handdator

Visa fullständig version : Bröd och bakverks recept med bilder+recept!


Sidor : [1] 2 3

supersleepy
2006-03-28, 09:02
Japp här ska vi då lägga ut bilder och recept på matbröd och andra bakverk.

Jag brukar göra en sorts bröd som jag äter till frukost tillsammans med kvarg blandat med funlight.

Recept: Blandar fullkornsrågmjöl med Carob Powder + vatten. Sedan rör jag om så det blir en deg.

Carob Powder: Istället för kakao (finns på hälsokost), eller så kan ni köra med kakao eller Canderels kakao om ni vill ha den lite sötare.

Kan tillägga att jag värmer det antingen i muffinsplåt så de får den formen eller så drar jag de på bakplåtspapper. Ca 150-200 grader i ca 5-10 min. De blir lite hårda ovan men mjuka inutti.

Sedan tar jag kvargen på och äter. SJUKT GOTT.

Kan även tillägga att det går även att blanda i kvarg i degen och även havregryn.

Lägger ut bild snart.. Senare idag d.v.s

Nils.R
2006-03-28, 13:50
Är det bara 3 ingredienser i?
Det låter som att det skulle vara gott att ha i nötter och/eller torkad frukt i,fast det är det ju å andra sidan i allt bröd :P
Keso är även gott att ha i bröd när man bakar

Milia
2006-03-28, 18:26
Varför starta en tråd med bilder+recept och sedan inte själv lägga in en bild??

supersleepy
2006-03-28, 21:18
skall lägga in en bild imorgon så fort jag bakat. Kan tillägga att jag kommer att ha aprikoser i också :D

Max
2006-03-28, 21:54
Bild på bröd önskas.....måste ha inspiration till att börja baka, luktar gott, fördriver tiden, bra för ekonomin.

supersleepy
2006-03-29, 08:48
Riktigt goda! Kan dra i annan frukt också. Eller dra i canderels kakao eller vanlig kakao eller som jag föredrar carob powder.

Ingredienser
16 st
2 dl fiberberikade havregryn
4 dl vetemjöl
1 dl russin
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
125 gram Kvarg / Kesella
3 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i smör-&rapsolja, yoghurt och honung. Klicka ut degen med en sked på en plåt med bakplåtspapper. Platta till lite med mjölad hand. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Servera bröden nygräddade med smör och ost.

Kan även tillägga att jag har modifierat detta lite. Jag har istället för vetemjölen i 4 dl Fullkorns Rågmjöl. Och där det egentligen ska vara smör så har jag kvarg. Jag brukar skippa honungen också.

Lycka till

supersleepy
2006-03-29, 09:29
Kan tillägga det att jag brukar blanda kvarg + funlight och sedan doppa bröder i det och käka. Sjukt gott!!

Brukar äta bröder ganska tidigt d.v.s så det inte blir alltför hårt. Gillar när det är mjukt inutti.

Rekomenderar så att säga RÅGMJÖL. Både den finmalda och grova. Utesluter vetemjöl å andra mjölsorter helt. Går riktigt bra. Ni kan även skippa frukten också. Då funlight röran som jag doppar det i ger söttman.

TESTA!

MyungChul
2006-03-29, 10:05
Vilken läckergom ;)

Isdrake
2006-03-29, 20:26
Här en en lite annorlunda och nyttiga version av en sockarkaka. Tyvärr har jag ingen annan form än en vanlig till sockerkakor.

__________________________________________________ _____________


Morotskaka

5 dl grovt rivna morötter
50 g smör eller margarin
1 ½ dl sojamjölk
3 dl grahamsmjöl
1 ½ dl farinsocker
1 dl grovt hackade hasselnötter
3 tsk bakpulver
1 tsk kanel
skal av en citron
1 dl russin

Riv morötterna grovt. Smält fettet och rör ner mjölken. Blanda grahamsmjöl, farinsocker, hasselnötter, bakpulver och kanel i en skål. Rör ner morötter, russin och citronskal. Tillsätt mjölkblandningen och blanda allt.
Fördela smeten i en låg smord och bröad form. Grädda lägnst ned i ugnen 200 gr i ca 30 min. Låt svalna under duk.

mela
2006-03-29, 20:50
Matmuffins:

25g jäst
4dl fingervarmt vatten
6-8 dl rågmjöl
4msk olivolja

mixa allt till lite småkleig konsistens och låt jäsa (kanske inte ger så mkt men ändå)

kavla ut på ett bahbord och ha en fyllning, själv hade jag kassler och ost, och gör som med vanliga bullar -lägg i muffinsformarna som du tidigare lagt på en plåt :D

in i ugnen på 250 grader i 10 minuter..
ät med kvarg :thumbup: fixar bild imorn

supersleepy
2006-03-29, 20:58
Som rubriken lyder tack

:cool:

MikeAlex
2006-03-30, 10:37
Här kommer ett recept på en kaka som jagtestade för ett par dagar sen... Den var sjukt god. Har tyvärr ingen bild på den, men den kan rekommenderas. Hittade den på ICA:s receptbank. :D

Kan ju säga att den INTE är nåt man ska äta om man vill vara nyttig, kanske snarare något att trycka i sig då man har ätardag. :D

Banankaka med Choklad

2 Bananer
100 g Blockchoklad
75g Smör
2 ½ dl Socker
2 ½ dl Mjöl
1 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
2 ägg

Man smälter smöret, låter det svalna och rör ihop med socker, salt, vaniljsocker ägggulor o mjölk, sen rör man ner 2 mosade bananer. Sen blandar man ihop hackad blockchoklad, mjöl och bikarbonat och rör ner det i blandningen med. Sen vispar man äggvitorna till skum, och rör sen ner dem med. Sen e det bara o lägga i en form o köra i ugnen på 175C i 40 minuter.
Ta fram o låt kallna så den stelnar, den är sjukt god och extremt krämig.

Isdrake
2006-04-01, 13:28
Gjorde två typen. Vanliga och choklad. :D

Vegetariska muffins

100 g mjölkfritt margarin
1 dl sojagrädde
2 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl sojamjölk

Smält margarinet. Blanda med sockret och sojagrädden. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker väl. Sikta sedan ner mjölblandningen i margarinet under omrörning (går lättast att vispa med handvisp). Häll i sojamjölken lite i sänder medan du vispar i mjölet.

Fyll till 3/4. Grädda i 10-12 min i 225 grader. Känn med en provsticka att muffinsen är klara (stickan ska vara torr, inte kladdig).

supersleepy
2006-04-02, 18:33
Japp här ska vi då lägga ut bilder och recept på matbröd och andra bakverk.

Jag brukar göra en sorts bröd som jag äter till frukost tillsammans med kvarg blandat med funlight.

Recept: Blandar fullkornsrågmjöl med Carob Powder + vatten. Sedan rör jag om så det blir en deg.

Carob Powder: Istället för kakao (finns på hälsokost), eller så kan ni köra med kakao eller Canderels kakao om ni vill ha den lite sötare.

Kan tillägga att jag värmer det antingen i muffinsplåt så de får den formen eller så drar jag de på bakplåtspapper. Ca 150-200 grader i ca 5-10 min. De blir lite hårda ovan men mjuka inutti.

Sedan tar jag kvargen på och äter. SJUKT GOTT.

Kan även tillägga att det går även att blanda i kvarg i degen och även havregryn.

Lägger ut bild snart.. Senare idag d.v.s

Så nu har jag tagit lite bilder.

Receptet på de här 3 olika sorterna är: Den mörkaste är Carob Powder (Nyttigare kakao :D knappt ingen fett 170kcal). Fullkornsrågmjöl + vatten.

Den mörka men ändå lite ljusare: Canderels chokladpulver + fullkornsrågmjöl + vatten.
= denna blir ju givetvis sötare och mer som muffins. Kan tillägga att det inte är nån jäst men det "jäser" lite ändå :D
Smakar muffins :D.

Den ljusare : Fullkorns rågmjöl + vatten + kanel och kardemumma.

Alla är sjukt goda. Kan även tillägga att det är olika på de "bröden" d.v.s på några är det fullkornsrågmjöl grovt respektive fint.

Doppar detta sedan i osockrad valio yoghurt (0.1 % fett) blandat med valfri funligt eller kvarg + funlight. SJUKT GOTT!!!

Kan även säga att det går att dra i lite torkad frukt + att det går att göra en stor smet och dra det på ett bakplåtspapper.

Är det så att man vill kunna skära i det: ha i lite yoghurt eller kvarg i röran. Då blir det som en limpa typ. Men behövs ej :D bröd med knappt kalorier iaf :D

Isdrake
2006-04-02, 19:13
Vi har precis fixat i köket så nu har jag verkligen inspiration. Idag bestämde jag mig för att pröva på kakor för första gången (med undantag för pepparkakor). Jag gjorde både drömmar och havredrömmar. Dock så misslyckades jag lite med havredrömmarna eftersom jag gjorde dem för stora. Jag trodde det stod fel antal i receptet eftersom dom var så pyttesmå. Jag visste inte att dom skulle växa så. :D

Det är helt vanligt drömmar förutom att jag använd mjölkfritt margarin så det känns inte lönt att skriva med recept.

Milia
2006-04-02, 19:56
Var kan man köpa Carobpulver och vad kostar det?hur mkt per förpackning?

supersleepy
2006-04-02, 20:15
Var kan man köpa Carobpulver och vad kostar det?hur mkt per förpackning?

Jag köppte mitt på hälsokost butik. Tror jag köpte det för ca 25 kronor eller liknande.

Förpackningen är på 250gram.

REKOMENDERAR STARKT.

Fråga typ efter Carob Powder. Vet de inte va de är kan du typ säga att det är istället för kakao.

Men det finns inte hos alla somsagt. Leta. Det är värt det :D

Wain
2006-04-02, 20:31
Kan ni inte skriva ut era adresser också så att man vet vart man skall åka vid kaksug?
:D

Chandler
2006-04-02, 20:55
Kan ni inte skriva ut era adresser också så att man vet vart man skall åka vid k*ksug?
:D

:laugh: Läste lite fel först.

Isdrake
2006-04-04, 12:12
Superenkla och snabba kakor. Perfekt ifall man snart ska få besök men inte vill köpa färdiga från affären. För mig räckte det dock med 1,5 dl sylt. Jag fick ut 24 kakor.


Syltkakor

200 gram mjölkfritt margarin (går med vanligt också)
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
En nypa vaniljsocker
Ca 2 dl sylt

Blanda ihop alla ingredienser utom sylten. Gör till en lång korv, ca 3 cm i diameter. Skär korven i centimetertjocka skivor. Lägg alla små skivor på en plåt och gör en grop i dem med tummen. Ha i din favvo-sylt i gropen och grädda i 12-15 min på 175 grader.

supersleepy
2006-04-19, 20:46
Här har det inte hänt mycket på ett bra tag. Ingen som har nått nytt de bakat etc? Med recept + bild tack.

Drar själv in lite bilder snart.

sissa
2006-04-20, 08:00
Detta danska rågbröd tycker jag är supergott.Har bakat det ett par ggr nu.
(har väl vatt uppe förr kan jag tro)


Dag 1

5 dl vetemjöl
5 dl kokande vatten
4 dl hela rågkärnor
3 dl solrosfrön
0,75 dl linfrön
0,75 dl mald spiskummin
2 msk salt


Gör så här:

Lägg samtliga torra ingredienser i en bunke.
Häll över det kokande vattnet och rör om
Sätt plastfolie över bunken och ställ åt sidan

Dag 2

Ingredienser:
Blandning från dag 1
5 dl vatten
2 dl mörk brödsirap
10 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1,2 pkt jäst

Gör så här:

Blanda samtliga ingredienser med blandningen från dag 1
Arbeta ca. 30 minuter på mellanväxeln i en assistent
Olja och mjöla (rågmjöl) två avlånga formar
Fyll formarna till två tredjedelar, mjöla med rågmjöl och platta till, låt stå ca. 30 minuter
Sätt ugnen på 250 grader, sätt in formarna och spraya in vatten
Sänk till 210 grader, grädda minst 90 minuter
Stjälp upp på galler och låt svalna.



Brödet ska vila minst ett dygn innan det skärs i. Jag brukar ha det inlindat i handukar tills det svalnat, sedan i plastpåsar.
Degen är förresten väldigt kladdig, men den ska vara så :)
Godast att äta brödet i rätt så tunna skivor tycker jag.

supersleepy
2006-04-20, 08:02
ser nice ut.

sissa
2006-04-20, 08:09
Förresten; formar som är 30 cm långa är lagom. Och det blir 2 stycken bröd.

sissa
2006-04-20, 08:22
har ingen bild på detta men....

25 gram jäst
3 dl surdeg (jag har gjort på grovt rågmjöl, det står på paketet hur man gör surdeg)
3 dl vatten
1 tsk salt
1-2 msk hel kummin
1 dl sojamjöl (kan uteslutas.)
5 dl grovt rågmjöl
5 dl grahamsmjöl
ca 2 dl vetemjöl

lös jästen med rumsvarm surdeg + 37gradigt vatten. tillsätt övriga ingredienser.(spara lite mjöl till utbaket) arbeta degen tills den släpper bunkens kanter. låt jäsa under duk 1 timme. forma till två limpor. pensla med kallt vatten + lite rågmjöl på. låt jäsa ca 30-40 under duk. in nederst i ugnen i 200 grader ca 45 minuter. låt svalna under duk. låt gärna vila till dagen efter innan man skär i det.

Kimball
2006-04-20, 14:19
Haha på begäran slänger jag in min lilla Blåbärspaj (http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/Blabarspaj.jpg) här också för att liva upp tråden lite :)

Edit: Receptet är ett vanligt, basic smuldegsrecept med lite mer av ingredienserna för att ha kvar till "linjerna", och de på toppen potatismjöl för att suga upp lite vätska ^^

supersleepy
2006-04-20, 21:25
Ser riktigt gott ut. Ingen aning hur mycket kalorier hela går på? Eller per 100 gram?

:D
.
tack för tipset. Dra in mer saker som ni bakar etc här.

sissa
2006-04-22, 20:19
rågsiktsbitar


5 dl mjölk eller vatten
4 dl grynblandning (eller bara havregryn)
50 gram jäst
2 dl vaten
2 msk olja
1 och en halv dl kesella
2 tsk salt
2 msk honung
ca 1,5 liter rågsikt


koka upp mjölken eller vattnet, häll över grynen och rör om. låt svalna till rumstemperatur. smula ner jästen i en bunke, värm upp vattnet och oljan till 37 grader och häll över jästen. häll ner övriga ingredienser (inklusive grynen) arbeta tills degen är smidig. låt jäsa i 45-60 min under bakduk
lägg degen i en långpanna 30*40 cm, dela in den i lagom stora bitar ( ska bli ca 24 st) nagga med en gaffel. jäs under bakduk i ca 30 minuter. in i ugnen i mitten av ugnen 20 minuter. ett par minuter innan du tar ut den, pensla med vatten. klart!

Max
2006-04-23, 15:36
Rågsiktsbitarna ser ut att ha jäst upp och blivit riktigt fina sissa. Blir sugen på att försöka baka nu igen ju :) Verkar ganske nyttigt också, vad är rågsiktsmjöl?

sissa
2006-04-23, 15:42
Rågsiktsbitarna ser ut att ha jäst upp och blivit riktigt fina sissa. Blir sugen på att försöka baka nu igen ju :) Verkar ganske nyttigt också, vad är rågsiktsmjöl?


rågsikt är en blandning av siktat rågmjöl och vetemjöl.
ja, de borde vara helt okej nyttighetsmässigt. finns väl bättre mjöl än rågsikt men sedan är det ju gryn i också (jag tog bara havregryn) som ju är näringsrikt.


de blir riktigt saftiga och mumsiga. :eating:

(tänkte på det jag skrev om att dela dem i delar. bara skåra en bit ner menade jag med det. så bryter man isär de helt sedan när de är färdigbakade)

sissa
2006-04-25, 22:35
Min förra bröduppladdning var helt slut så jag har bakat en hel del de senaste dagarna. Här kommer ett gäng bullar till:-)

Kornbullar med messmör

1 dl korngryn (jag använde krossade korngryn, hittade inget annat)
4 dl mjölk
50 gram jäst
2 tsk salt
1 dl messmör
1 uppvispat ägg
2 dl kornmjöl
3-4 dl vetemjöl

Koka korngrynen ca 15 minuter i mjölken, låt svalna till ca 37 grader. Lös upp jästen med grynblandningen, tillsätt därefter övriga ingredienser.knåda till en smdig deg. Låt jäsa övertäckt 30-40 min. Forma 14 stycken bullar, klipp ett kryss i dem om man vill, och låt jäsa ca 30 min på plåt. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min, 225 grader.

Isdrake
2006-04-26, 07:40
Rågsiktsbitarna ser ut att ha jäst upp och blivit riktigt fina sissa. Blir sugen på att försöka baka nu igen ju :) Verkar ganske nyttigt också, vad är rågsiktsmjöl?

Som Sissa sa är det en blaning mellan rågsikt och vetemjöl. Har man bara råg i en deg lär den inte jäsa så bra, därför brukar man i nästan alla recept ha i vetemjöl.

Rågsikt är då för den lata. Den har redan en bra blanding mellan råg och vete så man slipper blanda ihop detta själv. :D

Snorkfröken
2006-04-28, 10:20
På beställning av Fed up lägger jag upp receptet på mitt senaste proteinbaksexperiment - en tårta jag fixade till sambons födelsedag.

http://img289.imageshack.us/img289/339/kaka13il.th.jpg (http://img289.imageshack.us/my.php?image=kaka13il.jpg)

Tårtbotten:
1 ägg
100 g kvarg
30 g chokladprotein (mitt innehåller kasein, ger en bra konsistens)
2 g kakao
10 g havre (kan uteslutas, det gjorde jag då jag bakade en ny omgång :D)
1 tsk bakpulver
Sötningsmedel

Fyllning:
450 g kvarg
Lightsaft med apelsinsmak
4 gelatinblad
Sötningsmedel (om det behövs)

Dekoration:
Hackad mandel / chokladprotein

1. Rör ihop alla ingredienser till bottnen och grädda i långpanna eller kakform med löstagbar botten.
2. Blötlägg gelatinbladen i ca. 5 minuter.
3. Blanda kvargen och saften (+ ev. sötningsmedel) tills röran smakar bra :)
4. Lös upp bladen i lite hett vatten.
5. Rör ner gelatinet i kvargröran i en tunn stråle. Det är viktigt att man rör ordentligt hela tiden för att gelatinet inte skall klumpa sig. Kan vara bra att ha en assistent i det här kritiska skedet :D

Om du gräddat i långpanna:
1. Ta en glasskål eller annan form och "fodra" den med plastfolie.
2. Häll ev. lite hackad mandel i skålen/formen (annars kan du pudra över lite chokladprotte före serveringen).
3. Häll i kvargröran.
4. Skär ut bottnen så att den passar som "lock" på krämen
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Häll upp och servera.

Om du gräddat i form med löstagbar botten:
1. Ha kvar tårtbottnen i formen.
2. Täck formens sidor med plastfolie.
3. Häll i kvargröran.
4. Strö över hackad mandel eller pudra med chokladprotte.
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Ta bort formens sidor och servera.

Hoppas att instruktionerna är någorlunda förståeliga. Tårtan är faktiskt riktigt god och har helt OK stats - eller vad tycks om följande på 100 g:

105 kcal
17.2 g protein
5.5 g kolisar
1.4 g fett

T.ex. innehöll tårtbiten på bilden knappa 100 kcal :thumbup:

Fed up
2006-04-28, 10:29
Yay! Nu blir det fest i helgen! tack Snorkis! :bow:

Kary
2006-04-28, 11:09
På beställning av Fed up lägger jag upp receptet på mitt senaste proteinbaksexperiment - en tårta jag fixade till sambons födelsedag.

http://img289.imageshack.us/img289/339/kaka13il.th.jpg (http://img289.imageshack.us/my.php?image=kaka13il.jpg)

Tårtbotten:
1 ägg
100 g kvarg
30 g chokladprotein (mitt innehåller kasein, ger en bra konsistens)
2 g kakao
10 g havre (kan uteslutas, det gjorde jag då jag bakade en ny omgång :D)
1 tsk bakpulver
Sötningsmedel

Fyllning:
450 g kvarg
Lightsaft med apelsinsmak
4 gelatinblad
Sötningsmedel (om det behövs)

Dekoration:
Hackad mandel / chokladprotein

1. Rör ihop alla ingredienser till bottnen och grädda i långpanna eller kakform med löstagbar botten.
2. Blötlägg gelatinbladen i ca. 5 minuter.
3. Blanda kvargen och saften (+ ev. sötningsmedel) tills röran smakar bra :)
4. Lös upp bladen i lite hett vatten.
5. Rör ner gelatinet i kvargröran i en tunn stråle. Det är viktigt att man rör ordentligt hela tiden för att gelatinet inte skall klumpa sig. Kan vara bra att ha en assistent i det här kritiska skedet :D

Om du gräddat i långpanna:
1. Ta en glasskål eller annan form och "fodra" den med plastfolie.
2. Häll ev. lite hackad mandel i skålen/formen (annars kan du pudra över lite chokladprotte före serveringen).
3. Häll i kvargröran.
4. Skär ut bottnen så att den passar som "lock" på krämen
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Häll upp och servera.

Om du gräddat i form med löstagbar botten:
1. Ha kvar tårtbottnen i formen.
2. Täck formens sidor med plastfolie.
3. Häll i kvargröran.
4. Strö över hackad mandel eller pudra med chokladprotte.
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Ta bort formens sidor och servera.

Hoppas att instruktionerna är någorlunda förståeliga. Tårtan är faktiskt riktigt god och har helt OK stats - eller vad tycks om följande på 100 g:

105 kcal
17.2 g protein
5.5 g kolisar
1.4 g fett

T.ex. innehöll tårtbiten på bilden knappa 100 kcal :thumbup:

Menar du havregryn när du skriver havre? Och tror du man kan ersätt chokladproteinet med något annat? Ser gott ut!

Snorkfröken
2006-04-28, 11:21
Menar du havregryn när du skriver havre? Och tror du man kan ersätt chokladproteinet med något annat? Ser gott ut!

Japp, jag menar havregryn. Jag gillar kombinationen apelsin-choklad, men antar att det kunde funka med vaniljsmak på proteinet också. Och om du menade att använda något annat än protein, funkar det helt säkert med mjöl och kakao ist. Fast då kan du behöva ta i mer sötningsmedel/socker för att det inte ska bli för stark kakaosmak.

Kary
2006-04-28, 21:12
Japp, jag menar havregryn. Jag gillar kombinationen apelsin-choklad, men antar att det kunde funka med vaniljsmak på proteinet också. Och om du menade att använda något annat än protein, funkar det helt säkert med mjöl och kakao ist. Fast då kan du behöva ta i mer sötningsmedel/socker för att det inte ska bli för stark kakaosmak.

Ja, det är väl kanske ovanligt att inte ha proteinpulver hemma på detta forum. :D Äter inte vanligt mjöl. Tror du man kan ha i sojamjöl istället?

Metal_boy_
2006-04-28, 22:56
Min förra bröduppladdning var helt slut så jag har bakat en hel del de senaste dagarna. Här kommer ett gäng bullar till:-)

Kornbullar med messmör

1 dl korngryn (jag använde krossade korngryn, hittade inget annat)
4 dl mjölk
50 gram jäst
2 tsk salt
1 dl messmör
1 uppvispat ägg
2 dl kornmjöl
3-4 dl vetemjöl

Koka korngrynen ca 15 minuter i mjölken, låt svalna till ca 37 grader. Lös upp jästen med grynblandningen, tillsätt därefter övriga ingredienser.knåda till en smdig deg. Låt jäsa övertäckt 30-40 min. Forma 14 stycken bullar, klipp ett kryss i dem om man vill, och låt jäsa ca 30 min på plåt. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min, 225 grader.
Såg förbannat goda ut! :thumbup:

Nu står mina pizzor i ugnen :)

Snorkfröken
2006-04-28, 23:01
Ja, det är väl kanske ovanligt att inte ha proteinpulver hemma på detta forum. :D Äter inte vanligt mjöl. Tror du man kan ha i sojamjöl istället?

Ovanligt och ovanligt... ja, kanske lite då :D Nej men seriöst, jag vet inte hur det blir med sojamjöl iom att jag aldrig bakat med det. Men om det funkar i andra bakverk borde det ju funka här också. Annars kan du testa att öka mängden havregryn och köra med det och kakao ist.

Kary
2006-04-29, 11:12
Ovanligt och ovanligt... ja, kanske lite då :D Nej men seriöst, jag vet inte hur det blir med sojamjöl iom att jag aldrig bakat med det. Men om det funkar i andra bakverk borde det ju funka här också. Annars kan du testa att öka mängden havregryn och köra med det och kakao ist.
Det låter också bra. Ska definitivt testa när jag får lite mer tid över. :)

Fed up
2006-04-29, 15:49
Snorkis: hur länge och hur varm ska ugnen vara när man gräddar bottnen?

Milia
2006-04-29, 20:27
Det låter också bra. Ska definitivt testa när jag får lite mer tid över. :)
Sojamjöl tycker jag faller isär mycket lättare.
Jag brukar göra plättar av sojamjöl och de faller isär så fort man tittar på dem typ....

Snorkfröken
2006-04-29, 20:52
Snorkis: hur länge och hur varm ska ugnen vara när man gräddar bottnen?

175 grader.. bara några minuter - brukar gå efter doften och inte klockan ;)

Isdrake
2006-04-30, 13:13
Då var det för andra gången i mitt liv dags för att göra en tårta. Den har jäklats en del men i slutänden blev den riktigt fin. :thumbup: Dessutom är den helt vegetarisk.

Saker som har strulat;
Ena botten var trasig och gick nästan sönder. Det löste jag genom att lägga ditt ett lager choklad som höll ihop det.
Jag glömde ha i ströbröd i formen.
Bottnarna blev olika stora.

Hoppas den är lika god som den ser ut. Blev riktigt nöjd. Grundreceptet heter "Elins chokladkaka" och är taget från http://vegania.mine.nu/

tinkerbell
2006-04-30, 13:47
Då var det för andra gången i mitt liv dags för att göra en tårta. Den har jäklats en del men i slutänden blev den riktigt fin. :thumbup: Dessutom är den helt vegetarisk.

Saker som har strulat;
Ena botten var trasig och gick nästan sönder. Det löste jag genom att lägga ditt ett lager choklad som höll ihop det.
Jag glömde ha i ströbröd i formen.
Bottnarna blev olika stora.

Hoppas den är lika god som den ser ut. Blev riktigt nöjd. Grundreceptet heter "Elins chokladkaka" och är taget från http://vegania.mine.nu/

Riktigt fin, blev den god? :) ser så ut ...

Isdrake
2006-04-30, 14:56
Riktigt fin, blev den god? :) ser så ut ...

Jag vet inte ännu, vi ska inte äta den förren ikväll. :)
Fast jag kan alla fall säga att alla delarna i dom smakar riktigt bra alla fall. Jag har ätit en massa smet och choklad. XD

Pellefant
2006-04-30, 15:58
Snygg tårta! :eating:

Max
2006-04-30, 16:56
Hur fin tårta som helst, men vindruvor och choklad? Är det födelsedag eller frieri tro? :)

Isdrake
2006-04-30, 17:04
Hur fin tårta som helst, men vindruvor och choklad? Är det födelsedag eller frieri tro? :)

Valborg ju, våren är här. :bow: Våren ska firas, hurra!

supersleepy
2006-05-03, 09:31
Surt att det är så få som bakar :( .

Nu får alla börja baka igen och fota och lägga in recept! :).

Gärna lite gott med kvarg och annat. Gärna nyttiga verk :D.

tackar

z_bumbi
2006-05-03, 09:38
Surt att det är så få som bakar :( .

Jag bakade för fullt i helgen men jag har inga bilder.

Max
2006-05-03, 21:37
Surt att det är så få som bakar :( .

Nu får alla börja baka igen och fota och lägga in recept! :).

Gärna lite gott med kvarg och annat. Gärna nyttiga verk :D.

tackar
Om jag orkar och har tid i helgen så ;)

supersleepy
2006-05-04, 12:40
På beställning av Fed up lägger jag upp receptet på mitt senaste proteinbaksexperiment - en tårta jag fixade till sambons födelsedag.

http://img289.imageshack.us/img289/339/kaka13il.th.jpg (http://img289.imageshack.us/my.php?image=kaka13il.jpg)

Tårtbotten:
1 ägg
100 g kvarg
30 g chokladprotein (mitt innehåller kasein, ger en bra konsistens)
2 g kakao
10 g havre (kan uteslutas, det gjorde jag då jag bakade en ny omgång :D)
1 tsk bakpulver
Sötningsmedel

Fyllning:
450 g kvarg
Lightsaft med apelsinsmak
4 gelatinblad
Sötningsmedel (om det behövs)

Dekoration:
Hackad mandel / chokladprotein

1. Rör ihop alla ingredienser till bottnen och grädda i långpanna eller kakform med löstagbar botten.
2. Blötlägg gelatinbladen i ca. 5 minuter.
3. Blanda kvargen och saften (+ ev. sötningsmedel) tills röran smakar bra :)
4. Lös upp bladen i lite hett vatten.
5. Rör ner gelatinet i kvargröran i en tunn stråle. Det är viktigt att man rör ordentligt hela tiden för att gelatinet inte skall klumpa sig. Kan vara bra att ha en assistent i det här kritiska skedet :D

Om du gräddat i långpanna:
1. Ta en glasskål eller annan form och "fodra" den med plastfolie.
2. Häll ev. lite hackad mandel i skålen/formen (annars kan du pudra över lite chokladprotte före serveringen).
3. Häll i kvargröran.
4. Skär ut bottnen så att den passar som "lock" på krämen
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Häll upp och servera.

Om du gräddat i form med löstagbar botten:
1. Ha kvar tårtbottnen i formen.
2. Täck formens sidor med plastfolie.
3. Häll i kvargröran.
4. Strö över hackad mandel eller pudra med chokladprotte.
5. Ställ in i kylskåpet (minst 3-4 timmar).
6. Ta bort formens sidor och servera.

Hoppas att instruktionerna är någorlunda förståeliga. Tårtan är faktiskt riktigt god och har helt OK stats - eller vad tycks om följande på 100 g:

105 kcal
17.2 g protein
5.5 g kolisar
1.4 g fett

T.ex. innehöll tårtbiten på bilden knappa 100 kcal :thumbup:

I hur många grader gräddar du den i ugnen? Jag tänkte använda mig av en form med löstagbar botten.

Grader? Hur många minuter?

Tack på förhand.

Snorkfröken
2006-05-04, 12:52
I hur många grader gräddar du den i ugnen? Jag tänkte använda mig av en form med löstagbar botten.

Grader? Hur många minuter?

Tack på förhand.
http://62.181.218.130/forum/showpost.php?p=1509539&postcount=43

k66a
2006-05-05, 09:33
Provat detta, lättbakat och enkelt, även barnen gillar det:eating:

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15788

Isdrake
2006-05-05, 16:15
Detta är första gången jag tar ett vanligt recept innehållande ägg för att sedan göra om det till en vegansk version. Att skriva upp receptet känns inte lönt eftersom ni alla säkert är blandkostare ändå. ;P

Onyttiga små rackare men ack så goda. *rolleyes*

supersleepy
2006-05-05, 20:32
Detta är första gången jag tar ett vanligt recept innehållande ägg för att sedan göra om det till en vegansk version. Att skriva upp receptet känns inte lönt eftersom ni alla säkert är blandkostare ändå. ;P

Onyttiga små rackare men ack så goda. *rolleyes*

Jag skulle gärna vilja ha receptet. Jag kör mycket vegant. Skriv receptet tack, Gärna näringsvärdena också. Kcal per kaka?

Tack

Isdrake
2006-05-05, 21:48
Jag skulle gärna vilja ha receptet. Jag kör mycket vegant. Skriv receptet tack, Gärna näringsvärdena också. Kcal per kaka?

Tack

Vad kul. ;P Näringsvärdet per 100 gram är:
489 kcal
4,6g protein
21g fett
69g kolhydrater

Angående hur mycket det är per kaka så beror det ju på hur många man får ut. Jag gjorde 17 så varje kaka innehåller runt 120kcal.

Chocolate chip cookies
20 st, Ugn; 175

125g mörk choklad
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm salt
75g mjölkfritt margarin
½ dl socker
1½ dl brun farin
½ tsk vaniljsocker
2 dl havregryn
NoEgg pulver motsvarande 1 ägg (dvs 1 tsk NoEgg och 1 msk vatten)

Hacka chokladen. Blanda mjöl, bakpulver och salt.
Rör fett, socker, farin och vaniljsocker poröst. Rör i NoEgg. Blanda ner mjölblaningen och havrgrynen, sist den hackade chokladen.
Använd två teskedar och klicka ut den fasta smeten på plåten (jag tyckte dock inte det gick så bra så jag formade dem till kakor istället).
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Självklart kan man ju använda ägg och vanligt margain ifall man så vill. Snuskigt goda är dom alla fall.

Wain
2006-05-10, 19:42
Detta danska rågbröd tycker jag är supergott.Har bakat det ett par ggr nu.
(har väl vatt uppe förr kan jag tro)


Dag 1

5 dl vetemjöl
5 dl kokande vatten
4 dl hela rågkärnor
3 dl solrosfrön
0,75 dl linfrön
0,75 dl mald spiskummin
2 msk salt


Gör så här:

Lägg samtliga torra ingredienser i en bunke.
Häll över det kokande vattnet och rör om
Sätt plastfolie över bunken och ställ åt sidan


Har precis satt igång med ditt recept. Är ingen van bagare så jag har lite frågor.

1. Blev väldigt salt med 2 msk salt, borde det ha varit tsk?
2. 5 dl vatten räckte ju inte ens till att få allt mjöl och bös blött, vilken konsistens skall blandningen ha i detta skede?

sissa
2006-05-10, 19:50
Har precis satt igång med ditt recept. Är ingen van bagare så jag har lite frågor.

1. Blev väldigt salt med 2 msk salt, borde det ha varit tsk?
2. 5 dl vatten räckte ju inte ens till att få allt mjöl och bös blött, vilken konsistens skall blandningen ha i detta skede?


Nix, det ska vara 2 msk.

Jag orkade inte hämta receptet när jag skulle skriva in det så jag kopierade från en annan sida på nätet där jag såg att det fanns, men det var visst fel skrivet där :em: Det du ska blötlägga är rågkärnorna,solrosfröna,linfröna, spiskumminen och saltet. Inte mjölet alltså.


Jag kan dessutrom rekommendera att använda rågkross istället för rågkärnor. Jag använde kross de första gångerna jag gjorde, men hela kärnor senaste gången (som det ju ska vara i originalreceptet) men många av kornen förblev hårda ( de ska ju svälla i vattnet och bli mjuka) . Så blev inte krossen. Blev mkt bättre med dem. När jag har gjort iaf.

Lycka till :)

sissa
2006-05-10, 19:54
så här ska det vara:

Dag 1

5 dl kokande vatten
4 dl hela rågkärnor (eller kross)
3 dl solrosfrön
0,75 dl linfrön
0,75 dl mald spiskummin (man kan ta mindre eller utesluta)
2 msk salt


Gör så här:

Lägg samtliga torra ingredienser i en bunke.
Häll över det kokande vattnet och rör om
Sätt plastfolie över bunken och ställ åt sidan

Dag 2

Ingredienser:

Blandning från dag 1
5 dl vatten
2 dl mörk brödsirap
10 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1,2 pkt jäst

Gör så här:

Blanda samtliga ingredienser med blandningen från dag 1
Arbeta ca. 30 minuter på mellanväxeln i en assistent
Olja och mjöla (rågmjöl) två avlånga formar
Fyll formarna till två tredjedelar, mjöla med rågmjöl och platta till, låt stå ca. 30 minuter
Sätt ugnen på 250 grader, sätt in formarna och spraya in vatten
Sänk till 210 grader, grädda minst 90 minuter
Stjälp upp på galler och låt svalna.

Wain
2006-05-10, 19:58
Nix, det ska vara 2 msk.

Jag orkade inte hämta receptet när jag skulle skriva in det så jag kopierade från en annan sida på nätet där jag såg att det fanns, men det var visst fel skrivet där :em: Det du ska blötlägga är rågkärnorna,solrosfröna,linfröna, spiskumminen och saltet. Inte mjölet alltså.


Argh, kör på även om mjölhelvetet är iblandat, tilllsatte ca 5 dl vatten extra...
;)

sissa
2006-05-10, 20:14
Argh, kör på även om mjölhelvetet är iblandat, tilllsatte ca 5 dl vatten extra...
;)


sorry;)

Wain
2006-05-10, 20:17
sorry;)

Skall nog bli bra ändå, mjölet skulle ju trots allt i lite senare. Smakar det illa när det är klart om två dagar så postar jag det till dig.
*rolleyes*

Caixa**
2006-05-10, 21:16
Såg här såg min morotskaka ut jag bakade i helgen. Min kompis fyllde år..hon blev jätteglad..:em:

Hemligt recept!!!!

skaparn
2006-05-11, 10:19
Matmuffins:

25g jäst
4dl fingervarmt vatten
6-8 dl rågmjöl
4msk olivolja

mixa allt till lite småkleig konsistens och låt jäsa (kanske inte ger så mkt men ändå)

kavla ut på ett bahbord och ha en fyllning, själv hade jag kassler och ost, och gör som med vanliga bullar -lägg i muffinsformarna som du tidigare lagt på en plåt :D

in i ugnen på 250 grader i 10 minuter..
ät med kvarg :thumbup: fixar bild imorn

Jag har en fråga angående det där. Skulle jag kunna ta redovisade ingredienser och istället för att låta jäsa efter mixen, smeta ner allt direkt i min custom-muffinsplåt för att låta jäsa där? Jag skippar fyllningen och använder muffinsen istället som ett bröd på vilket jag brer pålägg?

Gissar även att jag kanske måste smörja formen lite eftersom det inte är lika mycket fett i receptet som i vanliga muffins, då är formen i det närmaste självsmörjande.

timoat
2006-05-11, 17:12
Ok här kommer chokladbollsexperimentets resultat:

http://img.photobucket.com/albums/v602/timoat05460/bull.jpg

Ingredienser:

Bananhalvan:

40 g Banan Whey - 80
100 g Havrekli
250 g kvarg

Choklad:

250 g kvarg
15 g kakao
60 g havrekli
Hermesetas tills det smaka ok.
1 tsk Näskaffe utspätt i 5 cl vatten

40 g kokosflarn

Blanda halvorna i varsin bunke. tag en matsked ur ena och kladda ihop, samma med den andra. Sammanfoga de två halvorna, och rulla mellan händerna. doppa runt i kokosflingorna tills täckta, sen in i kylen.

Resultat:
blev ganska sega, och inte supergoa, men helt ok. nästa gång kanske jag tillsätter lite krossad Allbran, för att få det lite krispigt.

Wain
2006-05-11, 19:25
Dag 2

Ingredienser:

Blandning från dag 1
5 dl vatten
2 dl mörk brödsirap
10 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1,2 pkt jäst


Inser såhär i efterhand att det kanske skulle varit torrjäst?
:em:

Såg här såg min morotskaka ut jag bakade i helgen. Min kompis fyllde år..hon blev jätteglad..:em:

Hemligt recept!!!!

Hmm... vad har du gjort med den där?
:whipped:

Brooklyn
2006-05-11, 20:36
Inser såhär i efterhand att det kanske skulle varit torrjäst?
:em:



Hmm... vad har du gjort med den där?
:whipped:haha personen i fråga har gjort en "american pie" ser du väl :D

Caixa**
2006-05-11, 20:50
Hmm... vad har du gjort med den där?
:whipped:

Hehe..kanske fel forum att säga "men utseendet har ju faktiskt ingen betydelse!" Den var jättegod iallafall!:thumbup:

sissa
2006-05-11, 21:03
Inser såhär i efterhand att det kanske skulle varit torrjäst?
:em:



Ne, vanlig jäst.
Eller ja,torrjäst går väl att använda det också för all del :)

Wain
2006-05-11, 21:34
Ne, vanlig jäst.
Eller ja,torrjäst går väl att använda det också för all del :)

Då gjorde man något rätt iaf.:) Eländet står i ugnen just nu.

Isdrake
2006-05-13, 18:48
Årets första kanelbullar. Värmen och solen kom med stormsteg och min sambo har bett mig göra bullar en längre tid nu, så idag var det dags. :)


Bullarna
50 g jäst
5 dl sojamjölk
125 g mjölkfritt margarin
1 1/2 dl socker
1 tsk salt
ev 1 tsk stött kardemumma
ca 13 dl vetemjöl

Fyllning
Mjölkfritt margarin
Socker
Kanel

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet i mikron eller i en kastrull. Tillsätt sojamjölken och låt allt bli fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vätskan samt socker, salt och ev kardemumma (till vanliga vetebullar är det gott med kardemumma, men uteslut den om du gör sockerbullar, mandelgifflar, lussekatter ed). Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen fin, det går lättast om du använder elvisp med degvispar. Tillsätt mer mjöl om det behövs för att degen ska bli smidig och inte kladda. Låt den jäsa ca 30 min under bakduk.

När det jäst klart, kavla ut den till en stor rektangel. Bred mjölkfritt margarin på degen, strö på kanel och socker. Eller blanda ihop mjukt margarin med socker och kanel, och bred på degen. Rulla ihop som en rulltårta och skär i bitar. Lägg på en plåt och jäs cirka 30 min. Pensla med sojamjölk/grädde och strö på pärlsocker. Grädda i 250 grader i 5-10 min. Låt svalna på galler under bakduk. Går bra att frysa in.

Hämtat från http://vegania.mine.nu :thumbup:

Isdrake
2006-05-13, 18:50
Glömde bilden. :em:

Isdrake
2006-05-16, 11:21
Detta recepet fick jag av en kompis.. Dom blev jätte goda. Smakar som en blanding mellan muffins och kladdkaka. Dom blev lite knapriga på ytan och fluffiga innuti. Jätte gott. Rekommenderas för alla chokladälskare.
Jag ville göra muffins eftersom det är ett typiskt ägg-recept. Jag ville pröva att ersätta äggen med ett pulver som kallas No Egg, och det gick ju väldigt bra. Billigare än riktiga ägg dessutom. :)

Chokladmuffins
200 grader

100 g margarin
2 ägg (Jag använde No Egg-pulver)
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Ställ veckade pappersformar i en långpanna eller på en plåt, smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda i matfettet. Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än en tredjedel.

Jag vet inte hur länge dom ska vara inne, jag tog bara ut dem när dom verkade klara. Jättegott som sagt. [love] Jag fick 16 muffins och dom innehåller 137 kcal styck.

Max
2006-05-16, 21:36
Isdrake: Vad gör du med alla bullarna, muffinsarna m.m, slinker dom ner allihopa eller har du stora bjudningar hemma? I sånna fall vill jag komma :)

Isdrake
2006-05-16, 21:40
Isdrake: Vad gör du med alla bullarna, muffinsarna m.m, slinker dom ner allihopa eller har du stora bjudningar hemma? I sånna fall vill jag komma :)

Jag brukar ge bort en del till familjen som bor lågra trappor ner. Annars hamnar det mesta i frysen. ;P Jag har börjat tycka det är jätte kul att baka (sen har det visat sig vara en väldigt effektiv metod att få mamma att acceptera att jag äter helvegetariskt).

Haha, skulle vara illa om jag tryckte i mig allt jag bakade också. Men det är bara att komma förbi så kan du få lite. XD

Isdrake
2006-05-16, 21:42
Idag har jag varit på G så jag tog och prövade något mer avancerat, mazariner. Jag har bara ätit sådana man köper i affären tidigare och jag måste säga att dessa jag gjorde blev mycket godare. Fast dom blev lite fula kanske. :)

Detta var en utmaning. Har utgått ifrån ett vanligt recept och gjort om det så det blev helvegetariskt. :eating:

Isdrake
2006-05-16, 21:45
Äsh, det strulade med bilderna. >_<; Sorry att jag postar så mycket. Här kommer mazarinerna.

tinkerbell
2006-05-17, 05:56
Äsh, det strulade med bilderna. >_<; Sorry att jag postar så mycket. Här kommer mazarinerna.

Ser goda ut :thumbup: recept? :)

Isdrake
2006-05-17, 12:26
Ser goda ut :thumbup: recept? :)

Mazariner
18 st

3dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
100g mjölkfritt margarin
2½ msk socker
½ tsk NoEgg (½ ägg)
Vatten

Fyllning:
150g mandelmassa
50 g mjölkfritt margarin
2½ tsk NoEgg + 2½ msk vatten (2½ ägg)
4 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver

Garnering:
2 dl florsocker
Vatten

Arbeta ihop ingredienserna till degen och tillsätt lite vatten tills du får bra konsistens. Den ska vara fast men inte kladda. Linda in degen i plastfolie och lägg den i kylskåpet några timmar.

Riv mandelmassa och tillsätt smält margarin, rör ihop. Blanda i ”äggen” under omrörning. Blanda ihop mjölet och bakpulvret för sig och rör sedan ner det i massan.

Smörj formar väl (dom lossnar lätt så helst ska man väl ta metallformar om man har, annars får man använda såna där dyra i aluminium som jag har gjort). Ta fram degen och tryck ut den i formarna. Fördela sedan fyllningen i formarna.

Grädda mazarinerna i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca 15 min. Låt dem svalna innan du fortsätter.

Blanda florsocker med vatten tills du får en bra konsistens och häll sedan ut det på som avsvalnande mazarinerna. Det går också bra att bara strö över lite vanligt florsocker istället men det får man göra precis innan servering i så fall.

Wain
2006-05-17, 12:38
Chokladmuffins
200 grader

100 g margarin
2 ägg (Jag använde No Egg-pulver)
2,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Ställ veckade pappersformar i en långpanna eller på en plåt, smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda i matfettet. Fördela smeten i formarna. Fyll dem inte till mer än en tredjedel.


Det receptet är nästan ord för ord från Sju sorters kakor. Enda skillnaden är att man enligt dem inte skall fylla formarna till mer än tre fjärdelear. Är förövrigt ruggigt goda, brukade äta frusna sådana när jag var mindre:smash: . Får nog bli att baka en omgång till helgen...:eating:

Isdrake
2006-05-29, 16:16
Då var det dags för mors dag. :)

Banankaka till mors dag

125 mjölkfritt margarin
1 ¼ dl strösocker
2 tsk No Egg + 2 msk vatten (motsvarande 2 ägg)
1 tsk vaniljsocker
4 medelstora mogna bananer, mosade
1 tsk bikarbonat
1 ¼ sojamjölk
5 dl (250g) vetemjöl + 2 ½ tsk bakpulver

Smörkräm
125 g smör
1 ¾ dl (90g) florsocker
1 msk citronsaft
½ dl (15g) flagad kokos, rostad (jag råkade ta mandelspån)

Vispa med elvisp margarin och socker i en liten bunke till en lätt och krämig smet. Blanda No Egg med vatten i en liten burk med lock och skaka tills det är blandat (om du ej har burk kan du röra ihop med en sked). Rör ner vätskan i bunken och vispa ordentligt. Tillsätt vaniljsocker och mosad banan och vispa tills det är väl blandat.

Lägg över smeten i en stor bunke. Lös upp bikarbonaten i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd med metallsked ner mjölet varvat med mjölken. Rör om, bara så pass att alla ingredienser blandas och smeten är slät.

Pensla en bakform (20cm i diameter) med olja eller smält margarin och klä botten med bakplåtspapper. Häll i smeten och jämna till ytan. Grädda i en timme eller tills provstickan som sticks mitt i kakan är torr. Låt kakan vila i formen 10 min och stjälp sedan upp den på galler för att svalna.

Kräm
Vispa med elvisp margarin, florsocker och citronsaft till en slät och krämig smet. Bred ut krämen på den kallnade kakan och garnera med rostad flagad kokosnöt.

Övrigt
Jag råkade köpa mandelspån men det gick bra ändå. Jag rostade dem i ugnen 5-10 min för att dom skulle få fin färg. Texten och hjärtat gjorde jag med smält choklad.
Kakan blev ganska kompakt, den sjönk liksom ihop när den svalnade. Trodde den skulle vara degig och hård men så var inte fallet. Den blev helt okej.

Fast jag var inte så överdrivet förtjust i den. Banankaka är inte riktigt min grej. Smörkrämen blev dessutom för stark. Sen kan man ifrågasätta varför man ska ha bakplåtspapper i formen. Det var en ganska krånglig kaka att göra. Personligen tycker jag inte den blev tillräckligt god i förhållande till arbetet. Var nog första och sista gången jag gjorde en sådan. En helt vanlig sockerkaka är godare. :)

Fast den blev söt. Ser gammaldags ut.

Brooklyn
2006-05-30, 16:51
Isdrake: jobbar du möjligtvis på bageri? ;)

Ottenbaum
2006-05-30, 17:29
Äsh, det strulade med bilderna. >_<; Sorry att jag postar så mycket. Här kommer mazarinerna.

Ser farligt goda ut :eating:
Ska jag testa nån gång när dieten är över (om den nu nånsin blir klar :( )

Isdrake
2006-05-30, 17:39
Ser farligt goda ut :eating:
Ska jag testa nån gång när dieten är över (om den nu nånsin blir klar :( )

Tufft. >_<; Jag fick ge upp min deff, det var helt enkelt inte värt det. ^_^;

Isdrake: jobbar du möjligtvis på bageri? ;)

Nej, tyvärr men det skulle vara kul. :) Fast jag funderar på att börja ta beställningar eller nått.

mirrranda
2006-05-30, 20:13
>Isdrake!

Kakan ser ju helt underbar ut! Från och med nu ska jag skippa presenter och laga kakor a'la Isdrake ;)

mr.clean
2006-06-04, 19:43
Bakar detta brödet flera ggr i månaden. Receptet nedan är för två stycken limpor. Bröder ser hårt ut men är mjukt. Speciellt inutti om man har det i plastpåse när de är klart. SJUKT GOTT. Med keso etc eller nått annat. Händer t.o.m att ja äter mackor till lunch för att de är så gott.
Men är det någon som kan räkna ut hur mycket kalorier det är per 100 gram? Vill se om det är lägre än extrem. Tack på förhand

Surdeg:
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
4 dl grovt rågmjöl
------------------------------------------------
5 dl fingervarmt vatten
1 1/2 msk salt
19 dl grovt rågmjöl

Gör så här:
Smula 1/3 av jästen i en bunke. Rör ut med 5 dl vatten och rör ner 4 dl rågmjöl. Täck bunken med plastfilm och låt den stå i två dygn.
Rör ut resten av jästen med ytterliga 5 dl vatten och blanda med surdegen. Tilsätt salt. Knåda in så mycket rågmjöl att det blir en fast deg. Det blir en ganska tung deg!
Jäs degen i ca 1 timme.
Knåda degen på mjölat underlag. Dela den och forma två runda bröd. Lägg dem på plåt och låt dem jäsa i 40-50 minuter.
Sikta lite rågmjöl över bröden. Grädda dem i nedre halvan av ugnen i ca 50 minuter, 200 grader.
Slå in dem i bakduk och låt svalna på galler. Skär inte bröden förrän nästa dag.
Vill du ha ett lite mer fuktigt inkråm, kan bröden - inslagna i bakdukar - stoppas i en plastpåse för att svalna.

PÅ RÅGMJÖLET,

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 1250 kJ
Energivärde 290 kcal
Protein 8,0 g
Kolhydrat 59 g
Varav sockerarter 2,5 g
Fett 2,5 g
Varav mättat fett 0,3 g

tack på förhand

paddanboy
2006-06-05, 22:57
Jag har fått några bakidoler vågar jag påstå! :) Vilka samhällshjältar som orkar baka, sådan skall jag också bli när jag skaffar lägenhet (eller nåt*rolleyes*) !

Fan, denna tråd blir att studera mer när jag orkar.
Det jag vill se är ett recept på ett så kallat "Norsk bröd", grovt och lite socker, men smakar gott.

Annars:
Proteinhalt hög
Nyttigt
Fibrigt
Fettsnålt
Lite socker

mr.clean
2006-06-06, 22:03
Mitt bröd kan jag lova är gudomligt gott! Ta en klick funlight med keso på eller kvarg Så sjukt gott. Kan ätas med vilket pålägg som hälst.

PROVA!! :hbang:

Isdrake
2006-06-07, 15:54
Mr.clean: Ditt bröd ser jätte gott ut. Ska försöka göra det någon dag, tyvärr har jag inte tålamog nog att göra surdeg. När jag bakar så vill jag att det ska bli klart samma dag. ^_^;

Enkla vaniljkakor
150°, 15-20 min

100 g mjölkfritt margarin
100 g vetemjöl
100 g potatismjöl
50 g socker
1-1½ tsk vaniljsocker


Värm margarinet och blanda ihop alla ingredienserna, lättast blir det om man använder en elvisp med degspadar. Forma till kakor och tryck eventuellt till dem med gaffel för att ge dem lite struktur. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.

Jag älskar när recept går på vikt och inte på volym. Bara att ställa bunken på vågen och hälla i rätt mängd direkt.

Isdrake
2006-06-09, 15:25
Prinsesstårta

Denna blev inte så bra som jag hade tänkt. Den var mycket svårare att göra prinsesstårta än jag trodde. Men det var första gången så den blev väl helt okej ändå.

Jag använde ett recept ifrån http://vegania.mine.nu/
Jag använde Oatlys färdiga vaniljsås (som jag inte vispade) samt soyatoos vispgrädde. Sedan använde jag mig ett färdigt lock. Jag tänker lära mig göra egen marsipan för ett lock kostade 40 spänn. *grr27*

Men dom söta kronorna i choklad blev jag nöjd med. :)

Max
2006-06-11, 21:25
Grymt imponerad av dina konstverk Isdrake. Inte för att jag gillar prinsesstårta men det är ett himla pill att få till en och din är riktigt bra tycker jag. Att den sen äer vegansk ger ju ytterligare en svårighetsdimension på det hela, men den borde smakprovas också innan betygsättning :)

Max
2006-07-10, 21:52
Måste bli lite liv här igen :)
Detta är mitt första brödbak på minst 5 år, resultatet var ätbart.

Ingredienser (inget är exakt):
6-700 g dinkelfullkornmjöl (väldigt likt grahamsmjöl)
1-2 msk smält smör + 4-5 dl vatten --> 37 grader
½ paket jäst
½ tsk salt
ca. 1 msk honung

Rörde ihop, rullade till bröd och lät jäsa ungefär 1 timme. Därefter in i ugnen 30-40 minuter på 200 grader.

Proskin
2007-03-02, 19:36
Det finns mycket här som ser riktigt gott ut...

izza
2007-03-02, 20:09
Den här tråden hade jag glömt bort! Tack för bumpen proskin!

Proskin
2007-03-03, 01:48
Den här tråden hade jag glömt bort! Tack för bumpen proskin!

Inga problem! Fast jag kan inte påstå att det är en bra tråd att sitta och kolla i kl 01:47 en fredagnatt... Det vattnas lite i munnen *drool*

sissa
2008-06-24, 00:05
bump!

Det var hur längesen som helst som jag bakade men ikväll va det dags.
Improviserade med detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2110180&postcount=8) grundrecept som bas. Bakade med fullkornsdinkel + vanligt vetemjöl. Hade även i havregyn i degen och solrosfrön. Degvätskan bestod av filmjölk.Smakade mumma!

Cohen
2008-06-24, 02:15
Bra bump!

Bröden ser rejält goda ut. Borde baka själv, synd att det så sällan blir av.

Sedan är det trevligt att se att du liksom jag tillhör den lilla skara människor som vet att uppskatta kombinationen marmelad och ost. Optimalt är västerbotten med bitter apelsinmarmelad. :)

sissa
2008-06-24, 02:18
Bra bump!

Bröden ser rejält goda ut. Borde baka själv, synd att det så sällan blir av.

Sedan är det trevligt att se att du liksom jag tillhör den lilla skara människor som vet att uppskatta kombinationen marmelad och ost. Optimalt är västerbotten med bitter apelsinmarmelad. :)

Ja, det blir alldeles för sällan. Men det är så jäkla värt det. Så gott

Jaså, är vi en liten skara?
Jag är ingen marmeladfantast, men till rostat bröd eller nybakat bröd av den typen som på bilden så kan det vara gudagott*drool* Men ost ska det vara till som sagt! Ett måste

machine gun
2008-06-24, 10:24
Marmelad och ost är ju en klassiker!

Roosen
2008-06-24, 17:40
Japp här ska vi då lägga ut bilder och recept på matbröd och andra bakverk.


Får man posta grejor från jobbet eller måste man baka hemma?

Cohen
2008-06-24, 23:41
Får man posta grejor från jobbet eller måste man baka hemma?

Om du bakar på jobbet så posta gärna!

Ser fram emot dina bilder med tillhörande recept.

Eddie Vedder
2008-06-25, 04:47
Sedan är det trevligt att se att du liksom jag tillhör den lilla skara människor som vet att uppskatta kombinationen marmelad och ost. Optimalt är västerbotten med bitter apelsinmarmelad. :)

Vad är din beskrivning av en "liten skara". Det är ju hur vanligt som helst med marmelad och ost, en superklassiker ju.:D

Åk till England t.ex. Där finns en liten skara bestående av ett helt land som dricker té och äter scones med ost och marmelad.;)

Wain
2008-06-25, 08:03
Min favoritsida för brödbak:

http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/nio-brd-som-gr-att-baka.html (http://paindemartin.blogspot.com/)

Bakade senast det här valnötsbrödet:

http://farm3.static.flickr.com/2163/2188557393_93fc3e7b3f_b.jpg
:thumbup:

Naggande go!
2008-06-25, 12:47
Min favoritsida för brödbak:

http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/nio-brd-som-gr-att-baka.html (http://paindemartin.blogspot.com/)

Bakade senast det här valnötsbrödet:

http://farm3.static.flickr.com/2163/2188557393_93fc3e7b3f_b.jpg
:thumbup:

Holy crap vilket fulländat bröd!! *drool*

sissa
2008-06-25, 13:44
Ser underbart ut!

Protein
2008-06-25, 16:13
Ser underbart ut!

+1 *drool*

Cohen
2008-06-25, 23:58
Vad är din beskrivning av en "liten skara". Det är ju hur vanligt som helst med marmelad och ost, en superklassiker ju.:D

Åk till England t.ex. Där finns en liten skara bestående av ett helt land som dricker té och äter scones med ost och marmelad.;)

Det var då vad folk här på Kollo knaprar ost med marmelad. Här hemma tycker folk mest att jag är konstig då jag njuter av denna gudomliga kombination. Detsamma gäller combon ost/kaviar. Hur gott som helst!

Englad är mitt fd. hemland, så jag ör välbekant med nämnda företeelse. Fast till scones har man ju oftast clotted cream och sylt eller marmelad, inte vanlig hårdost. Men visst, lite av samma sak är det nog.

veta
2008-06-26, 20:37
http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/nio-brd-som-gr-att-baka.html

Vilken fantastisk blogg, den killen verkar baka en hel del, kommer helt klart att bli min nya receptbank för bröd!

Ayla
2008-06-26, 21:05
Kvällens brödbak:
Den mörka limpan är en liten egen touch på filmjölkslimpa och den andra är ett långpannebröd med aprikos och nötter.

sissa
2008-06-26, 21:39
hur gjordu du filmjölkslimpan?

Ayla
2008-06-26, 21:52
hur gjordu du filmjölkslimpan?

Mitt bröd

1 dl Fullkorns vetemjöl
1,5 dl Dinkelmjöl
1 dl Grovt rågmjöl
2 dl 4 korns kross
½ dl Solroskärnor
½ dl linfrön (hela)
½ dl Psyliumfrön
½ dl Pumpakärnor
½ msk Bikarbonat
1 tsk Salt
2 msk Flytande honung
5 dl Lättfil

Blanda allt i en bunke och häll upp i en avlång smord (lite olivolja) form.
Grädda på 175 C i ca 1h 40 min. Känn med tandpetare efter ca 1h 20min.

Ayla
2008-06-30, 17:16
Morotsbröd

cosmic_dancer
2008-07-04, 22:35
Jag vill gärna ha recept på bröd med lågt kolhydrats respektive kalorieinnehåll. Något i stil med polarkraft extrem. Finns ju en massa bra gi-bröd men många av de recept som finns ska det vara en massa pumpafrön och annat sådant i.

Cohen
2008-07-05, 00:01
Jag vill gärna ha recept på bröd med lågt kolhydrats respektive kalorieinnehåll. Något i stil med polarkraft extrem. Finns ju en massa bra gi-bröd men många av de recept som finns ska det vara en massa pumpafrön och annat sådant i.

Strunta i fröna?

Men att leta efter kolhydratsfattiga kolhydratskällor ter sig för mig en aning konstigt.

cosmic_dancer
2008-07-05, 00:27
Strunta i fröna?

Men att leta efter kolhydratsfattiga kolhydratskällor ter sig för mig en aning konstigt.

jo fröna struntar jag i, men har ni några förslag på vad jag kan ersätta det med förutom havregryn och morötter etc.

Cohen
2008-07-05, 02:45
jo fröna struntar jag i, men har ni några förslag på vad jag kan ersätta det med förutom havregryn och morötter etc.

Du behöver inte ersätta dem med någonting alls. De fyller ingen funktion förutom att de är goda.

Ayla
2008-07-05, 07:45
Tunnbröd i stekpanna

5 dl vetemjöl
2 dl rågsik
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 msk flytande smör & rapsolja (Arla)
1 msk honung
4 dl lättfil

Gör så här
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Rör ner smör, honung, filmjölk och arbeta ihop degen.
Dela degen i 10 delar och kavla ut i runda kakor ca 15 cm i diameter. Använd mjöl till utbakningen.
Borsta bort överflödigt mjöl innan stekning. Stek på medelvärme ca 2 min på varje sida.
Lägg färdiga bröd på varandra och låt svalna under bakduk.

cosmic_dancer
2008-07-05, 14:07
Tunnbröd i stekpanna

5 dl vetemjöl
2 dl rågsik
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 msk flytande smör & rapsolja (Arla)
1 msk honung
4 dl lättfil

Gör så här
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Rör ner smör, honung, filmjölk och arbeta ihop degen.
Dela degen i 10 delar och kavla ut i runda kakor ca 15 cm i diameter. Använd mjöl till utbakningen.
Borsta bort överflödigt mjöl innan stekning. Stek på medelvärme ca 2 min på varje sida.
Lägg färdiga bröd på varandra och låt svalna under bakduk.

Mmm eget tunnbröd har jag tänkt prova på ett tag nu, får bli här framöver. Gjorde egna skorpor här om dagen, vart jäkligt gott.

tjabon
2008-07-06, 20:57
Tunnbröd i stekpanna

5 dl vetemjöl
2 dl rågsik
1 msk bakpulver
1 tsk salt
2 msk flytande smör & rapsolja (Arla)
1 msk honung
4 dl lättfil

Gör så här
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Rör ner smör, honung, filmjölk och arbeta ihop degen.
Dela degen i 10 delar och kavla ut i runda kakor ca 15 cm i diameter. Använd mjöl till utbakningen.
Borsta bort överflödigt mjöl innan stekning. Stek på medelvärme ca 2 min på varje sida.
Lägg färdiga bröd på varandra och låt svalna under bakduk.

Micket momsigt !!!

Jag har precis just nu kört denna variant:
5 dl rågsikt
2 tsk bakpulver
1 tsk socker
2 tsk salt
2 msk Bregott
2½ dl mjölk

Dela upp i 6-7 bitar. Vila degen ca: 10 min (bakpulvret....)
Annars som ovan.

Ser ut precis som dina på bilden fast lite mörkare !!
Kavla ut till pannkakstunna, så blir dom ca: 1 cm tjocka.

cosmic_dancer
2008-07-06, 22:35
bakade dinkelfrallor idag och häromdagen vart det havregryn och grahamsskorpor. Tyvärr glömde jag ta kortmpå frallorna innan de åkte in i frysen, men jag får ta fram några och knäppa en bild nu eller imorgon

cosmic_dancer
2008-07-07, 20:36
Resultat av mina två senaste brödbak. Havre och grahams skorpor och dinkelfrallor http://i29.tinypic.com/2u9icl2.jpg

Cohen
2008-07-08, 01:11
Nöjd med dina kolhydratsfattiga bröd?

mamawi
2008-07-08, 13:52
5 dl krossat Bovete (eller helt bovete)
1½ dl krossat linfrö
1 liter vatten
1½ dl Solroskärnor
50 gr jäst
3dl vatten (37grader)
3 dl Bovetemjöl
2 dl Kokta Black-eye bönor
1½ dl hackade fikon (eller russin)
1 tsk salt
Lite olja
3 tsk Sesamfrö (oskalat)

Skölj bovetet - koka tillsammans med linfröna i ca 7 min - häll i bunke och låt svalna

Mixa/hacka solroskärnorna grovt (eller låt bli)

Rör ut jästen i vattnet (3dl), blanda i övriga ingridienser - blanda i det kokta bovetet + linfröna - arbete ihop degen

Smörj en långpanna med lite olja - strö sesamfröna i pannan, fördela degen jämnt ovanpå sesamfröna

jäs under duk i ca 30 min.

Markera 24 rutor (4x6) djupt med kniv innan brödet skall in i ugnen

25 min / 200 grader

cosmic_dancer
2008-07-08, 19:38
Nöjd med dina kolhydratsfattiga bröd?

vet inte hurvida fattiga de är på kolhydrater, någorlunda fattiga är de dock. :)

Skorporna var jättegoda

cosmic_dancer
2008-07-10, 19:28
Resultat av gårdagens brödbak
http://i36.tinypic.com/nz13q.jpg - Grahamsbröd
http://i37.tinypic.com/2nl48yd.jpg - Rågbröd

Roosen
2008-07-16, 20:25
Min favoritsida för brödbak:

http://paindemartin.blogspot.com/2008/01/nio-brd-som-gr-att-baka.html (http://paindemartin.blogspot.com/)

Bakade senast det här valnötsbrödet:

http://farm3.static.flickr.com/2163/2188557393_93fc3e7b3f_b.jpg
:thumbup:

Najs skorpa :) Jag hade haft lite mörkbrun sirap i den degen om jag vore du :thumbup:

Magica
2008-07-16, 21:15
Jag gjorde just ett experiment som jag bara måste dela med mig av! I ett extremt sötsaksbegär bestämde jag mig för att göra chokladbollar. Då jag öppnade kylen fick jag syn på en förpackning piladelphia extra light (5% fett) och tänkte att vafasen, kan man göra chokladbollar med kesella istället för smör så kan man väl göra med färskost?! Och det kunde man! Blev asgott, dvs precis som vanliga chokladbollar. Och man slipper den där sura kesellasmaken.. Rekommenderas!

Cohen
2008-07-17, 01:34
Jag gjorde just ett experiment som jag bara måste dela med mig av! I ett extremt sötsaksbegär bestämde jag mig för att göra chokladbollar. Då jag öppnade kylen fick jag syn på en förpackning piladelphia extra light (5% fett) och tänkte att vafasen, kan man göra chokladbollar med kesella istället för smör så kan man väl göra med färskost?! Och det kunde man! Blev asgott, dvs precis som vanliga chokladbollar. Och man slipper den där sura kesellasmaken.. Rekommenderas!

Chokladbollar med philadelphia?

Låter märkligt, kan det verkligen smaka bra? Känner mig spontant lite tveksam. Vad använde du dig av för recept?

Vill man ha chokladbollar av ett lite lättare slag rekomenderas annars detta recept:

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=2740

Eddie Vedder
2008-07-17, 05:35
Najs skorpa :) Jag hade haft lite mörkbrun sirap i den degen om jag vore du :thumbup:

+1

Alternativt lite muscovadosocker kanske. Muscovadosockret ger en mycket fin yta och dessutom en lite lite annorlunda smak. Lita mer åt lakritshållet än typisk sötma á la socker/sirap. Det krävs inte mycket alls men gör både en smakmässig och estetisk skillnad tycker jag.:)

Magica
2008-07-17, 13:28
Chokladbollar med philadelphia?

Låter märkligt, kan det verkligen smaka bra? Känner mig spontant lite tveksam. Vad använde du dig av för recept?

Vill man ha chokladbollar av ett lite lättare slag rekomenderas annars detta recept:

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=2740

Ja det låter lite märkligt men jag lovar att det blev bra. Som sagt så slipper man den där sura smaken som man får av kesella. Philadelphiaost har ju mild och god smak, och bra konsistens för chokladbollar. Använde ett "vanligt" recept, googlade och fick fram ett från Ica.

Cohen
2008-07-18, 02:41
Ja det låter lite märkligt men jag lovar att det blev bra. Som sagt så slipper man den där sura smaken som man får av kesella. Philadelphiaost har ju mild och god smak, och bra konsistens för chokladbollar. Använde ett "vanligt" recept, googlade och fick fram ett från Ica.

If you say so. Fast jag måste säga att jag fortfarande känner mid en smula skeptisk.

:)

Slarm
2008-07-22, 13:56
http://img291.imageshack.us/img291/1928/mat3058zx7.jpg

http://img209.imageshack.us/img209/596/mat3055rh5.jpg

prinsesstårta

Cohen
2008-07-22, 23:12
Wow!

Den där var då inte dålig. Öveträffar utan tvekan majoriteten av bageritårtor.

Hur lång tid tog den att göra?

Davido
2008-07-24, 10:33
Nu på förmiddagen har jag bakat lite bröd, två olika sorter.. Lika bra när man ändå är igång!! Jag vill påstå att Dinkelbrödet med aprikoser blev nog godast även att rågbrödet inte ligger långt bakom, inte alls stor skillnad för mina smaklökar!! Dinkelvarianten blev något sötare än rågbrödet, stor variation med andra ord..

Rågbrödet
1 dl rågkross
ca. 11 dl Fullkorns Rågmjöl
ca. 2.5 dl Grahamsmjöl
2.5-3 dl Valnötter (krossade)
2 msk Muscovadosocker
1 pkt jäst 5-6 dl Vatten

Dinkelbrödet
1 pkt jäst
ca. 10 dl Fullkorns Dinkelmjöl
3 dl Bakepro
5-6 dl Vatten
1 msk Muscovadosocker
2.5-3 dl Torkade Aprikoser (klippta i bitar)

Slarm
2008-07-25, 12:22
Wow!

Den där var då inte dålig. Öveträffar utan tvekan majoriteten av bageritårtor.

Hur lång tid tog den att göra?

Tack!
Det blev lite klottrig mot slutet men jaja...
Det var sju lager med vaniljcremé (hemmagjord), mosade hallon, banan, grädde och nagra andra bär som jag inte kommer ihåg...
Gjorde ju tårtbottnarna och la ihop tårtan dagen innan hon skulle komma. Så den får suga åt sig alla sa runt om ( smaker, sen lades marsipan över tårtan och jag ställde mig och rulllade 19 rosor för att lägga runt om.
Jag blandade vitt och röd marsipan så det blev lite melerade. Sen blev det en stor ros på toppen.
Allt gick ganska snabbt faktiskt. Det enda jobbiga var att jag inte hade hjälp av nagon köksmaskin då så jag fick vispa allt för hand...

Cohen
2008-07-25, 23:49
Tack!
Det blev lite klottrig mot slutet men jaja...
Det var sju lager med vaniljcremé (hemmagjord), mosade hallon, banan, grädde och nagra andra bär som jag inte kommer ihåg...
Gjorde ju tårtbottnarna och la ihop tårtan dagen innan hon skulle komma. Så den får suga åt sig alla sa runt om ( smaker, sen lades marsipan över tårtan och jag ställde mig och rulllade 19 rosor för att lägga runt om.
Jag blandade vitt och röd marsipan så det blev lite melerade. Sen blev det en stor ros på toppen.
Allt gick ganska snabbt faktiskt. Det enda jobbiga var att jag inte hade hjälp av nagon köksmaskin då så jag fick vispa allt för hand...

Well, ett imponerande arbete är det i alla fall.
Finaste hemgjorda tårta jag skådat! :)

cosmic_dancer
2008-08-06, 15:57
Jag och mamma var idag ute hos min faster och plockade en massa hallon, svarta vinbär och körsbär. Det jag undrar nu är om ni har några roliga recept at dela med er utav? Paj har jag tänkt och vanlig sockerkakssmet fast man rör ner bär. Vad har ni för favoritrecept?

Cohen
2008-08-07, 02:30
Hemlaagad hallonsylt är alltid gott att ha hemma.

Här kan du kanske hitta lite inspiration:

http://www.alltommat.se/sok?v_pn=0&r_rid=1431742587&r_np=4&a_ps=6&sp=&c=58&r_pn=1&a_pn=1&r_ps=8&v_rid=395191309&l=sv&v_np=0&q=hallon&a_np=2&as=true&so=1&v_ps=0&a_rid=672139932&sid=1863974C765588B6F7765CEAB8BA088A#recept

Posta bild på resultatet!

goldenlonely
2008-08-07, 09:41
Jag och mamma var idag ute hos min faster och plockade en massa hallon, svarta vinbär och körsbär. Det jag undrar nu är om ni har några roliga recept at dela med er utav? Paj har jag tänkt och vanlig sockerkakssmet fast man rör ner bär. Vad har ni för favoritrecept?

det är rätt smarrigt att bara riva över lite choklad över hallonen o ställa in i ugnen tills chokladen smält. lagom ambitiöst och inte särskilt tidskrävande :)

cosmic_dancer
2008-08-07, 12:32
det är rätt smarrigt att bara riva över lite choklad över hallonen o ställa in i ugnen tills chokladen smält. lagom ambitiöst och inte särskilt tidskrävande :)

det är riktigt gott det. Men det får nog bli någon paj och annan fin kaka

vildängel
2008-08-10, 20:14
Fruktkaka á la Jamie Oliver med äpple, persika och plommon. Gooott...! *drool*
http://img377.imageshack.us/img377/5378/sommar294wm9.jpg (http://imageshack.us)

cosmic_dancer
2008-08-10, 20:23
det är riktigt gott det. Men det får nog bli någon paj och annan fin kaka

Jag och en kompis bakade lite på körsbären jag hade i lördags. det vart fullkornsmuffins med körsbär i. Skulle ursprungligen vara banan i. Det vart även en sockerkaka på kesella, där vi rörde ner körsbären. Glömde fota och nu ligger alltsammans i frysen.

Får nog bli någon hallonkaka också en annan dag.

Dubh
2008-08-22, 20:39
Jag och mamma var idag ute hos min faster och plockade en massa hallon, svarta vinbär och körsbär. Det jag undrar nu är om ni har några roliga recept at dela med er utav? Paj har jag tänkt och vanlig sockerkakssmet fast man rör ner bär. Vad har ni för favoritrecept?


Lägg bären i en ugnsform, vispa äggvita med sötningsmedel och bred över och in ugnen! :)

Dubh
2008-08-22, 20:40
Fruktkaka á la Jamie Oliver med äpple, persika och plommon. Gooott...! *drool*
http://img377.imageshack.us/img377/5378/sommar294wm9.jpg (http://imageshack.us)

Shiet! *drool* recept? O hur onyttig på en skala?^^

creperiet
2008-08-22, 21:47
Shiet! *drool* recept? O hur onyttig på en skala?^^

Kör ett dubbelpass så blir den ultranyttig.:D

1684_
2008-09-13, 18:36
Tigerkaka.

Blev extremt HÖG! Min egna oxå ;D haha, jävlar va stor den blev ^^ Gjorde mor min alldeles paff.

omnibus
2008-10-22, 13:53
Bakade bagels :)
Vart 11st på ~192kcal/st
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4568

Eddie Vedder
2008-10-22, 13:54
Bakade bagels :)

http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4568

Åhhh, bagels är sjukt gott. De där saknar lite sesamfrön, då hade det varit fullständigt.;)

Ett tips till nästa gång om inte annat.:)

omnibus
2008-10-22, 13:56
Åhhh, bagels är sjukt gott. De där saknar lite sesamfrön, då hade det varit fullständigt.;)

Ett tips till nästa gång om inte annat.:)

Skippade frön, extra kalorier vettu, deff är hårt ;)

Eddie Vedder
2008-10-22, 14:01
Skippade frön, extra kalorier vettu, deff är hårt ;)

Se till att du inte tuggar dom bara. Då är det lugnt, de kommer ut bakvägen.:D

Cohen
2008-11-11, 00:15
Nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen varar än...

Blev mer bak igår. Vetebröd och pepparkakor. Hade tyvärr inga riktiga pepparkaksformar så alla utom två blev helt runda.

Marcs
2008-11-11, 17:44
Nu är det jul igen och nu är det jul igen och julen varar än...

Blev mer bak igår. Vetebröd och pepparkakor. Hade tyvärr inga riktiga pepparkaksformar så alla utom två blev helt runda.

Mums*drool* Ser riktigt gott ut!:D Fina bilder dessutom

Hur gjorde du vetebrödet? Recept?

Mvh

Cohen
2008-11-12, 00:04
Tackar tackar.

Använde detta recept som bas: http://www.alltommat.se/recept?recipeid=5393
Tror att jag tog lite mindre smör och lite mindre socker än vad som står i receptet, men det kan man ju variera efter smak. Gillar vetebröd som inte är så slisk-söta.

Cohen
2008-11-16, 01:00
Mer bak:

Först en mjuk pepparkaka som blev sjukt god. Hade inte tillräckligt med smör så använde olja istället. Visste inte om det skulle bli bra, men det tycks ha fungerat finfint.

Sen ett försök till muffinsbak som blev lite misslyckat. Skyller på dåliga pappersformar som var för mjuka, får ta och köpa mig en riktig muffinsplåt om det ska bli fler försök.

isterbuk
2008-11-16, 11:13
Mer bak:

Först en mjuk pepparkaka som blev sjukt god. Hade inte tillräckligt med smör så använde olja istället. Visste inte om det skulle bli bra, men det tycks ha fungerat finfint.



Aaaah, mjuk pepparkaka *cupid**popcorn*

sissa
2008-11-16, 12:31
Aaaah, mjuk pepparkaka *cupid**popcorn*

+1

sjukt smarrigt

jenni
2008-11-16, 14:51
bakade muffins med mörk choklad igår
56119

eleni
2008-11-16, 16:06
Ledig dagar ute i buschen = bakdagar.

Lussebullar i olika former
56121

Kanelbullar och knyten
56122

Anton Fräs
2008-11-16, 16:12
bakade muffins med mörk choklad igår
56119

Orgasmic!

Nelli
2008-11-16, 23:46
Ledig dagar ute i buschen = bakdagar.

Lussebullar i olika former
56121

Kanelbullar och knyten
56122

AAAAAAAAAAAAAAAAh lussebullar!!!!!!!!!!!! MMMMMMMMMMM ser jatte gott ut!

Cohen
2008-11-19, 01:12
Mer bak:

Nu blev det en fruktkaka med russin och glögg. Improviserade ganska mycket och resultatet blev förvånandsvärt bra. Kakan blev precis sådär tung och tjock i konsistensen som jag ville ha den, lite som en english fruitcake. Gott!

Alfred Nobel
2008-11-19, 07:54
Fan vad avundsjuk jag blir på allt brödbak. Snart är det första advent och då ska jag bannemig baka lussekatter och dricka glögg som aldrig förr :thumbup: tack för inspirationen

lectris
2008-11-19, 07:57
Fan vad avundsjuk jag blir på allt brödbak. Snart är det första advent och då ska jag bannemig baka lussekatter och dricka glögg som aldrig förr :thumbup: tack för inspirationen

+1

Magen kurrar som tusan såhär innan frukost *cry*
Nybakat bröd är jag så fruktansvärt svag för.. med ost och marmelad *drool* eller bara smör och flingsalt..

Alfred Nobel
2008-11-19, 08:18
+1

Magen kurrar som tusan såhär innan frukost *cry*
Nybakat bröd är jag så fruktansvärt svag för.. med ost och marmelad *drool* eller bara smör och flingsalt..

... eller ost och marmelad :D Åh, nybakat russin eller vörtbröd med smör, skinka och senap skulle jag, rent ut sagt, döda för. Men men, jag får hålla mig, principen är att jag aldrig föräter något juligt innan första advent och det ska jag bannemig klara!

skaparn
2008-11-19, 09:26
Alltså. Om någon av storpostarna i denna tråd vore min sambo - så vore jag smällfet. Det är ju helt galet vad gott allt som postas ser ut. Och nybakat bröd är ju oftast av sådan typ att det ska ätas ganska omgående eftersom godheten är avtagande med tiden i kvadrat.

Ett undantag är fruktkaka. Mmmmm, en vecka mogen fruktkaka med alla torkade frukter man kan tänka sig.

machine gun
2008-11-19, 22:03
Gluten- och mjölkfria pepparkakor!

http://img395.imageshack.us/img395/2113/img10131rn0.jpg

zowie
2008-11-20, 15:04
en choklad-nugatkaka som nån postade receptet från för nån vecka sen. yummi!

jenni
2008-11-21, 17:24
julen är ju på ingång nu, jag mjukstartade den med att baka en mjukpepparkaka till dagens tv-kväll :D
56296

Funderar på att kanske ha lite glass eller vaniljkesella till *cupid*
vad tror ni passar bäst?

Icefire
2008-11-21, 18:29
julen är ju på ingång nu, jag mjukstartade den med att baka en mjukpepparkaka till dagens tv-kväll :D
56296

Funderar på att kanske ha lite glass eller vaniljkesella till *cupid*
vad tror ni passar bäst?

Åh, pepparkaka. Härliga smaker! Vaniljkesella tror jag. Glass är nog inte så himla gott till.

LadyG
2008-11-21, 18:56
http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/tosca.jpg
Ett första försök att göra toscakaka.

http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/toscabit.jpg
Plåtade smakbiten innan jag provade den och jag blev mycket nöjd med resultatet. Lagom lätt och fluffig botten med nötig, lättäten skorpa ovanpå.

Cohen
2008-11-23, 01:57
Toscakakan ser trevlig ut. Ser ut att vara precis sådär lagom tung i konsistensen som sådana kakor ska vara. Gott gott!

Kul att det blivit lite fart i tråden igen. Ser fram emot kommande julbak!

miss_incorrigible
2008-11-23, 10:56
Dessa muffins gav mig en bra ursäkt för att ta tag i disken precis innan jag började blanda till de och efteråt när de var klara. De är jättegoda, jag måste bara se till att den ljusa chokladen i mitten inte sjunker ner till botten. Några tips?

http://img376.imageshack.us/img376/7676/dsc00274tr1.jpg

http://img376.imageshack.us/img376/8105/dsc00275an5.jpg

Alfred Nobel
2008-11-23, 22:36
Kul att det blivit lite fart i tråden igen. Ser fram emot kommande julbak!

agree, julbak är fan guld :)

Cohen
2008-11-23, 23:29
Mums med muffins!

Ang. chokladen som rinner ned är väl tricket dels att ha en ganska tjock smet och dels att man sätter ned chokladen precis innan plåten går in i ugnen. Då brukar det bli bra. Annars är en variant att man tycker ned chokladen först när muffinsen redan gräddats några minuter. Då har smeten stelnat lite och bitarna är således inte likna benägna att sjunka.

miss_incorrigible
2008-11-23, 23:51
Ja det tycker jag med. Tack!

gedddan
2008-11-24, 15:48
Morotsbröd, blir riktigt saftigt och gott. Ungefär 105kCal per skiva om man använder lättmjölk, honung och rågsikt.

Receptet finns här:
http://www2.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15681

jenni
2008-12-15, 18:52
gårdagens bakning: muffins med nutella, jag älskar nutella halva burken hamnade i magen under bakningen :Virro
57051

1684_
2008-12-21, 19:55
Sådär

sissa
2009-01-02, 21:32
Sådär ja, då har man bakat kanelbullar för andra gången i sitt liv. Det var på tiden. Följde Leilas instruktioner, de blev bra*drool*

Koka
2009-01-02, 21:34
Sådär ja, då har man bakat kanelbullar för andra gången i sitt liv. Det var på tiden. Följde Leilas instruktioner, de blev bra*drool*

ser gott ut! hur stora är de?

sissa
2009-01-02, 21:43
ser gott ut! hur stora är de?

Inte så jättestora,valde att de göra de lite mindre och inte bauta. Typ 6 cm i diameter är väl formarna

HanneJoelsson
2009-01-02, 21:45
Inte så jättestora,valde att de göra de lite mindre och inte bauta. Typ 6 cm i diameter är väl formarna

Receptet? :)

sissa
2009-01-02, 21:54
Receptet? :)

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 gram färsk jäst
1 ½ dl strösocker
½ tsk salt
150 gram mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special

Stöt kardemumman fint i mortel och värm med mjölken tills den är 37 grader. Smula ner jästen och lös den med mjölken,socker,salt,smör och ägg. Tillsätt mjölet,lite i taget, och arbeta samman till smidig deg. (Jag använde maskin) Jäs i bunken övertäckt 45-60 min.

Sen kavlade jag ut ( i två delar gjorde jag för att inte få för stora bullar) och fyllde med:

200 gram mjukt smör
1 dl socker
1 msk malen kanel

som jag blandade samman innan jag bredde det på degen. Rullade ihop till en rulle och delade i lagom stora bitar. Fick jäsa ca 40 min i muffinsformar. Penslade med ägg,sen in i ugnen 200 grader ca 10 min

Penslade med ljus sirap utspätt med lite vatten när de kommit ut, och toppade med strösocker och kanel på!

sissa
2009-01-02, 22:04
Nu när de svalnat lite, och jag tryckte en till så kan jag säga att de inte var bra, de var underbara. Supersaftiga och goda! Gör! :)

yoohahn
2009-01-03, 16:07
Oh. Man blir ju lite sugen nu när man ser dessa recept.

sissa
2009-01-13, 20:16
http://recept.nu/1.38117/leila_lindholm/bullar/agg_mejeri/saftig_choklad_och_hasselnotstarta_glutenfri


Inget om man gillar sötsliskigt för denna är inte så söt. Väldigt mäktig kaka. Jag tyckte nog den smakade lite fööör mkt hasselnöt, men har ej bestämt mig riktigt än för vad jag tycker om denna kaka.
Jag hade för bråttom för att orka vispa grädde men det ska göras nästa gång

sissa
2009-01-14, 10:59
Min favvokladdkaka

2 ägg
2 ½ dl socker

Vispa detta

Smält smör och låt svalna. Häll det det bland äggen och sockret.
Blanda torra ingredienser:

2 dl vetemjöl
1 krm salt
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt
Häll i smörad form. . ( ca 23 cm i diameter blir bra) Jag "bröade" formen med kokosflingor, blev jättegott

Mitten av ugnen 175 grader, 20-25 min

Låt svalna, gärna stå till dan efter

Denna blir seg i konsistensen. I like! En del vill ha kladdkakor som rinner i mitten, jag gillar mer när de blir sega rakt igenom

Cohen
2009-01-14, 21:39
Min favvokladdkaka

2 ägg
2 ½ dl socker

Vispa detta

Smält smör och låt svalna. Häll det det bland äggen och sockret.
Blanda torra ingredienser:

2 dl vetemjöl
1 krm salt
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Blanda allt
Häll i smörad form. . ( ca 23 cm i diameter blir bra) Jag "bröade" formen med kokosflingor, blev jättegott

Mitten av ugnen 175 grader, 20-25 min

Låt svalna, gärna stå till dan efter

Denna blir seg i konsistensen. I like! En del vill ha kladdkakor som rinner i mitten, jag gillar mer när de blir sega rakt igenom

Ser god ut och håller med om att sega kakor är godare än rinniga.

Men hur mycket smör ska man blanda ned i ägg/socker smeten?

sissa
2009-01-14, 22:02
Ser god ut och håller med om att sega kakor är godare än rinniga.

Men hur mycket smör ska man blanda ned i ägg/socker smeten?

Ojdå. Det ska vara 100 gram!

Brooklyn
2009-01-15, 00:48
mmm.. sissa vet hur man sätter igång smaklökarna! :eating:

Icefire
2009-01-15, 11:47
http://recept.nu/1.38117/leila_lindholm/bullar/agg_mejeri/saftig_choklad_och_hasselnotstarta_glutenfri


Inget om man gillar sötsliskigt för denna är inte så söt. Väldigt mäktig kaka. Jag tyckte nog den smakade lite fööör mkt hasselnöt, men har ej bestämt mig riktigt än för vad jag tycker om denna kaka.
Jag hade för bråttom för att orka vispa grädde men det ska göras nästa gång

Oj, den chokladkakan såg inte lite smaskig ut. Jag gillar inte sött, bakar sällan kakor, men den här ska jag ha i minnet :)

jenni
2009-01-17, 17:36
är hos systern nu, hon är igång med tårtbakning till hennes pojkväns födelsedag
58130

funderar på att råna henne på tårtan när den är färdig *drool*

jenni
2009-01-20, 11:02
proteinmuffins
58175

Jimpa_86
2009-01-20, 11:18
proteinmuffins
58175

Ser riktig goda ut jenni! De där måste jag prova att baka, vore jätte snällt om du kan skriva receptet?

sissa
2009-01-20, 12:54
Danskt rågbröd! Smarrigt värre!

jenni
2009-01-20, 13:01
Ser riktig goda ut jenni! De där måste jag prova att baka, vore jätte snällt om du kan skriva receptet?

vad kul att du tyckte det:)

egentligen ett vanligt recept som jag bara modifierade lite

2,5 dl vetemjöl special
2,5 dl proteinpulver med vaniljsmak
1/2 dl strösocker
sötninsmedel motsvarande 1dl vanligt socker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 stor banan (ca 200 g)
1 dl kesella
2 ägg
3/4 dl vegetabilisk olja
sen slängde jag i lite blåbär (frysta)

hoppas det går bra med bakningen :)

Jimpa_86
2009-01-20, 14:01
vad kul att du tyckte det:)

egentligen ett vanligt recept som jag bara modifierade lite

2,5 dl vetemjöl special
2,5 dl proteinpulver med vaniljsmak
1/2 dl strösocker
sötninsmedel motsvarande 1dl vanligt socker
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 stor banan (ca 200 g)
1 dl kesella
2 ägg
3/4 dl vegetabilisk olja
sen slängde jag i lite blåbär (frysta)

hoppas det går bra med bakningen :)

Tack så jätte mycket! ska definitivt provas till helgen, passar kanon bra att fira den snart kommande födelsedagen med :)

Davido
2009-01-20, 18:30
Jag tror kakmonstret har blivit sjuk!! jag blev inte det minsta läskad av de senaste inläggen*screwy* det känns dock bra:)

Wain
2009-01-21, 06:20
Danskt rågbröd! Smarrigt värre!

Surdeg? Recept?

Cilia
2009-01-21, 10:10
Sådär ja, då har man bakat kanelbullar för andra gången i sitt liv. Det var på tiden. Följde Leilas instruktioner, de blev bra*drool*
dom ser goda ut. Jag brukar försöka kavla ut degen tunnare så att det blir fler varv rullning. Det är ju så gott att rulla upp bullen och äta så. Dessutom blir det mer fyllning.

sissa
2009-01-21, 10:53
Surdeg? Recept?

Danskt rågbröd
3 bröd

~ DEG 1 ~

2 msk hela fänkålsfrön
2 msk hel anis
2 msk malen spiskummin
2 msk salt
5 dl kokhett vatten
4 dl rågkross
1 dl linfrö

~ DEG 2 ~

75 gram färskt jäst
5 dl ljummet vatten
2 ½ dl mörk sirap
4 dl solrosfrö
1 dl pumpakärnor
9 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl special


Mal fänkål och anis i mortel och blanda alla ingredienser till deg 1 i en bunke, täck noga med plastfilm och låt stå 1-3 dygn i rumstemperatur.

Efter 1-3 dygn:1. smula ner jästen i en bunke, tillsätt vatten och sirap. 2. Rör ner deg 1 i bunken. 3. Blanda ner solrosfrön,pumpakärnor och tillsätt lite mjöl i taget. Degen ska vara väldigt kladdig. 4. Knåda degen med degkrok i maskin i cirka 30 minuter. Den ska fortfarande vara kladdig. 5. Sätt ugnen på 250 grader. 6. Klä 3 avlånga brödformar med bakplåtspapper och fyll dem med deg. Strö över lite rågmjöl och låt bröden stå och jäsa i cirka 30 minuter. 7. Skär en skåra i varje bröd ( Jag tänker testa att skippa detta nästa gång pga av att bröden sjönk när man gjorde detta. Kanske var det meningen att bröden skulle bli platta upptill, men jag tänker testa det iallafall) och grädda långt ner i ugnen i cirka 1½ timme. Spruta in vatten under gräddningen 1-2 ggr med en blomspruta för att ge en fin brödskorpa. 8. Täck bröden med aliminiumfolie efter 30 min för att de inte ska brännas. 9. Lyft dem ur formarna och låt svalna på bakgaller. (Jag lindande in mina i handdukar)

Låt bröden ligga till sig 1 dygn ( jag hade de i i plastpåse) innan du börjar skära i dem.

sissa
2009-01-21, 10:56
dom ser goda ut. Jag brukar försöka kavla ut degen tunnare så att det blir fler varv rullning. Det är ju så gott att rulla upp bullen och äta så. Dessutom blir det mer fyllning.

Degen var sjukt elastisk så jag kämpade som ett djur att kavla. Tunnare än så orkade jag fanken inte göra den:) ( ja, jag vet,dags att börja träna kanske)

jenni
2009-01-21, 19:03
bakade mer muffins, de tog slut så fasanfullt snabbt ju *cupid*
hade i bra mycket mer blåbär och hade vanlijkesella ist för vanlig blev godare faktiskt
58206

sissa
2009-01-21, 22:44
Fristajlade fram lite bullar idag. Solrosfrön och pumpakärnor i

Jacky
2009-01-21, 22:46
Snyyyygggt sissa - ser fluffiga o fina ut, vad är tricket?

sissa
2009-01-21, 23:17
Snyyyygggt sissa - ser fluffiga o fina ut, vad är tricket?

Det vet jag inte:)
Gjorde iallafall så här: http://annas-panna.blogspot.com/2009/01/snabba-bullar.html

Sen körde jag degen i maskin 10-15 min. Om det gjorde nån skillnad mot att knåda (kortare tid) förhand vet jag dock inte...

MyungChul
2009-01-22, 00:21
Ju mer du knådar, desto mer gluten bildas vilket ger ett mer kompakt bröd om jag inte missminner mig. (Bakar väldigt, väldigt sällan)

sissa
2009-01-22, 01:28
Ju mer du knådar, desto mer gluten bildas vilket ger ett mer kompakt bröd om jag inte missminner mig. (Bakar väldigt, väldigt sällan)

Är det inte tvärtom? Jo, efter en snabbgoogling så verkar det vara tvärtom faktiskt

Icefire
2009-01-22, 18:40
Är det inte tvärtom? Jo, efter en snabbgoogling så verkar det vara tvärtom faktiskt

Yes! Jag kan som hobbybagare intyga det:) Bröd ska knådas ordentligt. 10-15 minuter funkar för de flesta typer av degar.

Icefire
2009-01-24, 11:52
Råsundalimpa. Mustig och fin smak som ett surdegsbröd, men var mycket lättare att baka.

http://img404.imageshack.us/img404/972/rsundalimpaap0.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/4127/rsundalimpa2oh6.jpg

isterbuk
2009-01-24, 12:17
Råsundalimpa. Mustig och fin smak som ett surdegsbröd, men var mycket lättare att baka.

http://img404.imageshack.us/img404/972/rsundalimpaap0.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/4127/rsundalimpa2oh6.jpg

Ser smaskens ut :)

sissa
2009-01-24, 12:19
Råsundalimpa. Mustig och fin smak som ett surdegsbröd, men var mycket lättare att baka.

http://img404.imageshack.us/img404/972/rsundalimpaap0.jpg
http://img187.imageshack.us/img187/4127/rsundalimpa2oh6.jpg

Kan man få receptet?

Icefire
2009-01-24, 12:48
Råsunda Special, 1 stort bröd

50 g jäst
2 tsk salt
1-2 msk honung
6 dl vatten, 37 grader
2 dl grahamsmjöl
1,1-1,2 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, häll i salt och honung. Rör ut med lite av vattnet, tillsätt sedan resten av vattnet och grahamsmjölet. Rör om.
Häll i hälften av vetemjölet till att börja med och arbeta in. (Jag använde en vanlig träslev) Fyll på med resten av mjölet, men spara lite till utbakningen.
Låt degen, som ska var ganska lös, jäsa med en handduk över 40 min - 2 timmar. Ju längre jästid desto mer arom på det färdiga brödet. (Jag jäste nog 3 timmar)
Ta några tag i degen, häll i lite mer mjöl och arbeta degen lätt. Tippa ut den på mjölat bakbord och knåda. (Snåla inte med mjölet, då fastnar den lätt)
Rulla ihop degen till en så snygg limpa som möjligt och lägg över på en bakplåt, skåra det på längden. Jäs 20 min medan ugnen värms till 250 grader.
Ställ in brödet och sänk ugnsvärmen till 200 grader när brödet stått inne i 15-30 minuter (jag glömde tiden och satte ner efter 30, men det blev bra)
Brödet ska gräddas totalt 40-50 minuter (det blev 50 för mig, men jag la över lite aluminiumfolie på slutet för att brödet inte skulle bli för mörkt)
Låt svalna på galler utan bakduk, då får brödet en trevlig skorpa.

(Receptet kommer från Annas Mat)

jenni
2009-01-27, 20:04
smulpaj med blåbär*drool*
58332

sissa
2009-01-27, 21:54
Körde efter ett grundrecept på ljust bröd men modifierade lite. Hade (skållade) vetekross i och "Havre & Quinoa". Gav fanken i att snitta bröden och de sprack visst lite på sidan men men

Jättegott och saftigt blev det iallafall

sissa
2009-01-27, 23:50
Så här blev det normalstora brödet. Det andra brödet räckte bara att bli ett litet bröd. Det här blev snyggare och högre :cool:

Wain
2009-01-28, 08:40
Mitt förslag till alla som tycker om att baka bröd: Köp Jan Hedhs bok "Bröd", en av de absolut bästa böckerna inom kategorin brödbak.
:thumbup:

jenni
2009-01-29, 19:44
bakade muffins igår, testade att ha i lite chokladkulor eller vad det heter:em:
58383

58384

Icefire
2009-01-30, 10:43
Mitt förslag till alla som tycker om att baka bröd: Köp Jan Hedhs bok "Bröd", en av de absolut bästa böckerna inom kategorin brödbak.
:thumbup:

Har du nåt favoritbröd ur den boken? Jag har nämligen en rågsurdeg som står och vilar, testade att göra "Rågbröd med surdeg" förra helgen, och funderar på vad jag ska prova härnäst :)

Har också funderat på det här med att jäsa bröd i korgar. Är det någon som gör det?

sissa
2009-02-04, 21:29
formfranska bakat med olivolja

1684_
2009-02-10, 14:09
Choklad tårta till systerdotten. Banan å vaniljkräm i.

Alfred Nobel
2009-02-11, 22:05
Snyggt byggt!

cosmic_dancer
2009-02-11, 23:10
Så här blev det normalstora brödet. Det andra brödet räckte bara att bli ett litet bröd. Det här blev snyggare och högre :cool:

ser smaskigt ut, recept tack?

sissa
2009-02-13, 06:56
ser smaskigt ut, recept tack?

Jag skrev visst inte upp precis hur jag gjorde. Utgick från ett vanligt grundrecept http://menyse.com/action/recipe?recipeid=10580

Sen hade jag i vetekross också som jag skållade eller kokade en stund. Hade även i havregryn och quinoaflingor (finns färdig blandning, jag råkade ha en sån i skafferiet) Sen hade jag mindre jäst i så den fick jäsa längre. Minns inte om jag använde bara vetemjöl special eller delvis ( blandat med vanligt vetemjöl)

Ja, jag skrev inte upp exakt hur jag gjorde som sagt:-)

brobban
2009-02-22, 22:16
Råsunda Special, 1 stort bröd

50 g jäst
2 tsk salt
1-2 msk honung
6 dl vatten, 37 grader
2 dl grahamsmjöl
1,1-1,2 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, häll i salt och honung. Rör ut med lite av vattnet, tillsätt sedan resten av vattnet och grahamsmjölet. Rör om.
Häll i hälften av vetemjölet till att börja med och arbeta in. (Jag använde en vanlig träslev) Fyll på med resten av mjölet, men spara lite till utbakningen.
Låt degen, som ska var ganska lös, jäsa med en handduk över 40 min - 2 timmar. Ju längre jästid desto mer arom på det färdiga brödet. (Jag jäste nog 3 timmar)
Ta några tag i degen, häll i lite mer mjöl och arbeta degen lätt. Tippa ut den på mjölat bakbord och knåda. (Snåla inte med mjölet, då fastnar den lätt)
Rulla ihop degen till en så snygg limpa som möjligt och lägg över på en bakplåt, skåra det på längden. Jäs 20 min medan ugnen värms till 250 grader.
Ställ in brödet och sänk ugnsvärmen till 200 grader när brödet stått inne i 15-30 minuter (jag glömde tiden och satte ner efter 30, men det blev bra)
Brödet ska gräddas totalt 40-50 minuter (det blev 50 för mig, men jag la över lite aluminiumfolie på slutet för att brödet inte skulle bli för mörkt)
Låt svalna på galler utan bakduk, då får brödet en trevlig skorpa.

(Receptet kommer från Annas Mat)Gjorde efter det där receptet ikväll och antingen är jag helt värdelös(är faktiskt rätt ok enligt mig själv) eller så är något fel. Följde receptet och dosering till punk och pricka, men efter 3h jäsning så var degen mer lättflytande än yoghurt och tror jag hade i mer än 5dl vetemjöl när jag knådade men det hände liksom ingenting det vara bara en blaffa som flöt runt. Fick efter ca 5 minuters försök att få den att åtminstonde sitta ihop ge upp.

machine gun
2009-02-22, 22:24
Gjorde efter det där receptet ikväll och antingen är jag helt värdelös(är faktiskt rätt ok enligt mig själv) eller så är något fel. Följde receptet och dosering till punk och pricka, men efter 3h jäsning så var degen mer lättflytande än yoghurt och tror jag hade i mer än 5dl vetemjöl när jag knådade men det hände liksom ingenting det vara bara en blaffa som flöt runt. Fick efter ca 5 minuters försök att få den att åtminstonde sitta ihop ge upp.

Jag skulle tro att det ska stå "1,1-1,2 liter vetemjöl", inte dl...

brobban
2009-02-23, 17:53
Jag skulle tro att det ska stå "1,1-1,2 liter vetemjöl", inte dl...Självklart... tänkte t.o.m. när jag blandade "1,1-1,2 dl vad är det för konstigt mått, kanske ska vara liter? Och limpan var rätt stor... Men jag har säkert fel jag kör efter receptet". Jaha då blir det ett nytt försök, skam den som ger sig.

Icefire
2009-02-23, 18:58
Gjorde efter det där receptet ikväll och antingen är jag helt värdelös(är faktiskt rätt ok enligt mig själv) eller så är något fel. Följde receptet och dosering till punk och pricka, men efter 3h jäsning så var degen mer lättflytande än yoghurt och tror jag hade i mer än 5dl vetemjöl när jag knådade men det hände liksom ingenting det vara bara en blaffa som flöt runt. Fick efter ca 5 minuters försök att få den att åtminstonde sitta ihop ge upp.

Degen blir väldigt slabbig, det gäller att ta ordentligt med mjöl på händer och bänk och bara rulla eller vika degen till en limpa. Den ska faktiskt vara så lös, du gjorde rätt!
Ursäkta också att jag skrev dl, ska självklart vara 1,1-1,2 liter som machine gun skrev.

Ayla
2009-03-01, 15:57
Ingredienser - 8 st

1/2 paket torr/färskjäst
3 dl vatten
6 dl rågsikt
1 dl vetemjöl
1 tsk salt

Tillagning

Blanda torrjästen med allt mjöl, värm upp vattnet till ca 40 C och häll i. Använder du färskjäst så smular du ner den först i en bunke, värm upp vattnet till 37 C och häll över jästen. Lös upp jästen och häll sedan i allt mjöl.
Bland tills degen blir smidig och släpper från kanterna.
Ta upp degen och knåda några minuter.
Dela degen i 8 bitar, forma till bollar och låt sedan jäsa i 10 min under duk.
Kavla ut till ca 15 cm i diameter, de ska vara jämntjocka.
Grädda på 225 C i 5-7 min. Grädda 3 åt gången.
Låt svalna på galler under bakduk.

Näringsvärde per bröd ~139 kcal, 4 g protein, 28 g kolhydrater, 1 g fett

Davido
2009-03-03, 20:58
Förra veckan gjorde jag lite grötbullar, jag la i risgrynsgröt och det blev mums filli babba!! mycket saftiga, jag gjorde endast en miss, lite för mycket vatten, men det vet man ju till en annan gång..

malkin
2009-03-03, 22:43
Hejsan, jag skulle vilja ha tips på ett proteinrikt bröd, någon som sitter på ett kanonrecept?

mvh/ Malkin

Davido
2009-03-04, 20:03
Hejsan, jag skulle vilja ha tips på ett proteinrikt bröd, någon som sitter på ett kanonrecept?

mvh/ Malkin

byt ut mera av det "vanliga" mjölet mot bakepro!! får du ju den mixen du vill ha..

Cohen
2009-03-04, 20:21
Hejsan, jag skulle vilja ha tips på ett proteinrikt bröd, någon som sitter på ett kanonrecept?

mvh/ Malkin

Lägg skinka på ett vanligt bröd. Voila!

vildängel
2009-03-09, 22:45
Kärleksmums... *drool* Så enkelt och så gott!
http://img13.imageshack.us/img13/9163/kakad.jpg (http://img13.imageshack.us/my.php?image=kakad.jpg)

magdalenae
2009-03-09, 23:46
Grov limpa! Brödbak har blivit mitt nya tidsfördriv, riktigt kul när man lyckas ju:)
http://magdalena.blogg.se/images/2009/100_3923_31658629.jpg

Recept:
1 dl russin
0,5 dl vetegroddar
2 dl råggryn
1 dl krossad råg
6 dl mjöl (Jag tog 4 dl vetemjöl och 2 dl graham, minst hälften ska vara vetemjöl tror jag)
2 msk kanel
2 nypor salt
2 tsk mineralsalt
2 tsk bikarbonat
4 dl fil
1 rivet äpple, gärna rött
2 msk olja till smörjning av formen

Blanda alla torra ingredienser väl. Riv ner äpplet och blanda i filen. Grädda i nedre delen av ugnen i 90 min, 175 grader.

sissa
2009-03-10, 01:10
ser jättegott ut magdalenae!

wintersnowdrift
2009-03-11, 15:12
En ledig onsdag 1,5 vecka innan tenta bör man givetvis plugga järnet. Eller baka vaniljhjärtan. Jag valde det senare då jag ville testa mina nyinköpta hjärtformade silikonformar. De funkade kanon! Enda problemet är att hjärtana är så möra att man måste hantera dem med silkesvantar när de väl skiljts från sitt skal... Jag råkade förstöra en, men det gjorde inte så mycket för då fick jag ju chansen att sätta tänderna i den. Yummy! *drool*

Med form:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Litethjrta2.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Litethjrta.jpg

Utan form:
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utanskal1.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Utanskal2.jpg

//Kristin

thick
2009-03-11, 15:43
Det har sagts förut, men jag säger det igen. Den här tråden är FARLIG, det blir till Ica och köpa något liknande då jag själv inte har någon talang.

Såg väldigt gott ut, både Kristin och Vildängel.. hmm vad ska jag köpa först?

lectris
2009-03-11, 18:42
Proteinmuffins :D

59779

59780

fyrkantig_rondell
2009-03-11, 19:53
Proteinmuffins :D


dom där såg riktigt smarriga ut! hur smakar de? blev det lite kladdiga eller mer åt det smuliga hållet? då jag har bakat med proteinpulver har de alltid blivit för torra..

morc
2009-03-11, 20:05
Proteinmuffins :D




Vad har du i dom? =)

lectris
2009-03-11, 20:09
dom där såg riktigt smarriga ut! hur smakar de? blev det lite kladdiga eller mer åt det smuliga hållet? då jag har bakat med proteinpulver har de alltid blivit för torra..

De blev goda :) "skalet" eller vad man ska säga blev rätt segt och knaprigt, inne var de oväntat saftiga faktiskt.

Vad har du i dom? =)

6 äggvitor
1-2 dl kallt vatten
30g double pro choklad
1tsk kakaopulver
1tsk bakpulver
30g flytande suketter
80g kruskakli
80g all-bran
20g psylliumfrön + något g kokosflingor på toppen

fick 8 muffinsar varav en består av ca: 85kcal, 9g protein, 10g kolhydrater och 1g fett :)

morc
2009-03-11, 20:43
De blev goda :) "skalet" eller vad man ska säga blev rätt segt och knaprigt, inne var de oväntat saftiga faktiskt.



6 äggvitor
1-2 dl kallt vatten
30g double pro choklad
1tsk kakaopulver
1tsk bakpulver
30g flytande suketter
80g kruskakli
80g all-bran
20g psylliumfrön + något g kokosflingor på toppen

fick 8 muffinsar varav en består av ca: 85kcal, 9g protein, 10g kolhydrater och 1g fett :)


detta ska testas! fast det blir nog inte förrän i helgen

EDIT: är det bara att blanda allt i en deg o sen ner i formar? o hur varm ska ugnen vara?

lectris
2009-03-11, 20:47
detta ska testas! fast det blir nog inte förrän i helgen

EDIT: är det bara att blanda allt i en deg o sen ner i formar? o hur varm ska ugnen vara?

japp bara blanda i allt, men är nog godast om man liksom mosar i allbran-flingorna mot slutet så att de är lite mer hela i muffinsarna, blir det liksom lite knaprigt o gott *drool* hade ugnen på 200 grader och gräddade i ungefär 20 min :)

edit: hmmm om man vill ha lite mer kolisar kanske man kan mosa en banan och ha i.. kan nog funka.

morc
2009-03-11, 21:05
japp bara blanda i allt, men är nog godast om man liksom mosar i allbran-flingorna mot slutet så att de är lite mer hela i muffinsarna, blir det liksom lite knaprigt o gott *drool* hade ugnen på 200 grader och gräddade i ungefär 20 min :)

edit: hmmm om man vill ha lite mer kolisar kanske man kan mosa en banan och ha i.. kan nog funka.


Det låter väldigt lätt att göra och det är ju aldrig fel:P

o ang. mer kolisar så är ju inte det jag strävar efter direkt, får i mig så mkt sånt i min lunch normalt. Möjligtvis något som är långsammare kolhydrater hm, vad kan det vara som passar i muffins :s
Jag deffar atm så egentligen så borde jag inte äta muffins alls men en på helgen kan jag ta mig råd till:P

lectris
2009-03-11, 21:22
en muffin på 85kcal har du nog råd med till mellanmål ;)

morc
2009-03-11, 21:30
Jo så sant. Glömmer bort att de bara har 85 kcal ;) låter inte som muffins! :P

Nelli
2009-03-12, 01:39
Diet brod - med courtisy till Baboom och Hanne
Detta ar modifierat recept fran Babooms protein muffins - (las borttaget)

Lag kalori/kolhydrat skapelse

100g Unprocessed bran (krusakli)
10g Psyllium husk
10g flax seeds
300g Egg whites
10g baking powder
and a pinch of salt to taste
Mix all in a bowl and pour into loaf pan and have in the oven at full blast 220ish degrees for about 35 min.

Calories 119
Fat 1.9g
Carbohydrate 13g (Fiber 9g)
Protein 12g

Smakade faktiskt inte illa alls