handdator

Visa fullständig version : Träna med träningsvärk?


Marhabba
2006-03-26, 19:17
Hej!

Många hävdar ju att om man tränar en muskel man redan har träningsvärk i så tranar man bort värken. Tycker det låter lite konstigt...

Man får ju träningsvärk för att det har uppstått bristningar i muskelfibrerna. Om man då tränar samma muskel igen, innan kroppen har hunnit reparera, borde det inte uppstå ännu fler bristningar = mer träningsvärk?

Är det farligt/ofarligt att träna en muskel som redan har träningsvärk?

Trance
2006-03-26, 21:39
Orkar inte leta upp källa så detta är enbart vad jag har för mig.

Träningsvärk beror inte på muskelfibrer som är sönder. Rent generellt så går det att träna bort lättare träningsvärk i och med att värmer upp muskeln och gör den rörlig. Funkar för en del iallfall. Farligt är det inte iallfall vad jag vet.

Marhabba
2006-03-27, 13:59
Om träningsvärk inte uppstår vid bristningar i muskelfibrerna, varför får man då träningsvärk?

Sohlis
2006-03-27, 14:46
God middag.

Man vet fortfarande inte exakt vad träningsvärk beror på, men det senaste är att det är ett tillstånd som kallas DOMS (Delayed Onset Muscular Sourness), dvs att musklerna vid ett senare tillfälle reagerar på mjölksyran som ofta bildas vid träning. Man brukar ju oftare få träningsvärk efter ett pass med mycket mjölksyra. Jag hittar inte artikeln just nu, så jag kan inte förklara det helt och hållet.
Man har inte sett att musklerna bryts ner efter träning, utan snarare att uppbyggnaden startar direkt efter träning.

Det är ingen fara att träna med träningsvärk, dock brukar man vara lite stelare än vanligt så en ordentlig uppvärmning och lite lättare vikter brukar rekommenderas.

Lycka till.

King Grub
2006-03-27, 15:05
God middag.

Man vet fortfarande inte exakt vad träningsvärk beror på, men det senaste är att det är ett tillstånd som kallas DOMS (Delayed Onset Muscular Sourness), dvs att musklerna vid ett senare tillfälle reagerar på mjölksyran som ofta bildas vid träning.

Det där får du nog läsa om.

Här. (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Mjölksyra?

Muskeln anpassar sig till excentriskt arbete genom att lägga till nya sarkomerer.

S:t i DOMS står för soreness, dvs ömheten, inte sourness.

Sohlis
2006-03-27, 15:14
Tackar.
Det var ju den artikeln jag letade efter. Jag skrev ju att jag inte hittade den, och då vill jag säga att minnet svek mig å det grövsta. Ibland är det bra att tänka efter före....

Marhabba
2006-03-27, 15:31
Tog en titt på artikeln....39 sidor med engelsk facklitteratur är itne riktigt min starka sida! :P

Men vad jag har förstått så är det itne farligt att träna med träningsvärk! :)

Tack för svaren!

Cerberus
2006-03-27, 15:37
Det där får du nog läsa om.

Här. (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Mjölksyra?

Muskeln anpassar sig till excentriskt arbete genom att lägga till nya sarkomerer.

S:t i DOMS står för soreness, dvs ömheten, inte sourness.

vad är sarkomerer då?