handdator

Visa fullständig version : Reps, vilodag och drinkar


brolinho
2006-03-26, 22:54
Hej!

Har gymmat i ca 1,5 år med endast få reps och tunga vikter. Nu när fotbollen går igång igen tänkte jag lägga om schemat och därmed stoppa in en vilodag också. Samt börja proppa i mig mat + drinkar. För att nå en viss vikt.

Vad tror ni om detta med att köra ett pass med hög reps?
Mån: Bröst & Triceps (6 reps) - teknik, fotboll
Tis: Rygg & Biceps (6 reps) - kondition, fotboll
Ons: Mage & Ben & Axlar (6 reps) - teknik, fotboll
Tor: Ledigt
Fre: De muskler jag känner för, på reps mellan 8-12.

Sedan undrar jag när kreatin bör tas. Morgon, kväll eller efter träning?

Baan
2006-03-26, 23:42
Hej!

Har gymmat i ca 1,5 år med endast få reps och tunga vikter. Nu när fotbollen går igång igen tänkte jag lägga om schemat och därmed stoppa in en vilodag också. Samt börja proppa i mig mat + drinkar. För att nå en viss vikt.

Vad tror ni om detta med att köra ett pass med hög reps?
Mån: Bröst & Triceps (6 reps) - teknik, fotboll
Tis: Rygg & Biceps (6 reps) - kondition, fotboll
Ons: Mage & Ben & Axlar (6 reps) - teknik, fotboll
Tor: Ledigt
Fre: De muskler jag känner för, på reps mellan 8-12.

Sedan undrar jag när kreatin bör tas. Morgon, kväll eller efter träning?

Själva uppdelningen efter dagarna är inget jag skulle föredra man det kan funka, axlar efter ben kan vara lite kärvt, det mesta är iofs lite kärvt efter ett hårt benpass. Vad händer egentligen på hegeln? Ingen träning alls. Känns som väldigt mycket träning för din del några dagar sen väldigt slött. Jag skulle föreslå starkt en vilodag minst mellan rygg och ben, så du hiner vila upp korsryggen lite. Säg förslagsvis rygg på måndag, bröst tisdag, ben torsdag, sen det skumma fredagspasset kan väl ligga som det är. generellt sätt skule jag fördela träningsdagarna mer jämnt över veckan.

jag tar kreatin i samband med träning, tänker inte så mycket på före/efter. jag börjar med några uppladdningsdagar, dvs kreatin flera gånger om dagen i några dagar, sen kör jag en 10 gram per dag i åtta veckor cirkus.

frezon
2006-03-26, 23:54
Kreatin bör väl tas i samband med mat, och i kallt/ljummet vatten precis innan träning för maximalt resultat, tänk också på att dela upp kreatin-intaget över dagen, läs gärna en lång och detaljerad post om kreatin som är väldigt intressant :D
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269

brolinho
2006-03-27, 03:12
Angående uppdelningen så tänkte jag så som att jag blir totalt ledig på torsdagar, en hel dag för kroppen av vila upp sig. Sen på fredag så varvar jag ner inför helgen tar 8-12 reps, för jag har märkt att jag har börjat stanna i ökningen på olika övningar, tänkte att mer vila och ett hög reps pass kanske hjälper?

På helgen tar jag det lungt är med vännerna, lirar poker eller kanske går på nån fest.

Baan
2006-03-27, 11:10
Angående uppdelningen så tänkte jag så som att jag blir totalt ledig på torsdagar, en hel dag för kroppen av vila upp sig. Sen på fredag så varvar jag ner inför helgen tar 8-12 reps, för jag har märkt att jag har börjat stanna i ökningen på olika övningar, tänkte att mer vila och ett hög reps pass kanske hjälper?

På helgen tar jag det lungt är med vännerna, lirar poker eller kanske går på nån fest.

För mig verkar det som väldigt stor belastning på måndag-onsdag för att senare ta det väldigt lugnt resten av veckan. Jag tror om du flyttar om lite så du har vilodag på onsdag istället så får du mer jämn fördelning på träningen över veckan, istället för mycket i början och inget på slutet. Framförallt tycker jag själv att dte är rätt viktigt att ha mer än 24h mellan rygg och ben om man vill prestera bra. Sen skulle jag planera in någon träning på fredag också istället för vad man känner för, det låter mest som man bara kommer träna sådant som är roligt, dvs i många fall kanske bara träna lite biceps :)

brolinho
2006-03-27, 17:57
Okej, du tror mer på ett sånt här?

Mån: Bröst & Triceps - teknik, fotboll
Tis: Rygg & Biceps - kondition, fotboll
Ons: Vila -teknik, fotboll
Tor: Ben & Mage
Fre: Axlar & Biceps (eller Bröst)