handdator

Visa fullständig version : Uppladdning inför löppass!


joschen87
2006-03-27, 17:31
Hej

Skulle vilja få några bra tips angående löpträning. Det är så att ajg har nyligen kommit igång med löpningen igen och jag hade tänkt mig följande program.

Måndag - 10 km löpning snabbare än snacktempo

Onsdag - 60 minuter jogging i snacktempo/aldeles under
snabbare än snacktempo

Fredag - Intervallträning: Löpning 4 minuter jogging 2 minuter
om vartannat i totalt 45 - 60 minuter

Alternativ fredag - Naturlig intervallträning då jag endast
springer runt som en tok i skogen och
utnyttjar skogens backar för att få just
"intervalleffekten".

Detta är ett program jag tänkt köra fdram till den 22 maj då målet är att kunna springa 10 km på mellan 40 - 45 minuter då det är kravet till det militära prov jag skall klara.

Min fråga är hur jag bör ladda upp inför dessa pass i mat/dryckväg och när i tid intag av föda skall ske samt jur mycket vila jag bör ha etc. Jag är i behov av smarta idéer.

Skulle även vilja få några tips kring hur jag kan ladda upp inför den slutgiltliga kraftmätningen som äger rum den 22 maj 2006.

Tack på förhand // :bow: Joschen :bow:

Frustrator
2006-03-27, 18:14
Efter träningen: mycket kolhydrater i maten. När du springer kommer du att börja tömma dina glykogenlager och det krävs kolhydrater för att fylla upp dem. Om målet bara är att komma ner under 45minuter tror jag inte att du behöver tänka särskilt mycket på kosten egentligen, mer än att du verkligen får i dig tillräckligt med energi..

Vad springer du milen på just nu? Och vad har du för annan träning?
Om det enbart är löpning du har tänkt dig så känns det inte riktigt som om du kommer kunna pressa ner dig alltför långt om du 2ggr i veckan springer i 'snacktempo' och 1 gång intervall...

edvin
2006-03-27, 20:49
Jag skulle oxå säga att det är helt avgörande vilken tid du ligger på idag. 45 minuter på en trängmil är ganska bra tempo. Jag tror att du kanske kan räkna med att på den begränsade tiden du har gör det du bra om du kan kapa din nuvarande tid med 3-4 minuter. Det är mycket på en mils löpning. Är förstås lite inviduellt och beror lite på hur du tränat tidigare.

joschen87
2006-03-27, 22:09
Efter träningen: mycket kolhydrater i maten. När du springer kommer du att börja tömma dina glykogenlager och det krävs kolhydrater för att fylla upp dem. Om målet bara är att komma ner under 45minuter tror jag inte att du behöver tänka särskilt mycket på kosten egentligen, mer än att du verkligen får i dig tillräckligt med energi..

Vad springer du milen på just nu? Och vad har du för annan träning?
Om det enbart är löpning du har tänkt dig så känns det inte riktigt som om du kommer kunna pressa ner dig alltför långt om du 2ggr i veckan springer i 'snacktempo' och 1 gång intervall...


Men jag menar ju att jag har ett "snabbpass" i veckan då jag springer milen. Nu tar jag den på ungefär 50 minuter om jag lyckas undvika håll. Jag skulle behöva veta hur jag ska göra för att just undvika håll. Vad kan man göra innan? När ska man äta och dricka och hur mycket?... Väger 85 kilo och är 185 cm lång. Tack på förhand

Frustrator
2006-03-27, 23:24
På hållfronten så vet jag inte riktigt om jag kan hjälpa dig egentligen..verkar vara väldigt inviduellt det där..första gången jag sprang milen under 40minuter så bestog min "mat" innan av en coca cola och en masarin, åts ca 15 minuter innan löpningen. Annars säger man väl att du ska försöka vänta minst en timme efter att du ätit innan du ger dig ut och springer.
Själv har jag dock aldrig haft problem med att springa direkt efter maten..de gånger jag får håll så fortsätter jag bara att springa, försöker öka tempot lite möjligtvis, då tänker jag mer på att det är ansträngande i benen än att det gör ont någonstans..så brukar hållet gå över efter 15-20 minuters löpning till. Men det är jag, tror brorsan får håll och helt enkelt måste stanna för att det ska gå över. (Eller om han bara är lat, vad vet jag? *innocent* )