handdator

Visa fullständig version : Knäriktningen Sumomark


tano
2006-03-27, 14:01
Vad jag lärt mig ska knäna följa riktningen på foten.
I sumomarken riktar jag fötterna 45 grader utåt (rätt ?) och knäna följer parallelt över fötterna.

Det är dock så att jag under lång tid haft småkänningar i insidan av knät. Aldrig så att jag inte kan springa eller styrketräna men kan kännas lite efter ibland. Trodde det försvunnit men det kändes igen efter sumomarken 8 som jag bara kört någon vecka). Det känns ytligt på insidan av knät, kan kännas när amn går lite i trappor och så.
Efter vanliga marklyft känns ingenting, så jag antar det har med påfrestning från vinkeln på benet att göra.

Kan det vara så att jag missar och knäna inte följer 45 graders riktning? Ska jag försöka pressa ut knäna mer eller kan vara ännu sämre?

Tack

stahlberg
2006-03-27, 17:31
Om du har knäna riktade åt samma håll som tårna så borde du inte få de problem du har fått.

Jag vet inte hur stor du är, men jag tror förklaringen är följande. Du tränar ultrabred sumo med fötterna långt ut, och dessutom i 45 grader. Detta gör att du har så bred fotställning, att knäna någongång under lyftet pressas inåt. DETTA ger problemet.

Om problemet är det som jag tror har du två möjligheter att lösa det.
1. Träna halvbred sumo istället för ultrabred. Då pressas knäna inte inåt.
2. Bredda fotvinkeln (och håll fortfarande knäna i samma vinkel).

tano
2006-03-28, 09:29
mja tyvär är väl en meter mellan fötterna så kör nog halvbred sumo redan.
kan förstå att det är svårt om man kör jätte brett.
Vad tänkte du på med storleken? jag är inte så stor, 180cm och cirka 69 kg.

Men ska videofilma när jag kör så sår man se om knäna följer med.

stahlberg
2006-03-28, 09:37
Tränar du halvbred sumo, så borde det räcka med ca 45 grader. Men med den fotbredd du har borde problemet överhuvudtaget inte uppstå. Märkligt!

Med storleken menade jag bara att "normala regler" inte alltid gäller för lyftare som är +150 kg.

tano
2006-03-28, 09:42
hehe ok ;)

men då kan det nog bara vara någon liten extra belastning, eftersom jag haft små känningar där tidigare.
Går nog över efter ett tag.

Tack för svaren.