handdator

Visa fullständig version : Ny utrikesminister idag


wintersnowdrift
2006-03-27, 14:36
Jan Eliasson, ordförande i FN:s generalförsamling, tillträder som svensk utrikesminister den 24 april.

Citat från DN.se:

"Jan Eliasson har en lång karriär bakom sig.

Efter studier vid Handelshögskolan i Göteborg rekryterades Jan Eliasson som diplomataspirant till UD 1965.

Medlare i kriget mellan Iran och Irak, kabinettsekreterare på UD, FN-ambassadör, och svensk USA-ambassadör - några hållpunkter på den digra meritlista som Eliasson därefter hunnit skaffa sig."

Rätt val enligt er?
Utan att vara insatt i exakt var Eliasson har uträttat så måste jag säga att han spontant känns som en ovanligt kompetent minister - han har ju faktiskt tidigare erfarenheter inom det område han nu ska basa över (!), vilket är mer än man kan säga om många andra statsråd.

(Läs mer:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=532223&previousRenderType=6)

//Kristin

Edit: Äääh, ignorera stavfelet i rubriken. Eventuellt om någon söt moderator kan tänka sig att agera svensklärare och rätta mig ;).

Scratch89
2006-03-27, 14:37
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola, vi har en jordbruksminister som inte sett en ko, vi har en försvarsminister som knappt gjort lumpen och vi har en finansminister som inte hade godkänt i matte. Yay!

Tolkia
2006-03-27, 14:46
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola ...
Med tanke på att hans familj kom till sverige när han var tio måste han vara tämligen överbegåvad som kom i på universitetet utan att ha gått i svensk skola.

n1tro
2006-03-27, 14:52
Med tanke på att hans familj kom till sverige när han var tio måste han vara tämligen överbegåvad som kom i på universitetet utan att ha gått i svensk skola.
ajajaj scratch hah

Pez
2006-03-27, 14:52
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola, vi har en jordbruksminister som inte sett en ko, vi har en försvarsminister som knappt gjort lumpen och vi har en finansminister som inte hade godkänt i matte. Yay!
Och vi har en MUF-medlem som lever i en bubbla..?

jakke
2006-03-27, 14:54
Verkar som ett bra val.. utrikersminister är den största och viktigaste ministerposten också.

Pez: hahaha

olle lindblad
2006-03-27, 15:18
Jag hade hoppats på Jämtin, men kan förstå om det dröjer lite till. Eliasson lär inte göra bort sig på den här posten heller.

apa_ola
2006-03-27, 15:24
Jag hade hoppats på Jämtin, men kan förstå om det dröjer lite till. Eliasson lär inte göra bort sig på den här posten heller.

han lär knappast göra bort dig. Detta är ju guld för Sverige.
Eliasson har gjort FN-karriär, har grymma kontakter och stor
respekt runtom i världen. Förhoppningsvis kan han öka Sveriges
anseende och inflytande internationellt, om någon kan så är det nog Eliasson...

edit: hur sjutton kunde Persson övertala honom?

Dumleman
2006-03-27, 15:26
Men jag som hade hoppats på Bosse Ringholm :D.

donper02
2006-03-27, 15:32
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola, vi har en jordbruksminister som inte sett en ko, vi har en försvarsminister som knappt gjort lumpen och vi har en finansminister som inte hade godkänt i matte . Yay!

När blev Per Nuder inte godkänd i matte? Gubben har ju en juristexamen från Uppsala, då lär han i alla fall ha minst godkänt i matte från gymnasiet, eller?

olle lindblad
2006-03-27, 15:36
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola, vi har en jordbruksminister som inte sett en ko, vi har en försvarsminister som knappt gjort lumpen och vi har en finansminister som inte hade godkänt i matte. Yay!
Syftar du på Ringholm?

Herkulez
2006-03-27, 15:43
Och vi har en MUF-medlem som lever i en bubbla..?
:thumbup:

Rocco
2006-03-27, 15:45
På pappret verkar ju Eliasson vara mer än väl kompetent för uppgiften. Kanske GP har insett att man inte kan tillsätta vem som helst på viktiga poster i samhället? Har varit bortrest i två veckor så jag har totalt missat detta. Vad händer med Laila nu? Har vi någon vakant ambassadörstjänst? Var gör hon minst skada? Har vi ambassad i Togo?

Jag hade hoppats på Jämtin, men kan förstå om det dröjer lite till

Ja, fast det kanske inte blir av alls... Jag hoppas att vi jämnar ut det hela med 70 års moderat styre och då kanske Jämtin är lite gammal när det väl blir dags för soussarna att återfå makten? :D

Yankeee
2006-03-27, 15:47
Det känns ju faktiskt för en gångs skull, som du säger, att det är ett bra val. Vi har skolminister Baylan som inte gått i svensk skola, vi har en jordbruksminister som inte sett en ko, vi har en försvarsminister som knappt gjort lumpen och vi har en finansminister som inte hade godkänt i matte. Yay!

Just nu skäms jag över att ens tänka tanken att rösta på m.

skaparn
2006-03-27, 15:48
Det jobbiga är väl att Eliasson tänkt jobba dubbelt ett tag framöver. Man kan ju tycka att utrikesminister är ett jobb man inte kan göra vid sidan av. Annars är jag positivt överraskad att Persson tillsätter kompetens och inte lojalitet.

Metal_boy_
2006-03-27, 15:58
Kunde det inte ha blivit Mona Sahlin då, hon kan ju allt. Hon har ju tamefan 100 ministerposter, en för varje tv-intervju! :laugh:

Princy
2006-03-27, 16:08
Ooh detta ska jag ha nyhetsredovisning om i morgon ju. :naughty:

Löjtnant Blank
2006-03-27, 16:12
Edit: Äääh, ignorera stavfelet i rubriken. Eventuellt om någon söt moderator kan tänka sig att agera svensklärare och rätta mig ;).
Ett litet tips i all välmening: det går att editera rubriken inom två minuter. Du hade alltså hunnit rätta ditt stavfel själv.

Jag tycker att det är bra. Han verkar vara ytterst meriterad.

wintersnowdrift
2006-03-27, 16:27
Ett litet tips i all välmening: det går att editera rubriken inom två minuter. Du hade alltså hunnit rätta ditt stavfel själv.

Jag tycker att det är bra. Han verkar vara ytterst meriterad.

Men ååååh. Nu skäms jag dubbelt upp :em:. Tack för tipset dock; även om jag satsar på att lära mig stava innan jag tar studenten så antar jag att även en fullärd kan göra misstag ;).

//Kristin