handdator

Visa fullständig version : Hjälp med magträning


erks
2006-03-28, 15:29
Det är såhär att min mage släpar, tro det eller ej, både obliqerna och de raka musklerna. Finns här någon som har ett bra träningsprogram för magen? som har gett bra resultat?

Elwyndaz
2006-03-28, 19:16
jag orkar inte göra någon ny tråd så jag skriver här.

Jag behöver också hjälp med magträningen, men med övningar som isolerar magen utan alltför mycket hjälp av ryggen. för jag kan inte göra många crunches med eller utan vikter när jag är trött i ryggen, tror inte det är styrkan i magen det är fel på, för jag kan göra iallafall 6stycken "dragonflangs?" när jag är utvilad. så några bra magövningar förutom crunches och benlyft tack? =)

toreld
2006-03-28, 19:36
två övningar som jag tycker är grymma är dessa

1. ger ett tungtmotstånd hela vägen och det går att pressa magen till max. fast jag kör utan bollen, fungerar utmärkt. man får nog vara två då en måste ställa sig på fötterna så de inte lyfter.

http://exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBLyingCrunchStabBall.gif

2. denna tycker jag tar rätt fint oxå.

http://exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/WTHangingLegHipRaise.gif

Åse Columbus
2006-03-28, 20:00
två övningar som jag tycker är grymma är dessa

1. ger ett tungtmotstånd hela vägen och det går att pressa magen till max. fast jag kör utan bollen, fungerar utmärkt. man får nog vara två då en måste ställa sig på fötterna så de inte lyfter.

http://exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/CBLyingCrunchStabBall.gif

2. denna tycker jag tar rätt fint oxå.

http://exrx.net/AnimatedEx/RectusAbdominis/WTHangingLegHipRaise.gif

Bollen innebär att mn inte behöver så tung vikt utan kan trimma magen o inte träna den fel o göra den bullig...vilket lätt händer om man använder för tunga vikter.....dessutom så får obliquierna ordentlig träning samtidigt o även de små musklerna som ger ryggrad o bäcken stabilitet!

toppen övning......gäller att träna upp balansen... *flex*

Gimp
2006-03-28, 20:12
Bollen innebär att mn inte behöver så tung vikt utan kan trimma magen o inte träna den fel o göra den bullig...vilket lätt händer om man använder för tunga vikter.....dessutom så får obliquierna ordentlig träning samtidigt o även de små musklerna som ger ryggrad o bäcken stabilitet!

toppen övning......gäller att träna upp balansen... *flex*

Jag kör nästan alltid med bollen fast utan vikt och i början blir det kanske 35 reps men i det tredje settet blir det väldigt få, kanske 20 om jag kört riktigt hårt. Dock tränar jag mest uthålligheten för att inte få ont i ryggen när jag cyklar p.g.a. svaga magmuskler.

toreld
2006-03-28, 20:37
Bollen innebär att mn inte behöver så tung vikt utan kan trimma magen o inte träna den fel o göra den bullig...vilket lätt händer om man använder för tunga vikter.....dessutom så får obliquierna ordentlig träning samtidigt o även de små musklerna som ger ryggrad o bäcken stabilitet!

toppen övning......gäller att träna upp balansen... *flex*

okey:) vi har inte någon boll på gymmet så jag har aldrig testat det, därför valde jag att ta bort det ;)

Åse Columbus
2006-03-28, 21:18
okey:) vi har inte någon boll på gymmet så jag har aldrig testat det, därför valde jag att ta bort det ;)

kosta på dig 300kr o kör extra hemma o kolla in minerna på beach 2006...hehe

wo0b9n
2006-03-28, 21:57
40x3 situps. Sen sista set kör en 10kgs vikt på magen och kör så många du orkar. Fungerar fint för mig

Elwyndaz
2006-03-29, 17:31
40x3 situps. Sen sista set kör en 10kgs vikt på magen och kör så många du orkar. Fungerar fint för mig


okej, erks frågade om ett träningsprogram, och jag frågade om övningar som isolerade magen. FÖRUTOM crunches och benlyft..

Verni
2006-03-29, 18:45
Vill du få stora muskler kör du med stor belastning, varför köra 40 reppare på magen men inga andra muskler?

tano
2006-03-29, 20:17
Bollen innebär att mn inte behöver så tung vikt utan kan trimma magen o inte träna den fel o göra den bullig...vilket lätt händer om man använder för tunga vikter.....dessutom så får obliquierna ordentlig träning samtidigt o även de små musklerna som ger ryggrad o bäcken stabilitet!

toppen övning......gäller att träna upp balansen... *flex*

Ska man sätta fast fötterna under något?

Men vad menar du med att magen skulle bli bulkig? Klart den kan växer om man tränar den, tror inte man behöver vara rädd att den blir för stor.

Diggler
2006-03-29, 20:46
Tunga Marklyft (3:or) i kombination med hängande benlyft med raka ben, tunga viktbelastade crunches, goodmornings och sidebends samt ett dagligt kaloriöverskott på 1000kcal och minskad cardio ger snabbt synliga resultat på hela midjeregionen.