handdator

Visa fullständig version : Tappar styrka under deff


leiap
2002-10-29, 10:50
8 veckor in i min deff har jag börjat tappa styrka.
Det gjorde jag inte under min förra diet.

Skillnaden denna dieten:
- Inte lika många ätardagar (jag tar en kväll nån gång i veckan då jag äter vad jag vill)
- Högintensiv kondition 3ggr/vecka

I vintras morgonpromenerade jag bara för fettförbränning.
Vad tror ni det beror på att jag helt plötsligt blir svagare?

znoez2
2002-10-31, 12:55
är det inte så att man ALLTID förbränner en del muskelmassa vid deff ? sen kan man bara reglera hur stor förlusten blir?

blev yttligare en fråga istället...

Sverker
2002-11-01, 07:22
Det är svårt att behålla styrkan under en deff men det betyder inte att du " tappar " muskler leiap.

Det skall rätt mycket till innan man tappar de muskelproteiner som utgör själva muskelspänningen. Vad man däremot snabbt tappar är ju den energi / muskelglykogen som muskeln är beroende av. Mindre energi => mindre muskelstyrka.

Sedan har vi ju den psykiska effekten. Mindre mat => lägre blodsocker => svårare att koncentrera sig i träningen, eller känner mindre motivation att träna överhuvudtaget.
:(

Du skriver ju att du har ett par intensiva fettförbrännande pass i veckan. Slopa det intensiva och promenera i lugn takt istället.

Pröva att fylla på med kolhydrat någon vecka så att musklera är fulla av glykogen till träningen och att levern är full av glykogen till blodsockret.
Är det som jag tror kommer du att gå upp något kg men det är ju inte fett utan energi till nästa vecka:mad: