handdator

Visa fullständig version : Mivitotal+


Malocc
2006-03-28, 13:19
Någonting som jag varmt rekommenderar.. :thumbup:
Märkbart piggare samt att förkylningarna kommer väldigt sällan nu för tiden!

RajtanTajtan
2006-03-28, 13:25
Någonting som jag varmt rekommenderar.. :thumbup:
Märkbart piggare samt att förkylningarna kommer väldigt sällan nu för tiden!

Tyvärr innehåller ju den bensen. Men jag vet inte vilka mängder. Undra om Grub vet.

Malocc
2006-03-28, 15:20
Tyvärr innehåller ju den bensen. Men jag vet inte vilka mängder. Undra om Grub vet.

För mig som har noll koll på vad bensen är, kan du ta en snabbis & förklara då sökfunktionen ligger nere?
Så jag vet om man kanske ev ska sluta med den..

RajtanTajtan
2006-03-28, 15:33
För mig som har noll koll på vad bensen är, kan du ta en snabbis & förklara då sökfunktionen ligger nere?
Så jag vet om man kanske ev ska sluta med den..


Gå in här och läs. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11928625.asp

Yankeee
2006-03-28, 16:44
Tyvärr innehåller ju den bensen. Men jag vet inte vilka mängder. Undra om Grub vet.

Källa?

RajtanTajtan
2006-03-28, 17:17
Källa?

Bensendepartementet. Natriumbensonat och C-vitamin = kemisk reaktion = bensen?

EiseltUK
2006-03-28, 18:40
ACUTE TOXICITY DATA:

Acute toxicity of benzene results primarily from depression of the central nervous system (CNS). Inhalation of concentrations over 50 ppm can produce headache, lassitude, weariness, dizziness, drowsiness, or excitation. Exposure to very high levels can result in unconsciousness and death.

Long-term overexposure to benzene has been associated with certain types of leukemia in humans. In addition, the International Agency for Research on Cancer (IARC) and OSHA consider benzene to be a human carcinogen. Chronic exposures to benzene at levels of 100 ppm and below have been reported to cause adverse blood effects including anemia. Benzene exposure can occur by inhalation and absorption through the skin.

Inhalation and forced feeding studies of benzene in laboratory animals have produced a carcinogenic response in a variety of organs, including possibly leukemia, other adverse effects on the blood, chromosomal changes and some effects on the immune system. Exposure to benzene at levels up to 300 ppm did not produce birth defects in animal studies; however, exposure to the higher dosage levels (greater than 100 ppm) resulted in a reduction of body weight of the rat pups (fetotoxicity). Changes in the testes have been observed in mice exposed to benzene at 300 ppm, but reproductive performance was not altered in rats exposed to benzene at the same level.

Aspiration of this product into the lungs can cause chemical pneumonia and can be fatal. Aspiration into the lungs can occur while vomiting after ingestion of this product. Do not siphon by mouth.

Malocc
2006-03-28, 18:56
Gå in här och läs. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11928625.asp

Tackar!

Men i dagens samhälle får man tyvärr cancer & dör av allt som finns att köpa, göra eller inhalera....så jag tar det larmet med en nypa salt precis som akrylamidlarmet som var för ett par år sedan!

Man kan ju som sagt bli förgiftad av allt, det är bara en doeringsfråga!!

EiseltUK
2006-03-28, 18:57
Tackar!

Men i dagens samhälle får man tyvärr cancer & dör av allt som finns att köpa, göra eller inhalera....så jag tar det larmet med en nypa salt precis som akrylamidlarmet som var för ett par år sedan!

Man kan ju som sagt bli förgiftad av allt, det är bara en doeringsfråga!!

Bensen betraktas som en stark carcinogen.

/ Henrik

dojjan
2006-03-28, 20:23
Hur mycket mivitotal+ ska man käka för att få i sig 100ppm bensen....? *rolleyes*

Sker reaktionen mellan natriumbensoat och c-vitamin spontant eller vid vissa förhållande? (om drycken stått för länge, vid värme/kyla, visst tryck osv.)

aliquis
2006-03-29, 02:10
Hur mycket mivitotal+ ska man käka för att få i sig 100ppm bensen....? *rolleyes*Om den nu innehåller 100ppm bensin så valfri mängd. Om den innehåller 200ppm bensen så valfri mängd fast till hälften utspäd ;)
Sker reaktionen mellan natriumbensoat och c-vitamin spontant eller vid vissa förhållande? (om drycken stått för länge, vid värme/kyla, visst tryck osv.)Verkar ju som det, om man nu inte tillsätter vad man nu kunde tillsätta (vafasiken skriver de inte ut det för?)

dojjan
2006-03-29, 17:08
Om den nu innehåller 100ppm bensin så valfri mängd. Om den innehåller 200ppm bensen så valfri mängd fast till hälften utspäd ;)
Verkar ju som det, om man nu inte tillsätter vad man nu kunde tillsätta (vafasiken skriver de inte ut det för?)

haha, stupid me *screwy* ppm = parts per million...

Stupid you också för det är inte bensin utan bensEn ;)

Okej, jag formulerar om min fråga, hur mycket mivitotal+ ska man trycka i sig för att nå upp till 100 ppm i blodet? :)

RajtanTajtan
2006-03-29, 17:13
Det vore ju onekligen väldigt bra och tacksamt, om ngn kunde tipsa om en likvärdig produkt.

Malocc
2006-03-29, 18:56
Det vore ju onekligen väldigt bra och tacksamt, om ngn kunde tipsa om en likvärdig produkt.

Jag gissar iaf vilt att alla Mivi-produkter är utesluten..

Doktorn
2006-03-30, 06:40
Bensen betraktas som en stark carcinogen.

/ Henrik

En av de starkaste vi känner till?

tano
2006-03-30, 08:42
Tackar!

Men i dagens samhälle får man tyvärr cancer & dör av allt som finns att köpa, göra eller inhalera....så jag tar det larmet med en nypa salt precis som akrylamidlarmet som var för ett par år sedan!

Man kan ju som sagt bli förgiftad av allt, det är bara en doeringsfråga!!

Det är väl också därför det är så mycket cancer nuförtiden, nästan varenda person man möter har ju något relaterat till cancer.

Men dricker och mivitotal. Heregud, den lilla maängden du dricker kan inte innehålla mycket, dricker man en festis i veckan lär man ju få i sig lika mycket.

Lizzie
2006-03-30, 08:56
Jag ville bara hålla med om att Mivitotal är ett toppentillskott!! Tror att fördelarna övervinner de negativa. Alla nyttigheter som den innhåller, antioxidanterna och alla bioflavonoider skyddar nog kroppens celler mer än den belastar.

Korkish
2008-11-25, 23:15
Återupplivar denna tråden lite, hade tänkt att börja använda minitotal, någon som har ny info om hur farligt det är ur bensensynpunkt?

DmD
2008-11-28, 15:14
Har kört i några år faktiskt på Mivitotal och liknande produkter o kan väl sammanfatta detta kosttillskott som ett av de bästa. Har i stort sett ALDRIG åkt på något virus, längre förkylning eller dylikt när jag tagit detta regelbundet. Finns en liknande variat som heter "Mega Vital" som enligt butikssäljaren jag pratade med för några år sedan skulle vara bättre.

Vet inte om Mivitotal (utan några + eller "flex") eller om Mega Vital innehåller det här som några skriver heter "Bensen" ? , och hur pass skadligt detta skulle vara. Jag har själv doserat 2 msk 1 gång på morgonen regelbundet under några år nu.

Annars finns det väl något slags likande i tablettform som heter "only one" om jag inte är helt ute o cyklar?

Ronja
2009-01-11, 16:30
HAr tänkt köpa detta mivitotal då jag kommer ihåg att det gjorde mig piggare osv för ett antal år sedan, men hittade denna tråd nu ch undrar....hur är det egentligen med det där bensenet? finns det? och hur skadligt? kommit mer info de senaaste åren?

Tolkia
2009-01-11, 16:40
Jag tycker att Mivitotal är sjukt överskattat. Det är säkert ett helt OK vitamintillskott, men det är inte magi, vilket marknadsföringen gärna vill få det att se ut som.

Ronja: Den period när du tyckte att du blev piggare av det, hur såg din kosthållning ut då? Var det under en period när du skötte den dåligt och tröttheten var ett bristsymptom skulle du ju ha blivit piggare av vilket vitamin/mineraltillskott som helst.

King Grub
2009-01-11, 16:48
HAr tänkt köpa detta mivitotal då jag kommer ihåg att det gjorde mig piggare osv för ett antal år sedan, men hittade denna tråd nu ch undrar....hur är det egentligen med det där bensenet? finns det? och hur skadligt? kommit mer info de senaaste åren?

Att produkten innehåller natriumbensoat står på innehållsförteckningen. Natriumbensoat kan reagera med askorbinsyra och bilda bensen. Bensen är kraftigt cancerframkallande och förstör DNA.

Ronja
2009-01-11, 20:03
Att produkten innehåller natriumbensoat står på innehållsförteckningen. Natriumbensoat kan reagera med askorbinsyra och bilda bensen. Bensen är kraftigt cancerframkallande och förstör DNA.

hur kan den då få säljas? utan att iaf ha en varningstext?

Ronja
2009-01-11, 20:04
finns det nå bättre man kan ta en kort period?

gorillan11
2009-01-11, 20:15
jag har inte märkt någon skillnad vad jag än tar, mivitotal, multivitamin från apoteket, från ica eller rustas noname burkar.

King Grub
2009-01-11, 20:20
hur kan den då få säljas? utan att iaf ha en varningstext?

E211 är godkänd som tillsats av bl a European Food Standards Agency.

eleni
2009-01-11, 20:23
Jag skulle inte rekommendera er att inta något som skulle kunna göra att man får leukemi, jag lovar er...

Fjäderfrans
2009-01-12, 10:31
Finns det något annat som är ungefär lika bra som Mivitotal+ som man kan använda istället som inte innehåller bensen?

Scratch89
2009-01-12, 10:40
Finns det något annat som är ungefär lika bra som Mivitotal+ som man kan använda istället som inte innehåller bensen?

Mat.

schabo-labo
2009-01-12, 11:30
Jag ville bara hålla med om att Mivitotal är ett toppentillskott!! Tror att fördelarna övervinner de negativa. Alla nyttigheter som den innhåller, antioxidanterna och alla bioflavonoider skyddar nog kroppens celler mer än den belastar.
De antioxidanter och bioflavonider som man missar om man tar ett vanligt standard en-om-dan multivitamin från apoteket.. räcker det med att äta frukt och havregröt för att få i sig dem?

Rahf
2009-01-12, 11:50
Finns det något annat som är ungefär lika bra som Mivitotal+ som man kan använda istället som inte innehåller bensen?

Om det tvunget ska vara något annat än vanliga livsmedel så är det bara gå till Apoteket och köpa. Mivitotal är inte så speciellt, smakar skit också.

Lustigt att natriumbensoat reagerar med askorbinsyra, och så rekommenderar de att man dricker det med apelsinjuice för att döda den hemska smaken ;).

Tolkia
2009-01-12, 11:57
finns det nå bättre man kan ta en kort period?
En vanlig vitamintablett och mer mat. Jag har en känsla av att det kan vara det sista som spökar i ditt fall (bli nu inte på en gång toksårad och vägra lyssna, jag säger inte att du våldssvälter dig, men att det kanske fortfarande är lite för lite).

Eddie Vedder
2009-01-12, 11:57
De antioxidanter och bioflavonider som man missar om man tar ett vanligt standard en-om-dan multivitamin från apoteket.. räcker det med att äta frukt och havregröt för att få i sig dem?

När det kommer till just antioxidanter och dylika bioaktiva ämnen som anses värdefulla men inte essentiella så är det oftast på tok för komplext för att rakt av bara kunna separera ett identifierat ämne (t.ex. betakaroten, Q10, alfa-tokoferol etc.) och förvänta sig samma inverkan på kroppen.

Det går inte att säga att ämne x som förekommer i livsmedel A inverkar på kroppen på samma sätt "ensam" som i dess nativa biokemiska miljö där det samverkar med massa andra oidentifierade och identifierade bioaktiva ämnen i olika proportioner. Att en kost rik på betakarotenrika grönsaker visar positiva samband mellan med en viss hälsofaktor är långt ifrån samma sak som att tillskott av betakaroten är nyttigt för samma sak. Lungcancer och betakaroten är kanske det mest lysande exemplet, där har kosten visat positiva samband men supplementering snarare en försämring.

Ronja
2009-01-12, 12:53
En vanlig vitamintablett och mer mat. Jag har en känsla av att det kan vara det sista som spökar i ditt fall (bli nu inte på en gång toksårad och vägra lyssna, jag säger inte att du våldssvälter dig, men att det kanske fortfarande är lite för lite).

Inget jag säger eller sagt emot ;)

schabo-labo
2009-01-12, 19:28
Eddie Vedder, tack för klargörandet.

bengdoktor
2009-01-13, 09:30
Det kan väl vara bra att inflika att bara "mat" inte räcker för att må bra utan "bra mat".Alla tolkar mat olika och lever man på spaghetti och ketchup och anser det som mat bör man nog förändra sin kosthållning lite. Grönsaker, frukt och annat nyttigt är bra. All "mat" är inte bra.

Kinsei
2009-01-13, 10:01
Hemkokt sylt, vilket jag äter regelbundet, borde väl vara rätt illa om det är kombinationen natriumbensoat och c-vitamin som ger den farliga kemiska reaktionen?
De två sakerna är ju standardingredisener i hemkokta sylter och dylikt. Jag har t.o.m. för mig att lingon innehåller natriumbensoat naturligt och att det är därför man inte behöver använda något extra konserveringsmedel när man gör lingonsylt.

Sverker
2009-01-13, 12:21
Att produkten innehåller natriumbensoat står på innehållsförteckningen. Natriumbensoat kan reagera med askorbinsyra och bilda bensen. Bensen är kraftigt cancerframkallande och förstör DNA.

Min första tanke var att askorbinsyran inte är tillräckligt stark för att dekarboxylera bensoatet. Den ena länken gav den andra så hamnade jag här:
http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-wellbeing/health-news/e211-revealed-evidence-highlights-new-fear-over-drinks-additive-450594.html


Jag hittar ingen tydliga bevis, bara indikering på att drycker med både askorbinsyra och bensoat KAN innehålla bensen:confused:

Finns det mer fakta här ?

JFO
2009-01-13, 15:41
Jag tycker att Mivitotal är sjukt överskattat. Det är säkert ett helt OK vitamintillskott, men det är inte magi, vilket marknadsföringen gärna vill få det att se ut som.


Det brukar ligga i betraktarens ögon.

Rahf
2009-01-13, 15:49
Det brukar ligga i betraktarens ögon.

Som påverkas kraftigt av en bra marknadsföring.

JFO
2009-01-13, 15:51
Som påverkas kraftigt av en bra marknadsföring.
...om man tillåter sig själv svälja betet.

Tolkia
2009-01-13, 18:38
...om man tillåter sig själv svälja betet.
Vad vill du ha sagt?

JFO
2009-01-13, 20:13
Vad vill du ha sagt?

Precis det som där står, att man inte skall låta sig luras av marknadsföringen. Det syns väl rätt tydligt av mitt inlägg att man skall vara kritisk mot produkter som säljs. Exempel; annons till höger trimgel, säger sig smälta bort fettet på kroppen. Kanske det gör..men känns otroligt. Man bör då gå in och kolla vad produkten innehåller. kanske ett ämne som inte är så bra för kroppen.

Jag själv köper aldrig en produkt efter dennes reklam.

xumber
2009-03-22, 12:14
Har nyss hittat hit och har sett att Mivitotal kapslen (så som jag såg det på innehålls delklarationen på internet) inte innehåller natriumbensoat E211

Är kappslen exakt samma produkt som en flytande bara det at den är inkapslad och att de inte har skrivit med natriumbensoat eller finns den inte med ?

Men såg
PABA (para-amino-benzoesyra) 2,5 mg

fast har ingen aning om detta fungerar på samma sätt ?

shape
2009-03-22, 16:03
Vad vill du ha sagt?

Jag tycker att du ganska ofta fliker in med dina subjektiva svar, och sedan vid ifrågasättande/kommentarer svarar tillbaka ganska drygt. But that's just me.

Sverker
2009-03-22, 16:32
Har nyss hittat hit och har sett att Mivitotal kapslen (så som jag såg det på innehålls delklarationen på internet) inte innehåller natriumbensoat E211

Är kappslen exakt samma produkt som en flytande bara det at den är inkapslad och att de inte har skrivit med natriumbensoat eller finns den inte med ?

Men såg
PABA (para-amino-benzoesyra) 2,5 mg

fast har ingen aning om detta fungerar på samma sätt ?

Du behöver bara konserveringsmedel, som natrium-bensoat, när det är vattenlösningar och risk att bakterier och mögel växer till.
Torra kapslar händer det inget med.

Låter, för mig, mycket osanolikt att para-amiono-bensoesyra skulle kunna falla sönder till bensen. Men snubblar jag över något så skriver jag.

Fatcan
2010-03-13, 17:53
Antar att det inte kommit fram nått nytt om detta...? Jag var inne på att köpa mig en flaska mivitotal flex men så läste jag den här tråden. Är det vekligen så att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera och bilda bensen i den miljön som mivitotal utgör?
Den här killen på Kolhydrater i fokus verkar inte tycka det:


OK, skärpning nu kemister...

Askorbat och askorbinsyra, samt bensoesyra och bensoat är samma sak i detta sammanhang, bara en annan motjon (väte eller t ex natrium). Skillnaden är noll för ifall den reagerar med nåt eller inte. Det beror mer på andra saker i lösningen (pH, temp etc.). Bensoat är stabil och reagerar möjligtvis med en koncentrerad syra (saltsyra, svavelsyra, salpetersyra), eller en annan relativt stark syrasom finns i Cocacola, fosforsyra med mycket lågt pH. Är ganska säker på att Mivitotal inte är i närheten av Cocacolas pH dvs det finns i normala fall ingen som helst risk att konsumera något som innehåller både C-vitamin, askorbat och E211 (Natriumbensoat, vårt vanligaste konserveringsmedel, Atamon) eller bensoesyra E210 eller analogerna E212 och E213 också.

Fortsätt lugnt dricka Mivitotal eller andra liknande tillskott.


P

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=abaead3c-a312-4be6-9234-2bcd0ad9f966

Sverker
2010-03-13, 18:50
Ifall askorbinsyra och bensoat kan bilda bensen vet jag inte mer om idag än tidigare.


Skärpt och skärpt.
Nu är det bensoesyran, alltså den oladdade formen, som tränger in i bakterien eller jästcellen och dödar den. Bensoatet som har en negativ laddning kommer inte in.
Natriumbensoat används i svagt sura produkter från pH 6.5 ned mot 4 någonting. Alltså kommer alltid en viss del av det tillsatta natriumbensoatet att finnas som bensoesyra.

I mycket sura prdukter kommer merparten av natriumbensoatet att finnas som bensoesyra. Innehåller sedan produkten fett, t e x majonäs eller dressing, kommer merparten av bensoesyran att lösa sig i fettdropparna. Där gör de ingen nytta:(

SizeOn
2010-03-16, 15:55
Har mejlat tillverkaren utav Mivitotal angående Bensen, fick följande svar:

"Hej!

Natriumbensoat är ett godkänt konserveringsämne. Används ofta i sylt, marmelader och drycker.

Natriumbensoat och Askorbinsyra kan reagera och bilda bensen (det som du undrar över).

I Mivitotal finns ingen Askorbinsyra, vi har Askorbat som C-vitamin.

Vi har låtit ett oberoende labb analysera Mivitotal för att se hur mycket bensen det finns.

Enligt WHO bör inte dricksvatten innehålla mer än 10 mikrogram per liter. Inom EU har man satt gränsen till 1 mikrogram per liter, för dricksvatten. Det finns inga tyvärr inga gränsvärden för livsmedel idag satta.

Analysen av Mivitotal visade:

0,018/30 ml, alltså ca 0,6 mcg/liter.

Resultatet är långt ifrån gränsvärdet för t ex vatten.



Läs mer om Bensen på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Bensen---fragor-och-svar-/"