handdator

Visa fullständig version : shrugs övningar


J-man
2006-03-28, 15:12
Har börjat köra lite olympiska lyft... men har svårt som bara den att få till shrugsen så det blir att man musklar upp istället.

Så lite tipps på shrugs träning skulle uppskattas som fan!

Officer
2006-03-28, 15:20
Stående shrugs smithmaskin är suverän. Upp ner upp ner.

Stående shrugs med hantlar funkar också.

Sittande shrugs med hantlar funkar fint med.

bigtraps
2006-03-28, 17:06
Skaffa dej en riktig instruktör
Med riktig tyngdlyftningsträning finns inga behov av att köra shrugs

Timme
2006-03-28, 17:16
Skaffa dej en riktig instruktör
Med riktig tyngdlyftningsträning finns inga behov av att köra shrugs

Hej du gillar traps va? :)

z_bumbi
2006-03-28, 17:31
Har börjat köra lite olympiska lyft... men har svårt som bara den att få till shrugsen så det blir att man musklar upp istället.

Så lite tipps på shrugs träning skulle uppskattas som fan!

Vilken typ av shrugs pratar du om?

J-man
2006-03-28, 21:12
Jag och min tränings partner fick övningen från en BK tidning.

Där kallar dom att man drar upp stången från marken i brett grepp till raka armar för ”olympisk lyft” har fattat att det inte är korrekt benämning på övningen efter att ha surfat runt lite.

När stången har passerat höften så ska man shruga.
Explosivt upp med axlarna och kasta upp stången på raka armar samtidigt som man gör det ska man gå up tå och böja bena. Det kallar dom shrug.

Det är det som jag är dålig på blir att man får upp stången på krokiga armar så får man pressa upp vikten i stället.

Det jag undrar över är om det finns några övningar man kan göra för att bli starkare/bättre i själva shrug momentet.

bubbe
2006-03-28, 21:46
Jag och min tränings partner fick övningen från en BK tidning.

Där kallar dom att man drar upp stången från marken i brett grepp till raka armar för ”olympisk lyft” har fattat att det inte är korrekt benämning på övningen efter att ha surfat runt lite.

När stången har passerat höften så ska man shruga.
Explosivt upp med axlarna och kasta upp stången på raka armar samtidigt som man gör det ska man gå up tå och böja bena. Det kallar dom shrug.

Det är det som jag är dålig på blir att man får upp stången på krokiga armar så får man pressa upp vikten i stället.

Det jag undrar över är om det finns några övningar man kan göra för att bli starkare/bättre i själva shrug momentet.

Är det ryck dom menar? alltså tyndlyftargren?

på engelska heter det snatch, http://www.exrx.net/AnimatedEx/OlympicLifts/Snatch.gif

finns några användare här som kan en del om tyngdlyftning, Allan, Mehdi mm
ställ en ny fråga om hur du ska träna ryck eller skicka PM om denna tråden.