handdator

Visa fullständig version : Sne rörelse vid Marlyft/Knäböj


Zera
2006-03-28, 11:07
När jag kör vanliga marklyft (och även lite på knäböj) så dras rumpan åt höger, så kroppen vrids något, när jag utför övningen. Även på väldigt lätta vikter.
Sumomark känns mycket bättre och det går utan några direkta problem.

Men iaf.. vad tror ni det kan bero på att rumpan dras åt höger? Lite jobbigt då jag vill köra dessa övningarna när jag tränar. Vad kan man göra för att rätta till det?

Guns n hoses
2006-03-28, 12:03
Du kanske är lite klenare i höger ben så du svackar lite åt höger? Kör bencurl med höger ben bara :D

Fast jag har inte en aning. Låt ngn kunnig svara på det :}

emmzan
2006-03-28, 12:08
Är bäckenet rakt på dig? Hur är styrkan i höger jmf med vänster ben? etc.

Jag brukar lyfta snett periodvis vilket jag kan korrelera till att mitt bäcken lagt sig snett. Efter naprapatbehandling (en el flera) och korrigering av bäckenet så lyfter jag rakt igen.

Har man dock gått med mer eller mindre snett bäcken (och således lite olika långa ben) under längre tid och tränat såå har man ju också snedtränat kroppen och har sannolikt muskulär obalans som också ger att man pressar på mer med ena benet och således lyfter snett.

Zera
2006-03-28, 13:58
Är bäckenet rakt på dig? Hur är styrkan i höger jmf med vänster ben? etc.

Jag brukar lyfta snett periodvis vilket jag kan korrelera till att mitt bäcken lagt sig snett. Efter naprapatbehandling (en el flera) och korrigering av bäckenet så lyfter jag rakt igen.

Har man dock gått med mer eller mindre snett bäcken (och således lite olika långa ben) under längre tid och tränat såå har man ju också snedtränat kroppen och har sannolikt muskulär obalans som också ger att man pressar på mer med ena benet och således lyfter snett.

Intressant.

Styrkan i benen är samma av vad jag har märkt iaf. Och bäckenet vet jag inte om det är snett :) går det o se i såfall bara genom att titta sig i spegeln?

Kan också tillägga att jag är rätt stel i nedre rygg och hamstrings om det skulle ha någon betydelse.

emmzan
2006-03-28, 15:33
Ställ dig framför en spegel. Leta fram vart högsta punkten på höfbenen på vardera sida och kolla i spegeln om de sitter i samma höjd! Grovt mått men ändock.

Är du lika stel i båda benen?

Zera
2006-03-28, 17:15
Ställ dig framför en spegel. Leta fram vart högsta punkten på höfbenen på vardera sida och kolla i spegeln om de sitter i samma höjd! Grovt mått men ändock.

Är du lika stel i båda benen?

Kunde inte se nått i spegeln. Var lite för mycket av en viss substans i vägen *rolleyes*

Jag tror jag är lite stelare på högra benet. Kommer lite längre när jag strechtar med vänstern.

Åse Columbus
2006-03-28, 21:20
Kunde inte se nått i spegeln. Var lite för mycket av en viss substans i vägen *rolleyes*

Jag tror jag är lite stelare på högra benet. Kommer lite längre när jag strechtar med vänstern.

gå till en naprapat o be personen att balansera kroppen.....