handdator

Visa fullständig version : inför beach 2006


dtox
2006-03-28, 09:55
Jag har tänkt att lägga om mitt schema inför beach 2006.
Ska fokusera mig mest på rygg, mage och bröst.

MÅL:
Rygg: Få mera bredd - mest lats då.
Mage: Få fram rutorna lite'
Bröst: Få mera volym


Jag hade tänkt mig något i stil med:

Måndag: Rygg samt lite biceps
Torsdag: Bröst och lite triceps
Lörd eller söndag: Mage och lite blandat.


Vad tycker ni jag ska köra för övningar för de 3 passen? Jag vill få ut så mycket av träningen som möjligt, exakt vad jag uppnå står under "MÅL" längre upp i tråden.

Ge mig gärna förslag på övningar samt varför jag ska välja dem.

Tack på förhand!

Windstalker
2006-03-28, 13:24
BEN?!?1+?!_

/Wind

dtox
2006-03-28, 13:49
BEN?!?1+?!_

/Wind

Ben kanske inte är det viktigaste inför beach och jag kanske inte känner för att träna det just nu?!?!??!?!?! sen var ju inte "ben" vad jag vill höra och var ute efter..plzz

tobbe89
2006-03-28, 13:52
Ben kanske inte är det viktigaste inför beach och jag kanske inte känner för att träna det just nu?!?!??!?!?! sen var ju inte "ben" vad jag vill höra och var ute efter..plzz

stor skillnad på beachen och vassen *grr27*

Skrollovicz
2006-03-28, 13:56
Börja alltid med en basövning!

Bröst: Skulle rekommendera hantelpress plan bänk. Våga lassa på lite här! Det ska vara tungt, många tränar på för lätta vikter. Sen kör du lutande hantelpress/bänkpress, får du med övre delen av bröstet. Till sist skulle jag avsluta med nedåtlutande bänk i smith-maskin, detta är en viktig övnibg för fullständig bröstutveckling.

Rygg: Jag delar in ryggen i 3 delar och tränar efter det. 1/ Vidd- latsdrag frampå. 2/Tjocklek- Stående skivstångsrodd! undernbar om den utförs rätt, viktigt att hänga ut ryggen i bottenläget. 3/Ländryggg- Ryggres eller marklyft!

:thumbup:

mangs
2006-03-28, 13:59
Ok, om vi utgår från att du tänker stå upp till midjan i vatten så ser ditt upplägg ok ut.

Övningar för att få bättre bredd:

Chins, marklyft för ryggen samt axelövningar i form av militärpress och hantellyft åt sidan.

Volym på bröstet: Mata på med basövningar, bänkpress,sned bänkpress



Rutor på magen, träna mage och minska underhudsfettet mha cardio.

Tvivlar dock på att du kommer hinna få enorma resultat på de få månader som är kvar så jag skulle satsa enbart på att bygga volym på HELA kroppen.

Slartibartfast
2006-03-28, 14:24
Kör hårt och skit i benen om du bara tänker träna för sommaren. Du kommer ändå inte att hinna lägga på dig märkbart med massa på ett par månader, så det blir nog ingen oproporionalitet.

GymTT
2006-03-28, 14:36
Håller med slarti, haha jag gillar sånna här trådar!

dtox
2006-03-28, 15:25
Hmm, okej. Har satt ihop ett schema som jag gärna vill att ni kommenterar om ni har lust =)


Måndag: RYGG samt lite BICEPS
Chins max*max (inte så stark här)
Latsdrag 4 set på 8reps <-- ska jag köra med V-handtag eller ett brett? Och VARFÖR?
Marklyft 3*10
Sittande rodd 3*8
Övning i cable för lats: Jag står rakt, armen ut åt sidan 90grader sedan trycker armen nedåt. Typ flaksar.. :P Något att ha?


Torsdag: Bröst samt lite triceps
Bänkpress 3-4*8
Lutande hantelpress 3*8
Bänkpress i smith, Nedåtlutande?? 3*8
Flyes/Cable cross over? 3*8
Någon mer övning 3*8

Lörd eller sönd: Axlar - Mage
Sittande hantelpress 4*8
Hantellyft åt sidan/lyft åt sidan i maskin 3*8
Baksida axlar 4*8
Mage i maskin 3*8
Twistade crunches 3*10


1. Vad tycker ni om valet av övningar? Varför/Varför inte?
2: Övningen för lats i cable..något att ha?
3. Något annat ni vill påpeka? :)

Stort tack på förhand! :hbang:

dojjan
2006-03-28, 16:33
Bröst: Skulle rekommendera hantelpress plan bänk. Våga lassa på lite här! Det ska vara tungt, många tränar på för lätta vikter. Sen kör du lutande hantelpress/bänkpress, får du med övre delen av bröstet. Till sist skulle jag avsluta med nedåtlutande bänk i smith-maskin, detta är en viktig övnibg för fullständig bröstutveckling.


Hur ser denna övning ut? Jag kan inte hitta den i övningsbanken... Den kan kanske komma dit om någon har en bra länk? :)

Alexlindgren
2006-03-28, 16:43
Du vet lutande bänkpress, där du ligger me rumpan lägre än bröstet, nedåtlutande är åt andra hållet. Så du ligger med rumpan högre än bröstet. Eftersom att det är lite svårt att hålla stabilt så kan du då köra bänkpress i en maskin, som håller stången i en fast bana.

dtox
2006-03-28, 17:26
Någon med synpunkter på schemat? :)

mendezzz
2006-03-28, 18:54
stor skillnad på beachen och vassen *grr27*

Hur oproportionelig tror du han kommer bli på 3-4 månader?

Absalom^
2006-03-28, 19:28
Skulle verkligen rekomendera ben inför beachen, iaf vader. Tänk dig pumpad överkropp med ett par stickor som sticker ut ur badbyxorna...

tobbe89
2006-03-28, 19:43
Hur oproportionelig tror du han kommer bli på 3-4 månader?


Har inte sagt något angående hur utvecklingen kommer att se ut, rent generellt dumt att strunta i benen. Fortsätter han träna efter sommarn (kommer en nästa år, och en nästa år, och en nästa år) så kanske han blir det innan han slutar träna. Vad vet jag.

Gorilla
2006-03-28, 19:45
Någon med synpunkter på schemat? :)

Den där Flaxande övningen i cablen tycker jag verkar helt onödig. För att man ska bli starkare måste man ha tyngre vikter och vid tyngre vikter i den KOMMER du fuska. Bättre att köra breda latsdrag.

dojjan
2006-03-28, 20:18
Du vet lutande bänkpress, där du ligger me rumpan lägre än bröstet, nedåtlutande är åt andra hållet. Så du ligger med rumpan högre än bröstet. Eftersom att det är lite svårt att hålla stabilt så kan du då köra bänkpress i en maskin, som håller stången i en fast bana.

Oj, det verkar avancerat ;) Tack för bra svar iaf!

Windstalker
2006-03-28, 22:17
Inte meningen att låta otrevlig förut med mitt inlägg som endast innehöll 3 bokstäver. Däremot så står jag fast vid det jag tycker, dvs att man aldrig bör utesluta ben (undantag vid skada). Även om du vill pumpa upp dig till sommaren så är det troligtvis för "lite" tid för att det ska ge enorma resultat, och med benstyrkan i bagaget tjänar du mycket inför framtida gymplaner, men även i vardagen.

/Wind

mendezzz
2006-03-28, 22:25
Har inte sagt något angående hur utvecklingen kommer att se ut, rent generellt dumt att strunta i benen. Fortsätter han träna efter sommarn (kommer en nästa år, och en nästa år, och en nästa år) så kanske han blir det innan han slutar träna. Vad vet jag.

Tycker bara det är trist när han skapar en BRA tråd där han skriver vad han har för mål och vad han vill satsa på dem kommande 3-4 månaderna.
Han skriver ut målen tydligt:
"MÅL:
Rygg: Få mera bredd - mest lats då.
Mage: Få fram rutorna lite'
Bröst: Få mera volym"

Efter det lägger han fram hur han har tänkt sig lägga upp träningen:
"Jag hade tänkt mig något i stil med:

Måndag: Rygg samt lite biceps
Torsdag: Bröst och lite triceps
Lörd eller söndag: Mage och lite blandat."

Sen frågar han hur han ska lägga upp träningen.
"Vad tycker ni jag ska köra för övningar för de 3 passen?"

Det är ganska tydligt att han vill satsa på överkroppen, ändå så handlar de första två svaren om ben?

Om trådskaparen hade skrivit något i stil med, "Jag vill bli bitig till beachen, hur ska jag göra?" så hade jag inte brytt mig men nu var han hur tydlig som helst i sitt inlägg och ställde en bra fråga, så kommer några självklart och skriker "BEN", trådkapning?, Off toppic?

Hannes
2006-03-29, 09:19
Visa gärna en före bild och en sen i sommar =)

jim
2006-03-29, 09:21
Ben kanske inte är det viktigaste inför beach och jag kanske inte känner för att träna det just nu?!?!??!?!?! sen var ju inte "ben" vad jag vill höra och var ute efter..plzz


jag vågar påstå att din lats, dina pecs osv kommer växa MER om du lägger in tunga böj 1 gång / vecka.. men det är bara my humble opinion..

Jonny_88
2006-03-29, 19:05
Tycker bara det är trist när han skapar en BRA tråd där han skriver vad han har för mål och vad han vill satsa på dem kommande 3-4 månaderna.
Han skriver ut målen tydligt:
"MÅL:
Rygg: Få mera bredd - mest lats då.
Mage: Få fram rutorna lite'
Bröst: Få mera volym"

Efter det lägger han fram hur han har tänkt sig lägga upp träningen:
"Jag hade tänkt mig något i stil med:

Måndag: Rygg samt lite biceps
Torsdag: Bröst och lite triceps
Lörd eller söndag: Mage och lite blandat."

Sen frågar han hur han ska lägga upp träningen.
"Vad tycker ni jag ska köra för övningar för de 3 passen?"

Det är ganska tydligt att han vill satsa på överkroppen, ändå så handlar de första två svaren om ben?

Om trådskaparen hade skrivit något i stil med, "Jag vill bli bitig till beachen, hur ska jag göra?" så hade jag inte brytt mig men nu var han hur tydlig som helst i sitt inlägg och ställde en bra fråga, så kommer några självklart och skriker "BEN", trådkapning?, Off toppic?
Vadå tror du att benträning skulle göra det svårare att nå de målen?

dtox
2006-03-29, 19:32
Vadå tror du att benträning skulle göra det svårare att nå de målen?

Men helt ärligt, så skiter jag tamigfan i benen just nu. jag köper långa badbyxor. Man har väl hellre en fin överkropp en stora ben på stranden?

Sa KLART OCH TYDLIGT vad jag vill/kommer träna inför sommaren, det betyder inte att jag skiter i benen i min träning. Har tränat ben sedan jag började träna, men faktum står kvar; jag vill träna överkroppen inför sommaren.

Så plz, skippa snacket om benen och hjälp mig att komma fram till något. Annars tycker jag ni kan diskutera ben-frågan i en annan tråd.

tack!

mendezzz
2006-03-29, 21:53
Vadå tror du att benträning skulle göra det svårare att nå de målen?
Kanske, kanske inte?
Men det har mindre betydelse, saken är den att han frågar en sak och ni börjar prata om något helt annat.

I följande tråd tex:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64866

Där frågar någon hur den ska göra för att fixa bättre ben inför sommaren.
Då ger folk lite tips på övningar, istället för att börja fråga "Vafan ska du inte träna bröst?" "Öööh, ingen bicepsträning?"

Jag tror du förstår vad jag menar.

tossefar
2006-03-30, 03:26
Sanningen är att han bygger överkroppen bättre om han lägger till benträning i schemat, oavsett vad han tycker.

jim
2006-03-30, 09:04
Men helt ärligt, så skiter jag tamigfan i benen just nu. jag köper långa badbyxor. Man har väl hellre en fin överkropp en stora ben på stranden?

Sa KLART OCH TYDLIGT vad jag vill/kommer träna inför sommaren, det betyder inte att jag skiter i benen i min träning. Har tränat ben sedan jag började träna, men faktum står kvar; jag vill träna överkroppen inför sommaren.

Så plz, skippa snacket om benen och hjälp mig att komma fram till något. Annars tycker jag ni kan diskutera ben-frågan i en annan tråd.

tack!


haha för det första håller jagi nte med dig alls.. finns inte mycket som är värre än killar med okej överkropp och räkben.. har du någonsin lyssnat på vad tjejer pratar om? :naughty:

för det andra kommer du aldrig få de gamla rävarna här att tycka att det är okej att skita i benen.. är det så jobbigt att göra 4 set knäböj i veckan?! DIN ÖVERKROPP KOMMER VÄXA MER DÅ!

Nu ska jag sluta tjata =) lycka till!

Taririi
2006-03-30, 09:54
Måndag: RYGG samt lite BICEPS
Chins max*max (inte så stark här)
Latsdrag 4 set på 8reps <-- ska jag köra med V-handtag eller ett brett? Och VARFÖR?
Marklyft 3*10
Sittande rodd 3*8
Övning i cable för lats: Jag står rakt, armen ut åt sidan 90grader sedan trycker armen nedåt. Typ flaksar.. :P Något att ha?


Torsdag: Bröst samt lite triceps
Bänkpress 3-4*8
Lutande hantelpress 3*8
Bänkpress i smith, Nedåtlutande?? 3*8
Flyes/Cable cross over? 3*8
Någon mer övning 3*8

Lörd eller sönd: Axlar - Mage
Sittande hantelpress 4*8
Hantellyft åt sidan/lyft åt sidan i maskin 3*8
Baksida axlar 4*8
Mage i maskin 3*8
Twistade crunches 3*10



Nu tycker jag också att du borde träna ben, men eftersom att du lagt ner så mycket vikt på att du vill ha hjälp med det här schemat nu ska jag försöka hjälpa dig så mycket jag kan. På Måndag tycker jag att du ska ersätta "Övning i cable för lats" med kanske 2 set Skivstångsrodd (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html) . Den övningen träffar väldigt bra, som någon nämnde tidigare, och är precis den du behöver för att bygga tjocklek/vidd på ryggen. Var noga med att utföra den rätt och fuska inte för mycket.

Torsdag ser ganska bra ut. Det enda jag hade gjort är att lägga in ~2set Liggande Tricepspress (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html) á 6-8 reps. Den övningen ger bra styrkeutveckling i triceps och det är absolut inte fel att ha ett par fina triceps :D.

På Lördag/Söndag skulle jag förmodligen tagit bort "baksida axlar" och "Hantellyft åt sidan/lyft åt sidan i maskin" och ersatt med Militärpress och Hantellyft åt sidan med hantlar. Militärpress är en övning som borde vara med på de flesta axelscheman. Man tillåts hantera höga vikter och detta bygger i sin tur muskler. Jag är ingen riktig "fan" av dina magövningar. Repititionsantalet på dem är helt ok, men du behöver byta ut dem mot tex Benlyft med vikt och Kabelcrunches (http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html) .

Min generella idé av schemat är att det ser ok ut, men att du har lite för många set och repititioner. Jag ser inte hur du kommer kunna hålla träningen under en timme med så pass många set/repititioner. Försök skära ner dem lite grann och istället för tex 8 reps ha 6-8 reps samt 8-10 reps istället för 10. 2-3set/övning är en helt acceptabel gräns. Hoppas att det här inlägget hjälper dig och lycka till med träningen!

dtox
2006-03-30, 19:57
Äntligen en som hjälper till lite.
Ska ha dina råd i åtanke, och tack för din hjälp!