handdator

Visa fullständig version : Smaksätta vatten - så lite energi som möjligt?


dumbo
2006-03-28, 08:15
Jag håller på att försöka gå ner i vikt och har åxå lyckats rätt hyfsat hittils. Jag håller på att hitta bra/bättre mat än jag har ätit tidigare. Saker som mättar längre och innehåller mer nyttigheter (forumet här har varit en ganska bra hjälp).

Jag har dock inte hittat något bra att dricka.

Jag gillar inte att dricka vanligt vatten något vidare. Vatten rent allmänt är oftast inte så gott och vattnet där jag bor är definitivt ingen höjdare.

Juice borde ju vara nyttigt att dricka, men även om det inte är tillsatt socker så ligger ju energiinnehållet på 40-50kcal/100g och det blir ju en hel del energi om man ska dricka tillräckligt.

Jag undrar om ni kunniga här har något tips att smaksätta vatten, medan man ändå håller energiinnehållet lågt och helst inte använder produkter som innehåller artificiella sötningsmedel (vill gärna undvika det så gott det går).
Fun light är ju okej vad gäller energin, men innehåller konstgjorda sötningsmedel.
"Vanlig" saft innehåller socker och är i allmänhet ganska söt. (Är det någon som har koll på hur mycket energi det blir per dl drickfärdig saft?)
Finns det någon sorts saft som innehåller nästintill inget socker?

Jag är alltså inte ute efter att det ska smaka _sött_ (jag ser hellre att det smakar "friskt" än sött), utan bara täcka över vattensmaken, sas. Det gör ju inget om det är någorlunda billigt heller. ;-)

Säkert vad man kan kalla ett I-landsproblem, men om man ska kunna hålla sig till ett mönster så får det inte vara FÖR jäkla tråkigt.

King Grub
2006-03-28, 08:35
Citron. En sådan där plastcitron med citronsaft? Friskt.

Trance
2006-03-28, 08:45
Citron. En sådan där plastcitron med citronsaft? Friskt.

Jag drack det en del själv förut och gillar det skarpt. Det finns ofta lite större flaskor också med pressad citron om man tycker det är smidigare än en plastcitron.

Antosh
2006-03-28, 08:59
citron som dom redan skrivit, och isbitar..funkar för mig iaf :) iskallt vatten > annat vatten

emmzan
2006-03-28, 09:00
Citron eller lime. Extrakt på flaska.

hasse36
2006-03-28, 10:04
Nu för tiden kan man köpa smaksatt bubbelvatten mycket billigt. På Netto kostar mineralvatten med citronsmak ca 3 kr/liter. Coop har något motsvarande som kostar lite mer.

Apos78
2006-03-28, 11:09
Dock så kan det kännas lite oetiskt att köpa vatten på flaska då vi har alldeles utmärkt vattenkvalitet på vårt kranvatten. 1 liter flaskvatten kräver 500 ggr mer energi än 1 liter kranvatten i form av transporter, förpackningar mm samt är 100-tals ggr dyrare. Citron i vattnet låter bättre....

hasse36
2006-03-28, 11:29
Dock så kan det kännas lite oetiskt att köpa vatten på flaska då vi har alldeles utmärkt vattenkvalitet på vårt kranvatten. 1 liter flaskvatten kräver 500 ggr mer energi än 1 liter kranvatten i form av transporter, förpackningar mm samt är 100-tals ggr dyrare. Citron i vattnet låter bättre....Jag betalar för kolsyran - inte för vattnet. Dessutom är inte vattnet gott överallt i landet.

Skall man spara energi så skall man spara där det gör skillnad dvs när det gäller uppvärmning av hus, samt bilkörning. Cykla när du kan och unna dig gott vatten utan dåligt samvete

Fartman
2006-03-28, 15:11
Om du har tillgång till en kallkälla i närområdet (nåja, med bil kan nån mil också vara värt det) så är det ett hett tips. Kallkällevatten är helt oslagbart i jämförelse med kranvatten. :thumbup:
Så vet du om någon kallkälla, åk dit med några dunkar och fyll!

dumbo
2006-03-28, 15:23
Tack för tipsen. Verkar som att citron är ett hett tips. Det kannog funka bra. Om någon har alternativ för variation så är det åxå välkommet. :-)

Finns det förresten någon nackdel, rent fysiologiskt (eller vad man ska säga) att dricka kolsyrade saker? Det mesta borde väl ta sig ut igen, i gasform?
Vill man inte tära på minjön borde man ju kunna köpa en sodastreamer, för de tillfällen man vill ha kolsyrat vatten.

Någon kallkälla känner jag inte till här, men det innebär ju inte att det inte finns. :-) Man kan ju forska lite...

tigerofsweden
2006-03-28, 15:34
Tack för tipsen. Verkar som att citron är ett hett tips. Det kannog funka bra. Om någon har alternativ för variation så är det åxå välkommet. :-)

Finns det förresten någon nackdel, rent fysiologiskt (eller vad man ska säga) att dricka kolsyrade saker? Det mesta borde väl ta sig ut igen, i gasform?
Vill man inte tära på minjön borde man ju kunna köpa en sodastreamer, för de tillfällen man vill ha kolsyrat vatten.

Någon kallkälla känner jag inte till här, men det innebär ju inte att det inte finns. :-) Man kan ju forska lite...

Kolsyran fräter på dina tänder? :)

aGGe
2006-03-29, 14:16
Fun light då?? d dricker jag hela dagarna

oksiv1
2006-03-29, 14:24
Fun light då?? d dricker jag hela dagarna


och helst inte använder produkter som innehåller artificiella sötningsmedel (vill gärna undvika det så gott det går).
Fun light är ju okej vad gäller energin, men innehåller konstgjorda sötningsmedel.

Läs en gång till ;)