut till musklerna.
Tack nu förstår jag skillnaden. Aldrig riktigt kopplat att man måste bryta sönder dem i vasslet först. Nu förstår jag för första gången meningen med att ta fria aminosyror.

Tackar ödmjukast:bow:

Philippp
2006-10-17, 10:57
bara för att få klarhet :i ska protedrink vara med (eventuella kolhydrater) eller ska det vara protein drink och lite senare kolhydrats drink? *screwy*

Gpajpen
2006-10-17, 13:46
Håller med om att snabba kolhydrater gäller efter passet men innan är det väl ändå långsamma kolhydratar man vill få i sig?

du vill väl ha i dig så snabba kolhydrater som möjligt så du bland annat har energi under passet?

King Grub
2006-10-17, 14:07
bara för att få klarhet :i ska protedrink vara med (eventuella kolhydrater) eller ska det vara protein drink och lite senare kolhydrats drink? *screwy*

Kolhydrat och protein ger alltid bäst effekt tillsammans.