handdator

Visa fullständig version : Öka i första övningen = orkar inte övning nr3?


shadowfire
2006-03-28, 19:57
Jag vet inte riktigt om jag gör rätt nu... om jag t.ex. kör på med 3-4 övningar på biceps a 3x8 på varje övning och så får jag för mig att pressa skiten ur mig på övning 1 för att öka, per automatik så får jag failure på övning 3 eller 4 sedan på lägre antal reps/sets mot för vad jag klarade passet innan.

Känns liksom rätt B att äntligen öka i en övning o sen ändå få failure på någon man tidigare klarat. Ska jag skita i vilket o bara köra på, eller ska jag satsa på att hela tiden öka i alla övningar?

Sniggel
2006-03-28, 20:38
Jag tycker du gör rätt i att ta i från början för att kunna öka.
Får du problem med att prestera på senare övningar så får du väl stå ut med det. Du kan ju kanske göra så att du varierar vilken övning du kör först så att du kan se ökningar i alla övningar.

Baan
2006-03-28, 20:47
Det är lite tough shit om man inte pallar på senare övningar (om man tycker att det blir alldeles för taskigt så skippa dom övningarna om dom inte ger något), jag tror man kan bli lite "segare" efter några träningsår, men visst komer man alltid vara starkare i dom första övningarna än i dom sista, det är väl hur naturligt som helst.

Sen är ju hela tanken med dom första övningarna att man prioriterar dom bästa övningaran och dom man tror bäst på, så att man inte blir lika ledsen för man inte ökat på någon halvtaskig kabelövning.

pragmatist
2006-03-28, 21:13
Man kan ju ha lite olika filosofi när det gäller det där, å ena sidan är en ökning en ökning och kan man öka i sin huvudövning så är det ju bara bra, men å andra sidan kan man ju köra slut på sig för tidigt så den totala träningseffekten faktiskt blir lägre (man orkar mindre arbete totalt under passet).

Sen kan jag ju tycka att just biceps är en lite pluttmuskel som inte behöver 3-4 övningar, men det är en annan femma.

Ulf A Big
2006-03-28, 21:14
Man kan ju ha lite olika filosofi när det gäller det där, å ena sidan är en ökning en ökning och kan man öka i sin huvudövning så är det ju bara bra, men å andra sidan kan man ju köra slut på sig för tidigt så den totala träningseffekten faktiskt blir lägre (man orkar mindre arbete totalt under passet).

Sen kan jag ju tycka att just biceps är en lite pluttmuskel som inte behöver 3-4 övningar, men det är en annan femma.

Inte från samma vinkel iallafall...

shadowfire
2006-03-28, 21:38
aight, tackar för era tankar o funderingar...
Personligen får jag lite av en kick att kunna öka i den första eller andra övningen, så det känns som en målsättning nästan varje träningspass att utmana sig själv lite i dem... därav händer det att jag kör slut mig helt o inte fixar sista övningarna... men å andra sidan, för biceps som "pluttmuskel" så måste det ändå ge något tycker jag..

Får väl se om 6 månader. :)