handdator

Visa fullständig version : Axelträning


MikeAlex
2006-03-27, 20:03
Tja!

Tänkte kolla om jag kunde få lite synpunkter på min axelträning. Mina axlar är nog mina svagaste muskler, de är ungefär lika grova som på en 15-årig ballerina...

Så de liksom sätter gränsen t. ex. när jag tränar bröst, de är de som blir mest påfrestade. Så tänkte mest kolla om ni tror att jag övertränar mina axlar, eller om det är ok. Jag tänker då främst på mina främre axelmuskler (Deltoid Anterior).
Jag kör axlar ihop med bröst och triceps, de övningar jag kör är:

Bänkpress 3 set
Hantelpress 3 set (känns som fan i axlar, märks knappt i bröst)
Bröstpress i maskin 3 set
Sittande Militärpress 3 set
Hantellyft åt sidan 3 set
Tricep Extension 3 set
Pushdowns i cable 3 set

Varje set ligger på 6-10 reps cirkus...

Egentligen bara en övning som tar primärt på Deltoid Anterior, men Bänk, Hantelpress, Bröstpress samt hantellyft åt sidan tar alla den muskeln sekundärt... och det är som sagt den som begränsar mig, främst i bänk och hantelpress...

Kan det vara ok, eller bör jag "skära ner"?

Sundsarn
2006-03-27, 20:28
hmm inget förutom hantelsvängen är ju en axelövning *screwy*

hantelpressen kan det vara så att du kör för mycket lutning på den, ca 30 grader kör jag på. Annars tar det mycket på axlarna.

tobbe89
2006-03-27, 20:31
hmm inget förutom hantelsvängen är ju en axelövning *screwy*

hantelpressen kan det vara så att du kör för mycket lutning på den, ca 30 grader kör jag på. Annars tar det mycket på axlarna.

militärpress?

barda
2006-03-27, 20:33
det där ser bra ut..

Sundsarn
2006-03-27, 21:59
oj missade militärpressen, my bad :thumbup:

muffe85
2006-03-27, 22:23
Bänkpress, hantelpress, och bröstpress i maskin påfrestar framsida axlar.
militärpress och Hantellyft åt sidan är bara axlar.

Om du vill prrioritera axlarna så lägg den muskeln på ett eget pass med några småmuskler som underarmar, mage, vader osv. så axlarna får de bästa förutsättningarna för att växa och stärkas. enligt mig då.

MikeAlex
2006-03-28, 07:19
Hmm... problemet med ett eget pass för axlar är att axlarna även tränas då jag tränar bröst.

Annars, hur skulle ett pass för bara axlar kunna se ut? Kan ju vara kul o testa kanske, men annars så är jag nöjd bara jag inte övertränar med mitt nuvarande program.

(Tränade axlar o bröst igår... o shit vad seg jag e i axlarna idag. ^^)

mini
2006-03-28, 07:59
Hmm... problemet med ett eget pass för axlar är att axlarna även tränas då jag tränar bröst.

Det behöver ju inte vara negativt om nu axlarna segar med utvecklingen. Hur ser din split ut? Hur många gånger i veckan tränar du?
Generellt skulle jag inte börja med att ta bort axelträning om de inte växer, jag skulle lägga om och träna dem hårdare ett par månader.

MUGEN
2006-03-28, 08:26
grabben vill ha större utveckling i axlar, och nu rekomenderas det att inte fokusera på övningar som belastar axlar för mycket?

med det schemat har jag svårt att se att han skulle köra slut axlarna för mycket i ett pass, i'd say; fortsätt med bröstpressarna, skippa maskinbröstpress.. fortsätt med militärpress och sedan någon övning för bättre träff på mittre och bakre axlar, drag till haka/hantellyft åt sidan/o s v.

MikeAlex
2006-03-28, 08:34
Hur ser din split ut? Hur många gånger i veckan tränar du?


Tränar för närvarande ca 3 ggr i veckan. Dag 1: Bröst, axel, tricep. Dag 2: Rygg, Bicep. Dag 3: Ben
Vill ha in en dag 4 också, då jag kör mage och nedre delen av ryggen, men är för närvarande kass i ryggen och måste vila den. :(

Det där med återhämtning är tydligen rätt individuellt, och jag kan tillägga att jag behöver ganska mycket tid för återhämtning. T. ex. så måste jag vänta minimum 3 dagar mellan jag kör Bröstpasset och Biceppasset, annars kan jag av någon anledning inte prestera fullt ut, så vet inte om det är någon god idé att påfresta axlarna mer än en gång i veckan...?

Hannes
2006-03-28, 08:46
Tränar för närvarande ca 3 ggr i veckan. Dag 1: Bröst, axel, tricep. Dag 2: Rygg, Bicep. Dag 3: Ben
Vill ha in en dag 4 också, då jag kör mage och nedre delen av ryggen, men är för närvarande kass i ryggen och måste vila den. :(

Det där med återhämtning är tydligen rätt individuellt, och jag kan tillägga att jag behöver ganska mycket tid för återhämtning. T. ex. så måste jag vänta minimum 3 dagar mellan jag kör Bröstpasset och Biceppasset, annars kan jag av någon anledning inte prestera fullt ut, så vet inte om det är någon god idé att påfresta axlarna mer än en gång i veckan...?

Varför inte träna nedre rygg på den vanliga ryggdagen?
brösdagen och bicepsdagen slår ju inte ut varandra direkt?
Se till att äta tillräckligt och sova tillräckligt så ska återhätmningen gå bra förhoppningsvis

mini
2006-03-28, 08:59
Varför är din återhämtning så dålig då? Att inte kunna träna bröst och biceps med kortare mellanrum än tre dagar tycker jag låter konstigt. Funderar på om det sitter som en mental spärr.
Jag väljer att öka träningsdosen om jag inte får tillfredsställande resultat. Om du inte provar vet du ju inte? Man måste ju träna en muskel för att den ska växa liksom?