handdator

Visa fullständig version : Axelont


Olofsson
2006-03-28, 10:11
Fick ont i axeln efter gått lite på gymmet, det knäpper i axeln när jag tränar den. Har haft ont nu i över en månad, var vid doktorn å han sa att jag bara skulle vila. Men tycker jag har vilat tillräckligt nu. Det gör oftast ont i bara axeln men ibland värker det runt biceps också.

Vill ju kunna träna lite klokt. *grr*

Sohlis
2006-03-28, 10:47
Axlar, dessa axlar.

VAR gör det ont? NÄR gör det ont? HUR gör det ont?
Axlar är den rörligaste leden i kroppen och en av dom mest komplicerade då det är många muskler, senor, ledband och broskbitar som skall samarbeta bra.
Dom flesta terapeuter tycker det är svårt nog med axlar när man har patienten framför sig, vilket gör det ännu svårare här, men beskriv problemen bättre så kanske det finns någon idé.

Olofsson
2006-03-28, 11:12
Vet inte riktigt namn på allt och hur jag ska förklara men..
Det gör ont mittuppe på axeln och så ner mot sidan på armen. När jag kör en maskin där man sitter å trycker rakt fram från brösthöjd så knäpper det varje gång jag gått bak och ska trycka fram igen.
Det gör ont nästan hela tiden, när jag sitter i skolan, sitter vid datorn osv. Doktorn sa att jag skulle använda Zon eller liknande och det har jag gjort i lite över en vecka men det gör ännu ont.

Sohlis
2006-03-28, 11:58
Som du säker förstår är det väldigt svårt att säga precis vad det är för problem, ffa om det inte går att beskriva besvären bättre.
Generellt kan man säga att de flesta axel/skulderbesvär beror på dålig balans i musklerna i rotatorcuffen som är de muskler som stabiliserar axelleden. Denna obalans gör att axelleden inte inte rör sig som den skall och då gärna hakar i olika strukturer i axeln. Det är ofta detta som knäpper i axeln.
Läs en mycket bra genomgång av en av dessa strukturer på:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53927

Utifrån din lilla beskrivning skulle jag tro att besvären kommer från infra spinatus som sitter bakpå skulderbladet och fäster in på utsidan av överarmsbenet. Den strålar ofta smärta på framsidan av axeln och biceps, ibland även ner mot tumme och pekfinger.
Det kommer inte att hjälpa med vare sig vila eller zongel, då det inte är en inflammation. Rådet är söka upp en leg naprapat eller sjukgymnast för undersökning, behandling och träningsråd för snabbt resultat.
Du kan även höre med instruktörerna på gymmet om övningar för rotatorcuffen, men då får du förmodligen ha lite tålamod innan det blir bättre.

o.z.z
2006-03-28, 11:59
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=188&ref=spec&link=17&linknamn=Idrottsmedicin

Liten Men Fet
2006-03-28, 12:05
Jag hade ont i axel efter att jag hade överbelastat den ordenligt en längre tid. Jag kunde inte lyfta axeln åt sidan eller över huvudet alls för det gjorde fördjävligt ont, det satt där du sa att du hade ont.

Jag vilade en månade trodde det var bra och lyfte en polare på raka armar och då gick det upp igen, sen fick jag vila 2 månader. Jag började köra riktigt lätt i alla pressar och axelövningar och jag har inte känt av skadan alls senare, nu är jag lika stark som innan men lite försiktigare när det gäller axelpressarna.

Mitt tips är att vila från ALL axelträning som gör det minsta ont, även bänk om det gör ont. När det känns helt bra så börja göra lite hantelpressar med riktigt låga vikter, typ 5 kg och kolla om axeln håller.
Om du drar upp det igen med för tunga vikter så tar det mer tid att läka så var försiktig.

Men jag är bara glad amatör..

Olofsson
2006-03-28, 13:36
Tack för svaren. Låter nästan som man får gå till nån sjukgymnast. Det gör ont precis som du skrev Sohlis. Känns nästan som lite mjölksyre i armen hela tiden, axeln och ner lite längre på armen.

Så jag ska försöka träna upp rotatorcuffen?

Sohlis
2006-03-28, 14:48
Jag skulle rekommendera ett (eller flera) besök hos leg sjukgymnast eller naprapat för att dels undersöka så att det inte bara är muskeln som bråkar och dels för behandling. Detta kommer att förkorta läkningstiden avsevärt. Du kan ju som "Liten och fet" vila och lätta vikter i 3 månader, eller behandla bort det på 1-2 veckor.
Sedan blir det till att lägga in rotatorcuffövningar i träningen.

Lycka till.

Olofsson
2006-03-28, 15:49
Tack så hemskt mycket för alla bra svar :thumbup:

whern
2006-03-29, 22:45
Jag hade ont i axel efter att jag hade överbelastat den ordenligt en längre tid. Jag kunde inte lyfta axeln åt sidan eller över huvudet alls för det gjorde fördjävligt ont, det satt där du sa att du hade ont.

Jag vilade en månade trodde det var bra och lyfte en polare på raka armar och då gick det upp igen, sen fick jag vila 2 månader. Jag började köra riktigt lätt i alla pressar och axelövningar och jag har inte känt av skadan alls senare, nu är jag lika stark som innan men lite försiktigare när det gäller axelpressarna.

Mitt tips är att vila från ALL axelträning som gör det minsta ont, även bänk om det gör ont. När det känns helt bra så börja göra lite hantelpressar med riktigt låga vikter, typ 5 kg och kolla om axeln håller.
Om du drar upp det igen med för tunga vikter så tar det mer tid att läka så var försiktig.

Men jag är bara glad amatör..

Jag hade PRECIS samma problem, med den där förbannade axelpressen, usch usch. Det bara knäckte till typ så kunde ja inte köra några axel/bröst övningar på säkert 2-3 månader. Började som du, sakta men säkert, med lätta vikter. Nu känns det riktigt bra. Kör dock militärpress istället och dessutom framför huvudet istället för bakom, mycket skönare och naturligare rörelse.

Olofsson
2006-04-01, 12:33
Nu har det börjat kännas lite bättre så jag ska testa att träna med låga vikter.

Tack för svaren!

Adio
2006-04-15, 08:06
Har samma problem :\

Tips på rotatorcuffövningar?