handdator

Visa fullständig version : Högreps-styrketräning för fettförlust?


Cerberus
2006-03-28, 21:13
Har sett att en del byggare gör detta istället för massa kardio, de kör jäkla massa reps istället för att lyfta tungt och blir därmed av med fett.

Jag är ganska fett less på att cykla innan frukost och letar efter nåt annorlunda med variation, hur låter det att lyfta lite vikter typ 60 min innan frukost? Hur mycket energi kan man bränna på ett sånt intensivt pass(svårt att säga exakt, men cirkum?)?

King Grub
2006-03-28, 21:24
Hur mycket energi kan man bränna på ett sånt intensivt pass(svårt att säga exakt, men cirkum?)?

Runt 6 kcal per minut i genomsnitt för män och 4 kcal per minut för kvinnor vid cirkelträning (J Sports Med Phys Fitness. 2000 Jun;40(2):118-25. Metabolic cost of free weight circuit weight training). Mest kolhydrat, och styrketräning på fastande mage innebär rejält ökad negativ proteinbalans under passet (även om den vänds till plus efteråt, vid intag av EAA).

Men visst räknas energiförbrukningen styrketräning, både vanlig och cirkelträning, till dagens totala energiförbrukning.

Cerberus
2006-03-28, 21:56
Runt 6 kcal per minut i genomsnitt för män och 4 kcal per minut för kvinnor vid cirkelträning (J Sports Med Phys Fitness. 2000 Jun;40(2):118-25. Metabolic cost of free weight circuit weight training). Mest kolhydrat, och styrketräning på fastande mage innebär rejält ökad negativ proteinbalans under passet (även om den vänds till plus efteråt, vid intag av EAA).

Men visst räknas energiförbrukningen styrketräning, både vanlig och cirkelträning, till dagens totala energiförbrukning.

Läste nåt om att tillväxthormon ökade rejält om man styrketränade på fastande mage? Stor risk att bli av med muskler genom att köra intensiv cirkelträning 60 min innan frukost?

RajtanTajtan
2006-03-28, 22:09
Läste nåt om att tillväxthormon ökade rejält om man styrketränade på fastande mage? Stor risk att bli av med muskler genom att köra intensiv cirkelträning 60 min innan frukost?

Varför är det ett måste att köra innan frukost? Jag själv kör 15 min gångband innan passet och sen väldigt intensiv styrketräning i ca 45 min och därefter 30 min på bandet. Det resulterar i ca 900 brända kcal. Äter jag då mitt dagsbehov + 200 så ligger jag ändå på -700 :) Vilket resulterar i en bra deff.

Är det jobbigt för dig att köra innan frulle, så skit i det. Jag körde också innan frukost förut, men det var för tråkigt och jobbigt att det kvittade hur bra det ev, var. Det viktiga när allt kommer kring är ju att ligga på ett underskott :)

Sniggel
2006-03-28, 22:50
Läste nåt om att tillväxthormon ökade rejält om man styrketränade på fastande mage?

Jag är ingen expert, men beror inte den stora uppmätta ökningen på att hormonerna inte gått "in i muskeln" pg a att man inte har tillgång till EAA och därför får höga mätvärden i blodet?

Kroppen skapar hormoner för att vara beredd på att bygga, men eftersom byggmaterial inte tillkommer så utnyttjas inte hormonerna, eller?

När man mäter hormonnivåer så mäter man väl hur mycket som cirkulerar fritt i blodet, right?

Är jag ute och cyklar?

Cerberus
2006-03-28, 23:03
ah jag vet inte varför för frukost, det e ju optimalt för aerob träning men verkar inte va så i detta fall.

Kanske köra ett sånt här pass tidigt på eftermiddagen kanske?

edit: hur är risken med överträning?

King Grub
2006-03-29, 05:35
Tillväxthormon är fettförbrännande, inte muskeluppbyggande.

Robban
2006-03-29, 06:28
ah jag vet inte varför för frukost, det e ju optimalt för aerob träning men verkar inte va så i detta fall.

Kanske köra ett sånt här pass tidigt på eftermiddagen kanske?

edit: hur är risken med överträning?
Jag har iaf styrketränat innan frukost i ca fyra år och inte blivit övertränad. Överträningen kommer av att du tränar för ofta inte pga att den utförs innan frukost.

Cerberus
2006-03-29, 09:01
Jag har iaf styrketränat innan frukost i ca fyra år och inte blivit övertränad. Överträningen kommer av att du tränar för ofta inte pga att den utförs innan frukost.

hur ser din träningsvecka ut ungefär?

kan ju pröva detta en vecka eller nåt för variationens skull.

RajtanTajtan
2006-03-29, 09:38
Jag har iaf styrketränat innan frukost i ca fyra år och inte blivit övertränad. Överträningen kommer av att du tränar för ofta inte pga att den utförs innan frukost.

Antingen för ofta, men det kan ju även bero på att man tränar för långa och utdragna pass. Vissa kör ju 30 set bröst 20 set biceps i 90 min och det sliter nog minst lika mycket.

King Grub
2006-03-29, 09:57
Jag har iaf styrketränat innan frukost i ca fyra år och inte blivit övertränad.

Konstigt, när du tränar hela ett pass i veckan. :D

Robban
2006-03-29, 15:00
Konstigt, när du tränar hela ett pass i veckan. :D
Som jag sa, träningen får ej ske för ofta! :D

pragmatist
2006-03-29, 15:25
Om jag minns rätt så är den uppmätta höjningen av GH vid "mjölksyraträning" ganska liten, i alla fall om man ser till effekten under hela dygnet. Man skulle ju lika gärna kunna säga att man ska träna så tungt och involvera så många muskelgrupper som möjligt för att stimulera testosteronet.

Däremot är det ju sant att styrketräning i högt tempo stimulerar efterförbränning (EPOC) och att effekten förefaller vara linjär i förhållande till energiåtgången och tiden som man tränar. Om man kan utföra mer arbete genom att sänka vikten och köra fler repetitioner så borde det ju kunna leda till högre EPOC.

maRRtin
2006-03-30, 04:25
Däremot är det ju sant att styrketräning i högt tempo stimulerar efterförbränning (EPOC) och att effekten förefaller vara linjär i förhållande till energiåtgången och tiden som man tränar. Om man kan utföra mer arbete genom att sänka vikten och köra fler repetitioner så borde det ju kunna leda till högre EPOC.
Hur är det egentligen med det där?
Läser man här (http://www.acsm-msse.com/pt/re/msse/abstract.00005768-200211000-00016.htm;jsessionid=ErNkTYt2VZemhmF2JlWEq8gUnjjVH LvpWBCPKL46WafyqXqZjTSO!-1861031787!-949856144!9001!-1), så verkar det inte existera någon "efterförbränning"?

Energiförbrukningen för vilodagen var 2260 +- 96
Cykeldagen = 2787 +- 76
Styrkedagen = 2730 +- 106

Den förhöjda energiåtgången på träningsdagarna är ju själva passen i sig som orsakar.
Cykelpasset 546 +- 16
Styrkepasset 448 +- 21

Eller tolkar jag allting helt fel?