handdator

Visa fullständig version : Minst onyttiga av det onyttiga?


emmak
2006-03-26, 22:30
Som topicen lyder, om man nu känner att man måste få i sig nåt gott, vad ska man då välja för att vara så lite onyttig som möjligt?

Glass, godis eller choklad?

Choklad bör vara det som är mest onyttigt eftersom det är väldigt mycket fett och socker i det, i "vanligt" godis är det i princip bara socker och inget fett, jag tänker då på typ sega råttor, vinigumm o sånt. ¨Det innehåller ju inget fett, vilket på ett sätt är positivt men det innehåller desto mer socker.
Och till slut glass, när jag tänkt efter så måste glass vara det som är minst onyttigt av de tre?. det finns både socker och fett i glass men det är inte i närheten av att vara lika mkt som i choklad eller godis. Rätta mig om jag har fel?

Om jag då ska ställa en fråga, vad är det det minst onyttigaste snackset?
Stämmer det att glass inte är jätteonyttigt?

Tack

Cypher
2006-03-26, 22:34
Mörk choklad.

RajtanTajtan
2006-03-26, 22:43
För att låna tråden lite, men ändå spinna vidare på samma sak. Jag har läst att man ska försöka få i sig mer kolhydrater på sin ätardag, och helst i form av stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin.

Men jag kan inte komma på ngt som är smakigt och gottigt och som innehåller detta. Därför behöver jag eran hjälp. Till saken hör att det helst ska vara lite fett i.

Svaret på det här kommer ju att vara det minst onyttiga.

Cypher
2006-03-27, 01:18
Om du är ute efter något som är väldigt rikt på kolhydrater men fattigt på fett så är väll marränger ett gott alternativ?

Yankeee
2006-03-27, 05:07
Det är relativt mycket vatten i glass, så du blir antagligen mer mätt på mindre energi.

Isdrake
2006-03-27, 07:37
Haha, rata inte chokladen den är bäst ju. Mörk choklad (minst 70%) kan faktiskt ses som nyttigt. Kakao är jätte nyttigt trots att det innehåller mycket fett. Och med en hög kakaohalt så får det innte plats så mycket "skit".

Köp ordentlig choklad, inget skit från Willys som kan innehålla både det ena och det andra. När det gäller choklad så är faktiskt dyr choklad bättre. Köp ekologisk mörk choklad som helst ska vara rättvisemärkt också med tanke på hur illa ställt kakaobönderna har det. Denna fina choklad brukar kosta 20kr per förpackning (100g) men är svåra att hitta vanliga matbutiker. Dom brukar finns i hälsokostbutiker (t ex Exist), små ekologiska butiker och Världsbutiker.

Av egen erfarenhet kan jag också säga att dom är sjukt goda. Ordentlig choklad är gudomligt gott. :thumbup: Genom att köpa detta så kommer du både göra bönderna, miljön och dig själv en tjänst.

Yankeee
2006-03-27, 07:45
Köp ordentlig choklad, inget skit från Willys som kan innehålla både det ena och det andra.

Om du kollar på innehållsförteckning så kan du se att det är precis samma på willys billiga mörka choklad och dyrare märken. Vad är det för skit du snackar om?

Isdrake
2006-03-27, 08:57
Om du kollar på innehållsförteckning så kan du se att det är precis samma på willys billiga mörka choklad och dyrare märken. Vad är det för skit du snackar om?

När jag köpte mörk choklad på Willys så var det lite mer grejs i. Dessutom var chokladen inte alls lika god och hade en sämre konsistens. Sedan dess har jag inte köpt choklad där. Fast jag handlar inte på Willys över huvud taget och jag tänker inte åka dit bara för att jämföra chokladen.

Vilket fall som helst är det ganska taskigt mot bönderna att köpa sådan choklad. Ifall man inte kan kosta på sig bätte choklad där dom får rättvist betalt för sitt arbete så tycker jag man ska köpa någon annan typ av godis. För det är nästan slavarbete man utsätter dem för. :whipped:

Fartman
2006-03-27, 09:33
När jag köpte mörk choklad på Willys så var det lite mer grejs i. Dessutom var chokladen inte alls lika god och hade en sämre konsistens. Sedan dess har jag inte köpt choklad där. Fast jag handlar inte på Willys över huvud taget och jag tänker inte åka dit bara för att jämföra chokladen.

Vilket fall som helst är det ganska taskigt mot bönderna att köpa sådan choklad. Ifall man inte kan kosta på sig bätte choklad där dom får rättvist betalt för sitt arbete så tycker jag man ska köpa någon annan typ av godis. För det är nästan slavarbete man utsätter dem för. :whipped:
Varför är det taskigt mot bönderna att köpa deras choklad, visst att rättvisemärkta grejer har bättre förhållanden för bönderna som ligger bakom DEN chokladen. Men för dom stackars bönderna som ligger bakom den billiga chokladen blir det inte bättre om "deras" choklad säljer dåligt, förmodligen sämre. Det handlar mer om principer, om man vill stödja det rådande systemet eller inte.

(Sen vet jag att rättvisemärkt etc är typ mer eller mindre till för att långsiktigt tvinga fram bättre förhållanden för ALLA)

maRRtin
2006-03-27, 09:58
Glass röstar jag på, i alla fall när det gäller energivärde.

skaparn
2006-03-27, 10:00
Nu gick det från att vara mer "grejs" (vad nu det är?) i Willys choklad, till att handla om rättvisemärkning. Det är väl iofs bra att man väljer rättvisemärkt.

För att anknyta till topic, jag skulle valt wingummin eller kanske mörk choklad. Allra helst Djungelvrål förstås, det är ju godast. Du kan se det som en ordentlig påfyllnad av glykogendepåerna ifall du väljer en godis med nästan bara socker. Choklad kan du se som rena hälsokuren så länge du äter rimliga mängder. Antioxidanter och grejs(!).

RajtanTajtan
2006-03-27, 10:09
Nu gick det från att vara mer "grejs" (vad nu det är?) i Willys choklad, till att handla om rättvisemärkning. Det är väl iofs bra att man väljer rättvisemärkt.

För att anknyta till topic, jag skulle valt wingummin eller kanske mörk choklad. Allra helst Djungelvrål förstås, det är ju godast. Du kan se det som en ordentlig påfyllnad av glykogendepåerna ifall du väljer en godis med nästan bara socker. Choklad kan du se som rena hälsokuren så länge du äter rimliga mängder. Antioxidanter och grejs(!).

Känner du till ngt godis som innehåler antingen stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin?

emmak
2006-03-27, 10:13
Det är inte många som svarat på det jag frågade? jag var bara nyfiken på vad ni tyckte så fram med mer svar tack :)

Eran diskussion om choklad på Willys kan ni ta nån annastans tack :)

skaparn
2006-03-27, 10:15
Känner du till ngt godis som innehåler antingen stärkelse, glukos, dextros och maltodextrin?

Innehåll i Djungelvrål


SALMIAKGODIS
Socker, glukossirap, majsstärkelse, modifierad majsstärkelse, ammoniumklorid (=salmiak), invertsocker, lakrits, färgämne (E 153), aromer.

Mig veterligen så är cosker 50/50 dextros och fruktos. Så svaret på din fråga får bli ja.

RajtanTajtan
2006-03-27, 10:17
Det är inte många som svarat på det jag frågade? jag var bara nyfiken på vad ni tyckte så fram med mer svar tack :)

Eran diskussion om choklad på Willys kan ni ta nån annastans tack :)

De är ju flera som sagt glass ju, av dina alternativ.

Pez
2006-03-27, 10:23
Som topicen lyder, om man nu känner att man måste få i sig nåt gott, vad ska man då välja för att vara så lite onyttig som möjligt?

Glass, godis eller choklad?

Choklad bör vara det som är mest onyttigt eftersom det är väldigt mycket fett och socker i det, i "vanligt" godis är det i princip bara socker och inget fett, jag tänker då på typ sega råttor, vinigumm o sånt. ¨Det innehåller ju inget fett, vilket på ett sätt är positivt men det innehåller desto mer socker.
Och till slut glass, när jag tänkt efter så måste glass vara det som är minst onyttigt av de tre?. det finns både socker och fett i glass men det är inte i närheten av att vara lika mkt som i choklad eller godis. Rätta mig om jag har fel?

Om jag då ska ställa en fråga, vad är det det minst onyttigaste snackset?
Stämmer det att glass inte är jätteonyttigt?

Tack
Gissningsvis så är det "minst onyttiga" det som man kan äta relativt mycket av utan att få i sig speciellt så mycket socker och fett. Nåt med volym alltså.

Popcorn - om det kommer till snacks, poppa med rapsolja hemma.
Nötter - bra fett, se till att inte äta för mycket bara om det är kalorier som jagas. Väldigt energitätt.
Choklad - de flesta klarar att nöja sig med ett par bitar mörk choklad, då det är rätt "mäktigt".
Glass.. finns ju lightvarianter, har inte smakat.. toppa med en hemgjord fruktsallad så kan det säkert räknas som "mindre onyttigt".

Annars anser jag att om man nu ska äta nåt gott, så gör det och njut fullt ut.
Knepet är att inte göra det så ofta.

Snake
2006-03-27, 10:28
Grönsaker och någon bra dipp. :thumbup:

emmak
2006-03-27, 14:25
Gissningsvis så är det "minst onyttiga" det som man kan äta relativt mycket av utan att få i sig speciellt så mycket socker och fett. Nåt med volym alltså.

Popcorn - om det kommer till snacks, poppa med rapsolja hemma.
Nötter - bra fett, se till att inte äta för mycket bara om det är kalorier som jagas. Väldigt energitätt.
Choklad - de flesta klarar att nöja sig med ett par bitar mörk choklad, då det är rätt "mäktigt".
Glass.. finns ju lightvarianter, har inte smakat.. toppa med en hemgjord fruktsallad så kan det säkert räknas som "mindre onyttigt".

Annars anser jag att om man nu ska äta nåt gott, så gör det och njut fullt ut.
Knepet är att inte göra det så ofta.


Just lightvarianterna av glass verkar inte vara någon fara alls, är ju nästan som sockrad yoghurt med lite fett?..det är varken stora mängder fett i lightglass eller jättemycket socker, därför borde väl det vara det minst onyttiga?

RajtanTajtan
2006-03-27, 14:37
Just lightvarianterna av glass verkar inte vara någon fara alls, är ju nästan som sockrad yoghurt med lite fett?..det är varken stora mängder fett i lightglass eller jättemycket socker, därför borde väl det vara det minst onyttiga?

Varför ställer du samma fråga igen, när du fått svar?

Pez
2006-03-27, 14:50
Varför ställer du samma fråga igen, när du fått svar?
Varför skriver du ett inlägg för att påpeka det?

Att ställa följdfrågor är ok, att kapa trådar är det inte - som du försökte göra.
Tänk på tonen och framförallt, tänk på ditt eget beteende innan du börjar anmärka på andras. *rolleyes*

Bite
2006-03-27, 15:06
Grönsaker och någon bra dipp. :thumbup:
Ja för fan, morotsstavar und dipp ftw :eating:

Cerberus
2006-03-27, 15:23
Jag röstar på bröd utan tillsatt socker och sirap, typ baguetter o frallor. Tycker det e skitgott o käka massor utav :)

emmak
2006-03-27, 16:04
Jag röstar på bröd utan tillsatt socker och sirap, typ baguetter o frallor. Tycker det e skitgott o käka massor utav :)


Hehehehe,,Intressant val :)

Cerberus
2006-03-27, 18:04
Hehehehe,,Intressant val :)

intressant på vilket sätt? :)

emmak
2006-03-27, 19:46
intressant på vilket sätt? :)


Nej att det liksom inte är "godis" utan det är mer mat, men att baguetter kan nog fan vara lika gott som godis om inte goare ibland, det var lite så jag menade :), snarare smart val istället för intressant :)

Cerberus
2006-03-27, 20:18
Nej att det liksom inte är "godis" utan det är mer mat, men att baguetter kan nog fan vara lika gott som godis om inte goare ibland, det var lite så jag menade :), snarare smart val istället för intressant :)

ah, finns inget optimalt godis. Bröd är gott :D

emmak
2006-03-27, 20:31
ah, finns inget optimalt godis. Bröd är gott :D


Godis är ruskigt gott också, det kan du inte säga nåt annat :)

Cerberus
2006-03-27, 20:54
Godis är ruskigt gott också, det kan du inte säga nåt annat :)

nej det e sant :) det är min svaghet, godis, sött, fett och kolhydratsrikt är min sanna svaghet...

Sötsuget går att kontrollera dock med självdisciplin och mycket mat.

emmak
2006-03-27, 21:00
nej det e sant :) det är min svaghet, godis, sött, fett och kolhydratsrikt är min sanna svaghet...

Sötsuget går att kontrollera dock med självdisciplin och mycket mat.

Jo samma här, jag pallar att kontrollera sötsuget, men då blir det desto mer mat och främst kolhydrater då, äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite fett,,tyvärr

BigForre
2006-03-27, 21:51
Ska precis äta lite kvällsmat, drog ihop en ostkaka som fick stå i ugnen medans jag satt och kvällspluggade lite, vet inte om den är god än, men kan återkomma med utlåtande om 30 min. En hyffsat nyttig kaka är det iaf som gick mycket fort att slänga ihop...

250g keso...2msk vetemjöl, 2msk socker, 2msk sötmandel och 2 ägg...tror det var det...

Gimp
2006-03-27, 23:41
Vilket fall som helst är det ganska taskigt mot bönderna att köpa sådan choklad. Ifall man inte kan kosta på sig bätte choklad där dom får rättvist betalt för sitt arbete så tycker jag man ska köpa någon annan typ av godis. För det är nästan slavarbete man utsätter dem för. :whipped:

Moralkakor innehåller inte mycket som du behöver bry dig om, det kan ju slinka ner en och annan utan problem. :booty:

Seriöst, min kompis i rummet mitt emot idag frågade varför i helsike jag aldrig åt godis och om jag aldrig var sugen att bara hetsäta det. Visserligen är jag sugen ibland men jag svarade att jasmineris är precis lika gott som godis. :D

maRRtin
2006-03-28, 12:36
Ska precis äta lite kvällsmat, drog ihop en ostkaka som fick stå i ugnen medans jag satt och kvällspluggade lite, vet inte om den är god än, men kan återkomma med utlåtande om 30 min. En hyffsat nyttig kaka är det iaf som gick mycket fort att slänga ihop...

250g keso...2msk vetemjöl, 2msk socker, 2msk sötmandel och 2 ägg...tror det var det...
Frödinge har annars en lättostkaka som är fin :)

100g:
140 kcal
11g protein
3,5g fett
16g kolhydrat

Runda Grodan
2006-03-28, 12:41
Sugisar räcker ju länge i alla fall.

userfriendly
2006-03-28, 12:44
Glass röstar jag på, i alla fall när det gäller energivärde.

jag med! iaf lite protein i oxå.... lätt glass o carte d´or är helt ok!

Cerberus
2006-03-28, 12:46
Vilken är den optimala byggar/ätardags-glassen då?

userfriendly
2006-03-28, 12:49
Frödinge har annars en lättostkaka som är fin :)

100g:
140 kcal
11g protein
3,5g fett
16g kolhydrat


just fan den e god den med *popcorn* :em:

userfriendly
2006-03-28, 12:50
Vilken är den optimala byggar/ätardags-glassen då?


carte d´or light ;) eller vanlig GB lättglass choklad med banan o chokladsås + maränger :)

Snake
2006-03-28, 13:11
Vilken är den optimala byggar/ätardags-glassen då?

http://www.gb.se/raw/images/17823_CDOTexasPecanstor.gif http://smiley.onegreatguy.net/drool.gif

maRRtin
2006-03-28, 16:45
Jag röstar på Carte d'Or Caffe Latte, jeeedrar vad fin den är.

ugglan
2006-03-28, 23:03
en tvåliterslåda big pack-glass är bara 1700kcal, perfekt.

Cerberus
2006-03-28, 23:14
en tvåliterslåda big pack-glass är bara 1700kcal, perfekt.

lol, bara 1700kcal??

Carte dor light-varianterna verkar ju rätt nice, 136kcal/100g. 500g per låda.

Prankie
2006-03-29, 00:29
Fick jag chansen skulle jag äta juleskum, jag älskar rosa tomtar! :D

Bonnie
2006-03-29, 00:44
Big Pack Oboy Light glass är bara 130kcal/100g och är jäkligt god :hbang:
(och vill man sätta i sig hela byttan på 2 liter så är det 1170 kcal)

pragmatist
2006-03-29, 01:41
Ska man ändå äta glass så ska man väl ta den absolut smarrigaste variant man kan hitta, inte hålla på och låtsas att man äter något nyttigt genom att välja någon sorts lightglass (som likafullt är fullproppad med socker och knappast har några hälsofördelar alls).

Det gäller väl hela den här tråden förresten, välj det du tycker är absolut godast, acceptera att det är onyttigt och försök nöja dig med lite mindre istället.

oksiv1
2006-03-29, 08:05
Big Pack Oboy Light glass är bara 130kcal/100g och är jäkligt god :hbang:
(och vill man sätta i sig hela byttan på 2 liter så är det 1170 kcal)

Håller med. Det är min tröst under diet. Fan så bra. :bow:

aliquis
2006-03-29, 09:48
Varför är det taskigt mot bönderna att köpa deras choklad, visst att rättvisemärkta grejer har bättre förhållanden för bönderna som ligger bakom DEN chokladen. Men för dom stackars bönderna som ligger bakom den billiga chokladen blir det inte bättre om "deras" choklad säljer dåligt, förmodligen sämre. Det handlar mer om principer, om man vill stödja det rådande systemet eller inte.

(Sen vet jag att rättvisemärkt etc är typ mer eller mindre till för att långsiktigt tvinga fram bättre förhållanden för ALLA)Err, om fler kunder väljer rättvisemärkt och visar att de vill ge "bonden" skäligt betalt så kommer naturligtvis fler få det. Om alla valde rättvisemärkt skulle ju alla de som jobbar med kakao få bättre betalt.

Tolkia
2006-03-29, 11:39
Och här ser vi en favorit i repris, nämligen argumentet: Om ändå alla andra gör "fel" spelar det ju ingen roll vad jag gör, så då kan jag ju lika gärna göra likadant.

Yankeee
2006-03-29, 14:53
Och här ser vi en favorit i repris, nämligen argumentet: Om ändå alla andra gör "fel" spelar det ju ingen roll vad jag gör, så då kan jag ju lika gärna göra likadant.

Det argumentet fungerar oftast utmärkt, då alla aldrig kommer att göra "rätt".

Gimp
2006-03-29, 18:48
lol, bara 1700kcal??
Carte dor light-varianterna verkar ju rätt nice, 136kcal/100g. 500g per låda.

Köpte en Carte d´Or light idag, gaaaah, så gott att jag trodde jag skulle dö! Den innehöll 81 kcal per 100ml och 100ml=50g så lite mer än din. Tyvärr hade jag inte plats med den i frysen för jag köpte några kilo kycklinginnerfilé billigt så jag var illa tvungen att äta all glass nu, tyvärr. :D

Nu mår magen inte så bra dock och jag fiser som en gammal get.