handdator

Visa fullständig version : Högsta protein innehavet?


Beazt
2006-03-26, 19:10
Tjena! Undrade bara vad som innehåller mest protein? Bästa att äta när man gymar.
Förtillfället äter jag kyckling och stek, ibland tonfisk.
Hilfe!

MVH//Beazt

Ugh
2006-03-26, 19:17
Kalkon innehåller väl mycket protein och är fettsnålt.

//Ugh

apa_ola
2006-03-26, 20:06
avfettade sojabönor: ca 50 % protein.

Jacky
2006-03-26, 20:09
avfettade..var köper man det, kcal?

apa_ola
2006-03-26, 20:13
man kan köpa det på hälsokosthandel och ekobutiker vad jag vet. Kanske även stora icabutiker. Kcal vet jag inte riktigt, men det är så gott som fettfritt och har hög fiberhalt. Av dessa 50% protein är ca 38% EAA och det biologiska värdet är likvärdigt med kött...

Janna
2006-03-26, 20:32
Det bästa är att äta en bra balanserad kost och att variera sina proteinkällor för att vara säker på att man får i sig alla sorters aminosyror. Förutom kyckling, stek och tonfisk finns det mycket protein i ägg, keso, kesella, lax(innhåller även mycket nytiga fetter), kombinera gärna med proteinrika baljväxter.

Scratch89
2006-03-26, 20:34
man kan köpa det på hälsokosthandel och ekobutiker vad jag vet. Kanske även stora icabutiker. Kcal vet jag inte riktigt, men det är så gott som fettfritt och har hög fiberhalt. Av dessa 50% protein är ca 38% EAA och det biologiska värdet är likvärdigt med kött...
Vad kostar det och hur stora förpackningar?

apa_ola
2006-03-26, 20:40
Vad kostar det och hur stora förpackningar?

Oj. Glömde det. 200 gram kostar en tjuga. Billigt med andra ord. Dock är smaken inte super, men man kan t.ex. "späda ut" med köttfärssås eller liknande.

pragmatist
2006-03-26, 23:31
Det intressanta är väl kvalitet och pris, inte hur mycket protein något innehåller per hekto (det hänger ju mest ihop med vatten- och fettinnehållet). Torkat kött innehåller t.ex. dubbelt så mycket protein som vanligt kött per hekto, men det betyder ju inte att torkat kött är bättre utan att det är... eh... torrt. :D

Tigerkotten
2006-03-27, 02:03
Oj. Glömde det. 200 gram kostar en tjuga. Billigt med andra ord. Dock är smaken inte super, men man kan t.ex. "späda ut" med köttfärssås eller liknande.


Så 50g protein för 10kr med andra ord, det e inte tokigt..

z_bumbi
2006-03-27, 06:51
Så 50g protein för 10kr med andra ord, det e inte tokigt..

Sojabönor har 34% protein i vanliga fall, 1 kg får du för mellan 20-25 kr ( I alla fall senast jag kollade runt lite.) och då får du 340 g protein.

Det är svårt att slå från ett enskilt livsmedel.

Fartman
2006-03-27, 09:42
Tjena! Undrade bara vad som innehåller mest protein? Bästa att äta när man gymar.
Förtillfället äter jag kyckling och stek, ibland tonfisk.
Hilfe!

MVH//Beazt
Om man bortser från proteinpulver (som i vissa fall har över 90% protein)
Så är tex torkad fisk nånting som innehåller rätt gott om protein (79% enligt SLV)
Ett tips är att gå på livmedelsdatabasen (http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242) på Livsmedelsverket.
Där kan man faktiskt välja "Störst innehåll av" protein, fett etc.

King Grub
2006-03-27, 09:43
Torkad fisk är ju lutfisk innan "badet". Helt oätliga skosulor. :D

muffe85
2006-03-27, 10:04
Så 50g protein för 10kr med andra ord, det e inte tokigt..

4kr / 20g protein. Inte så mycket mer än Vassleprotein i pulverform. :P kanske nåt att satsa på! variation is the shit
Mitt Vassle kostar 2.94kr per 20g protein (inte pulver, protein!)

Beazt
2006-03-27, 15:16
Om man bortser från proteinpulver (som i vissa fall har över 90% protein)
Så är tex torkad fisk nånting som innehåller rätt gott om protein (79% enligt SLV)
Ett tips är att gå på livmedelsdatabasen (http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242) på Livsmedelsverket.
Där kan man faktiskt välja "Störst innehåll av" protein, fett etc.

Villken sida! Helt super, tack så mycket! :D

Sojaproteinisolat protein 92 % - mm va gott.
Jag skulle vilja formulera om min fråga lite sen också, alltså det som innehåller mest protein, är det det bästa man kan äta efter en träning då? Tillsammans med kolhydrater m.m.
För jag funderar på att köpa vassle protein, alltså något slags protein pulver.
Men jag undrar nu alltså vad som vore det mest effektiva efter träning/innan?

Svaren har varit intressanta hittills! Forsätt så! :bow:

MVH//Beazt