handdator

Visa fullständig version : Redovisning om Styrketräning IMON!!!


snorre2000
2006-03-27, 16:25
Hej
Skulle va kul om ni kunde läsa igenom vad jag har skrivit om styrketräning som jag ska ha som föredrag imorgon på Svenska nationellt B. En utvärdering skulle sitta fint. :)


Styrketräing har på senaste tiden blivit en modegrejj i och med att kroppsfixering och alarmerande skrämsel rapporter om fetma har blivit allt vanligare som gör att fler och fler drar sig till gymmet i tron att bli smalare på en vecka.
Många har ofta en bild i huvudet om hur det ser ut på gymmet och vilka som är där, ofta stora 120kg biffar som står och matar bicepscurl med 70kg hantlarna. Det är den orealistiska sidan Det finns även en annan sida av gymmet där alla en gång har varit nybörjare och där målet med ens träning inte är att bli så stor som möjligt utan må bra och sköta sin kropp om man ändå ska ha i resten av sitt liv. så det finns faktiskt fördelar med att några grr i vecka besöka gymmet och det tänkte jag ta upp nu.

några exempel kan vara att motverka Ryggproblem, man bättrar sin hållning, man får starkare skeletet och risken för benskörhet minimeras näst intill. Men man får även ett bättre självförtoende och ditt psykiska och fysiska välbefinnande ökar.
Men vänta vänta, ni ska inte springa iväg till gymmet än utan att detta gäller om man tränar på rätt sätt, med i början lätta vikter för att vänja senor och ligament, stretcha ordentligt efter varje pass för att motverka skador och du blir vigare som rörligare men det gäller även att träna med rätt teknik. Om man inte lär sig korrekt från början kan man under långt tid av felaktig träning bli så som överträning eller få problem med ryggen vid hög ålder. Man ska också passa sig för att träna tungt när man är under 18 eftersom då kroppen befinner sig i en utvecklingfas som gör risken för skador något större.


Styrketräning är en sport för alla, man behöver aldrig anpassa sig till någon annan än sig själv och vem som helst kan utan förkunskaper gå till gymmet och träna, självklart med blandat resultat. Visst man kan gå till gymmet och köra sina 100 situps och sedan lite maskiner eller vad man för stunden känner för att göra. Gemensamt för den här gruppen är att den inte har något klarare mål än att ”man ska gå och gymma” Dessa går sällan på gymmet i mer än 2 veckor. Jag vet för jag har själv vatt där.
Ett stark tips är att man inna går till gymmet gör upp klara mål med sin träning, det kan vara allt från att gå upp/ner 5 kg i kroppsvikt eller öka i en speciell övning med 10 kg. Sånna här mål är viktiga och ger, i alla fall mig motivation och motivationen är det som driver en.
När man har klarat ett delmål sätter man upp nya och kämpar vidare. Inte svårare än så.

En annan viktig komponent i styrketräningen är programmet. Ett s.k muskelgruppsprogram kan i princip se ut hur som helst, och här gäller det att lyssna på sin kropp. Ett bra program till en nybörjare skulle enligt min ligga på 2 ggr i veckan där man tränar igenom hela kroppen från vader till axlar. Ett bra sätt att bygga upp sin grundstyrka är att köra s.k basövningar eller flerledsövningar. Det går ut på att du jobbar med hela kroppen, men att en specifik muskelgrupp tar den mesta vikten. När man pratar om basövningar talar man om de 3 heliga. de är Bänkpress, Marklyft och Knäböj, Det är dessa övningar man ska bygga sitt program runt, helst börja med men man kan efter det kompletera med mindre övningar som allt från triceps extensions, bicepsCurl och Militärpress m.m Dessa är alla stöd övningar hjälper dig att förbättras inom de tre heliga. men intet att förglömma som en vis man en gång sa ”keep it simple, stupid!”

Det sista jag skulle vilja säga är att man INTE ska glömma bort maten och sömnen för det är då du återhämtar dig från passet och maten du stoppar i dig bygger upp och reparerar, slarva inte det.

mvda
2006-03-27, 16:52
Om jag var du skulle jag kolla igenom grammatik, stavning och meningsuppbyggnad osv lite till, speciellt om du även ska lämna in något skriftligt. I Svenska B tror jag detta är betydligt viktigare än innehållet, speciellt vad gäller ämnet styrketräning.

snorre2000
2006-03-27, 16:56
Om jag var du skulle jag kolla igenom grammatik, stavning och meningsuppbyggnad osv lite till, speciellt om du även ska lämna in något skriftligt. I Svenska B tror jag detta är betydligt viktigare än innehållet, speciellt vad gäller ämnet styrketräning.


Detta är bara min grund till stöd ord.. Hela provet är muntligt. och ska ta exakt 5 min!! ;)

stahlberg
2006-03-27, 17:00
Vad ska man säga? Jag antar att detta ett högstadieföredrag.

Det bästa med föredraget är att du valt att göra reklam för styrketräning. Det kommer också fram att du har vissa kunskaper om träning, och att du tydligen är intresserad av ämnet. Allt detta är viktigt. Då har du också möjlighet att berätta mera om någon frågar.

Texten innehåller en hel del stavfel och språkfel. Jag vet inte hur mycket vikt läraren (eller eleverna) fäster vid det. Dock flyter texten hela tiden framåt, man kan se en röd tråd. Du får mycket sagt med ganska få ord. Helt lätt är det dock inte alltid att förstå vad du menar.

Om man tänker på föredraget som styrketränings-PR så kunde det ha utformats mer för att locka elever som inte förut sysslat med styrketräning att börja träna. Du nämner inte om du tänker använda AV-hjälpmedel, men jag antar att så inte är fallet (eftersom jag som sagt utgår ifrån att du går på högstadiet).

Om läraren inte tycker den språkliga korrektheten är viktigast - och om du får framförandet att löpa någorlunda naturligt - så borde du kunna få ett hyfsat vitsord.

stahlberg
2006-03-27, 17:02
Jag ser att någon annan hunnit före mig, och samtidigt konstaterat att den språkliga uppbyggnaden är viktigast. Då borde du göra en del ändringar.

tigerofsweden
2006-03-27, 17:09
Vad ska man säga? Jag antar att detta ett högstadieföredrag.

Det bästa med föredraget är att du valt att göra reklam för styrketräning. Det kommer också fram att du har vissa kunskaper om träning, och att du tydligen är intresserad av ämnet. Allt detta är viktigt. Då har du också möjlighet att berätta mera om någon frågar.

Texten innehåller en hel del stavfel och språkfel. Jag vet inte hur mycket vikt läraren (eller eleverna) fäster vid det. Dock flyter texten hela tiden framåt, man kan se en röd tråd. Du får mycket sagt med ganska få ord. Helt lätt är det dock inte alltid att förstå vad du menar.

Om man tänker på föredraget som styrketränings-PR så kunde det ha utformats mer för att locka elever som inte förut sysslat med styrketräning att börja träna. Du nämner inte om du tänker använda AV-hjälpmedel, men jag antar att så inte är fallet (eftersom jag som sagt utgår ifrån att du går på högstadiet).

Om läraren inte tycker den språkliga korrektheten är viktigast - och om du får framförandet att löpa någorlunda naturligt - så borde du kunna få ett hyfsat vitsord.

Eftersom trådskaparen inte ska lämna in detta skriftligt utan det bara är en bas från vilken han/hon ska utgå ifrån när han/hon skriver sina stödord så är ju textens uppbyggnad ganska oväsentlig!

Jag tyckte det lät bra men frågan är om det verkligen tar 5min? Skulle tippa på 2-3

NerX
2006-03-27, 17:21
Vad ska man säga? Jag antar att detta ett högstadieföredrag.

Eftersom det är svenska B det handlar om antar jag att han går på gymnasiet.

snorre2000
2006-03-27, 17:25
Vad ska man säga? Jag antar att detta ett högstadieföredrag.

Det bästa med föredraget är att du valt att göra reklam för styrketräning. Det kommer också fram att du har vissa kunskaper om träning, och att du tydligen är intresserad av ämnet. Allt detta är viktigt. Då har du också möjlighet att berätta mera om någon frågar.

Texten innehåller en hel del stavfel och språkfel. Jag vet inte hur mycket vikt läraren (eller eleverna) fäster vid det. Dock flyter texten hela tiden framåt, man kan se en röd tråd. Du får mycket sagt med ganska få ord. Helt lätt är det dock inte alltid att förstå vad du menar.

Om man tänker på föredraget som styrketränings-PR så kunde det ha utformats mer för att locka elever som inte förut sysslat med styrketräning att börja träna. Du nämner inte om du tänker använda AV-hjälpmedel, men jag antar att så inte är fallet (eftersom jag som sagt utgår ifrån att du går på högstadiet).

Om läraren inte tycker den språkliga korrektheten är viktigast - och om du får framförandet att löpa någorlunda naturligt - så borde du kunna få ett hyfsat vitsord.

HeHe, Jaadu stahlberg.*klapp på huvudet* Detta är som det står längst upp ett muntligt prov i Svenska B som man har i 3 på gymnasiet. så jag tar det som kritik det du skrev först :thumbup:
De jag pratar med har ingen aning om vad styrketräning egenltligen går ut på så jag lägger ribban ganska lågt.de tror gym är bara för inoljade BB. och pensionärer. Min lärare är inte heller den bäst och jag har inte fått några instruktioner bara att det skulle va på 5 min, och när man står och pratar framför folk går det långsammare och man ordbajsar mer av erfarnehet.
Jag har även lagt till lite i slutet
det här:
Man ska inte heller glömma att variation förnöjjer, om man tränar på ett visst sätt i lång tid vänjer sig kroppen vid det och resultaten stagnerar därför ska man med jämna mellanrum, antingen byta ut eller ändra ordning på övningarna, detta är också trevligt för motivationen nya övningar innebär ny utmaningar!

stahlberg
2006-03-28, 12:03
Tack för klappen. Jag är från Finland och känner därför inte till det svenska skolsystemet så bra. Dessutom är ert gymnasiebegrepp mycket mera vidsträckt än vårt. En del av era gymnasier kallar vi i Finland yrkesskolor (yrkesinstitut eller yrkeshökskolor).

För min del skriver jag mossigt (jag är gammal och mossbelupen). Däremot skriver jag någorlunda korrekt - i alla fall om jag sätter mig ner och tänker efter hur jag ska formulera mig (som jag inte gör på kolo). När JAG gick i gymnasiet, ungefär på Napoleon Bonapartes tid, skulle jag aldrig ha blivit godkänd i en uppsats eller ett föredrag, om jag skrivit en massa stavfel, syftningsfel och liknande. Det var DÄRFÖR jag utgick ifrån att föredragshållaren går i grundskolan och inte i gymnasiet.

Men nu var det innehållet som skulle bedömas. Och det tycker jag är bra, i synnerhet om sättet att framföra det också är bra.

Guns n hoses
2006-03-28, 12:13
En del av era gymnasier kallar vi i Finland yrkesskolor (yrkesinstitut eller yrkeshökskolor).

Yrkeshökskolor :D ballt.. en skola för hökar.




hähä :naughty:

tristan
2006-03-28, 12:40
Det uttalas så på finlandssvenska ja.

stahlberg
2006-03-28, 12:53
Så blir det, när
1) man har klumpiga fingrar ;
2) skrivtangenterna ligger nära varandra ;
3) man inte läser igenom det man skrivit.

Det blir stavfel. När man skriver uppsats eller föredrag är det kanske viktigare att granska texten och befria den åtminstone från de stavfel som beror på slarv än när man skriver här, och har läsare på tristans och Guns n hoses´ IQ-nivå.

En duktig svensk skribent skrev ungefär såhär : "Av alla mänskliga fel så är stavfelen de som är lättast att stå ut med". Om detta är sant, och om snorre2000 och jag inte har andra fel än att vi slarvar när vi skriver, så borde t.om Guns n hoses och tristan kunna stå ut med oss.

Märkligare är att en person med signaturen Guns n hoses klagar över andras stavfel. Eller är signaturen helt enkelt ett utslag - kanske det största utslaget under detta århundrade - av signatur"bärarens" enorma kvickhet? Att någon med det fantasifulla namnet tristan sedan sekunderar är trist, men betydligt lättare att förstå.

Som Napoleon Bonaprtes hustru, kejsarinnan Bonaparte, sade : "Hellre några få stavfel här och där än en hel drös med idioter överallt". Det var därför hon lät avliva så många parisare.

johnnytex
2006-03-28, 13:13
snorre2000:

Jag hoppas jag kan komma med några tips. För det första, ska det vara stödord så ska det vara just stödord! Du behöver, och bör, ej skriva ner exakt varje ord du ska säga. Det kommer låta som en maskin som pratar, och om du dessutom har näsan i pappret under hela redovisningen skulle jag gissa på det drar ner helhets betyget rejält!

En annan grej är att anpassa innehållet efter publiken. Jag skulle ej tro någon av tjejerna i din klass eller pojkarna för den del har koll på vad; triceps extensions, bicepscurl, militärpress bicepscurl är för något!

Ett tips för ovan nämnda problem - använd rekvisita! Ta med en hantel, skivstång eller likande och visa! Ta med dragremmar, handskar, bild på något proffs eller likande. Använd fantasin!

Jag låter kanske väldigt negativ nu, men det är för jag vill hjälpa dig. Det märks du är engagerad i ämnet du ska hålla föredrag om! Visst man märker vad ditt föredrag handlar om och så, men du kanske skulle makera lite tydligare vad du vill få fram, nu verkar det mest som du "flyter" runt och pratar lite allmänt om en hobby. Ha en inledning som lockar till nyfiken och en bra avslutning som man kan lägga på minnet, eventuellt något citat från en utövare av sporten.

Jaja, det var lite som poppade upp i min hjärna. Hoppas det hjälpte dig lite. Lycka till, och kom ihåg ha ögonkontakt - och ej då med pappret!

johnnytex
2006-03-28, 13:17
Oj, kom på att du antagligen redan har haft din redovisning :em:

Du måste vara ute i god tid pojk :D

sunkan
2006-03-28, 13:27
Antar att det är muntlig redovisning(nationella) i svenska B med ämnet: Träningen är mitt liv? :D

snorre2000
2006-03-28, 16:11
Hej på er allesammans och tack för responsen,
den var verkligen av det goa slaget, speciellt från stahlberg och hans bortförklaring, no offense, kid *klapp på huvudet * . haha. Kom precis hem från skolan och tänkte bara säga att det gick riktigt bra. Meningen var inte att gå i på detalj utan att prata allämnt om styrketräing. och det tycker jag att jag lyckades bra med. Jag fick till det på 5 min och .......... 2 SEKUNDER. Hade en polare som gjorde tecken när det var en halv minut kvar så det var inga problem att tajma in det. Jag tror många tog åt sig det jag sa, för de satt iallfall tysta och titta på mig, under hela tiden. riktigt bra kontakt där, inte muskelkontakt dock. :( Som svar på sunkans fråga var ämnet om livskvalite och hälsa. Mina kompisar prata om allt från Kaffe och bloggning, spelberoende, lycka. .m.m.
Men nu ska jag skriva läslogg på min förbannade Patricia cornwell bok. hejs

stahlberg
2006-03-28, 16:53
Förklaringar är inte BORTförklaringar.

Men det är trevligt att det gick bra. Det är alltid positivt när någon gör reklam för styrketräning. Det kanske t.om lockar nytt folk till träningslokalerna.

I övrigt håller jag med johnnytex. Det är bra om man kan 1) väcka publikens intresse, 2) anpassa föredragets innehåll efter lyssnarna, 3) använda olika metoder att åskådliggöra vad man menar och 4) ge föredraget substans (innehåll och röd tråd). Det är klart att det är ganska lätt att hålla publikens intresse i fem minuter, i synnerhet om publiken består av ens klasskamrater. Men det snorre2000:s föredrag bjöd väl huvudsakligen på substans.

Själv har jag hållit diverse kurser, föreläsningar och liknande som gällt styrketräning. Förhoppningsvis har jag lyckats anpassa innehållet efter deltagarna. Och med god tur är jag lite mindre mossig IRL än på internet.

En gång var jag inbjuden till en skola för att hålla en föreläsning om styrkelyft för sistaårsstuderande som skulle utbilda sig till s.k idrottsinstruktörer (vet inte om den benämningen används i Sverige). För att väcka publikens intresse hade jag klippt ihop en film med bara ansiktena (och förstås ljudet) på styrkelyftare som lyfte knäböjning. Efter detta använde jag växelvis video och overhead-apparat, och däremellan talade jag utan AV-medel (overhead-apparaten stjäl lätt uppmärksamhet, så den ska vara helt avstängd när den inte är i användning. Den är lätt att sätta på igen). Jag hade stolpar men naturligtvis inget manuskript. Jag avskyr att behöva läsa innantill. Dessutom hade jag fördelen att vara expert på mitt ämne. Efter den teoretiska delen gick vi och tränade, så att alla fick pröva på styrketräning i praktiken.

Detta tillfälle kan naturligtvis inte jämföras med ett fem minuters föredrag, för vi hade hela eftermiddagen på oss. Men visst lyckades jag i punkterna 1)-4) (som jag pratade om ovan). Och gör man det så blir tillfället oftast lyckat.