handdator

Visa fullständig version : Behöver min hårddsik fläkten?


kharon
2006-03-28, 09:09
Jag köpte nyligen en löstagbar hårddiskhållare från biltema, för att jag skall kunna byta hårddisk då och då, lite smidigare än att skruva upp datorn och fiffla...

Nu är det så att det sitter en fläkt i denna, som har mycket ljud. Så jag undrar om jag kan koppla ur denna, eller kommer hårddisken att gå sönder eller förstöras i så fall?

Locket på lådan kan man ta av ifall det i så fall behövs mer ventilation. Jag kan också tänka mig att modda plastlådan och göra mer hål i den... :naughty:


Ser ut så
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C23%5CLarge%5C23-691_l.jpg

Piranha
2006-03-28, 09:11
Jag köpte nyligen en löstagbar hårddiskhållare från biltema, för att jag skall kunna byta hårddisk då och då, lite smidigare än att skruva upp datorn och fiffla...

Nu är det så att det sitter en fläkt i denna, som har mycket ljud. Så jag undrar om jag kan koppla ur denna, eller kommer hårddisken att gå sönder eller förstöras i så fall?

Locket på lådan kan man ta av ifall det i så fall behövs mer ventilation. Jag kan också tänka mig att modda plastlådan och göra mer hål i den... :naughty:


Ser ut så
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C23%5CLarge%5C23-691_l.jpg


Om det är snabbare än 5400 rpm så ja då lär den behövas, disken ventileras annars extremt dåligt inkapslad.

Det går rätt fort också att sabba en disk med att överhetta den.

Officer
2006-03-28, 09:18
Måste bara säga att "sik" betyder "penis" på turkiska, apropå felstavningen :D

kharon
2006-03-28, 10:22
Måste bara säga att "sik" betyder "penis" på turkiska, apropå felstavningen :D

Hehe! Ooops! :em:

JJ
2006-03-28, 12:39
Du kan ju däremot försöka hitta en tystare fläkt.

o.z.z
2006-03-28, 12:46
HDD-chassin i Aluminium har bra bra värmeavledning, köp en sån om du vill slippa fläkt och oljud.

Piranha
2006-03-28, 13:26
HDD-chassin i Aluminium har bra bra värmeavledning, köp en sån om du vill slippa fläkt och oljud.


Vaddå menar du att biltema inte har habil hårdvara ? :D